Vraag het de FNRS jury....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:02

CM_ schreef:
Ik vertel dat deze juf een enorme hekel aan schoppen heeft.
En heb verder zo mijn geheime recepten en grapjes om ruiters meer bewust te maken van dat schoppen geen paardrijden is.
Plus je leert ze gewoon zoals iedereen dat zou moeten doen, geen reactie op been -> tikje met zweep.


Ik wil ze ook niet horen aandrijven. Oefen dat ook: onzichtbaar aandrijven. Heel veel overgangen en tempowisselingen. En ook geen tikje met zweep in de hand - ja zeg, moet die pony harder krijgt ie een ruk in zijn mond cadeau. Dat snapt ie niet! :)
Keertje aandrijven, gebeurt er niks? Jij kan het fout gedaan hebben, je paard heeft het misschien niet gesnapt. Dus nog een keer vragen. Dan nog geen reactie? Tikje. Als je drijft, dan moét er wat gebeuren, anders kun je net zo goed stil blijven zitten.

Lol, waar werk jij CM?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:32

Dat is dus ook wat ik bedoel, ik doe vooral bij de kinderen bij het aandraven met hand bij mijn oor luisteren , en heerlijk hoe muisstil mijn ruitertjes drijven!
Kan echt niet tegen dat geklapper, word dan echt (semi) boos op ze.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:15

Ilja000 schreef:
daniella74 schreef:
Wat bitten en hulpteugels betreft, we wachten nu al 2 jaar op een lijst wat en niet toegestaan is. Volgens mij staat in het boek waar de voorkeur naar uitgaat en als het goed beargumenteerd is kan in overleg heel veel worden afgestemd in het belang van het paard of de veiligheid van de ruiter en goed afgesteld.


Waarom een lijst? We weten dat de voorkeur van de FNRS uitgaat naar een trensoptoming en als hulpteugels martingaal, bijzet en evt. thiedemann. Verder e.e.a. in overleg. Dus onze fjord start gewoon met zijn pessoabit. Geen probleem. Waarom zou daar een lijst voor moeten komen? Kunnen we er niet meer van uitgaan dat manegehouders niet weten hoe ze hun eigen dieren het beste kunnen optomen zodat zowel paard als ruiter daar wel bij varen?


Die lijst was ook niet mij idee hoor :n. Wat maakt mij het uit dat een fjord op een pessoa of een trens loopt, daar kom je idd echt wel uit met een jury als bedrijf. Die lijst is een idee van Bram die blijkbaar er vanuit ging dat een jury daar richtlijnen bij nodig heeft en niet bij machte is om daar over te praten. Ik verwacht overigens dat ik eerder GP rijdt dan dat die lijst er daadwerkelijk komt.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:37

Ik zit net e.e.a. terug te lezen en ik heb mij gisteravond niet heel tactisch uitgedrukt (was wat emotioneel, geen leuk nieuws gekregen op stal). Bij de KNHS is heel duidelijk omschreven wat wel en niet is toegestaan en daar is geen discussie over mogelijk op wedstrijd. Dit is weer het andere uiterste maar kan wel bijzonder duidelijk zijn om keihard te kunnen zeggen lees maar na in het reglement als een deelnemer zijn paard onreglementair heeft opgetoomd.

Ik hoop dat niet een negatief beeld is ontstaan of mijn vorige post verkeerd wordt uitgelegd. Bram had de intentie juryleden te hoeden voor kwaadwillende bedrijven en vervelende situaties te voorkomen, zo heb ik hem althans ervaren op de cursus destijds. Gelukkig blijkt in de praktijk dat het reuze meevalt bij de meeste bedrijven en komen afwijkende bitten of constructies bijna niet voor. Zo'n lijst is eigenlijk heel moeilijk samen te stellen, dat bedoelde ik met mijn opmerking over dat ik eerder GP zal starten, gezien het groeiende aanbod van bitten en hulpteugels.

VERAx
Berichten: 3508
Geregistreerd: 19-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:08

Ik heb laast F8 gereden met een jonge manegepony,
In galop schoot hij een paar keer weg, waar ik niks aan kon doen volgens de jury.
Daarbij kreeg ik een 5, met als commentaar: 'Goed gecorricieerd.'
Dit snap ik niet helemaal?

Tilmar

Berichten: 3323
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:11

Kijk, je galop ging natuurlijk toch niet helemaal goed en misschien is het figuur erg de mist in gegaan en zou je daar een 4 voor verdienen, maar omdat je het goed opgelost hebt krijg je dan een 5. Denk ik.
Als jury moet je tenslotte toch het onderdeel een cijfer geven.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:51

Precies, jury's houden best rekening met de leeftijd van de pony, of bijzonderheden die er kunnen zijn, maar moeten ook volgens het protocol beoordelen.

anouska4ever

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Noordwijk

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:22

Ik had laatst een proefje, en er stak een heel klein plukje haar uit mijn haarnetje (ik heb lagen) en toen kreeg ik meteen een 5 voor uiterlijk... is dat niet een beetje overdreven?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:28

Hangt er van af wat er op je protocol stond. En dan is het nog een subjectief gegeven wat een klein plukje is. Wat voor de een klein is, is voor een ander groot en onverzorgd. Kortom: zonder het gezien te hebben is het moeilijk te beoordelen!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:28

anouska4ever schreef:
Ik had laatst een proefje, en er stak een heel klein plukje haar uit mijn haarnetje (ik heb lagen) en toen kreeg ik meteen een 5 voor uiterlijk... is dat niet een beetje overdreven?

wat had je verder aan voor tenue?

dagmarS
Berichten: 907
Geregistreerd: 20-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:40

CM_ schreef:
Niet alleen aan de manegehouder, mensen die met gemak altijd hun F punt haalden, menen soms dat ze ook met ditzelfde gemak hun KNHS winstpunt halen...

Geen manegehouder of instructie die ze daar vanaf kan brengen :n


haha sterker, ik haalde altijd maar net me FNRS puntje en met KNHS haal ik me punten met gemak, tot nu toe elke wedstrijd met 1 of 2 punten terug gekomen, haha.

NoekAa_

Berichten: 1465
Geregistreerd: 24-05-06

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 00:28

Zijn er redenen om een F1-ruitertje geen PP toe te kennen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101947
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 06:31

Ja. Vind ik wel. Afgelopen weekend heb ik dat gehad geloof ik. Teugels veel te lang zodat figuren niet normaal gereden kunnen worden. Niet eens weten wat een gebroken lijn is als het gevraagd wordt. Bijna alles in stap doen omdat pony niet in draf gehouden kan worden. Of juist alleen maar hard kan draven en daardoor geen controle over de pony is en hele figuren worden weggelaten. Tja, sorry maar dan geef ik geen pp. :n

Tilmar

Berichten: 3323
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:25

Klopt ja, als er geen figuur meer te herkennen is dan houdt het voor mij ook op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101947
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:22

Ja, tis misschien lúllig maar dan ga ik echt geen PP geven. :n Want dat betekent dat ze naar de F2 mogen en dan al bijna F3 maar als een kind niet eens weet wat een gebroken lijn is, laat staan hoe het te rijden dan zou dat kind nog niet eens mogen starten imo. Althans, niet officieel. ;) Ik zou mijn eigen kind pas laten starten als hij/zij zelf alle figuren kan rijden en naar de stap/draf/halthouden kan.

daniella74
Berichten: 6109
Geregistreerd: 13-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:04

De deelnemer moet ten alle tijden het gevraagde kunnen tonen op een manier zodat het gevraagde herkenbaar is en uitgevoerd in de juiste gang met een fatsoenlijk tempo. Vierkante of zelfs iets driehoekige voltes boeien mij dan niet zo op dat moment, dat is gewoon een kwestie van leren "mikken" en ervaring. Ik moet igg het idee krijgen dat een deelnemer begrijpt wat hij moet doen, krijg ik dat idee niet dan is het jammer voor de deelnemer. Ik spreek overigens wel de organisatie daarop aan als iemand echt nog helemaal niets in de F1 of F2 te zoeken heeft en zet wel opbouwende kritiek op het protocol.

Het geven van een PP in de F1 en F2 is niet verplicht al denken veel mensen dat wel.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:03

SKZTx3 schreef:
Zijn er redenen om een F1-ruitertje geen PP toe te kennen?


Ja hoor. Als de betreffende ruiter echt de weg niet weet. Duidelijk geen idee heeft van hoe een volte gaat (en geloof me, ik wil een paasei best nog meerekenen hoor! Het moet enigzins op een rondje lijken Edit: afwenden mag ook, als het maar ongeveer een figuur wordt dat ongeveer een halve rijbaan beslaat). Enigzins weten dat je met een gebroken lijn van de hoefslag af moet en ook nog een keer weer terug. En het ruitertje moet ook de pony een beetje op tijd in stap en draf krijgen. Dus kunnen aandrijven en remmen. En dan miep ik nog niet eens over op de letter rijden of wat dan ook. Toch wel enigzins de weg weten. Het overkomt me niet heel vaak, maar af en toe kan ik een ruiter toch echt geen pp in de F1 of F2 geven.

xPaardengek
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-08-09

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:06

Kom ik aan hoor met mijn vraag. De een zegt dat je niet met chaps mag rijden, de ander wel. Ik zit nu in de f2 ( moet nog starten, maar heb alle pp's wel. ) en heb er geen cometaar op gekregen, maar voor alle zekerheid wil ik dit weten

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:55

Je mag met chaps rijden, maar daar mogen die van die franjes (sliertjes) aan hangen.

anouska4ever

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:09

Ilja000 schreef:
Hangt er van af wat er op je protocol stond. En dan is het nog een subjectief gegeven wat een klein plukje is. Wat voor de een klein is, is voor een ander groot en onverzorgd. Kortom: zonder het gezien te hebben is het moeilijk te beoordelen!

'
Het was echt een mimiplukje van nog niet eens een halve centimeter.
Verder had ik gewoon witte broek, een zwart wedstrijdjasje met daaronder een dressuurblouse en een plastron met plastronspeld. Ook had ik zwarte laarzen aan en een zwarte cap op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101947
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:32

anouska4ever schreef:
Ik had laatst een proefje, en er stak een heel klein plukje haar uit mijn haarnetje (ik heb lagen) en toen kreeg ik meteen een 5 voor uiterlijk... is dat niet een beetje overdreven?


Dat vind ik idd wel erg overdreven. :+ Als je in volledig tenue bent dan zou je van mij gewoon een 7 krijgen.

ManonWL

Berichten: 1380
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Maasdijk

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:35

zit FNRS jurdylid Belinda Duiser hier op?
ik vind haar echt een super fijne jury!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101947
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:37

Geen idee...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:45

anouska4ever schreef:
Het was echt een mimiplukje van nog niet eens een halve centimeter.
Verder had ik gewoon witte broek, een zwart wedstrijdjasje met daaronder een dressuurblouse en een plastron met plastronspeld. Ook had ik zwarte laarzen aan en een zwarte cap op.

en witte handschoenen aan?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Vraag het de FNRS jury....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:35

Alles schoon, heel, passend, netjes aangetrokken? (zie ook wel eens blousjes niet ingestopt e.d.)