Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruitercentrum het fjordenpaard vraagjes

 
Profiel   

Heeeiii,

Ik wil een keer een paardje gaan huren bij Ruitercentrum het fjordenpaard maar ik vraag me eigenlijk af of het wel iets voor mij is. Daarom heb ik een paar vraagjes. Hoe hard is de rengalop daar? En zijn er pony's die een goede rem hebben als je in paniek raakt? Zoja welke pony's zijn daarvoor geschikt. Ik kan nog wel eens onzeker worden of in paniek raken als ze te snel zijn en/of geen rem hebben. Wil er namelijk heel graag een keer rijden maar ben bang dat het allemaal iets te ruig en te heftig is voor mij.

Graag hoor ik gauw wat jullie ervaringen zijn en hoe het er daar aan toe gaat!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-17 22:39 



 

De ervaringen die ik over het Fjordenpaard heb gehoord/gelezen zijn allemaal niet heel positief, ten eerste worden de paarden daar gereden met een bit aan het halster geknoopt, geen fatsoenlijk hoofdstel dus. Dit is overigens door een andere stal daar ergens in de buurt ook bevestigd toen ik daar een buitenrit wou maken raadde zij een aantal aan waarop ik zei dat het fjordenpaard eigenlijk al af valt gezien het feit dat ze geen fatsoenlijke hoofdstellen gebruiken.
Verder heb ik ook wel eens gelezen dat de begeleiding niet veel soeps is en het duidelijk te merken is dat de paarden een standaard rondje lopen waar ze standaard dus harder willen op bepaalde plekken en ook wel eens paarden die gewoon geen zin meer hadden en dan rechtsomkeerts wouden terug naar de stal en slecht terug te rijden waren omdat ze beetje hun eigen wil hadden en dus standaard dingen gewend waren..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-17 22:49 



 
Profiel   

Annet_Dottie, meen je niet ! Is toch niet meer van deze tijd om dit zo te doen ???

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-17 08:51 



 
Profiel   

Van het tuig moeten de paarden het daar niet hebben. Halsters met bitten er aan idd en ook de zadels zijn niet echt optimaal.

Maar paarden lopen er verder prima bij en er zijn ook echt wel leuke paarden. Welke je precies moet hebben geen idee, er zijn hele brave paarden en ook wel pittige paarden.

Ben er 1x wezen rijden, voor mij hoeft het niet nog een keer. Mooie omgeving, maar die halsters vind ik toch wel een beetje mwoah en het paard waar ik toen op zat was behoorlijk idioot. Paarden stonden toen vastgeknoopt aan een hele lange balk en daar moest je ook opstappen, dat vond ik eigenlijk al niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-17 08:54 



 
Profiel   

Annet_Dottie schreef
De ervaringen die ik over het Fjordenpaard heb gehoord/gelezen zijn allemaal niet heel positief, ten eerste worden de paarden daar gereden met een bit aan het halster geknoopt, geen fatsoenlijk hoofdstel dus. Dit is overigens door een andere stal daar ergens in de buurt ook bevestigd toen ik daar een buitenrit wou maken raadde zij een aantal aan waarop ik zei dat het fjordenpaard eigenlijk al af valt gezien het feit dat ze geen fatsoenlijke hoofdstellen gebruiken.
Verder heb ik ook wel eens gelezen dat de begeleiding niet veel soeps is en het duidelijk te merken is dat de paarden een standaard rondje lopen waar ze standaard dus harder willen op bepaalde plekken en ook wel eens paarden die gewoon geen zin meer hadden en dan rechtsomkeerts wouden terug naar de stal en slecht terug te rijden waren omdat ze beetje hun eigen wil hadden en dus standaard dingen gewend waren..

Dat kan ik bevestigen. Heeft mij een val van het paard en een angst voor galop opgeleverd -O-

Ik ben er al een flink aantal jaren niet meer geweest, dus ik weet niet of dingen inmiddels anders zijn nu. Er werd, toen ik eens kwam rijden met een groepje, gekeken naar lengte...niet naar ervaring. Hierdoor denk ik achteraf dat ik een te pittig paardje heb gehad voor hetgeen ik aan kon.

Nogmaals, dit is wel jaren geleden, dus ik weet niet of daar inmiddels verandering in is geweest :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-17 09:11 



 
Profiel   

Ik ben 1 of 2 jaar terug geloof ik heen geweest samen met een paar bakkers. Wij hadden toen geen begeleiding erbij.
Toen we de paarden mochten 'kiezen' werd er zover het lukte naar je wensen geluisterd. Ik wilde een breder paard/pony braaf is. Niet omdat ik wel of geen ervaring had, maar ik hoef geen 2-3 uur op een paard te zitten die alle kanten opgaat behalve de goede. :')

Alleen het zadel die het paard had was niet heel ideaal. Kreeg helaas een grote schaafwond op mijn kont (au!) en er zaten geen beugelblokjes in. Hele grip was weg.. Op het einde maar gewoon voeten uit de beugels gehaald. Zat alleen maar mijn beugels op te zoeken en door de kortere beugels (want langer was ik ze iedere 3 sec kwijt, is gewoon spekglad dan..) had ik geen knieën meer over. :=

Verder was het echt een enorm lief braaf paard. Alleen niet de snelste. Bleef een klein beetje achter met de galop. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-17 09:19 



 
Profiel   

puppy1128 schreef
Ik ben 1 of 2 jaar terug geloof ik heen geweest samen met een paar bakkers. Wij hadden toen geen begeleiding erbij.
Toen we de paarden mochten 'kiezen' werd er zover het lukte naar je wensen geluisterd. Ik wilde een breder paard/pony braaf is. Niet omdat ik wel of geen ervaring had, maar ik hoef geen 2-3 uur op een paard te zitten die alle kanten opgaat behalve de goede. :')

Alleen het zadel die het paard had was niet heel ideaal. Kreeg helaas een grote schaafwond op mijn kont (au!) en er zaten geen beugelblokjes in. Hele grip was weg.. Op het einde maar gewoon voeten uit de beugels gehaald. Zat alleen maar mijn beugels op te zoeken en door de kortere beugels (want langer was ik ze iedere 3 sec kwijt, is gewoon spekglad dan..) had ik geen knieën meer over. :=

Verder was het echt een enorm lief braaf paard. Alleen niet de snelste. Bleef een klein beetje achter met de galop. :P

Bakkers :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-17 09:21 



 
Profiel   

Tigress schreef
puppy1128 schreef
Ik ben 1 of 2 jaar terug geloof ik heen geweest samen met een paar bakkers. Wij hadden toen geen begeleiding erbij.
Toen we de paarden mochten 'kiezen' werd er zover het lukte naar je wensen geluisterd. Ik wilde een breder paard/pony braaf is. Niet omdat ik wel of geen ervaring had, maar ik hoef geen 2-3 uur op een paard te zitten die alle kanten opgaat behalve de goede. :')

Alleen het zadel die het paard had was niet heel ideaal. Kreeg helaas een grote schaafwond op mijn kont (au!) en er zaten geen beugelblokjes in. Hele grip was weg.. Op het einde maar gewoon voeten uit de beugels gehaald. Zat alleen maar mijn beugels op te zoeken en door de kortere beugels (want langer was ik ze iedere 3 sec kwijt, is gewoon spekglad dan..) had ik geen knieën meer over. :=

Verder was het echt een enorm lief braaf paard. Alleen niet de snelste. Bleef een klein beetje achter met de galop. :P

Bakkers :')


Ja bokkers is van vroeger. Tegenwoordig heten we op bokt allemaal bakkers. :j
Leuk, mobiel met autocorrectie. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-17 09:27 



 
Profiel   

Ik was in de meivakantie nog met een vriendin daar gaan rijden, ik ben het er helemaal mee eens dat het tuig niet het beste is. Ik was ook wel bang inderdaad dat er geen rem meer op zat maar ik had gelukkig de juiste pony meegekregen die nog wel te remmen was :) Mijn vriendin had alleen een pony die niet zo goed naar de rem luisterde :o
Het is wel leuk om een keer te doen en je kan het altijd een keer uitproberen, ik zal dan wel bij reserveren al aangeven wat voor pony je wil want wij kregen gewoon pony's mee die daar al vastgebonden stonden. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 06:55 



 
Profiel   

Ik ben twee jaar terug met een vriendin geweest voor een weekendje. Dat was officieel voor gevorderden, maar dat is een ruim begrip geloof ik. Ik vond het leuk, als je kunt rijden. Maar je moet wel je mannetje staan, en ik had al ervaring met standje knoerthard. Slecht tuig kan ik beamen, wel vind ik het een pre dat de paarden 24 uur buiten staan in ouders. Onderling was het dan ook relatief rustig voor zo'n grote groep paarden. Leuk voor een keertje als je ervaring hebt, maar ik zou de rengalop afraden als je angstig bent of een goeie zit en balans mist.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 08:52 



 
Profiel   

Ik ben er 2x op kamp geweest. De rengalop is heel hard maar vond ik altijd wel erg leuk. Het tuig is inderdaad niet optimaal, maar verder hebben de paarden wel genoeg ruimte: lopen ze 24/7 in een kudde en is er ruimte genoeg voor een sprintje. Bij de ponykampen wordt er altijd goed geluisterd naar je vraag van soort paard en voor de verhuur zorgen ze altijd dat er minimaal 1 paard mee loopt die "leidingspaard" is dus wel voorop durft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-17 10:11 



 
Profiel   

Ik ben 1 of 2 weken terug ongeveer erheen geweest, met mijn vriendin en 2 anderen. Het tuig was idd niet het beste maar we kregen alle 4 wel een leuke pony en alles ging goed, maar Henk die ons paarden opzadelden en uitkiest, was niet de aller vriendelijkste. maar de pony waar ik op zat (ella) was wel moeilijk terug te krijgen en als hij in galop wilde deed ze dat ook maar ze was voorderest wel heel lief. Dapper is heel makkelijk terug te nemen maar gaat niet super hard maar echt een hele lieve pony en Tiamo is ook heel erg leuk en ook makkelijk terug te krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 15:32 



 
Profiel   

ik ga volgende week op kamp daar, dus ben wel een beetje geschrokken van de verhalen hier, maar gaat vast goedkomen haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 15:44 



 
Profiel   

Het fjordenpaard is gewoon goed :).
Niet zo luxe als mensen misschien gewend zijn maar de paarden staan op 1.
En ja zadels zijn oud maar passen altijd wel.
Halster met bit kun je prima mee rijden :)
De paarden kennen de weg en galopperen ook graag maar zijn echt wel te houden.
Ik kom er vanaf mijn 14e (nu 27 en kom er nog steeds, dat zegt genoeg).

Jeika ik weet dat je een fantastische week gaat hebben daar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 19:38 



 
Profiel   

Ik ben er een aantal maanden geleden geweest met een bokker en onze ervaring is buitengewoon slecht.

Er was geen ruimte voor onze wensen dus we hadden beide een paard die niet bij ons pasten.
De halsters met bit vind ik sowieso al een dik minpunt, goed passend tuig is belangrijk voor paarden die zo hard moeten werken.
De zadels pasten niet en waren veel te krap op de schoft.

Beide paarden waren niet vooruit te branden en een van hen leek ook onregelmatig te lopen.
We hadden een 3 uurse rit geboekt (zonder begeleiding) maar de omgeving was bij lange na niet groot genoeg om 3 uur in rond te rijden.


Helaas maar voor ons geen Fjordenpaard meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-17 19:45 



 
Profiel   

SsSimonee schreef
Het fjordenpaard is gewoon goed :).
Niet zo luxe als mensen misschien gewend zijn maar de paarden staan op 1.
En ja zadels zijn oud maar passen altijd wel.
Halster met bit kun je prima mee rijden :)
De paarden kennen de weg en galopperen ook graag maar zijn echt wel te houden.
Ik kom er vanaf mijn 14e (nu 27 en kom er nog steeds, dat zegt genoeg).

Jeika ik weet dat je een fantastische week gaat hebben daar!

nou, dat denk ik ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 11:26 



 
Profiel   

ik ben hier geweest aantal weken geleden en het gaat echt HARD.
ligt er waarschijnlijk wel aan welke paarden je hebt maar wij hadden 8 paarden mee die echt heel erg hard gingen, geen rem of stuur meer. degene van onze groep die voorop reed har een kaart waar op stond waar ze gingen galopperen maar ze had eigenlijk geen tijd om te zeggen dat er een galop stuk kwam of ze was al weg! ze remmen zelf. je moet dan vooral gewoon blijven zitten en niet teveel proberen te sturen of in te houden. ik zelf vond het erg leuk maar dat komt omdat ze op een bepaald punt aan galopperen en weer terug gaan. als je niet te hard wilt moet je overleggen of er ook paarden zijn die langzaam gaan maar wij hadden echt race paarden haha. tuigen en hoeven etc is niet optimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 11:34 



 
Profiel   

dubbele post...


Laatst bijgewerkt door truus1970 op 22-07-17 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 11:48 



 
Profiel   

Ik ben er een paar jaar geleden geweest. Paarden stonden netjes gezadeld toen we aankwamen. Idd halster met bit. Maar t hoeft ook niet altijd luxe, als het maar goed is. Paardje wat ik mee had was leuk. Fijn paardje. Terug gekomen was de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen. Paarden maar afgezadeld, mijn excuses gemaakt bij mn paardje toen ik zn rug zag, wat was die kapot. Zo zielig. Paarden maar aan het hek. laten staan. Toen we weg reden bleek de man gewoon t hoekje te staan en daar bezig was.
Was wel zo leuk geweest als hij de paarden even ontvangen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-17 11:49 



 
Profiel   

Ik ben vanmiddag met 6 collega's naar het Fjordenpaard geweest voor een rit van 2 uren. Tuig is inderdaad niet luxe, maar voor zover ik kon beoordelen paste het wel goed. De paarden zien er goed uit en staan naast de ritjes die ze rijden, verder lekker in het weiland.

Toen we aankwamen werden de paarden voor ons uit het weiland gehaald, gepoetst én opgezadeld.

5 van ons zijn redelijk ervaren, 2 helemaal niet.

We hebben een prachtige rit gemaakt. Alle paarden luisterden goed naar stemhulpen. Van te voren was goed uitgelegd welke paarden het best voorop konden lopen. Ik herken totaal niet dat de paarden niet te sturen zouden zijn of dat ze zelf hun tempo bepalen. Natuurlijk gingen ze iets harder stappen op een plek waar ze normaal in galop mogen, maar ze bleven goed te controleren.

Als je aangeeft dat je geen snel paard wilt bij het reserveren, kun je er wel vanuit gaan dat hier rekening mee wordt gehouden. Dit was bij ons ook het geval bij de minder gevorderde ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 20:54 



 
Profiel   

Ik heb er een tijd geleden een rit gemaakt met een vriendin van mij en wij hadden van tevoren aangegeven dat wij gewoon ervaren ruiters waren.
Ik kreeg een paard mee die werd omschreven als 'Tenminste niet zo'n manege-ezel'. Hij kon alleen stap en knoerharde galop. Hij was amper terug te krijgen en werd erg onrustig wanneer wij even moesten stilstaan om te kijken welke kant wij op moesten. Dat ik ervaren ben wil niet zeggen dat ik het leuk vindt om zo'n paard te rijden. :o

Ik volg ze ook op instagram en ik zie bijna alleen maar filmpjes van ritten waarbij de paarden keihard in rengalop gaan en elkaar allemaal inhalen etc. Ook staan er vaak 'verslagen' bij van ritten van kamp/dagtochten en bij bijna elk verhaal valt er wel één of meerdere personen vanaf :n Soms staat er ook: 'Er is vandaag niemand gevallen!'. Niet bepaald een goed voorbeeld voor een manege vind ik :o

Edit: Ik moet er wel bij zeggen dat ik mijn twenter daar wel vandaan heb, gewoon omdat ik op slag verliefd was op zijn uitstraling, maar ik zou er niet zo gauw een bereden paard kopen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 21:11 



 
Profiel   

Ik kom al jaren bij het fjordenpaard en vind het hier altijd erg leuk.

Ik kan mij dan ook niet vinden in de verhalen die ik hier lees. Elk paard heeft zijn eigen tuig, bitten aan halsters werken hier beter dan hoofdstellen. Als je op sommige maneges komt heb je vaak paarden die open liggen omdat de neusriem te strak aangetrokken is. Dat soort dingen heb je hier niet!

En over de paarden die niet te houden zijn, ik ben ook begeleiding op het fjordenpaard tijdens de ponykampen en ik kan mijn paard inhouden wanneer ik dat wil. Natuurlijk willen ze graag galopperen op die paden waar ze dat bijna altijd doen. Maar nee is Nee, en ik vraag me af als dat niet lukt of dat dan niet aan je eigen rijkunsten ligt. Als jij aangeeft dat jij goed kan rijden, dit wordt altijd nogmaals gevraagd voor je op een paard gaat, kan het zijn dat je een wat pittiger paard mee krijgt. Het zijn geen robots die hun rondje lopen, het zijn dieren!


En over de Instagram en het vallen, natuurlijk vallen er wel eens kinderen. Het blijven (vlucht)dieren en ze kunnen schrikken. Kinderen vinden het vaak leuk om op te scheppen over dat ze gevallen zijn, of dat ze juist niet gevallen zijn. De stukjes die op de instagram staan zijn de "spectaculairste" beelden uit een rit omdat veel kinderen dit leuk vinden om te zien. Ook zijn het vaak wel dezelfde stukjes van een rit maar dan op een andere dag/met andere paarden/met een andere voorruiter etc. Dus het is ook niet dat ze niks anders doen dan de hele dag racen. Er is nog maar 1 pad bij het fjordenpaard waar de paarden echt hard mogen en de kinderen elkaar in mogen halen. De instagram is ook niet van het Fjordenpaard zelf maar van een aantal meiden die het leuk vinden om hier mee bezig te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 11:49 



 
Profiel   

Ik ben vorig jaar nog met een paar bokkers geweest en vroeger ook bij het ponykamp. Tijdens het ponykamp vond ik het idd een ongeregeld zooitje maar dit lag grotendeels aan mijn eigen ervaring! Vorig jaar was een hele leuke rit met paarden die prima te rijden waren. Het tuig ben ik zelf niet mega enthousiast over. Halster met bit is prima maar de zadels passen idd niet allemaal even goed. Maar verder hebben de paarden het daar niet slecht hoor! Geef gewoon goed aan wat je ervaring is en wees daar eerlijk over. Dan heb je de grootste kans dat je een paard/pony krijgt die bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 12:00 



 
Profiel   

Het is echt heel leuk! De mensen die zeggen dat de halsters met bitten slecht zijn hebben misschien wel een beetje gelijk maar niet helemaal. Het is misschien niet optimaal, maar het gaat erom dat iedereen het in kan doen. En de mensen die zeggen dat de paarden elke dag het zelfde rondje lopen ebben helemaal geen gelijk. Met huren kan je zelf weten waar je heen gaat, en bij de kampen ga je elke dag wel een ander rondje doen, of door het of het springbos of gewoon lekker door het bos of over de zandvlakte. De meeste paarden kunnen wel heel hard. Maar ze zijn makkelijk te remmen. En als je wat angstig bent zetten ze je heus niet op een enorm snel paard. Oja en het zijn over het algemeen hele rustige paarden die gewoon lekker met lang teugeltje kan rijden. De jonkies kunnen wel wat drukker zijn maar ja dat kan je ze ook niet kwalijk nemen. En als je je paard niet kan controleren ligt daar hoogstwaarschijnlijk aan je eigen rijkunsten want de paarden daar zijn juist op de stem controleerbaar.

En de mensen die reageren op basis van de recensies mogen wel weggaan, want zolang je geen echte ervaring hebt is het in mijn ogen gewoon onbetrouwbaar afkraken. -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 16:01 



 
Profiel   

@AnneloesAmb dit is een topic van vijf jaar oud :+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 16:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen