Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 16 [ 395 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Manege paard kopen.

 
Profiel   

Hallo Bokkers,

Ik ben totaal niet ervaren met Bokt en ik heb dus ook geen idee of dit hier goed staat...
Meestal als ik dingen opzoek op het internet kom je op Bokt terecht, dus ik dacht, waarom maak ik geen account aan. :D Maar dat terzijde..

Al een aantal jaar rijd ik nu op een manege. Ja ik ben een manege ruiter sinds mijn zesde.
Eerst op een stal in de buurt gereden en toen ging ik naar de stal waar ik nu nog steeds met enorm veel plezier na toe ga. Ik begon daar bij de pony's en toen ik en mij vriendin samen in een les wouden vond de manege eigenares dat ik zeker goed genoeg was voor de paardenlessen. Nouja wat is goed genoeg als je 14/15 jaar bent. :9

Overgestapt op de paarden en in die tijd van elk paard wel iets geproefd. De ene was natuurlijk leuker dan de ander. Tot ik terecht kwam bij dat ene paard. Een bruine merrie, ik schat haar rond de 1.64 hoog. Brandmerk op haar linkerbil (CT). Na veel onderzoek werk erachter gekomen dat ze een "cesky teplokrevnik" is of in het Nederlands, een Tsjechisch warmbloed, ze is 10 jaar.

Ik schepte meteen een band met haar. Misschien zei wel niet met mij, want het is immers een manegepaard zonder vaste berijder...
Voor mij was ze en is ze het. Ze is enorm lief, laat zich overal zonder enige moeite aanraken, loopt rustig met je mee.

Springt heerlijk. Heeft gekke streken af en toe, bijvoorbeeld gillen als ze iets extreem leuk vind of ze ondeugend is. Mijn instructeur zegt dat het af en toe net een stripfiguur is.... Je kunt aan dr aflezen en merken of ze iets leuk vind ja of nee. Ze vind springen enorm leuk, springen in de bossen, lekker hard gaan. Dressuur heeft haar moeite gekost (daar kom ik later op). Maar met de juiste oefeningen doet ze dit ook graag. Een echte allrounder als je het mij vraagt.

Qua dressuur vond ze de oefeningen, en vooral de rechter galop moeilijk. Je merkt meteen dat rechts haar moeilijke kant is. Ze sprong veel over in de rechter galop/ over kruist. Dit kan natuurlijk met van alles te maken hebben gehad. Maar ze is enorm verbeterd de afgelopen jaren en tegenwoordig springt ze niet meer over of over kruist. Wat kan het zijn... Rugproblemen, mij als ruiter. Van de buitenkant kan je het niet zien.

Wij hebben als team samen ook enorme stappen gemaakt. Er is een tijd geweest dat ik haar niet goed genoeg kon rijden, ik vond haar leuk. Maar echt over de rug lopen deed ze niet. Haar hoofd was altijd in de lucht. Net een giraffe. Dit lag volledig aan mij omdat ik haar gewoon zo door liet lopen. Inmiddels heb ik door het lezen van boeken, veel online onderzoek geleerd dat de achterkant enorm belangrijk is. En nu zullen jullie denken wow komt ze daar nu pas achter. Ik was 14, ik krab mezelf ook achter de oren als ik filmpjes terug zie van vroeger. En alles is nog steeds niet perfect en gaat het ook zeker niet worden. Maar inmiddels voel ik haar ondertreden. Ook kan ik haar inmiddels meer omlaag rijden, zowel in galop, draf als stap. Ik ben er zelf heel blij mee dat we dit samen voor elkaar krijgen.

Ik heb een tijd gehad dat ik in een les zat met een meisje die constant op haar wou rijden (wat ik ook deed) maar ik heb altijd gezegd als iemand op haar wilt rijden mag dat, het is niet aan mij om er maar elke week op te gaan. Op een gegeven moment vond ik andere paarden ook leuk en had dit meisje dus de kans om veel op haar te rijden. Ik kom toch uiteindelijk altijd weer op haar terug en kan haar echt niet laten gaan.

Al jaren denk ik erover om haar te kopen, maar toen ik 14/15 was zat ik maar op de middelbare school, en geloof me een bijbaantje bij een drogist verdient niet heel lekker.
Inmiddels doe ik een opleiding en werk ik ook al in de branche waardoor ik steeds meer begin te verdienen. Waardoor ik steeds dichter bij een doel bedrag kom om haar te kopen.

Ik heb nooit gevraagd aan de manege- eigenares of ze te koop is of dat ik haar kan kopen omdat ik het geld toen niet had. Nu kan ik het in principe vragen, maar ik weet nu nog niet of ik daadwerkelijk genoeg achter de hand zou hebben of dat ik moet door sparen. Ik wil ook niet gelijk van mijn ouders vragen om maar duizenden euro's voor te schieten.

Ik schat haar zelf tussen de 2000- 3000 euro. Maar je weet het nooit, een manege blijft een manege en hun paarden blijven hun kostwinners. Ik weet precies wat ik wil. Waar ik haar gestald zou willen hebben, welke hoefsmid, welke tandarts etc etc.

Ik wil haar zowel Röntgologisch als klinisch laten keuren omdat ze dus heeft gezeten met het overspringen. En voor de verzekering. Je weet nooit wat er gebeurt, het blijven paarden. Voor mij is ze jong genoeg om er nog jaren van te kunnen genieten (hopelijk).

Maar nu ben ik benieuwd wat jullie denken over de koop van een manege paard. Niet eens perse dit specifieke paard. Schat ik de prijs goed of denk je dat ze meer waard is door bijvoorbeeld een stamboek dat ze heeft. (ik kan weinig vinden over haar op het internet helaas, ik weet dus ook niet zeker of ik het juiste stamboek voor me heb als ik zoek op het internet, dat weet je natuurlijk pas als je het paspoort gezien hebt). Heeft iemand van jullie ervaring met het kopen van een manegepaard? Heb je er spijt van of juist geen moment?

Op die manege worden veel paarden verkocht. Ik heb er in de tijd dat ik bij de paarden rijdt 8 mee gemaakt en die paarden zien er altijd verbluffend goed uit. Nog beter dan dat ze er nu al uit zien. (geloof me er wordt echt extreem goed voor ze gezorgd), anders was ik er ten strengste op tegen om daar te gaan rijden.

Ik weet dat veel mensen een duidelijke mening hebben over manegemensen, manegepaarden etc. Daarom ben ik ook heel benieuwd! Dus brandt lekker los. Maar houdt het wel netjes :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:28 



 
Profiel   

Meer waard.


Dat bedrag betaalde ik al voor een manegepaard 11 jaar geleden, toen de markt op zijn gat lag.


Paardenhandel is idioot momenteel, gewoon een normaal braaf basisplaats zit soms al rond de 4a5000 euro.

Laat staan 1 die braaf zijn ding op de manege doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:30 



 
Profiel   

Ik zou eens beginnen met vragen wat ze voor haar willen hebben .
Zo te horen heb je er goed over nagedacht .
Alleen 1 vraag
Besef je je wel dat je nu (ik denk) 1 keer per week daar rijd en dat er rondom een eigen paard heel wat tijd en geld gaat zitten wat je nu niet hebt ?
Kan je ze anders niet leasen 3dagen per week ofzo dan kun je er een beetje aan wennen kwa tijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:37 



 
Profiel   

Paarden zijn erg duur op het moment inderdaad, en voor manegepaarden worden wel vaker absurd hoge bedragen gevraagd omdat je er emotioneel aan gehecht bent, en zij er toch een ander paard voor terug moeten kunnen kopen. Als je dit paard echt zou willen kopen zou ik wel eens beginnen met vragen of ze te koop is, en voor hoeveel. Eventueel door iemand anders laten vragen als de eigenaar weet hoe zeer jij aan dit paard gehecht bent. Als de eigenaar er de hoofdprijs voor vraagt of het paard helemaal niet weg wil doen houdt het al op. Als de mogelijkheid er wel is kun je alsnog verder sparen.

Verder klinkt het wel alsof je er goed over nagedacht hebt, en niet zomaar impulsief dit paard wil gaan kopen. Ik sta zelf niet negatief tegen het kopen van een manegepaard (maar heb er zelf ook geen ervaring mee). Bij de manege waar ik vroeger reed hebben ook paarden gestaan waarvan ik ervan overtuigd was dat deze met één eigenaar veel beter tot hun recht zouden komen. Keuren lijkt me sowieso wel verstandig om te doen.

Misschien heb je wat aan dit topic? [YRT] Manege pony overkopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:37 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Meer waard.

Dat bedrag betaalde ik al voor een manegepaard 11 jaar geleden, toen de markt op zijn gat lag.


Paardenhandel is idioot momenteel, gewoon een normaal braaf basisplaats zit soms al rond de 4a5000 euro.

Laat staan 1 die braaf zijn ding op de manege doet.


Ik vrees ook dat dit nog best een kostbaar paard kan zijn. Gewoon even vragen, dan weet je of het realistisch is voor jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:38 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Ik zou eens beginnen met vragen wat ze voor haar willen hebben .
Zo te horen heb je er goed over nagedacht .
Alleen 1 vraag
Besef je je wel dat je nu (ik denk) 1 keer per week daar rijd en dat er rondom een eigen paard heel wat tijd en geld gaat zitten wat je nu niet hebt ?
Kan je ze anders niet leasen 3dagen per week ofzo dan kun je er een beetje aan wennen kwa tijd


Helaas doen ze geloof ik niet aan leasen, omdat de paarden al veel lopen. Door mijn opleiding heb ik hele onregelmatige uren (ik doe een opleiding tot verpleegkundige). Ik ga nooit uit en zit meer thuis dan dat ik iets aan het doen ben. Huiswerk heb ik altijd af op school, het enige wat ik af en toe doe is leren voor toetsen. Verder lig ik lui op de bank :P. Ik help inmiddels als groom bij iemand, ik heb twee verzorgpaarden gehad, waarbij ik voerde en stallen mesten er ook bij deed. Ik weet dus wel wat het inhoudt, maar het zou natuurlijk altijd anders zijn in het echt.

Voor de anderen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik af en toe ook wel eens bang ben voor een bedrag van 5000 euro of meer. Het punt is alleen dat ik niet denk dat ze dit echt waard is. Ik vind bedragen moeilijk in te schatten, want voor het zelfde geldt heeft ze een goede stamboom. Maar wedstrijden heeft ze niet gelopen (behalve manege wedstrijden). Ze was denk ik 4/ 5 toen ze hier kwam. En sinds dien staat ze er al. Maar goed, het ene paard op marktplaats is niet te vergelijken met andere paarden. En dat maakt het ook moeilijk. Ik wil zeker weten dat ik het financieel gezien aankan om haar te kopen. Puur omdat ik een paard koop voor het leven en niet om haar vervolgens omdat ik het niet aan kan weer weg te doen, want dat gun ik haar niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:47 



 
Profiel   

Als ze een hele goede stamboom heeft, denk ik eerlijk gezegd dat ze niet bij een manege zou staan. Zou kunnen natuurlijk, maar ik denk dat de prijs daar niet zoveel van afhankelijk zal zijn. Een paard is waard wat de gek ervoor geeft... Paarden zijn duur momenteel, dus als de manege eigenaar er een nieuwe lespaard voor in de plaats zou moeten kopen wat momenteel ook niet goedkoop zal zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:50 



 
Profiel   

Het enige juiste antwoord is het vragen aan de manege-eigenaar. Wij kunnen vanachter een scherm lastig een realistische prijs geven zonder het paard te kennen.
1 tip: vraag iemand anders voor je te bellen. Waarom? Omdat de manege-eigenaar minder makkelijk het emotionele aspect een prijs kan gaan geven ;)

Super leuk als je het zou doen. Ik heb ook een manegepaard overgekocht en nooit spijt van gehad! Ja, dat ik het eerder had moeten doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:51 



 
Profiel   

NienkeV1994 schreef
Als ze een hele goede stamboom heeft, denk ik eerlijk gezegd dat ze niet bij een manege zou staan. Zou kunnen natuurlijk, maar ik denk dat de prijs daar niet zoveel van afhankelijk zal zijn. Een paard is waard wat de gek ervoor geeft... Paarden zijn duur momenteel, dus als de manege eigenaar er een nieuwe lespaard voor in de plaats zou moeten kopen wat momenteel ook niet goedkoop zal zijn


Hun hebben geloof ik contact met een handelaar. Ze hebben paarden die Z gesprongen hebben (wat natuurlijk niets zegt over het paard, maar toch even als voorbeeld :P). Er zijn 3/4 manege paarden waarmee ze veulens fokken en doorverkopen, dan neem ik toch zelf aan dat ze niet zomaar paarden uitzoeken maar wel weten met welk paard ze een goed springveulen kunnen fokken.

Maar dit zijn meestal allemaal de KWPN'ers van de groep. Ik heb nu twee stambomen gevonden van een paard wat potentieel dit paard kan zijn. De ene is van een goede lijn en de ander zijn de meeste paarden onbekend. Maar goed, wat zegt een stamboom nou uiteindelijk. Voor mij gaat het om karakter :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:55 



 
Profiel   

Autumnn schreef
Het enige juiste antwoord is het vragen aan de manege-eigenaar. Wij kunnen vanachter een scherm lastig een realistische prijs geven zonder het paard te kennen.
1 tip: vraag iemand anders voor je te bellen. Waarom? Omdat de manege-eigenaar minder makkelijk het emotionele aspect een prijs kan gaan geven ;)

Super leuk als je het zou doen. Ik heb ook een manegepaard overgekocht en nooit spijt van gehad! Ja, dat ik het eerder had moeten doen :)


Ik ben nu ook een beetje op zo'n punt. Het is nu of nooit. Maar goed aan de andere kant, ik ben net 18. Wil ik mezelf daar al mee opzadelen. Ik werk er hard voor. Maar het vraagt uiteindelijk toch veel, een paard is niet niets. :) Bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-08-19 15:56 



 
Profiel   

Ik zie dat dit een wat ouder topic is, maar ben heel benieuwd.. wat heb je uiteindelijk gedaan?

Ik kwam toevallig hierbij uit omdat een vriendin ook recentelijk een manegepaard gekocht heeft. Hij stond er nog niet zo lang maar de klik was zo goed dat ze m ook maar beter zsm wou kopen.
Het grappige is dat ze bij het onderhandelen van de prijs ook gebruik kon maken van 'x aantal maanden gratis stalling'. Ze zou hem er toch sws laten staan, de manege kost het bijna niets en voor haar scheelt het een behoorlijk bedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 15:46 



 
Profiel   

Denk er wel aan dat een manegepaard wat nu heel veel uren loopt,verandert als hij privepaard wordt en veel minder hoeft te werken. Ze kunnen dan veel "vlugger"worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 16:10 



 
Profiel   

Wel benieuwd of je haar gekocht en voor hoeveel nou uiteindelijk
Ik heb afgelopen week ook nog geinformeerd naar een paardje (grote pony eigenlijk) diertje viel in de lagere prijsklasse stond bij de advertentie............ vp was 4000 euro, lagere prijsklasse is de laatste jaren ook flink verhoogd :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 16:22 



 
Profiel   

De markt ligt nu weer wat lager, ik zou eens een balletje opgooien bij de eigenaar.
Wel de koop laten afhangen van de keuring, ze moet goed genoeg zijn voor recreatie. Staar je bij tegenvallende resultaten niet blind op het feit dat je het paard "moet" hebben.
En bij afkeuring vind ik dat de eigenaar (deels) moet betalen.

Ik ben niet tegen het kopen van een manegepaard, wat ik wél erg vind is dat wanneer een manege-eigenaar weet dat een ruiter een van zijn paarden leuk vindt, dat er dan vaak enorme bedragen gevraagd worden voor, qua gezondheid en fysiek, middelmatige paarden.
Laat je niet uitbuiten!

Je hebt er goed over nagedacht vind ik, je vindt haar al jaren leuk. Waarom gun je het jezelf niet?
En als het niets wordt, kun je altijd verder kijken naar een ander geschikt paard, of je wacht totdat je weer "die ene" tegenkomt.

Hoe oud is deze merrie inmiddels? Papier zegt niet zoveel als je er toch niet mee gaat fokken of wanneer ze op een leeftijd is dat dat niet eens meer aan te raden is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 09:59 



 
Profiel   

Lys_PPA schreef
Ik zie dat dit een wat ouder topic is, maar ben heel benieuwd.. wat heb je uiteindelijk gedaan?

Ik kwam toevallig hierbij uit omdat een vriendin ook recentelijk een manegepaard gekocht heeft. Hij stond er nog niet zo lang maar de klik was zo goed dat ze m ook maar beter zsm wou kopen.
Het grappige is dat ze bij het onderhandelen van de prijs ook gebruik kon maken van 'x aantal maanden gratis stalling'. Ze zou hem er toch sws laten staan, de manege kost het bijna niets en voor haar scheelt het een behoorlijk bedrag.


Hey! mijn excuses voor het late antwoord. Ik ga mijn topic vervolgen!

Ik heb nog niet gevraagd aan de eigenaresse. Maar zodra ik voldoende gespaard heb (ik verwacht van het zomer) ga ik een gokje wagen! Ik wil haar daar helaas niet laten staan. De facilliteiten zijn super, maar het is voor mij te ver en er wordt niet buitengezet en dat is voor mij niet ideaal ivm studie. En ze vragen toch een redelijke hoofdprijs. Ik vind dat zij een goed leven moet hebben, en dat ze zeker 8 uur buiten mag staan. Dit kan op een stal bij mij in de buurt! Maar ik ga pas informeren als het zover is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 19:42 



 
Profiel   

Hubbels schreef
Wel benieuwd of je haar gekocht en voor hoeveel nou uiteindelijk
Ik heb afgelopen week ook nog geinformeerd naar een paardje (grote pony eigenlijk) diertje viel in de lagere prijsklasse stond bij de advertentie............ vp was 4000 euro, lagere prijsklasse is de laatste jaren ook flink verhoogd :+


Ik heb haar nog niet gekocht. Ze loopt nog steeds vrolijk haar rondje op de manege! Ze heeft inmiddels een nieuw zadel, waardoor haar galop een stuk meer verbetering heeft gemaakt (ik vraag me af of ik daarover verteld heb, nu ik dit type :p ) Ze springt dus over in de galop op rechts, als ze maar rond is doet ze dit niet of nauwelijks. De training gaat enorm goed en er zit enorme verbetering in.

Lagere prijsklasse valt mij idd ook vies tegen, als ik kijk naar paarden op marktplaats heb je zelfs al veulens voor die prijs. Helaas is het nou eenmaal zo duur... Maar goed daar hebben we wel een hele leuke beste vriend of vriendin voor in de plaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 19:45 



 
Profiel   

Karma schreef
De markt ligt nu weer wat lager, ik zou eens een balletje opgooien bij de eigenaar.
Wel de koop laten afhangen van de keuring, ze moet goed genoeg zijn voor recreatie. Staar je bij tegenvallende resultaten niet blind op het feit dat je het paard "moet" hebben.
En bij afkeuring vind ik dat de eigenaar (deels) moet betalen.

Ik ben niet tegen het kopen van een manegepaard, wat ik wél erg vind is dat wanneer een manege-eigenaar weet dat een ruiter een van zijn paarden leuk vindt, dat er dan vaak enorme bedragen gevraagd worden voor, qua gezondheid en fysiek, middelmatige paarden.
Laat je niet uitbuiten!

Je hebt er goed over nagedacht vind ik, je vindt haar al jaren leuk. Waarom gun je het jezelf niet?
En als het niets wordt, kun je altijd verder kijken naar een ander geschikt paard, of je wacht totdat je weer "die ene" tegenkomt.

Hoe oud is deze merrie inmiddels? Papier zegt niet zoveel als je er toch niet mee gaat fokken of wanneer ze op een leeftijd is dat dat niet eens meer aan te raden is.


Ik wil haar zeker laten keuren. Het zou wel enorm pijnlijk zijn als ze niet goedgekeurd wordt... Maar daarover ga ik zeker afspraken maken met de eigenaresse mocht het zover komen, mocht ze niet goedgekeurd worden vind ik dat de kosten voor hun zijn.

Ik heb inmiddels geïnformeerd bij iemand die een paard heeft gekocht van de eigenaresse. Zij geeft aan dat ze een reëel bedrag heeft betaald voor haar paard, maar dat het wel kan afhangen hoelang het paard er staat.

Ja precies, wat komt dat komt, ik gun het mezelf zeker en haar ook :) Ik wil haar een goed leven bieden. Die heeft ze daar zeker, maar ik gun haar dat ze gewend kan raken aan een persoon. Ze is inmiddels 10. Ze is van 20-3-2010.

Mocht ik haar ooit kopen wil ik zeker een leuk veulentje fokken van haar. Als ik zo'n gouden karakter kan overbrengen op een nieuw paard lijkt me dat enorm gaaf. Maar dat is voor de toekomst...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 19:51 



 
Profiel   

Een braaf paard van 10 jaar met een fatsoelijke afstamming heb je niet voor niks. Ik zou ook eerder aan de 4000/6000 denken. De gewone pony's beginnen al bij 4000....... En iedereen zoekt een braaf mooi goed paard :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 19:56 



 
Profiel   

Dat keuren kosten verkoper...is echt geen standaard. Jij wilt een klinische keuring en daarnaast nog op de foto.

(geloof nooit dat een manege daarin meegaat).

Dus ik zou je alvast uit die droom helpen, en waarom een paard wat straks 13/14 jaar is (op basis niveau) uberhaupt op de foto zetten. Daar zie ik persoonlijk het nut totaal niet van in......maar ieder zijn ding uiteraard. (want wat zegt het uberhaupt als er iets op foto is te zien...beest is al 14...hoe ouder hoe meer kans op dingen op de foto, net als bij mensen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 19:58 



 
Profiel   

orkaan schreef
Dat keuren kosten verkoper...is echt geen standaard. Jij wilt een klinische keuring en daarnaast nog op de foto.

(geloof nooit dat een manege daarin meegaat).

Dus ik zou je alvast uit die droom helpen, en waarom een paard wat straks 13/14 jaar is (op basis niveau) uberhaupt op de foto zetten. Daar zie ik persoonlijk het nut totaal niet van in......maar ieder zijn ding uiteraard. (want wat zegt het uberhaupt als er iets op foto is te zien...beest is al 14...hoe ouder hoe meer kans op dingen op de foto, net als bij mensen)


Nee dat weet ik! Stel er is iets fout dan wil ik daar wel een tussenweg in kunnen vinden. Mocht ze goedgekeurd worden dan zijn de kosten volledig voor mij.

Ik wil een paard op de foto hebben omdat ik zelf ook zou willen weten wat er met mij aan de hand kan zijn. Bovendien is ze zeker geen 13 of 14 als ik haar zou kopen, dat gaat niet heel lang meer duren :)

Iedereen kan gebreken hebben en dat is ook niet erg, maar mijn doel is wel om te rijden en eventuele crossjes te kunnen doen. Daarom wil ik wel zeker weten dat ze nergens pijn heeft en dat het overspringen in de galop niet komt omdat ze bijvoorbeeld een slecht SI gewricht heeft.

Ik vind het belangrijk om alles uit te sluiten, ookal is het paard 13 of 14. Gelukkig weet ik dat ze daar volledig mee akkoord gaan met keuringen door gesprekken met mensen die daar hun paard gekocht hebben. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 20:09 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Een braaf paard van 10 jaar met een fatsoelijke afstamming heb je niet voor niks. Ik zou ook eerder aan de 4000/6000 denken. De gewone pony's beginnen al bij 4000....... En iedereen zoekt een braaf mooi goed paard :D


Zeker waar! Daarom is voor mij een inschatting als deze ook belangrijk. Ik wil zeker weten dat ik als ik haar koop ook voldoende achter de hand heb. En dit weet ik natuurlijk pas zeker als ik ga vragen, maar zo'n inschatting helpt mij al erg op weg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 20:11 



 
Profiel   

Bedenk wel dat een manegepaard over het algemeen alle dagen vaak meerdere uren aan het werk is. Als ze evt wel van jou wordt, gaat de hoeveelheid werk heel erg naar beneden. Dit kan behoorlijke gevolgen hebben mbt tot de braafheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 20:24 



 
Profiel   

pillow schreef
Bedenk wel dat een manegepaard over het algemeen alle dagen vaak meerdere uren aan het werk is. Als ze evt wel van jou wordt, gaat de hoeveelheid werk heel erg naar beneden. Dit kan behoorlijke gevolgen hebben mbt tot de braafheid.


Dat klopt, maar ze is eigenlijk nu al niet "braaf". Het is geen paard waar iedereen zomaar op gezet, maar daarin tegen is ze wel al jaren geschikt voor een manege. Ik houdt enorm van pittige paarden, van een bok kijk ik niet om, van een fris paard ook niet.

Ze hebben daar best goede paarden, die helaas door het manege paard zijn er niet beter op worden. Maar het zijn geen afgetrapte paarden die je koopt en dan helemaal kapot gereden zijn. Ze hebben daar stuk voor stuk hun streken. En als dat erger wordt dan is dat zo, ik ben wat ik altijd hoor van anderen consequent en ik laat niet gauw over me heen lopen wat dat betreft. Ik hou juist van die uitdaging. En ik weet zeker dat zij helemaal opleeft als ze van een particulier wordt. Ik ga haar daar alleen nog maar leuker van vinden. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 20:47 



 
Profiel   

Het is een manegepaard dus ze is braaf. Zo simpel is het hoor.

Er is een goed topic op bokt over maandelijkse kosten. Reken op 500 per maand in volpension met veel buiten, goede verlichte piste, regelmatig les, veearts en smid etc en goed materiaal.

Hou naast de aankoop een paar duizend vrij voor intensieve begeleiding indien nodig. Van binnenstaand manegepaard naar buitenstaand particulier bij een ‘onervaren’ eigenaar kan alle kanten uit. Het is wel zo fijn als je dan indien nodig hulp erbij kunt halen.
Is het niet nodig heb je een leuk potje voor onvoorziene kosten.

Het grote voordeel is dat je haar ‘kent’, maar nogmaals: ze wordt nu heel anders gehouden dan jij zou doen en dat kan alle kanten uit.

Maar als je andere paarden gaat kijken weet je nog minder.

Mijn advies: zorg dat je financieel heel sterk staat, en als dat zo ver is en je hebt er echt zin in: laten keuren en indien goed kopen.

Ik zou haar dan eerlijk voor een paar duizend te veel niet zomaar laten staan. Ze is nog maar 10 dus als het echt je droompaard is heb je er hopelijk nog jaren plezier van. Maar laat je niet uitbuiten idd. Het is lastig om hier een bedrag op te plakken maar denk dat je je originele bedrag wel zal kunnen verdubbelen. Maar nogmaals: dat is zo moeilijk te zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 21:02 



 
Profiel   

poes schreef
Het is een manegepaard dus ze is braaf. Zo simpel is het hoor.

Er is een goed topic op bokt over maandelijkse kosten. Reken op 500 per maand in volpension met veel buiten, goede verlichte piste, regelmatig les, veearts en smid etc en goed materiaal.

Hou naast de aankoop een paar duizend vrij voor intensieve begeleiding indien nodig. Van binnenstaand manegepaard naar buitenstaand particulier bij een ‘onervaren’ eigenaar kan alle kanten uit. Het is wel zo fijn als je dan indien nodig hulp erbij kunt halen.
Is het niet nodig heb je een leuk potje voor onvoorziene kosten.

Het grote voordeel is dat je haar ‘kent’, maar nogmaals: ze wordt nu heel anders gehouden dan jij zou doen en dat kan alle kanten uit.

Maar als je andere paarden gaat kijken weet je nog minder.

Mijn advies: zorg dat je financieel heel sterk staat, en als dat zo ver is en je hebt er echt zin in: laten keuren en indien goed kopen.

Ik zou haar dan eerlijk voor een paar duizend te veel niet zomaar laten staan. Ze is nog maar 10 dus als het echt je droompaard is heb je er hopelijk nog jaren plezier van. Maar laat je niet uitbuiten idd. Het is lastig om hier een bedrag op te plakken maar denk dat je je originele bedrag wel zal kunnen verdubbelen. Maar nogmaals: dat is zo moeilijk te zeggen.


Klopt! Daarom wil ik ook reëel zijn. Zowel naar het paard, naar mezelf en naar de eigenaresse toe. Ik koop een paard om er een leven lang plezier van te kunnen hebben. En niet om haar nadat het potje op is weer weg te moeten doen. Dat vind ik niet eerlijk en dat verdiend het paard ook zeker niet.

Daarom ben ik vanuit dit topic al een heel stukje wijzer geworden. Het is altijd moeilijk in te schatten wat iemand er voor zou vragen. Ik ga lekker door sparen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-19 21:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 16 [ 395 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen