Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe was je eerste rijles?

Weet ik niet meer, te lang geleden in de mist der Tijd verloren geraakt...
99 (24%)
Leuk! Meer! :D
285 (69%)
Was dat alles?
12 (2%)
Gelijk gevallen! :( Ik stop en ik koop wel een eigen paard...
5 (1%)
Ik hoef geen les, heb een eigen knolliebollie!
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 408


Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:59

Hobbelig.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:01

Dat is inmiddels 34 jaar geleden. Ik heb het vanaf dag 1 leuk gevonden :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:15

Dat is lang lang geleden, ruim 47 jaar ik was drie of zo. Maar echt les was het ook niet :') meer met begeleiding rondhobbelen op een shetlander op vakantie. Wat bleek :+ we waren daar om hem te kopen. Ach onervaren ouders, wel de ruimte thuis en een oudere dochter die op les zat. Garantie voor tjsa :P

Bleek een volwassen bijtende hengst te zijn, :') ballen eraf en al vallend op opstaand heb ik het geleerd op eigen terrein. Met aanwijzingen van de ervaren paardenmens buren. :j

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:18

Ik zat op een hele eigenwijze zwarte Shetlander die steeds van de achterkant van de bak naar de uitgang draafde en niet in het rijtje bleef. Ik vond het vreselijk en heb heel hard gehuild. :')

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:25

Ik vond het helemaal geweldig <3
Ik was toevallig een keer een foto tegengekomen en daar stond een datum op, 1 juni 2013. Precies één dag na mijn 13e verjaardag. Ik had een halstertouw, sokken, borstelsetje, een oude rijbroek en een oude cap gekregen toen ik mijn verjaardag had gevierd. Ik was er helemaal klaar voor!
Ik weet nog dat de dagen tot de volgende lessen (een week) steeds eeeerg lang duurden, ik kon niet wachten!

Met kaplaarzen en al :P :
Afbeelding

jeetje77

Berichten: 3451
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:39

Ik denk leuk meer, maar zeker weten doe ik het niet. Het was niet de eerste keer op een pony iig. Mijn tante had een welsh mountain voor haar zoon en dochter, dat ging ik in de vakanties wel heen. Daar deden speelde mijn nichtje (net zo oud als ik) eindeloos Ronja de roversdochter op na in de wei.

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 11:40

Absolem schreef:
Op een arabier op leeftijd en ze hadden het zadel niet goed aangesingeld voor me ( mini me was nog veel te klein om zo'n grote pony /bijna paard op te kunnen zadelen laat staan aansingelen).

Ik hield me keurig vast en vervolgens ging we galopperen en het zadel gleed opzij.
Toen ik stop! stop! riep kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren. Toen nooit wat van gezegd. Achteraf ben ik er best boos om.

Uiteraard wel doorgegaan immers mijn twee grote zussen reden ook paard en ik keek ontzettend naar ze op.
hoeveel plukken manen was peerdlief kwijt achteraf? Toch wel dom van de instructie om niet naar de maten te kijken...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:45

ja ik had al een pony voor ik kon rijden heb het mezelf geleerd, en rijles was bij een buurmeisje voor 5 gulden. Daarom ben ik afgeknapt op welsen veel te pittig dat was echt niet leuk.

BlueAmethyst

Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 11:51

Ik mis de optie 'help, het hobbelt te veel' :')
Mijn eerste rijles was op ponykamp in de manege waar ik nu nog rijd.
Ik was 11 en wou eens proberen of paardrijden iets voor mij was. Dat bleek het wel te zijn, maar de eerste lessen was ik toch vooral bezig met niet eraf te schuiven. :P
Ik geloof dat ik toen op een kleine witte pony zat, Spikkel, een heel lui exemplaar die nauwelijks in draf ging. En natuurlijk was het direct mijn favorietje.

Anoniem

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:10

Inmiddels 25 jaar geleden,
En het was super leuk uiteraard <3

Het was een lesje aan de longeerlijn in stap en draf. Ik vond het meteen geweldig!

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:11

Mijn eerste les was inmiddels bijna 9 jaar geleden, op de leukste Shetlander van de manege, Molly. Helaas leeft ze niet meer, maar ik mocht kiezen toen op wie ik wilde en het werd Molly :D

Ik kan me niet echt iets meer van de les herinneren, alleen dat we gingen koprollen van een wat grotere, Yankee. Dat heb ik altijd leuk gevonden :+

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 12:46

Ik was er iedere zaterdag en vond het erg dat ik om 1700 uur thuis moest zijn :(:)
We hielpen met alles maar deden ook spelletjes en hingen onder de paarden, ook uit de wei halen deden we, dan gingen we erop, zonder iets en kregen ze zo allemaal in stal :j
Hoe gekker hoe mooier was het toen.

lotthje

Berichten: 1214
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Holten

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:04

Ik was denk ik 6 ofzo, op Shetlanders balansoefeningen aan het doen in Mn joggingsbroek en regenlaarzen.
Iets wat ik wel echt nog heel goed weet is een trailer met een witte welshpony en een jongen die na mij les had. Ik kwam er halverwege vorig jaar achter dat die jongen dus mijn vriend is. De pony staat nu samen met mijn paard in de wei.

Na de Shetlanders waar ik alle gangen enz dus ook al had gehad ben ik naar een manege gegaan en had daar ook wel het idee dat ik al veeeeeeeeel meer kon dan stap en draf aan de longe. Uiteindelijk viel dat vies tegen natuurlijk haha

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:12

Jaaaaa die weet ik nog! Dat is intussen al weer 26 jaar geleden! :') (old wief)
Het was op een welsh pony, Lotje. Het beestje leeft nog steeds en is al 40 jaar oud.
Was inderdaad een droom die uit kwam, sindsdien ook nooit meer van dat paardenvirus afgekomen. En het is ook nog besmettelijk. :o :Y)

Zie hier, mijn aller eerste paardrijles! :D

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:15

Ik heb alleen maar heel hard zitten huilen en wilde ervanaf!! :=

Na jaren zeuren gingen we na de scheiding van mijn ouders op paardrijden want van papa mocht het wel, van mama niet. Zuslief wilde ook wel mee.
Mijn zus reed gelijk als een ervaren amazone(in mijn ogen) weg en ik,ik zat zo te hobbelen in draf dat het heel erg pijn deed. :(:)
Het Was echt een desillusie maar ergens ben ik er toch weer opgestapt en dat Is nu 20 jaar geleden.

maddexx
Berichten: 8
Geregistreerd: 28-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:18

Ik was toen zo iemand na die les wou ik meteen nog een keer... en ik wou meteen springen en galopperen :P

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:29

CoonArt schreef:
Absolem schreef:
Op een arabier op leeftijd en ze hadden het zadel niet goed aangesingeld voor me ( mini me was nog veel te klein om zo'n grote pony /bijna paard op te kunnen zadelen laat staan aansingelen).

Ik hield me keurig vast en vervolgens ging we galopperen en het zadel gleed opzij.
Toen ik stop! stop! riep kreeg ik te horen dat ik niet moest zeuren. Toen nooit wat van gezegd. Achteraf ben ik er best boos om.

Uiteraard wel doorgegaan immers mijn twee grote zussen reden ook paard en ik keek ontzettend naar ze op.
hoeveel plukken manen was peerdlief kwijt achteraf? Toch wel dom van de instructie om niet naar de maten te kijken...



Geen. Ik had het bok riempje vast en durfde niet te bewegen.

Die arabier was het braafste dier op stal op dat moment. Bijna alle beginnelingen gingen op haar hun eerste les.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Je áller- áller- áller-éérste paard/ponyrijles...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:34

Geweldig! De hele weg er naar toe ook eigenlijk al...
Na lang zeuren mocht ik op mijn 9e verjaardag eindelijk op paardrijles, op voorwaarde dat ik zelf wat klusjes in het huishouden deed.

Uiteraard had ik vooraf al de gehele bibliotheek leeg gelezen, 3 keer... als het maar over paarden ging.
Ook was ik al een paar maanden bij buren die ook paarden hadden. Bleef natuurlijk maar bij een beetje kijken en aaien, soms een keer op een paard zitten, maar het was geweldig.
Ook had ik alles al, rijbroekje, rijlaarzen, cap (zo'n eikeldopje nog).

Ik had een privéles aan de longeerlijn, alleen gestapt en gedraafd en eenmaal thuis had ik mijn hele kruis open gereden op het zadel en een klein bloedvlekje (niet ongesteld, ik was pas 9) in mijn onderbroek :')

24 september is het alweer 20 jaar geleden. In die twintig jaar ben ik alleen maar meer de droom gaan leven.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 13:35

Inmiddels 22 jaar geleden maar vergeten doe ik dat nooit.
Ik vond het FANTASTISCH!
Zoals je ook wel kan zien aan mijn grijns :')
Afbeelding

CoonArtJarig

Berichten: 23287
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 20:10

BarbaLala schreef:
Inmiddels 22 jaar geleden maar vergeten doe ik dat nooit.
Ik vond het FANTASTISCH!
Zoals je ook wel kan zien aan mijn grijns :')
[ [url=m/QXk088.jpg]Afbeelding[/url] ]

Van óór tot óór! :D Leeft die pony nog?

Chasey schreef:
Jaaaaa die weet ik nog! Dat is intussen al weer 26 jaar geleden! :') (old wief)
Het was op een welsh pony, Lotje. Het beestje leeft nog steeds en is al 40 jaar oud.
Was inderdaad een droom die uit kwam, sindsdien ook nooit meer van dat paardenvirus afgekomen. En het is ook nog besmettelijk. :o :Y)


Wauwieee! 40 jaar... :D Volhoudertje! :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:22

Voor mij is het alweer bijna 34 jaar geleden dus precies weten doe ik het niet meer, maar het was blijkbaar leuk genoeg om mee door te gaan want ik ben er nooit meer mee gestopt :D . Ik weet nog wel hoe de pony heette, die heette Max en was een dikke bonte shet. De 2e les weet ik beter, toen was de juf vergeten aan te singelen en hing ik er naast toen we gingen draven :+

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:47

Toen ik 4 was voor het eerst op een paard een rondje gestapt. Gelijk verkocht en verliefd.

3 jaar lang gezeurd en toen mocht ik eindelijk op paardrijles. "Daphne en *insert broertjes name here* ik heb een verrassing voor jullie." we mochten eindelijk op de sport die wij wilden, hij voetbal en ik paardrijden. Nadat ik zonder succes een heel aantal tennislessen gevolgd te hebben. "ik denk niet dat dit een sport is voor Daphne." Vertelde de meester mijn moeder na een aantal lessen.

Paar dagen later de allereerste les. Was er tijdens het eerste rondje draf eraf geknikkerd. Geen traan gelaten. Ik sprong op en reed met een grote lach verder.
De juf vertelde mijn moeder later "Het spijt me, maar deze meid gaat nooit stoppen met deze sport".


Side note: mijn moeder heeft nog steeds spijt van dat staprondje op een paard (bijna) 18 jaar later :+

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:52

Ik wilde helemaal niet. Heb het ook niet zelf verzonnen. Mijn zus en ik moesten van oma en opa, want die hele familie reed wedstrijden en hadden allemaal paarden. Dus wij moesten ook.
Ik heb het eerste jaar alleen maar gehuild ( nogmaals; SORRY juf Joke van HCW :o ) en ik was letterlijk ziek vd zenuwen tijdens de rit er naar toe.
En helemaal mooi: toen ik het eenmaal leuk begon te vinden waren de laatste paarden met pensioen of dood en wij kregen er ook mooi geen 1.
Maar het is helemaal goed gekomen verder gelukkig. :D

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:57

Ik was toen 13, en vond het vreselijk ongemakkelijk, onwennig en geen idee wat ik moest doen :') Wat ik nooit vergeet was hoe gaaf ik het vond om zo een dier voor het eerst onder je voelde bewegen. Mijn moeder (ook paarden gehad) was met mij mee en hielp mij met poetsen enzo.

Ddr_horses
Berichten: 68
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:52

Ik wild gaan rijden door mijn vriendin, dus dan wel op dezelfde manege Haha, als ik aan de aller eerste terug denk weet ik weer dat ik alsmaar dacht: Hoe gaat zo'n groot beest ooit naar mij luisteren :D . De instructrice was allemaal dingen aan het uitleggen en ik snapte er niks van haha. Ik had alleen gestapt en een halve zijde gedraafd, ik vond het wel eng maar wilde het wel leren.