Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leasen slim met weinig ervaring?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik volg pas sinds enkele maanden rijles, een meisjesdroom die eindelijk uit komt (ik ben nu 36!). Ik heb een vast paardje op de manege, hij heeft mijn hart gestolen, zo bijzonder...
Nu ben ik echt nog absoluut niet goed, ik leer iedere week weer heel erg veel en vind het vooral heel erg leuk. 1 x in de week voelt als veel te weinig, en hard van stapel zoals ik ben droom ik al van een eigen paard. Dit lijkt me echter iets te veel voor nu, want ik zou niet weten op basis van welke gegevens ik een paard zou moeten kopen wat bij me zou passen (plus: geld).
Leasen is echter een veel veiligere stap, maar ik vraag me af wat het precies inhoudt (is dit overal hetzelfde of per manege verschillend? Natuurlijk ga ik dit bij de volgende les even navragen) en daarnaast vraag ik me af: is dit dan wel een goed idee? Is 1 x per week les en een paar keer per week zelf rijden een goed idee om zo veel uren te maken en ervaring op te bouwen of is het juist slimmer om bijv het eerste jaar puur alleen onder begeleiding te rijden om geen verkeerde dingen aan te leren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 17:21 



 
Profiel   

Leuk dat je gegrepen bent door het paarden virus. Hoe een lease werkt is van manege tot manege verschillend. Ik kan je aanraden om eerst eens een lange tijd 3 x per week les te nemen op verschillende paarden. Zelf het opzadelen en het na verzorgen doen. Zo leer je veel van, op en met verschillende paarden. Dan kan je een favoriet paard gaan leasen of, dat bespreken met de manege.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 17:32 



 
Profiel   

Gaaf dat je bent begonnen met rijden!
Leasen is, zoals rien10 ook zegt, bij elke manege anders. Dus dat moet je echt even bij de manegehouder navragen.

Mijn tip zou zijn, omdat je nog veel leert de komende tijd, om niet te leasen maar om 2x (of 3x) per week les te rijden. En als het kan en het goed voelt; om eens op andere paarden te stappen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 17:52 



 
Profiel   

Leasen is per manege verschillend, en in goed overleg kan er vaak best wat.
Verder hoef je niet per se alleen maar in de les te rijden, veel ervaring is gewoon doen, kilometers maken, lekker bezig zijn en ervan genieten. Echt verkeerde gewoontes worden er met een les per week wel uitgehaald.
En je kunt het op verschillende manieren invullen. Op sommige maneges kun je met korting een extra les naast je vaste rijden (of afhankelijk van of er plek is.) Je kunt afspreken dat je je leasepaard niet in alle lessen rijdt maar bijvoorbeeld om de week, zodat je ook andere paarden meemaakt. Je kunt aanvullend eens priveles nemen.

Ik zou me verder niet teveel vasthouden aan alle 'zou moetens'. Gewoon lekker volgen wat jij wilt. Als je nu vaak op 1 paard wilt, je kunt het betalen en jij en de manege kunnen een deal sluiten: gewoon lekker doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 17:56 



 
Profiel   

Leuk, is helemaal niet laat ofzo hoor op je 36e. Niet iedereen is als kind door ouders op paardrijden gezet.

Ik ben zelf ook bezig om een leasepaard te vinden en het is erg moeilijk door mijn werktijden en de regio waar ik woon. Heb dus al van veel verschillende maneges gelezen wat het inhoud.

Leasen houd in dat je een dag/dagdeel een paard even helemaal van jouw is. Meestal betekend dit dat je gewoon een uur gaat poetsen, zelfstandig gaat opzadelen, daarna een uur vrij gaat rijden in een bak en uiteindelijk weer gaat poetsen of wandelen. Omdat je nu al zoveel interesse hebt in paarden, maar weinig rijervaring, zou je kunnen vragen of je een paard mag leasen maar ipv vrijrijden mag longeren of wandelen. Dan kan dat na verloop van tijd rijden worden. Tevens hoef je echt niet een pro te zijn voordat je kan vrijrijden... zodra jij zelfverzekerd en zelfstandig op een paard rijd kan je best een paar x per week op een rustig dier rijden. Zolang het maar veilig is, maakt het niet uit of je al begint wanneer je nog niet zo goed rijd.

Als je eenmaal redelijk rijd en echt zeker weet dat je een paard wil en weet wat dit inhoud en het geld hebt en..., en..., en.... Ga er dan gewoon voor :) Er zijn echt héél veel mensen die als volwassenen begonnen met rijden en binnen een jaar een paard kochten omdat het zo goed aansloeg. Die mensen leren dan gewoon verder op hun eigen paard. Zo zijn er ook genoeg mensen die al sinds hun 6e op hun manege rijden, op 18e een paardje nemen en vervolgens niet goed kunnen verzorgen en er geen zin/tijd/geld meer voor hebben. Uiteindelijk ken je jezelf het beste en weet jij of je uit impuls een beslissing maakt of niet.

Als laatste wil ik toevoegen dat je ook eigen paarden van particulieren kan leasen. Daar zijn facebookpagina's voor. Persoonlijk vind ik dit niks, omdat je continu 'ogen in je rug hebt' en verantwoordelijk bent voor iemands kostbaarste bezit. Er is vaak ook veel meer 'gedoe' in communicatie dan bij het leasen van een manegepaard als ik de berichten op bokt zo mag geloven. Dit gevoel vind ik zelf absoluut niet fijn! Tevens zijn de eisen vaak erg hoog qua ervaring, wat in jouw geval moeilijk kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 18:23 



 
Profiel   

Mijn dochter is na 4 maanden rijles een jonge pony gaan leasen. Het was in het begin echt bikkelen en we hebben ook best wel wat geïnvesteerd in priveles naast de groepsles, maar ze heeft super veel geleerd. En dé pony ook. Ze zijn echt samen gegroeid.

Ze least hem nu overigens bijna 2 jaar en is in augustus ook wedstrijden gaan rijden. Daar had ze in 2 wedstrijden al 8 winstpunten en dat terwijl hij eerst niet eens een f proefje kon lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 18:23 



 
Profiel   

Ja leuk, lekker doen op die manier! Een eigen paard zou ik zeker nog even niet aan beginnen, maar ik zou wel gaan zoeken naar een mogelijkheid om meer dan 1x per week te rijden. Leasen is daar heel geschikt voor en je hoeft echt niet elke keer te lessen. Het is ook erg leerzaam om zelf tegen problemen aan te lopen en die zelf op te moeten lossen. Probeer inderdaad ook op andere paarden nog te stappen want dat is erg goed voor je ontwikkeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-20 23:09 



 
Profiel   

Thanks :-D Heel fijn om de verschillende meningen te lezen, het is toch echt wel een dure hobby en dan denk je wel 3 keer na voordat je je geld uitgeeft (want dat kan helaas maar 1 x).

Ik heb idd in de afgelopen maanden ook af en toe eens een ander paardje "uitgeprobeerd" maar merkte daarbij dat ik toch die ene miste. Daar heb ik gewoon een klik mee en ik wil een band met hem opbouwen. Je hebt er altijd eentje he die er voor jou uit springt <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 08:56 



 
Profiel   

Ik vind leasen een goede manier om meer met een paard te kunnen doen en te kijken of een eigen paard tzt iets voor je is. Dus ik zou zeggen, ga ervoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 09:03 



 
Profiel   

Als je manege de optie biedt zou ik daar naar vragen en kijken of de voorwaarden bij je passen.

Leasen via Ponylease is misschien ook een optie?
Ze hebben nu wat grotere haflingers voor de lease mocht je dat aanspreken.
https://www.ponylease.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 09:14 



 
Profiel   

Sure_lee schreef
Als je manege de optie biedt zou ik daar naar vragen en kijken of de voorwaarden bij je passen.

Leasen via Ponylease is misschien ook een optie?
Ze hebben nu wat grotere haflingers voor de lease mocht je dat aanspreken.
https://www.ponylease.nl/


Absoluut interessant om te onthouden! Dan moet je wel zelf stalling e.d. regelen neem ik aan (mijn volledige droom is uiteraard niet alleen een paard maar ook een bijbehorende boerderij, we zijn op zoek maar de zoektocht is lang)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 09:51 



 
Profiel   

studiozacht schreef
Thanks :-D Heel fijn om de verschillende meningen te lezen, het is toch echt wel een dure hobby en dan denk je wel 3 keer na voordat je je geld uitgeeft (want dat kan helaas maar 1 x).

Ik heb idd in de afgelopen maanden ook af en toe eens een ander paardje "uitgeprobeerd" maar merkte daarbij dat ik toch die ene miste. Daar heb ik gewoon een klik mee en ik wil een band met hem opbouwen. Je hebt er altijd eentje he die er voor jou uit springt <3

Toch niet doen in het begin. Van ieder paard leer je iets, en je hebt nog zoveel te leren. Dus veel verschillende paarden rijden. Ga vooral uit je comfort zone.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 11:20 



 
Profiel   

Ik zou het ook zeker doen. Maar ik raad je wel aan om bijvoorbeeld in je vaste manegeles wel ook regelmatig op een ander paard te gaan rijden. Want hoe leuk het ook is om een band op te bouwen met 1 paard, het meest leerzame is om op verschillende paarden te rijden. En dat is misschien niet altijd even leuk, maar je leert er wel weer veel van.
Ik zou ook zeker begeleiding vragen bij het leasen als dat kan. Ga inderdaad eerst eens beginnen met de basisverzorging. Poetsen, wassen, wandelen, tuig schoonmaken, toiletteren. Daarna longeren, grondwerk etc. Dus niet alleen maar rijden, want er komt zoveel meer bij kijken dan alleen dat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-20 11:26 



 
Profiel   

Dag, wij hebben slechte ervaringen met ponylease. Een paard een aantal maanden geleased, dat ging prima. Het paard zou prima in topconditie zijn, soms een beetje mankig, maar dat was niks en daar kan je doorheen, aldus de eigenaar. Bij een keuring door zeer ervaren paardenarts, bleek er een groot probleem te zijn tussen heup en knie en deze voorspelde grote problemen binnen twee jaar. Gelukkig dus laten keuren, anders een paard in de zak gekocht. Bij het ophalen was er niet veel vriendelijkheid te merken bij de eigenaresse en kreeg het paard meerdere keren klappen in het gezicht. Paard wilde bij ons blijven, ja dat snap ik.
Paard staat nu gewoon weer te koop en te lease, terwijl ze weten van de gezondheid.
Pas dus op voor Ponylease.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 08:39 



 
Profiel   

Hans1969 schreef
Dag, wij hebben slechte ervaringen met ponylease. Een paard een aantal maanden geleased, dat ging prima. Het paard zou prima in topconditie zijn, soms een beetje mankig, maar dat was niks en daar kan je doorheen, aldus de eigenaar. Bij een keuring door zeer ervaren paardenarts, bleek er een groot probleem te zijn tussen heup en knie en deze voorspelde grote problemen binnen twee jaar. Gelukkig dus laten keuren, anders een paard in de zak gekocht. Bij het ophalen was er niet veel vriendelijkheid te merken bij de eigenaresse en kreeg het paard meerdere keren klappen in het gezicht. Paard wilde bij ons blijven, ja dat snap ik.
Paard staat nu gewoon weer te koop en te lease, terwijl ze weten van de gezondheid.
Pas dus op voor Ponylease.

Was je van plan dit paard te kopen en heb je het daarom laten keuren? Omdat men een paard dat men alleen maar least over het algemeen niet laat keuren.Ik vind dit ervaringsbericht wel ernstig.Arm paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 08:44 



 
Profiel   

Wat een naar verhaal! Ik heb er trouwens zelf geen ervaring mee. Zij woonden op een plek waar ik daarna ging wonen en zag wat ze deden. Klonk mij wel als een mooi concept. Vandaar dat ik het deelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:15 



 
Profiel   

anjali schreef
Hans1969 schreef
Dag, wij hebben slechte ervaringen met ponylease. Een paard een aantal maanden geleased, dat ging prima. Het paard zou prima in topconditie zijn, soms een beetje mankig, maar dat was niks en daar kan je doorheen, aldus de eigenaar. Bij een keuring door zeer ervaren paardenarts, bleek er een groot probleem te zijn tussen heup en knie en deze voorspelde grote problemen binnen twee jaar. Gelukkig dus laten keuren, anders een paard in de zak gekocht. Bij het ophalen was er niet veel vriendelijkheid te merken bij de eigenaresse en kreeg het paard meerdere keren klappen in het gezicht. Paard wilde bij ons blijven, ja dat snap ik.
Paard staat nu gewoon weer te koop en te lease, terwijl ze weten van de gezondheid.
Pas dus op voor Ponylease.

Was je van plan dit paard te kopen en heb je het daarom laten keuren? Omdat men een paard dat men alleen maar least over het algemeen niet laat keuren.Ik vind dit ervaringsbericht wel ernstig.Arm paard.

klopt, we wilden het paard gaan kopen, zou een miskoop zijn geweest en het paard staat nu weer te koop, dat zegt ook al genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 11:08 



 
Profiel   

Kun je mij pben om welke pony het gaat? Een kennis van mij is bezig met lease een optie tot koop. Zou zuur zijn als het dezelfde pony is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 12:44 



 
Profiel   

Ik zou de voorwaarden met de manege bespreken :j verschilt per stal wat er mogelijk is

En of je het kunt, dat zou ik aan je instructeur voorleggen :) die kan inschatten of jij eraan toe bent om een paard te leasen, of dat het nog een stap te ver is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 12:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen