Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Manege kiezen: waar let jij op?

 
Profiel   

Beste bokkers,

met de zomervakantie voor de deur en met een paardenkind in-de-dop (of in elk geval in een lang aanhoudende paarden-fase) wil ik binnenkort een kijkje gaan nemen op de maneges in de buurt. Zoals af te lezen aan mijn username heb ik niet veel verstand van paarden (hoewel ik hier de afgelopen tijd al veel heb bijgeleerd!) noch van maneges. Daarom zou ik graag van jullie horen waar jullie je keuze voor een manege op baseren en waar ik, met het oog op dierenwelzijn in het bijzonder, op zou moeten letten.

Bij voorbaat dank voor de input!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:02 



 
Profiel   

Voornaamste vind ik gelegen direct aan een natuurgebied waarin buiten gereden kan worden (bos, hei, duinen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:05 



 
Profiel   

Waar ik nu op zou letten is vooral het paardenwelzijn. Hoeveel komen de paarden buiten, hoe staan ze op stal, hoeveel lopen ze per dag, hebben ze een rustdag, kunnen ze contact maken met andere paarden, enzovoorts.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken hoe er wordt lesgegeven, is het meteen de groep in, of eerst aan een longeerlijn of met iemand ernaast.

Bij ons zijn er 2 maneges in de buurt, waarvan 1 manege vooral in de buitenlucht is maar dan ook het hele jaar in de buitenbak rijdt, en waar ik rij heeft een binnenbak, meerdere bakken en rijden dan ook binnen in de winter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:10 



 
Profiel   

in welke omgeving zoek je een manege?

waar ik op zou letten:
- hoe staan de paarden/pony's erbij (zien ze er gezond uit)
- hoeveel pony's hebben ze
- hoeveel lessen achter mekaar zijn er waarbij de pony's/paarden moeten lopen. (ik zelf vindt het zielig als een pony/paard meer als 3 uur op een dag in de les mee moet lopen)
- verder moet er voor mij een prettige sfeer hangen

je kunt ook altijd iemand op een manege aanspreken hoe ze het daar hebben. eventueel hoe pensionklanten het daar vinden!

succes met de zoektocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:11 



 
Profiel   

Ik dacht dat je bij FNRS maneges ook verzekerd bent, dus zeker bij een manege die daar is aangesloten kiezen. Een manege met een binnenbak zou ik zeker willen, in de winter zijn buitenbakken vaak te hard of liggen er overal plassen water. Verder een plek waar je dochter eerst in elk geval privelessen krijgt voor ze in een groep wordt geplaatst, zodat ze alle basics onder de knie heeft. En een goede klik met de eigenaar van stal is ook heel belangrijk, je op stal niet thuis voelen is alles behalve fijn.
Persoonlijk vind ik de algemene verzorging van de manege wel belangrijk, mijn ervaring is bij een manege met slecht uitziende stallen, slechte omheining van de bak, ect dat de lessen er vaak ook tegenvallen.
Op oog met paardwelzijn: kijk of ze niet te dun zijn, of ze wondjes hebben op de plek van het zadel, dat ze er gewoon vrolijk uitzien en niet heel boos en zuur reageren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:13 



 
Profiel   

Ook zou ik het belangrijk vinden dat er springmateriaal aanwezig is en dat er ook springlessen worden aangeboden. Als je eenmaal een band hebt met de manegepaarden en een leuke rijgroep is het jammer dat je weer weg zou moeten omdat ze niet alles aanbieden.

Een binnenbak vind ik ook essentieel om het jaar rond te kunnen blijven rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:14 



 
Profiel   

Waar ik zelf op let: hoeveel komen de paarden buiten? Staan ze de hele dag op stal of alleen tijdens de lessen. Mijn voorkeur gaat uit naar een manege waar de paarden helemaal niet op stal staan, maar 24/7 in een kudde.

Verder als je er rond loopt: Zijn de paarden vriendelijk en nieuwsgierig? Tonen ze negatief gedrag bij het opzadelen? en zien de paarden er ontspannen uit tijdens de les (aanwijzingen van niet-ontspannen paarden zijn: hoofd in de lucht, oren in de nek, holle rug). Natuurlijk kun je niet op een manege verwachten dat alle paarden zich perfect gedragen en zal het bovenstaande vast eens voorkomen,ook op goede maneges, maar zelf kijk ik daar wel een beetje naar voor een algehele indruk.

Ten slotte: de sfeer! Het moet natuurlijk ook wel gezellig zijn. Zijn de mensen (niet persee die er werken, maar ook de ruiters) benaderbaar voor vragen of gewoon even een praatje?

Dit zijn vooral dingen die je pas kunt beoordelen als je er al bent. Volgens mij kun je bij de meeste maneges wel even langs gaan om alleen sfeer te proeven zonder afspraak. Voor wat meer voor onderzoek voordat je een manege gaat bezoeken, kun je hier op bokt natuurlijk ook rondvragen. Er zitten hier mensen verspreid over het hele land, dus van bijna elke manege is hier wel informatie te verkrijgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:17 



 
Profiel   

xRaisin schreef
Waar ik zelf op let: hoeveel komen de paarden buiten? Staan ze de hele dag op stal of alleen tijdens de lessen. Mijn voorkeur gaat uit naar een manege waar de paarden helemaal niet op stal staan, maar 24/7 in een kudde.

Verder als je er rond loopt: Zijn de paarden vriendelijk en nieuwsgierig? Tonen ze negatief gedrag bij het opzadelen? en zien de paarden er ontspannen uit tijdens de les (aanwijzingen van niet-ontspannen paarden zijn: hoofd in de lucht, oren in de nek, holle rug). Natuurlijk kun je niet op een manege verwachten dat alle paarden zich perfect gedragen en zal het bovenstaande vast eens voorkomen,ook op goede maneges, maar zelf kijk ik daar wel een beetje naar voor een algehele indruk.

Ten slotte: de sfeer! Het moet natuurlijk ook wel gezellig zijn. Zijn de mensen (niet persee die er werken, maar ook de ruiters) benaderbaar voor vragen of gewoon even een praatje?

Dit zijn vooral dingen die je pas kunt beoordelen als je er al bent. Volgens mij kun je bij de meeste maneges wel even langs gaan om alleen sfeer te proeven zonder afspraak. Voor wat meer voor onderzoek voordat je een manege gaat bezoeken, kun je hier op bokt natuurlijk ook rondvragen. Er zitten hier mensen verspreid over het hele land, dus van bijna elke manege is hier wel informatie te verkrijgen!

Iemand die nog een volstrekte leek is op het gebied van paarden kan daar m.i. niets zinnigs over zeggen door een rondje op stal te lopen en de paarden te observeren. Daar is meer ervaring voor nodig.

Het mooist zou zijn dat je via kennissen/vrienden/collega's op een manege terecht komt waar zij al naar tevredenheid rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:30 



 
Profiel   

Paardenwelzijn is natuurlijk al genoemd, maar ook kindvriendelijkheid. Ga vooral een kinderles bekijken, zodat je kunt zien of de instructrie betrokken en enthousiast is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:37 



 
Profiel   

Ga kijken en met mensen praten, kijk of de paarden er goed bijstaan (glansende ogen, goed in de vacht, vergis je niet in vieze vacht van modder of zand, das meestal alleen maar goed) en of ze hun eigen zadel en hoofdstel hebben.

Verder vind ik de sfeer belangrijk en of een kind er plezier kan hebben. Lol met de knol is op sommige maneges erg onderschat.
Fnrs keurmerk zegt me niet zoveel, die sterren gaan voornamelijk over verwarmde kantines en weinig over paardenwelzijn. De verzekering die hier genoemd wordt heb je ook bij bedrijven die zijn aangesloten bij de MRB.

Ik zeg tegen geïnteresseerde mensen altijd dat een manege je moet passen. Qua beleid, visie en of je je er gewoon fijn kunt voelen.
Jaren lang heb ik me als manegeklant minder gevoeld omdat ik op bedrijven kwam waar pensionklanten altijd eerst kwamen. Nu ben ik pensionklant op een manege waar we gewoon allemaal gelijk behandeld worden. Wel heel recreatief, dat moet je ook passen.

Wat betreft lessen zijn er ook veel verschillende wegen die naar Rome leiden. Gelijk in een groep is vaak gezelliger en je leert ook weer van elkaar. Eerst privéles kan sneller gaan, maar vergis je ook weer niet in de kracht van de kudde in een groepsles.

Paarden 24/7 buiten is voor mij geen must, dat ze buiten komen en sociaal contact met elkaar kunnen hebben wel. Let bij maneges met groepsstalling ook op wie een pony moet pakken. Als ik een kind had, zou ik het nooit zonder goede begeleiding een kudde in laten gaan om een pony te vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:39 



 
Profiel   

Naast wat hier al genoemd is zou ik gewoon eens gaan kijken bij de lessen op verschillende maneges. Gewoon even bellen wanneer lessen gegeven worden aan kinderen zoals de jouwe. Kijk dan hoe er met de kinderen wordt omgegaan, is er geduld en aandacht voor de leerlingen. Hoe zijn de dieren onderling? Op de manege waar ik als kind reed mepten de paarden en pony's elkaar constant, ze liepen nooit samen in de weide en vonden het nodig om in de les de rangorde te gaan bepalen. Op een manege waar ik later reed was dit helemaal niet aan de orde. Paarden liepen 14 uur samen in het land en waren uiterst verdraagzaamnaar elkaar. Praat in de les eens met andere ouders, je zal waarschijnlijk een goed beeld krijgen van de lessen op die manier. Wat idd ook wel een goede is: zitten ze bij natuur in de buurt zodat er eens een buitenrit gemaakt kan worden. Dat is toch helemaal het einde als je jong ruitertje bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:39 



 
Profiel   

In welke omgeving zoek je iets? Misschien dat er wat bokkers zijn met aanraders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:43 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Iemand die nog een volstrekte leek is op het gebied van paarden kan daar m.i. niets zinnigs over zeggen door een rondje op stal te lopen en de paarden te observeren. Daar is meer ervaring voor nodig.

Het mooist zou zijn dat je via kennissen/vrienden/collega's op een manege terecht komt waar zij al naar tevredenheid rijden.


Ik kan mij voorstellen dat over de gezondheid van de paarden nog niet zoveel te zeggen is als complete leek, maar een boos paard met oren in de nek die naar mensen hapt is volgens mij ook wel door een complete leek te herkennen. En in mijn ervaring is dat best wel stereotype gedrag wat veel voor komt op manege's waar de paarden veel op stal staan en weinig sociaal contact hebben. Vandaar dat ik het toch even noem, aangezien TS wel aangeeft op welzijn te willen letten.

Het zijn even wat kleine voorbeelden waar TS op kan letten, uiteindelijk zal ze iets moeten kiezen waar zij een goed gevoel bij heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 13:47 



 
Profiel   

Ik zou idd letten op hoe vaak word er afgewisseld in de lessen. Altijd dressuur rijden word op een gegeven moment wel saai. Maar iedere week op hetzelfde paard leer je ook niet veel van. Binnenbak is wel erg handig. In de winter is een buitenbak niet altijd te berijden.
Hoe wordt er les gegeven. Hoe gaat de eigenaar met de klanten om. Ooit op een manege gereden waarbij er door de eigenaar het over andere klanten had. Dat vind ik dus niet kunnen.
Word er rekening gehouden met angstige ruiters?
Worden vaardigheden goed uitgelegd en geduld idd
Hoe is de zorg voor de paarden: voerbeleid afgestemd op het paard, genoeg weidegang, niet te veel lesuren achter elkaar laten lopen, zien ze er gezond uit, zien de stallen er schoon uit, etc wat gebeurd er met de lessen op een dag als afgelopen dinsdag?

Hoe gaan de eerste lessen? Worden ze gelijk in een groepsles gedumpt of eerst aan de longe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 16:22 



 
Profiel   

Naast alle andere aandachtspunten die al zijn genoemd( omgang paarden/ naar buiten/ gezondheid/ belasting pony's op nummer 1 ) de instructie... is er iemand die je kind op fijne manier iets wil leren, die ook de tijd neemt als iemand angstig of onzeker is ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-19 16:41 



 
Profiel   

Hoeveel valt er te kiezen in jullie omgeving?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 17:18 



 
Profiel   

Er zijn denk ik twee aspecten belangrijk. Dierenwelzijn en mensenwelzijn.

Qua dierenwelzijn zie ik graag grote schone en lichte stallen die bij voorkeur overdag zoveel mogelijk leeg zijn omdat de dieren buiten staan. Daarnaast geen stands waarin de dieren de hele dag vast staan aan een touw (even tijdens poetsen en zadelen is natuurlijk normaal) en bij voorkeur geen ‘gekkigheid’ zoals weven, kribbebijten en luchtzuigen. Dat laatste is geen punt als het een enkel paard is (het kan een oude gewoonte zij die ze ergens anders hebben aangeleerd) maar als het schering en inslag is dan zou er goed iets loos kunnen zijn met het dierenwelzijn.

Qua mensenwelzijn. De instructeurs horen didactisch onderlegd te zijn. Je merkt vanzelf of je vind dat ze je kind correct onderwijzen. Daarnaast wil je niet dat de kinderen met zijn 10-en de hele les in een treintje achter elkaar aan hobbelen. Krijgen ze regelmatig een individuele opmerking? Legt de instructeur goed uit wat er moet gebeuren? Is er afwisseling in de les? Goede sfeer? Allemaal belangrijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 18:09 



 
Profiel   

Lastig wanneer je als leek moet gaan zoeken.

Aanleren is makkelijker dan afleren. Met paardrijden gaat het vaak fout met aanleren. Door te weinig begeleiding is de kans heel groot dat er verkeerde dingen worden aangeleerd en dat een hele klus is om weer goed te krijgen, zonder het plezier kwijt te raken.

Bij ons in de buurt heb je ook verschillende "maneges".
1 is echt van het "omgaan met de pony's", wat super leuk is voor de kinderen. Echter is de kwaliteit van de lessen echt heel slecht en valt het zwaar tegen wanneer ze bij een andere manege verder willen.
Dàt is echt niet leuk voor de kinderen.

Wanneer je kind zo is dat ze graag een eigen pony wil of wil verzorgen in de toekomst, is de kwaliteit zeer belangrijk.
Paardrijden is duur. zorgen dat je beter kunt rijden dan de rest, zorgt ervoor dat je kans op een verzorgpony vergroot wordt.

Ons kind mocht vanaf het begin naast de groeps-manegelessen ook regelmatig een privéles rijden.
Dat verschil in ontwikkeling is dan heel groot.
Pas na een jaar manegeles mocht hij thuis los rijden op zijn eigen pony - die moeilijker is dan de manege pony's.

Probeer vooral veel te vragen in de omgeving waar je het beste kunt rijden. Desnoods eens bij verschillende pensionstallen langs gaan om te vragen welke manege kwalitatief beter is. Die mensen willen je vaak ook graag helpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-19 18:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen