Manege paard kopen.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 13:12

Helemaal mee eens dat een trailer niet nodig is! Ik wil sowieso het eerste jaar nog niet op wedstrijd, hoewel die ambitie er wel is. Maar eerst lekker genieten van elkaar en dan zien we wel verder.

Mocht een bezoek aan de kliniek in Utrecht echt nodig zijn dan heb je altijd wel een stalgenoot die tegen een vergoeding. Je rijdt op die stal zo naar buiten toe, dus je hoeft er niet voor te rijden. Bovendien kun je een les ook op locatie krijgen.

Ik zou eens kijken hoe ik zo'n pol kan toevoegen! Thanks _/-\o_

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:35

xkusjeirene schreef:
Mijn ouders zijn nog steeds niet heel denderend enthousiast over mijn idee om volgend jaar een paard te kopen helaas. Ze doen er een beetje laconiek over. Ik moet maar eerst zorgen dat ik een trailer en trailerbewijs in bezit heb voordat ik een paard ga kopen.

Gelukkig houdt ik totaal niet van soapseries :P en blijf ik liever in de realiteit
Ik heb gewoon op dit moment niet het geld, dus ja geduld zullen jullie ook moeten hebben :)
Ik houdt jullie zeker op de hoogte

Ik heb al 36 jaar lang eigen paarden (inmiddels mijn achtste) en ik heb geen trailer en niet eens een rijbewijs.Als een paard van mij vervoerd moest worden dan huurde ik gewoon een trailer+chauffeur.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:35

xkusjeirene schreef:
Mijn ouders zijn nog steeds niet heel denderend enthousiast over mijn idee om volgend jaar een paard te kopen helaas. Ze doen er een beetje laconiek over. Ik moet maar eerst zorgen dat ik een trailer en trailerbewijs in bezit heb voordat ik een paard ga kopen.

Gelukkig houdt ik totaal niet van soapseries :P en blijf ik liever in de realiteit
Ik heb gewoon op dit moment niet het geld, dus ja geduld zullen jullie ook moeten hebben :)
Ik houdt jullie zeker op de hoogte

Kom je nog goed weg dat ze je niet opzadelen met een C-rijbewijs en een vrachtwagen }:) al moet ik wel vaststellen dat m'n vrachtwagen nauwelijks duurder is dan m'n dikke 4x4-met-trailer en dan maak ik gebruik van diverse regelingen!

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:36

Haha gelukkig niet! Een C rijbewijs.. Pfoee. Ik heb er al 3x over gedaan om de theorie van B te halen. Laat staan dat ik een C moet halen... :Z

Ik heb zelf ook zo iets... Allemaal leuk en aardig een trailer. Maar nodig is het niet. Als de nood hoog is dan zijn er vast wel mensen die wel vervoeren willen. En helemaal paardenliefhebbers. Een paard dat met spoed naar de kliniek moet zou niemand aan zijn of haar lot overlaten lijkt mij. Tenzij de eigenaar echt een "piep" is. Maar zelfs dan niet lijkt mij :)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 21:28

Maarre, als je nu eens begint met te vragen wat ze moet kosten, dan weet je tenminste waar je af bent. Als ze niet willen verkopen, kun je sparen tot je een ons weegt, dan komt dat niet goed maar dan weet je ook dat je je ergens anders op moet richten.

Tipje: wanneer je als pensionklant op de manege blijft staan, zijn ze soms iets meer geneigd tot verkoop omdat ze dan via het stalgeld alsnog inkomsten van het paard hebben.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 09:35

ikke schreef:
Maarre, als je nu eens begint met te vragen wat ze moet kosten, dan weet je tenminste waar je af bent. Als ze niet willen verkopen, kun je sparen tot je een ons weegt, dan komt dat niet goed maar dan weet je ook dat je je ergens anders op moet richten.

Tipje: wanneer je als pensionklant op de manege blijft staan, zijn ze soms iets meer geneigd tot verkoop omdat ze dan via het stalgeld alsnog inkomsten van het paard hebben.


Ik laat haar daar sowieso niet staan. Die stal is te duur. En je moet je paard zelf buiten zetten. Ik moet dan 20 minuten rijden om daar te komen. Ik heb haar veel liever 8 uur op de wei en dat ze buitengezet wordt bij een stal die 5 minuten verder op is en veel goedkoper dan op een manege waar er nooit plek is om te rijden.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 09:49

ikke schreef:
Kom je nog goed weg dat ze je niet opzadelen met een C-rijbewijs en een vrachtwagen }:) al moet ik wel vaststellen dat m'n vrachtwagen nauwelijks duurder is dan m'n dikke 4x4-met-trailer en dan maak ik gebruik van diverse regelingen!



Eigenlijk moet daar ook een huis bij waar je de paarden kan houden en de trailer etc neer kan zetten. TS moet maar 3 banen nemen en tegen de tijd dat ze 40 wordt oid kan ze haar eerste paard kopen... :D :+

p.s. ik hoor wel vaker dat een vrachtwagen soms goedkoper is dan een 4x4. Nu zijn dit dan wel mensen (wie het mij vertellen) die een rijbewijs ervoor hebben vanuit eerder werk of gekregen uit hun diensttijd.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:32

Dat van je ouders is natuurlijk iets om je er van af te praten, ze staan gewoon niet achter het idee van een eigen paard.

Je schreef ergens dat je het geld nu niet hebt, maar; weet je al wat de eigenaresse er voor vraagt? Of welke prijsklasse? Want als je dat weet, heb je ook een spaardoel waar je naartoe kan werken.
Als je concrete doelen opschrijft, gaat je focus daar naartoe en is het aannemelijker om ze te halen.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:44

Karma schreef:
Dat van je ouders is natuurlijk iets om je er van af te praten, ze staan gewoon niet achter het idee van een eigen paard.


Ze hopen dat het dan "overwaait" denk ik..... :D

Karma schreef:
......maar; weet je al wat de eigenaresse er voor vraagt? Of welke prijsklasse? Want als je dat weet, heb je ook een spaardoel waar je naartoe kan werken.
Als je concrete doelen opschrijft, gaat je focus daar naartoe en is het aannemelijker om ze te halen.

Volgens mij weet ze ook niet of het paard uberhaupt te koop is. Alleen dat het wel eens is gebeurt dat een paard verkocht is aan een andere klant.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 12:02

Klopt ja, daarom is het hoe dan ook verstandig om gewoon de eerste stap te zetten door een balletje op te gooien.

Maar het is natuurlijk veiliger en meer comfortabel om er over te blijven dromen, want dan krijg je (iig voorlopig) geen afwijzing.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:06

Mijn eerste paard was ook een manegepaard, en voor mij vielen de kosten enorm mee. Sterker nog, ik had ongeveer het dubbele bedrag in gedachten, dus had bijna gezegd; zo weinig?
Dus het kan meevallen... ;)
Ik moet wel zeggen dat toen ik haar gekocht had er veel reacties kwamen van mensen die zeiden; goh, ik wist niet dat ze te koop was. Oftewel, ik had niet veel langer moeten wachten.

Dus zou zeker niet wachten tot de zomer als je dit paard wil hebben. Voordeel van het nu al aankaarten is ook dat jij dan de eerste koper bent, dus dat (als je een goede verstandhouding met de manege hebt) ze het paard niet zomaar aan een ander zullen verkopen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:10

Sideswipe schreef:
ikke schreef:
Kom je nog goed weg dat ze je niet opzadelen met een C-rijbewijs en een vrachtwagen }:) al moet ik wel vaststellen dat m'n vrachtwagen nauwelijks duurder is dan m'n dikke 4x4-met-trailer en dan maak ik gebruik van diverse regelingen!



Eigenlijk moet daar ook een huis bij waar je de paarden kan houden en de trailer etc neer kan zetten. TS moet maar 3 banen nemen en tegen de tijd dat ze 40 wordt oid kan ze haar eerste paard kopen... :D :+

p.s. ik hoor wel vaker dat een vrachtwagen soms goedkoper is dan een 4x4. Nu zijn dit dan wel mensen (wie het mij vertellen) die een rijbewijs ervoor hebben vanuit eerder werk of gekregen uit hun diensttijd.

Nee, ik heb mijn rijbewijzen gewoon gehaald. Dat is ondertussen 20 jaar geleden, maar zoveel lastiger of duurder is het niet geworden dat het niet meer uit kan. Punt is dat de meeste mensen denken dat zo’n wagen veel geld kost terwijl ze geen flauw idee hebben van die kosten.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:54

ik begon vandaag in je topic en hoopte dat je aan het eind in ieder geval zou weten wat de prijs zou zijn, indien ze al te koop was :+

ik heb nu twintig jaar eigen paarden maar geen trailer en ook geen e-rijbewijs hoor
buiten dat vallen de kosten mij ook heel erg mee (mijn man denkt hier anders over :P )
natuurlijk kan er altijd een tegenvaller zijn maar ik las hier ergens het bedrag van 500 per maand....dat redden wij (gelukkig) bij lange na niet.

natuurlijk het zadel en hoofdstel zijn even een flinke uitgave maar verder ben ik er met 300 per maand zeker wel.

ben benieuwd wat je gaat doen ! ik zou zeggen vraag de prijs en ga ervoor, jullie hadden samen al aan het genieten kunnen zijn :D

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:09

ikke schreef:
Nee, ik heb mijn rijbewijzen gewoon gehaald. Dat is ondertussen 20 jaar geleden, maar zoveel lastiger of duurder is het niet geworden dat het niet meer uit kan. Punt is dat de meeste mensen denken dat zo’n wagen veel geld kost terwijl ze geen flauw idee hebben van die kosten.


Ik had eerlijk gezegd ook het idee dat een vrachtwagen duurder is. Maar ik heb mij er dan ook niet verder in verdiept. Voor mij is een echt vrachtwagen rijbewijs uitgesloten vanwege diabetes type 1.

Maar dan heb je dan altijd zo'n rijbewijs dat je met een tachograaf moet rijden? Of bestaan er dan van die vrachtauto's die op de grens zit van B rijbewijs? (sommige verhuurbedrijven hebben die auto's)

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 14:37

Toevallig heb ik zaterdag les gehad van de manege eigenares. Helaas mezelf niet zo ver gekregen om te vragen |o .... Maar ze heeft wel gezien hoe ik haar rijdt en ze was na mijn idee helemaal trots op haar paard.

Ik heb sinds kort ook zo'n saddleclip gekocht. Ik wil hiermee graag meten of dus die rechtergalop vanuit een onderliggende kreupelheid komt ja of nee. Helaas is het helemaal mis gegaan en heb ik alleen de bluetooth aangezet en niet de meting. Top... Volgende week weer beter.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:23

Sideswipe schreef:
ikke schreef:
Nee, ik heb mijn rijbewijzen gewoon gehaald. Dat is ondertussen 20 jaar geleden, maar zoveel lastiger of duurder is het niet geworden dat het niet meer uit kan. Punt is dat de meeste mensen denken dat zo’n wagen veel geld kost terwijl ze geen flauw idee hebben van die kosten.


Ik had eerlijk gezegd ook het idee dat een vrachtwagen duurder is. Maar ik heb mij er dan ook niet verder in verdiept. Voor mij is een echt vrachtwagen rijbewijs uitgesloten vanwege diabetes type 1.

Maar dan heb je dan altijd zo'n rijbewijs dat je met een tachograaf moet rijden? Of bestaan er dan van die vrachtauto's die op de grens zit van B rijbewijs? (sommige verhuurbedrijven hebben die auto's)

Tachoplicht vanaf 7500kg TMM. Dat is gelijk aan de grens tussen C1 en C rijbewijs. Ik weet niet of die uitsluiting ook geldt voor C1, dat zou je na moeten vragen.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:56

ikke schreef:
Tachoplicht vanaf 7500kg TMM. Dat is gelijk aan de grens tussen C1 en C rijbewijs. Ik weet niet of die uitsluiting ook geldt voor C1, dat zou je na moeten vragen.


Net ff gekeken in op een diabetes forum maar wat dat betreft gelden de eisen hetzelfde tussen C1 en C.

De maximale verlenging is 3 jaar (is max dus het grote almachtige CBR kan ook kiezen om maar één jaar een rijbewijs af te geven) en dan ook de medische verklaring, onafhankelijk oogonderzoek en eventueel psychologisch onderzoek met een proces wat 6 maanden kan duren.

Ik houd het dan maar bij de trailer + (te dure) auto. -O-


sorry voor de TS dat we dit bespreken in jouw topic maar we moeten toch wachten totdat jij de vraag stelt..... we moeten toch ergens al die pagina's vol praten.... :+ :+ :+

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 18:18

“Met een saddleclip meten of de rechtergalop uit een onderliggende kreupelheid komt” ?? >;) :o?

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 10:47

Sideswipe schreef:
ikke schreef:
Tachoplicht vanaf 7500kg TMM. Dat is gelijk aan de grens tussen C1 en C rijbewijs. Ik weet niet of die uitsluiting ook geldt voor C1, dat zou je na moeten vragen.


Net ff gekeken in op een diabetes forum maar wat dat betreft gelden de eisen hetzelfde tussen C1 en C.

De maximale verlenging is 3 jaar (is max dus het grote almachtige CBR kan ook kiezen om maar één jaar een rijbewijs af te geven) en dan ook de medische verklaring, onafhankelijk oogonderzoek en eventueel psychologisch onderzoek met een proces wat 6 maanden kan duren.

Ik houd het dan maar bij de trailer + (te dure) auto. -O-


sorry voor de TS dat we dit bespreken in jouw topic maar we moeten toch wachten totdat jij de vraag stelt..... we moeten toch ergens al die pagina's vol praten.... :+ :+ :+


Geen probleem hoor! Trailerpraat is ook welkom, vind het interessant

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 10:48

Lukasje schreef:
“Met een saddleclip meten of de rechtergalop uit een onderliggende kreupelheid komt” ?? >;) :o?


Ja? Als je een beetje onderzoek doet na de equestic saddleclip, zul je dus lezen dat deze kreupelheid kunnen meten of fouten in de balans. Als ik dit erop kan krijgen en er wat uit kan lezen, kan er ook duidelijkheid komen

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:59

xkusjeirene schreef:
Lukasje schreef:
“Met een saddleclip meten of de rechtergalop uit een onderliggende kreupelheid komt” ?? >;) :o?


Ja? Als je een beetje onderzoek doet na de equestic saddleclip, zul je dus lezen dat deze kreupelheid kunnen meten of fouten in de balans. Als ik dit erop kan krijgen en er wat uit kan lezen, kan er ook duidelijkheid komen



Ik zou dan altijd nog een DA raadplegen of iemand die rijtechnisch heel goed is (teugelkreupelheid/te scheef??)

Zelf ben ik een groot startrek fan en de fictieve technologie daarin doet mij watertanden....Een apparaatje die zover kan meten is mijn inziens "wishfull thinking".

JA: Leuke gadget voor je trainingen en gemiddelde en statistische gegevens
NEE: geen apparaat voor een sluitende medische diagnose

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:18

Dit soort apparaten geeft hoogstens een scheefheid of onregelmatigheid aan die je met het blote oog of op gevoel nog niet waarneemt. Alhoewel daar moet je eigenlijk die medische sensoren voor hebben.

Dus als je haar nu al niet rad vindt, is het gevolg hetzelfde dan als je gaat meten met zo’n dure clip: laat er een prof naar kijken en dan ga je het weten.

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 15:45

Klopt hoor! Als er iets is dan schakel ik of in dit geval de eigenaresse zeker een arts in. Ik vind het vooral heel interessant en er zijn al leuke resultaten uit gekomen. Eigenlijk wat ik totaal niet verwacht had. Ze land en leunt meer op links, wat op zich qua gevoel klopt! Maar wat ik niet had verwacht is dat het maar max 6% verschilt.

Ik wil proberen volgende week naar de eigenaresse te stappen en te vragen of ze mocht ze haar ooit weg willen doen mij in haar achterhoofd houdt en dat ik haar wel heel graag zou willen overnemen in de toekomst. Ik moet even mezelf bij elkaar rapen en wat moed verzamelen! Kom op Irene!! *\o/*

Ik wou toch een leuke foto van haar bijvoegen, dus bij deze <3
Afbeelding

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Manege paard kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 16:13

Ze heeft een vriendelijk hoofdje.Ik zou gewoon eens informeren hoor,vragen staat toch vrij!

xkusjeirene
Berichten: 278
Geregistreerd: 09-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 19:33

anjali schreef:
Ze heeft een vriendelijk hoofdje.Ik zou gewoon eens informeren hoor,vragen staat toch vrij!


Dat heeft ze! Ze is ook zeker heel vriendelijk! Heel werk willend, fijn paard om mee te mogen werken.