“maar” een manegeruiter?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:49

Mijn paarden zijn prima na te rijden door mensen die bloedpaardjes gewend zijn. Laat de gemiddelde manegeruiter daar nu juist geen ervaring mee hebben.

En wat ik al eerder aanhaalde: als ik een bijrijder nodig zou hebben, dan zoek ik iemand waar ik tegen kan zeggen: daar staat de riek, daar de kruiwagen, daar is de mesthoop, ga je gang, en als je klaar bent liggen daar de borstels en hangt daar het zadel en hoofdstel. Als je opgezadeld bent wil ik je even zien rijden, en als je daadwerkelijk kunt rijden, dan ga je je gang maar. Mijn paard moet daar en daar aan gewerkt worden (zit links een tikkie vast, heeft moeite met appuyement rechts, whatever), have fun.

Dáár heb je een bijrijder voor. Niet om 'm les te geven in: hoe rijd ik een paard na. Dan doe ik het zelf wel.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 15:59

Het stukje neerkijken op manege ruiters herken ik echt niet. Zowel vanuit de tijd dat ik op een manege reed als nu met een eigen paard.
Op de manege vroeger waren wel kliekjes, maar dat komt meer vanuit elkaar veel tegen komen en een soort gemeenschappelijke factor. Wij hadden met de studentenrijvereniging net zo goed een eigen kliek als dat de eigen-paard-ruiters dat hadden (sowieso met een korrel zout te nemen, niemand werd bewust buiten gesloten). Mensen met een eigen paard komen bijna dagelijks op stal, dan leer je elkaar sneller kennen dan de 1 keer per week les mensen.

En ja, manege ruiters of mensen die een paard voor zich alleen hebben rijden vaak anders. Vanuit de manege kon ik een net L1 proefje rijden met mijn vaste paard waar ik wekelijks les op reed. Nu jaren later met mijn eigen merrie rij ik weer L1. Ik ben echt veel beter gaan rijden in de tussentijd, in oude filmpjes zie ik het verschil duidelijk, terwijl ik op papier net zo ver ben.
Het verschil daar tussen is voor mij dat destijds de focus vooral op mijzelf als ruiter lag (welke hulp geef je, hoe doe je dat, wat gebeurd er) en de focus nu is hoe mijn paard loopt (welk effect heeft mijn hulp, wat voel ik, hoe zit zij in haar vel).

Een manege ruiter is niet per definitie beter of slechter dan een ruiter met eigen paard, dat ligt aan talent, vlieguren, match met paard en kwaliteit van les, maar de focus binnen de sport en de kennis van het managen van een paard is anders bij beiden. Ik vind overigens niet dat zeggen dat een manege ruiter vaak minder goed rijdt dan een ruiter met een eigen paard niet per se denigrerend of neerkijkend is, voor het gemiddelde klopt het wel ongeveer en het zegt niets over de individuele ruiter.
Net zoals het 'hoe moeten we dan ervaring opbouwen?'. Het collectief 'manegeruiters' gun ik alle kansen, wie ik op mijn paard zet ben ik uiterst selectief in en velen met mij. Soms ter bescherming van de persoon (risico op valpartijen), in mijn geval ter bescherming van mijn paard. Ze is zo braaf en betrouwbaar dat ik zonder twijfel mijn 3 jarige neefje of een onervaren vriendin onder mijn begeleiding erop zet. Ze sluit zich echter ook af als je over haar grenzen gaat en daar heeft zij mentaal last van, terwijl ze de ruiter er niet op zal afstraffen. Als ik ooit een bijrijder zou zoeken moet diegene daar begrip voor hebben en rekening mee houden (en dat zou ook best een goede manegeruiter kunnen zijn).

In advertenties valt me trouwens wel op dat manegeruiters (en dan vooral degenen die zichzelf overschatten) vaak praten in termen als 'gevorderden' en hoeveel jaar ze al les hebben, terwijl de mensen met jarenlange ervaring meestal praten in KNHS termen (B, M1, etc.) of verwoorden waar hun ervaring uit bestaat. Iemand die zegt 'ik rij al 3 jaar in de gevorderenles' zou ik persoonlijk dan ook minder snel uitnodigen dan iemand die zegt 'ik rij ongeveer L1 niveau (of FNRS equivalent)' nog los van waar dat L1 niveau vandaan komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34670
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:04

De pony van onze dochter kan prima een manege ruiter op. Maar ons paard is een heel ander verhaal. Heb het al eerder gezegd iemand die net zijn rijbewijs heeft geef je ook niet de sleutels van een Ferrari. Pony van onze dochter is goed na te rijden. Ik rijd hem ook, als mijn dochter de dag erna erop gaat merkt ze echt wel verschil. Hij staat beter aan de hulpen, en als ze zelf nog iets meer activiteit zou vragen zou ze hem zo kunnen laten nageven..Dat is nog net 1 stapje te ver, maar gaat niet lang meer duren voor ze dat doorheeft met hem.

Ons paard is heel gevoelig. Het is geen paard voor meerdere ruiters. We rijden hem samen, mijn man en ik. Beiden op een iets andere manier. Dat gaat heel goed nu. Maar een andere ruiter nog erbij zou niet slim zijn. Dat kan hij niet bolwerken.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:04

Dat L1 niveau wil ik dan toch graag in WP's terug zien als dat word vermeld.
Ruiters die zichzelf een niveau toekennen heb ik net zoveel vertrouwen in als de termen gevorderd.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:07

_Penotti schreef:
Dat L1 niveau wil ik dan toch graag in WP's terug zien als dat word vermeld.
Ruiters die zichzelf een niveau toekennen heb ik net zoveel vertrouwen in als de termen gevorderd.

Idd, ik ken genoeg die "schouderbinnenwaarts", "travers" ed tijdens manegelessen rijden en dat wat ze werkelijk uitvoeren echt 0,0 in de buurt komt van wat de oefening inhoud. :o

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:08

Mar_jolijn schreef:
Ik vind het zo frappant dat (geschat) meer dan 90% van de mensen (ook hier) een paard heeft wat ab-so-luut niet geschikt is om een manegeruiter op te zetten...

Ten eerste, wat is jullie beeld van de gemiddelde manegeruiter? Een stuiterende debiel die al gillend zijn hakken systematisch in de ribben van een paard perst?

Ten tweede, hoort jouw paard niet eenvoudig na te rijden te zijn? Hoort dat niet bij de opleiding? Natuurlijk eventueel onder je eigen begeleiding.. Want dat vind ik zelf bijvoorbeeld prettig voor hem én voor mij.

Ten derde, alle manegeruiters die een eigen paard kopen, en dat zijn er veel uiteindelijk, moeten dan dus vissen in die vijver van 10% die zogenaamd geschikt zou zijn? Niet best voor de verkoop :')

En niet in de laatste plaats,een deel van de manegeruiters is onhandig, heeft weinig ruitergevoel en snapt nét niet wat ie aan het doen is, maar zeg nou zelf, dat geld toch ook voor een groot deel van de prive-ruiters?

Een manegeruiter moet je zoals iedere ruiter bekijken: individueel.

Eens, eens, eens! Zoals ik al eerder zei heb ik één paard waar geen manegeruiter op komt. Daar heb ik vanwege een blessure van mijn kant een prof op gehad en die had er naar eigen zeggen al grote moeite mee. Echter zijn dat uitzonderingen en het is ook echt wel de bedoeling dat als dit paard een jaar of 13-14 is hij wel na te rijden is door een manegeruiter. Ik vind dat namelijk gewoon bij een goede opleiding horen. En dan heb ik het niet over dat ze tegen schoppen moeten kunnen, want dan mogen ze best een grote reactie terug geven. Liever wel zelfs, dan leert de ruiter dat gelijk af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:08

Onali schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ik vind het altijd een beetje jammer hoe denigrerend mensen kunnen zijn over manegeruiters. Niet iedereen heeft het geld of de mogelijkheden van de manege af te komen, hoe graag ze ook zouden willen.


Life is unfair.

Ja ik heb pony's, maar ik moet er een hoop voor laten.
Mijn keus.


Prima toch?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:11

Mar_jolijn schreef:
Ik vind het zo frappant dat (geschat) meer dan 90% van de mensen (ook hier) een paard heeft wat ab-so-luut niet geschikt is om een manegeruiter op te zetten...

Ten eerste, wat is jullie beeld van de gemiddelde manegeruiter? Een stuiterende debiel die al gillend zijn hakken systematisch in de ribben van een paard perst?

Neen, dan zou het paard al gaan lopen zijn voordat die er in de buurt kan komen.
Wat ik wel denk van manegeruiters is dat ze hun hulpen net wat nadrukkerlijker geven dan gewenst bij een gewoon paard. Niet hun schuld, maar dat wordt een reflex als je vaak op afwachtende paarden rijdt.
Wel al meegemaakt : manegeruiter die opstapte, te zwaar ging zitten en er meteen afgebokt werd. Was een gewoon recretiepaard waar alleen buitenritten mee gemaakt werden, zijn eigenaar was niet de fijnzinnigste ruiter, dus paard was wel stevige hulpen gewoon. Maar een plof in zijn rug, dat pikte hij niet.
Met mijn merrie eens een beginneling erop gehad. Drafje lichtrijden aan de longe. Meisje ging niet helemaal zuiver zitten, was nauwelijks te zien. Paard voelde het wel en begon zich meteen op te boeien.

Citaat:
Ten tweede, hoort jouw paard niet eenvoudig na te rijden te zijn? Hoort dat niet bij de opleiding? Natuurlijk eventueel onder je eigen begeleiding.. Want dat vind ik zelf bijvoorbeeld prettig voor hem én voor mij.

Waarom zou een paard eenvoudig na te rijden moeten zijn? Dat is van belang als je een paard opleidt voor iemand anders of voor de verkoop. Of wanneer je je paard gebruikt om les te geven. Als je een paard hebt gewoon om zelf mee te rijden zoek je naar de beste communicatie tussen je paard en jouzelf, daarmee heb je al genoeg op je bordje.
Een paard hebben wil niet zeggen dat je de ambitie hebt om ook les te geven.

Citaat:
Ten derde, alle manegeruiters die een eigen paard kopen, en dat zijn er veel uiteindelijk, moeten dan dus vissen in die vijver van 10% die zogenaamd geschikt zou zijn? Niet best voor de verkoop :')

Op het moment dat je een eigen paard koopt weet je toch dat je nog heel veel moeite gaat moeten doen om een goede combinatie te worden. Dat gaat niet van dag 1 vanzelf gaan, en dat moet ook niet. Terug naar af is meer regel dan uitzondering.

Citaat:
En niet in de laatste plaats,een deel van de manegeruiters is onhandig, heeft weinig ruitergevoel en snapt nét niet wat ie aan het doen is, maar zeg nou zelf, dat geld toch ook voor een groot deel van de prive-ruiters?

Er heeft hier nog niemand gezegd dat die een onhandige privéruiter wél en een manegeruiter niet op zijn paard wil.

Citaat:
Een manegeruiter moet je zoals iedere ruiter bekijken: individueel.

Inderdaad

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:12

Mar_jolijn schreef:
Ik vind het zo frappant dat (geschat) meer dan 90% van de mensen (ook hier) een paard heeft wat ab-so-luut niet geschikt is om een manegeruiter op te zetten...

Ten eerste, wat is jullie beeld van de gemiddelde manegeruiter? Een stuiterende debiel die al gillend zijn hakken systematisch in de ribben van een paard perst?

Ten tweede, hoort jouw paard niet eenvoudig na te rijden te zijn? Hoort dat niet bij de opleiding? Natuurlijk eventueel onder je eigen begeleiding.. Want dat vind ik zelf bijvoorbeeld prettig voor hem én voor mij.

Ten derde, alle manegeruiters die een eigen paard kopen, en dat zijn er veel uiteindelijk, moeten dan dus vissen in die vijver van 10% die zogenaamd geschikt zou zijn? Niet best voor de verkoop :')

En niet in de laatste plaats,een deel van de manegeruiters is onhandig, heeft weinig ruitergevoel en snapt nét niet wat ie aan het doen is, maar zeg nou zelf, dat geld toch ook voor een groot deel van de prive-ruiters?

Een manegeruiter moet je zoals iedere ruiter bekijken: individueel.

Kijk zoiets wilde ik precies schrijven. Bespaart een hoop tijd. Helemaal mee eens.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:19

Mar_jolijn schreef:
Ik vind het zo frappant dat (geschat) meer dan 90% van de mensen (ook hier) een paard heeft wat ab-so-luut niet geschikt is om een manegeruiter op te zetten...

Ten eerste, wat is jullie beeld van de gemiddelde manegeruiter? Een stuiterende debiel die al gillend zijn hakken systematisch in de ribben van een paard perst?

Nee, dat niet. Maar ook niet iemand die met een paard van internationaal niveau gewoon wegrijdt.

Ten tweede, hoort jouw paard niet eenvoudig na te rijden te zijn? Hoort dat niet bij de opleiding? Natuurlijk eventueel onder je eigen begeleiding.. Want dat vind ik zelf bijvoorbeeld prettig voor hem én voor mij.

Ja, dat zou moeten, maar het is helaas niet zo. Mijn IJs bv is helemaal niet zo verfijnd gereden, daar ga ik alleen mee buitenrijden, maar als hij je niet kent, lig je er na 5 min. naast. Hij is nogal-euh- eenkennig

Ten derde, alle manegeruiters die een eigen paard kopen, en dat zijn er veel uiteindelijk, moeten dan dus vissen in die vijver van 10% die zogenaamd geschikt zou zijn? Niet best voor de verkoop :')

Met mijn eerste eigen paard, een uitgekoerste volbloed, heb ik dan ook meer de grond gezien van dichtbij dan me lief was. En ik denk dat het bij vele mensen die overstappen van manege naar eigen paard zo is. Tenzijn je echt het geluk hebt een braaf beestje te treffen.

En niet in de laatste plaats,een deel van de manegeruiters is onhandig, heeft weinig ruitergevoel en snapt nét niet wat ie aan het doen is, maar zeg nou zelf, dat geld toch ook voor een groot deel van de prive-ruiters?

mee eens.

Een manegeruiter moet je zoals iedere ruiter bekijken: individueel.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:19

Ja hoor die mogen wel op mijn paarden. :)
Mijn vorige paard was een kwpn die ik in het Z dressuur had lopen.
Die is toen een hele poos door een manege ruiter geleasd voor een paar dagen in de week.
Zette wel vaker manege ruiters erop om te voelen.
En nee, hij was geen hele brave dodo.
Hij was een paard met best wat temperament, maar zolang je hem in zijn waarde liet deed hij alles voor je.
Het was een griezelbaldi, naarmate hij ouder werd, werdt hij wel wat rustiger.
Op dit moment heb ik 2 jonge haflingers. 1 Van 4 en 1 van 3.
Die van 3 is nog maar amper beleerd en momenteel niet geschikt voor manege ruiters.
Maar mijn 4 jarige durf ik alles op te zetten. :j
Die is zo top braaf.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:21

Waarom zou een paard door iedereen na te rijden moeten zijn?
ja ik heb een paard die manege paard kan spelen. Ook niet toen hij 4 was.

Ik heb ook een jong paard die dat over 10 jaar misschien ook wel kan, maar nu nog zeker niet.

Ik heb een paard gehad waar best een beginner op kon, maar die moest ik dan nadrukkelijk uitleggen dat een beetje knijpen met de kuit voldoende was en de teugels lang moesten blijven. Als dat goed ging mochten die korter.
Ja hij heeft er ruiters afgebokt, maar ook ruiters die daar fijn mee omgingen prima laten rijden.

ik heb een paard gehad, zelfde soort als hierboven, alleen maar kuit zacht aandrukken, bam been er in. Paard in volle galop, meisje bang dus knijpen om te blijven zitten, paard steeds harder.
En dat was zo'n koele in de kop, door zoveel mensen na te rijden, maar niet zo.

Ruiter met grote mond die echt zo veel paarden al had gereden, jong paard draait door haar eigen zit sneller af dan ze verwacht had, niet eens haaks, gewoon wat sneller dan hoe een manegepaard zou doen, meisje er af.
Andere reden er zo mee weg.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:24

Hier iemand die al meer dan 30 jaar manege ruiter is, en die eigen
paarden toevertrouwt heeft gekregen.

KNHS hoogst behaalde score B+1 én daar ben ik méér dan trots op.
Ben daarna ook gestopt, en eigenlijk nooit meer serieus de ring in geweest.

Ik durf te beweren dat ook manege ruiters zonder KNHS "status" heerlijk kunnen
sturen, en niet het gevoel van een ui hebben. Juist doordat ze zoveel verschillende type paarden
onder hun kont hebben gehad.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:25

Mar_jolijn schreef:
Ik vind het zo frappant dat (geschat) meer dan 90% van de mensen (ook hier) een paard heeft wat ab-so-luut niet geschikt is om een manegeruiter op te zetten...

Ten eerste, wat is jullie beeld van de gemiddelde manegeruiter? Een stuiterende debiel die al gillend zijn hakken systematisch in de ribben van een paard perst?

Ten tweede, hoort jouw paard niet eenvoudig na te rijden te zijn? Hoort dat niet bij de opleiding? Natuurlijk eventueel onder je eigen begeleiding.. Want dat vind ik zelf bijvoorbeeld prettig voor hem én voor mij.

Ten derde, alle manegeruiters die een eigen paard kopen, en dat zijn er veel uiteindelijk, moeten dan dus vissen in die vijver van 10% die zogenaamd geschikt zou zijn? Niet best voor de verkoop :')

En niet in de laatste plaats,een deel van de manegeruiters is onhandig, heeft weinig ruitergevoel en snapt nét niet wat ie aan het doen is, maar zeg nou zelf, dat geld toch ook voor een groot deel van de prive-ruiters?

Een manegeruiter moet je zoals iedere ruiter bekijken: individueel.


De vraag is niet alleen of iemand een paard zou kunnen rijden, maar ook of dat voor het paard een goed idee zou zijn. Mijn merrie zou ik in theorie bijna iedereen op kunnen zetten. Ontzettend braaf, goed leerpaard, lief. In de praktijk doe ik haar daar geen plezier mee. Na 2,5 jaar samen is ze naar mij toe open, vrolijk en verteld beleefd wat haar mening is. Naar anderen is ze braaf, maar erg gesloten, ze loopt haar rondje zonder echt contact te maken.
In mijn ogen is zij niet geschikt om structureel door anderen te worden gereden (al heeft wel of niet manege ruiter zijn daar weinig mee van doen) en ja, voor mij was het ook een proces om te komen waar we zijn, maar ze is van mij, dus die tijd en moeite kan en wil ik daarin steken.

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:26

Doet me trouwens denken aan een omgekeerd voorbeeld. Mijn eigen paard stond destijds in pension op een manege. Ik reed daar ook een keer per week in een les mee. Omdat hij een influenzaspuit had gehad en ik hem die dag niet wilde rijden mocht ik een keer op een manegepaard in de les meerijden. Het was wel een paard dat zware tour had gelopen. Daar was hij fysiek niet goed genoeg voor bevonden en zo in de lessen terecht gekomen. Goed beestje een Sandro Hit. Bij manegeruiters liep hij meestal braaf zijn rondjes aan een lang teugeltje. Ik dacht ik zal hem eens rijden, eens laten zien wat hij kan! Maar ik drukte blijkbaar net een knopje teveel in, het beestje schoot in een passage/piaffe waar ik hem met geen mogelijkheid meer uit kreeg...

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:32

BloemBloem schreef:
Hier iemand die al meer dan 30 jaar manege ruiter is, en die eigen
paarden toevertrouwt heeft gekregen.

KNHS hoogst behaalde score B+1 én daar ben ik méér dan trots op.
Ben daarna ook gestopt, en eigenlijk nooit meer serieus de ring in geweest.

Ik durf te beweren dat ook manege ruiters zonder KNHS "status" heerlijk kunnen
sturen, en niet het gevoel van een ui hebben. Juist doordat ze zoveel verschillende type paarden
onder hun kont hebben gehad.

Bloem, jij bent geen standaard manege ruiter meer, juist omdat je al veel verschillende bijrijdpaarden hebt gehad.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:43

cobiie schreef:
BloemBloem schreef:
Hier iemand die al meer dan 30 jaar manege ruiter is, en die eigen
paarden toevertrouwt heeft gekregen.

KNHS hoogst behaalde score B+1 én daar ben ik méér dan trots op.
Ben daarna ook gestopt, en eigenlijk nooit meer serieus de ring in geweest.

Ik durf te beweren dat ook manege ruiters zonder KNHS "status" heerlijk kunnen
sturen, en niet het gevoel van een ui hebben. Juist doordat ze zoveel verschillende type paarden
onder hun kont hebben gehad.

Bloem, jij bent geen standaard manege ruiter meer, juist omdat je al veel verschillende bijrijdpaarden hebt gehad.


En toch he lieve Cobiee, moet je jezelf op de e.o.a. manier
altijd verdedigen :))

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:48

Laten we even terug naar TS gaan, een ruiter met (zo te lezen) weinig echte ervaring. Opzadelen lukt niet zelfstandig, moeite met 4 van de 6 pony’s waar ze op kan rijden bij de manege.

Ik zou 10% paarden die geschikt voor haar zouden zijn nog veel vinden. Ik denk dat misschien 5% braaf genoeg is om het leuk voor TS te maken.
Dus ik snap die eigenaren prima die niet op een 12 jarige manege ruiter als dit zitten te wachten, daar ben je als eigenaar eerst wel flink druk mee.

Eerder postte ik al een filmpje van Roos van 12 (met maar 2 jaar manege les) op mijn Shire, dat ging prima. Maar realistisch gezien zou zij voorlopig nog lang niet mijn Shire kunnen verzorgen of bijrijden, alleen al om het maat verschil en het feit dat het een paard van 840 kg is en hij best wel eens zijn gewicht in de strijd kan gooien. Ze kan prima zadelen, maar dat gaat bij mijn paard sowieso niet alleen lukken.

Ik vind bovendien dat 12 jarige meisjes te weinig gevaar zien. Ik heb Roos in de longeerbak op laten stappen en inrijden, voordat ze los in de buitenbak mocht rijden, maar Roos was vrolijk meteen met mijn Shire de buitenbak in gegaan hoor, dat hij dan fris, snel, sterk en onvoorspelbaar zou kunnen zijn bedenkt zij echt niet vooraf.

Ik weet dat ik Roos wel kan leren wat ze moet weten en dat ze over een jaar of twee veel meer zelfstandig zou kunnen.


Maar TS in haar huidige situatie moet wel heel veel geluk hebben om een geschikte bijrijpony en (nog belangrijker) geduldige eigenaar te vinden die er de tijd en moeite in wil steken om haar wat te leren.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 16:50

Waarom zou je je moeten verdedigen Bloem?
De meeste manegeruiters die ik hier heb gehad reden geen B plus winstpunt, niet eens in de buurt.
Maar als je sommige moest geloven was GP wel bijna in de buurt :P

En bij de eigenwijze gaf dat problemen, maar ik heb ook ruiters gehad die aangaven nog niet zo ver te zijn (die dan juist allemaal verder waren dan met de grote mond) of onzeker waren.
En die juist weer fijn hier gereden hebben. Ook een meisje dat aangaf eigenlijk wel bang te zijn, die op mijn paard echt daarna vol vertrouwen zonder zadel rond sjeesde. Zo leuk om te zien :j

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:00

Mar_jolijn schreef:
Ik vind het zo frappant dat (geschat) meer dan 90% van de mensen (ook hier) een paard heeft wat ab-so-luut niet geschikt is om een manegeruiter op te zetten...
.

Like I said, mijne heeft het gedaan en ik vond het geen succes. Er is nooit iemand mee verongelukt hoor, dat gebeurt niet zo gauw. Maar mijn ervaring was bv wel dat veel manegeruiters die hem reden, dachten dat je remt door aan de teugels te trekken. Ja jammer, dat werkt niet bij mijn (toen zeker nog groene en sterke) paard. Je kunt hem op twee pinken rijden, maar als jij gaat hangen, gaat hij terughangen. En rennen. En de ruiter harder trekken. En hij nog harder rennen. Etcetera... Ik leer hem dan ook niet dat trekken normaal is. Het heeft wel wat moeite gekost overigens, om hem na anderhalf jaar meelopen in de manegelessen normaal aan de hulpen te krijgen. Dus nee, ik denk helemaal niet dat manegeruiters idioten zijn of per definitie slecht rijden, ik ben er 28 jaar eentje geweest. En toch zou ik het niet meer doen. Mijn paard vaart wel bij de duidelijkheid van alleen zijn eigen bubbel (mijn kinderen en ik).

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:04

Het is natuurlijk wel zo dat maneges hun paarden uitkiezen voor het werk. Genoeg paarden die niet geschikt zijn en dan beter bij 1 enkele eigenaar passen.

En manege paarden zijn op den duur vaak ook gewoon gewend aan het werk, de wisseling etc.

Ook zijn het vaak oudere paarden die al een en ander hebben meegemaakt. Komt een paard echt niet mee in de lessen, worden ze verkocht.

Dat een prive paard niet door iedereen gereden kan worden is vaak ook gebrek aan goede training van het paard. Maar ook de foutjes van de ruiter sluipen erin.
Ik had altijd dat ik linksom handiger was en dan sprong mijn pony goed aan in galop op alleen al denken aan galop. Rechtsom was mijn slechte kant, dus ook een dingetje bij de pony.

Dat ze wat onzeker worden als een ander opstapt is ook pure gewenning. Een andere ruiter stapt soms met wat spanning op en die brengt dat gelijk over. Als een paard dat bij zijn dagelijks werk niet gewend is, zal die reageren.

Maar ook maneges hebben soms echt goede paarden in de lessen lopen. Alleen pas als een lesklant er aan toe is, krijgt die de kans zo een paard te rijden. Bij ons zette de intsructrice zelfs haar eigen ex sport paard in met alle knoppen als klanten daar aan toe waren. Maar dan moet je zelf wel serieus zijn. En de instructrice moet het vermogen hebben om mensen echt te volgen en te begeleiden, zelfs als ze tig mensen pw een uurtje lesgeven.

Ik reed vroeger echt mee in de gewone lessen met eigen pony's waar mn vriendinnetjes ook in reden zonder eigen pony en er werd echt geen verschil gemaakt. Ik had 0,0 kapsones dat ik een eigen pony had. Ik ruilde zelfs in de les met een vriendinnetje en reed dan op een manege pony.

Het is ook hoe je dingen zelf beleefd. Ik heb me met eigen pony's nooit meer gevoeld en ook nooit zo ervaren dat anderen dat over mij dachten.

Het is 1x gebeurt dat mijn moeder langs de kant stond en er wat werd gezegd. Ik lijk totaal niet op mijn moeder, dus er stonden wat moeders van manege kinderen naast haar. Ik kwam van een andere manege waar we met officiele wedstrijd kleding reden en had al npc gestart.
Op deze manege werd met truien gereden, maar dat wist ik niet. Ik had een mooie pony, gepoetst, gevlochten en geknot, dus zag er met rijkleding netjes uit. Puur omdat wij dat zo gewend waren. Daar hebben mijn ouders voor krom gelegen en voor wat extra dingen had ik soms geholpen thuis of in de zaak.

Toch moesten volwassen moeders nare opmerkingen maken over mij die mijn moeder kon horen. gebasseerd op helemaal niks. Puur op uiterlijk en hun vooroordelen.

dat is ook een keerzijde, dat mensen al denken dat mensen met eigen paarden geld teveel hebben, kapsones etc etc.
Maar soms is het gewoon keuzes maken wat je belangrijk vindt en er voor krom liggen. Misschien hadden wij andere dingen niet?

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:25

BloemBloem schreef:
cobiie schreef:
Bloem, jij bent geen standaard manege ruiter meer, juist omdat je al veel verschillende bijrijdpaarden hebt gehad.


En toch he lieve Cobiee, moet je jezelf op de e.o.a. manier
altijd verdedigen :))

Zonde dat jij dat zo ervaart.

Voor mij zou jij juist een persoon zijn die ik zeker zou laten komen om te kijken of het klikt, want wat ik mij kan herinneren heb jij genoeg doorzettingsvermogen en zelfstandigheid om een fijne bijrijder voor iemand te zijn.

PAARDENLOVE8
Berichten: 29
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 17:28

Hallo allemaal, bedankt voor zo veel reacties! ik rijd u 1x in de week en maak daar binnenkort misschien 2 van. ik ben wel 1 of extra keren in de week daar. dit heeft grotendeels te maken met school en huiswerk want ik ben er natuurlijk liefst de hele week! mij gaat het om serieus rijden, lekker bosritten maken EN lol met je knol! ik vind dit allemaal suuuper leuk! bij ons vertellen ze niet echt techische dingen. ik weet dat ik het doe maar waarom en waarvoor doe ik het? ik heb helaas niet de optie voor een eigen paard omdat mijn famillie niks van paarden weet alleen ik. ik heb ook te veel school en huiswerk.

ik weet ook dat als ik een paard zou krijgen, ik er niet goed voor zou kunnen zorgen. daarom wacht ik tot ik zoizo 16 of zelfs 18 ben en dan kijken we verder.... nu maar kijken naar verzogpaardjes en buitenritten maken! ik rij graag bij the mill ranch :D

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:36

Een leuke tip, voor een klein bedrag per maand kan je lid worden van team by Jill waar je heel veel technische uitleg krijgt. Ook staan er veel videos online van Ingrid Klimke onder de naam pferdiatv en zo zijn er meerdere initiatieven. Bijleren hoeft niet alleen tijdens het rijden maar kan zeker ook naast je paard.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 17:55

sevke schreef:
Mar_jolijn schreef:
Ik vind het zo frappant dat (geschat) meer dan 90% van de mensen (ook hier) een paard heeft wat ab-so-luut niet geschikt is om een manegeruiter op te zetten...

Ten eerste, wat is jullie beeld van de gemiddelde manegeruiter? Een stuiterende debiel die al gillend zijn hakken systematisch in de ribben van een paard perst?

Nee, dat niet. Maar ook niet iemand die met een paard van internationaal niveau gewoon wegrijdt.

Ten tweede, hoort jouw paard niet eenvoudig na te rijden te zijn? Hoort dat niet bij de opleiding? Natuurlijk eventueel onder je eigen begeleiding.. Want dat vind ik zelf bijvoorbeeld prettig voor hem én voor mij.

Ja, dat zou moeten, maar het is helaas niet zo. Mijn IJs bv is helemaal niet zo verfijnd gereden, daar ga ik alleen mee buitenrijden, maar als hij je niet kent, lig je er na 5 min. naast. Hij is nogal-euh- eenkennig

Ten derde, alle manegeruiters die een eigen paard kopen, en dat zijn er veel uiteindelijk, moeten dan dus vissen in die vijver van 10% die zogenaamd geschikt zou zijn? Niet best voor de verkoop :')

Met mijn eerste eigen paard, een uitgekoerste volbloed, heb ik dan ook meer de grond gezien van dichtbij dan me lief was. En ik denk dat het bij vele mensen die overstappen van manege naar eigen paard zo is. Tenzijn je echt het geluk hebt een braaf beestje te treffen.

En niet in de laatste plaats,een deel van de manegeruiters is onhandig, heeft weinig ruitergevoel en snapt nét niet wat ie aan het doen is, maar zeg nou zelf, dat geld toch ook voor een groot deel van de prive-ruiters?

mee eens.

Een manegeruiter moet je zoals iedere ruiter bekijken: individueel.


Ben het met Sevke eens, tuurlijk zijn er zat eigen paarden waar je als manegeruiter op zou kunnen, maar feit is dat het grootste deel van de manegeruiters toch de fijne ervaring mist. Ik ben daar ook gekomen door met een eigen paard aan de slag te gaan en dat ging zeker niet allemaal over rozen, maar om die kans te krijgen op een paard van een ander is lastig. Ik bied de mijne dan zeker niet aan, het paard doet dan in training een stap terug zeg maar, moet de ruiter wat bijleren ipv andersom. Tuurlijk komen ze daar vanzelf wel, maar waarom zou een paardeneigenaar dat gat in ervaring op moeten vangen met het risico dat de ruiter er vaak af ligt, of het paard in niveau zakt. Wanneer je nog niet eens kunt zadelen, of grondwerk ervaring hebt etc, lig je toch echt een eind achter op de ervarig die je opdoet met een eigen paard. Mensen met eigen paarden zijn zeker niet allemaal top ruiters, maar betalen wel voor het eigen risico wat je loopt, doe ik niet graag voor een ander. Het ligt hem denk ik met name daar, je wordt er als eigenaar vaak druk mee om de manegeruiter op dat niveau te krijgen. Genoeg paarden tegenwoordig overigens die niet voor de amateur geschikt zijn, ook niet voor veel mensen met eigen paarden, waarbij je zit totaal onafhankelijk moet zijn en je hulpen fijn, hete, rillerige paarden zet je een manegeruiter gewoon nog niet op. Overschatting is best een ding blijkbaar bij ruiters, niet alleen bij manegeruiters nogmaals!