Van wedstrijdpaard naar manegelessen... te doen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Van wedstrijdpaard naar manegelessen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 20:33

Goedenavond Bokkers! {:)
Ik heb afgelopen Oktober mijn PRE dressuurpaard verkocht doordat ik geen klik voelde met hem en omdat ik toch wat te groot was. Nu heb ik dat paard nog gekregen (50/50 betaald), maar omdat ik nu 17 ben zal ik als ik een nieuw paard zou willen hem zelf moeten aanschaffen, wat natuurlijk best moeilijk haalbaar is. Ik mis het rijden vreselijk en wil graag weer het fijne gevoel van op stal zijn weer beleven. Dus dat word weer naar de manege! Zelf vind ik dat best moeilijk, ik reed met mijn PRE thuis M oefeningen en reed hem vrijwel iedere dag, dus de verandering zal groot zijn!
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die deze overstap hebben gemaakt en hoe dat viel? Ik ben bang dat ik heel erg gedemotiveerd zal worden omdat je “groei”kansen veel kleiner zijn.
Een bijrijdpaard zoeken op mijn leeftijd is niet te doen.

Groetjes!
Annemijn

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Van wedstrijdpaard naar manegelessen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:40

Waarom geen bijrijdpaard? 17 is prima leeftijd toch? Niet te lang wachten als je het rijden zo mist! Hopelijk ben je snel weer te paard!

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Van wedstrijdpaard naar manegelessen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 20:55

Ik heb het gedaan, toen mijn pony ziek werd ben ik terug naar de manege gegaan, maar wel met het verschil dat ik niet verder dan B dressuur gekomen ben.
Het ligt erg aan de manege, het paard en de les waar je in terecht komt, maar met de extra kennis die ik had ten opzichte van een manegeruiter heb ik mezelf uitgedaagd om het beste uit het paard te halen. Zo bleef zelfs de simpelste les uitdagend. Nou scheelt het wel dat ik vaak de wat lastiger te rijden paarden kreeg.
De groeikansen waren inderdaad niet aanwezig, uiteindelijk ben ik daarom weer gestopt (en verder gegaan met mijn eigen paarden).

Wellicht kan je wel privélessen nemen, zodat je toch uitgedaagd blijft en toch kan blijven groeien?

Lukasje
Berichten: 11290
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Van wedstrijdpaard naar manegelessen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:05

Ik heb het even geprobeerd maar heel snel weer afgehaakt. Het zal allicht aan de manege en lesgever liggen maar nee, voor mij was het niks.

Fluttershy

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-03-16
Woonplaats: Groningen (stad)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 21:13

nessinator schreef:
Ik heb het gedaan, toen mijn pony ziek werd ben ik terug naar de manege gegaan, maar wel met het verschil dat ik niet verder dan B dressuur gekomen ben.
Het ligt erg aan de manege, het paard en de les waar je in terecht komt, maar met de extra kennis die ik had ten opzichte van een manegeruiter heb ik mezelf uitgedaagd om het beste uit het paard te halen. Zo bleef zelfs de simpelste les uitdagend. Nou scheelt het wel dat ik vaak de wat lastiger te rijden paarden kreeg.
De groeikansen waren inderdaad niet aanwezig, uiteindelijk ben ik daarom weer gestopt (en verder gegaan met mijn eigen paarden).

Wellicht kan je wel privélessen nemen, zodat je toch uitgedaagd blijft en toch kan blijven groeien?


Het is jammer dat ik niet echt de keuze heb om weer over te gaan naar mijn eigen paard. Maar wat je zegt is zeker wel een tip waar ik nog niet aan had gedacht! Ik denk dat de grootste overstap toch wel de mentaliteit van een manegeruiter tegenover een gemotiveerde wedstrijdruiter zal zijn. Ik was vroeger altijd de slechtste van de manege en ik ben toch bang dat ik weer in dat patroon ga vallen, maar dat is ook 9 jaar geleden.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Van wedstrijdpaard naar manegelessen... te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:38

Ik heb in het verleden ook een paar keer de weg terug naar de manege gemaakt. De eerste keer omdat mijn pony te jong was. Heb toen veel paarden met gebruiksaanwijzing of testpaarden gereden (was voor een manege waar ook gehandicapte ruiters reden). De tweede keer heb ik privéles met mijn zoon gereden op een manege waar ik in het verleden ook reed (ver voor de manege hierboven). Daar reed ik ook veel op paarden die wel even een goede ruiter konden gebruiken. (Bijv. Als ze na een blessure terug kwamen of ander moeilijk gedrag hadden). Mijn zoon was toen een beginner, maar ik kon op het niveau van mijn eigen pony rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:35

Mijn enige tip is: zoek een manege waar de paarden het echt goed hebben, en waar ze ook nog eens leuke paarden hebben. Dan is dat uurtje per week echt wel genieten!

Andere tip: 5-sterren FNRS manege wil niets zeggen over de werkelijke levenskwaliteit van de paarden, toch wel een belangrijk detail vind ik :o