Lastig gevallen om rekening te betalen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:40

Sky schreef:
mylittlejoy schreef:
Ik vind dat beide partijen een punt hebben, maar het is ook een beetje afhankelijk van hoe het gelopen is of het redelijk is, en dat wordt me niet helemaal duidelijk.

TS, je hebt in november die les geboekt. Voor wanneer was die les? Je kreeg hierop bevestiging en een betaalverzoek en hierop heb je gereageerd dat je enkel een privéles van 30 minuten wilde. Stond in deze reactie ook duidelijk dat je de geboekte les afzegde? Hierop heb je geen reactie gekregen tot op de avond voor de les; hoelang zat hiertussen?

Nu de manege zelf heeft aangegeven dat ze het om hadden geboekt naar een privéles van 30 minuten, kunnen ze mijns inziens sowieso geen aanspraak meer maken op de oorspronkelijke 60 euro, hooguit de 30 euro als uit de communicatie niet duidelijk is gebleken dat je hebt afgezegd. Ik zou persoonlijk even bellen en proberen dit te regelen voor die 30 euro of de helft als het niet duidelijk is waar de fout ligt (of niets als je duidelijk hebt afgezegd).



Ik heb online op donderdag een privé les geboekt van 30 voor €30 minuten voor zondag. Toen kreeg ik een mail terug dat ze het verandert had in een introductieles van 60 minuten voor €60, omdat ik nog nooit op de manege geweest was. Hierbij direct een betaallink/verzoek. Hierop heb ik reageert dat ik geen introductie wilde over de manege (uitleg over huisvesting en paarden houden) en of het mogelijk was om bij hun enkel een privé les te boeken.

Hierop kreeg ik zaterdag einde van de dag antwoord. Toen heb ik ze gezegd 'excuses', ik heb wegens geen reactie ergens anders een les geboekt inmiddels.


Ik zie nu door jullie reacties wel in dat een compromis misschien de juiste weg is. Enkel de privé les die ik geboekt had nog betalen.

Dan zijn ze zelf ook vrij laat met bevestigen dat het wel kan dat half uur, bij het niet horen van hun kant af was ik er ook van uit gegaan dat het niet mogelijk was.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:40

Ik vind het belachelijk van die manege. Je hebt geen akkoord aangegeven, sowieso hoor je gewoon een 'ja' te krijgen voordat je met betaalverzoeken gaat strooien.

Volgens mij kunnen ze juridisch hier ook niks mee.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:42

Persoonlijk zou ik niet betalen. Je hebt gevraagd of het mogelijk was om alleen de 30 minuten les te doen (geen afspraak gemaakt maar een vraag gesteld). Als ze dan pas de avond ervoor reageren, is dat van hun kant te laat gekomen.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:42

Ik vind het echt heel netjes als je een compromis probeert te sluiten. Zou het zelf niet doen. Er is immers geen afspraak tot stand gekomen. Jij hebt iets aangevraagd, zij hebben iets wat je niet gevraagd hebt aangeboden, jij hebt dat afgewezen en nogmaals om de eerstgevraagde dienst gevraagd, en deze is niet meer door ze bevestigd. Dan staat er bij mij ook geen afspraak in de agenda hoor. Ik zou zeggen: kom maar door met je incassobureau. Dikke doei, leer eerst maar communiceren.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:45

Wat zijn hun algemene voorwaarden wat betreft afzeggen van lessen?
Als nergens iets gemeld staat van zoveel dagen van tevoren dan ben je optijd geweest door te zegggen dat je inmiddels iets anders hebt gepland (de avond voor de lesdag).
Als ze beleid hebben 1 week van tevoren afzeggen dan moet je wel betalen (dat wat je gereserveerd had).
Handigste kun je even bellen en horen hoe ze erin staan.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:46

Twee pagina's speculatie over iets waar wij het fijne niet van weten.
TS, bel de mensen in kwestie op. Communiceer niet OVER hen, maar MET hen. Succes.

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:46

Hadden jullie wel de datum en tijd afgesproken?
Hoe is het contact inclusief tijdlijn precies gegaan want dat is voor veel mensen onduidelijk. Ik begrijp in elk geval dat jij donderdag contact met hun opzocht en zij zaterdag middag pas weer iets lieten horen en zondag je de privéles had willen doen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:47

Idd, je hoeft echt geen compromis te sluiten ts; je hebt hun aanbod niet geaccepteerd en vervolgens gevraagd of gewoon die 30 minuten mogelijk was. Daar reageren zij niet op, dus juridisch gezien was er geen afspraak overeen gekomen.
Ze hebben gewoonweg helemaal geen recht op geld, want er was simpelweg nog helemaal geen overeenkomst.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:51

Idd, op basis van het OT is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Je hebt een vraag gesteld, waarop ze met iets totaal anders op de proppen zijn gekomen. Je liet weten daarvan af te zien. Er is dus geen dienst, tijdstip/datum en prijs overeengekomen, maw geen overeenkomst. Moest er een reservatie bevestigd zijn geweest, dan zou er mogelijks een annuleringskost tegenover kunnen staan (afhankelijk of dat dan al ergens meegedeeld werd).

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Lastig gevallen om rekening te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:55

Lief van je dat je een compromis wil sluiten maar in mijn ogen niet terecht. Als er al twijfels waren had het bedrijf je ook even kunnen bellen. Ik zou ze eerst proberen te bellen. Kom je er niet uit staat hier wel een voorbeeldbrief waarmee je bezwaar kunt maken. https://www.eccnederland.nl/nl/voorbeel ... ak-bezwaar

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Lastig gevallen om rekening te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:57

Als jij niet hebt aangegeven dat je daar niet mee akkoord gaat en de les annuleert hebben zij ook een punt. Hoewel het best triest is om zo ver te gaan voor die paar tientjes.
Hoe dan ook zou ik ook niet betalen hoor.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:58

Wat flauw van die manege.Door zeuren over zoiets raken ze toch ook goodwill kwijt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:03

Het gaat bij de manege sowieso ergens fout, stel dat de les wel was doorgegaan was het bedrag € 30.- geweest en niet de € 60.- die ze nu willen zien.
Zoals ik het lees heeft TS een les willen boeken voor 30.- en is er een bericht terug gekomen voor een les van 60.-, hier heeft TS dezelfde dag nog op terug gereageerd dit niet te willen en een vraag gesteld of het niet mogelijk is om toch de gevraagde les voor 30.- te kunnen boeken, dit alles was op donderdag, voor een les op zondag. Vervolgens volgt er op zaterdagavond een bevestiging voor een les zonder eerst maar een antwoord terug te geven op de gestelde vraag of het mogelijk was.
Een vraag plaatsen is nog altijd niet iets definitief boeken in mijn ogen.
Gelukkig heeft TS de mail nog van dit alles, persoonlijk zou ik eerst proberen om ze te bellen en er op die manier uit te komen, lukt dat niet dan wens ik ze veel succes met de procedure die ze op willen starten, aangezien een vraag in mijn ogen een open iets is waar je normaal gezien op terug reageert en bij uitblijven van een reactie houdt het op.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:05

Wow, dat is wel heel brutaal om een dergelijk verzoek meteen maar om te zetten in een afspraak met dubbele kosten erachter en dan ook meteen een betaalverzoek mee te sturen. Dat was voor mij al ruim voldoende reden geweest om niet naar die manege te willen :+ Het had ze netjes gestaan als ze eerst alleen gevraagd hadden of dat tegenaanbod iets is wat jou ook past. Nog afgezien van het verdere verloop daarna.

Hoop dat je ze nog telefonisch kunt bereiken, dit lijkt me niet nodig om met incasso's te gaan gooien vanuit hun kant. Zou alle mails wel goed bewaren voor de zekerheid, en wanneer je ze wel telefonisch gesproken hebt daar nog even een samenvatting van de gemaakte afspraken uit op de mail naar hen zetten.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:48

Sky schreef:
Ik heb online op donderdag een privé les geboekt van 30 voor €30 minuten voor zondag. Toen kreeg ik een mail terug dat ze het verandert had in een introductieles van 60 minuten voor €60, omdat ik nog nooit op de manege geweest was. Hierbij direct een betaallink/verzoek. Hierop heb ik reageert dat ik geen introductie wilde over de manege (uitleg over huisvesting en paarden houden) en of het mogelijk was om bij hun enkel een privé les te boeken.

Hierop kreeg ik zaterdag einde van de dag antwoord. Toen heb ik ze gezegd 'excuses', ik heb wegens geen reactie ergens anders een les geboekt inmiddels.


Ik zie nu door jullie reacties wel in dat een compromis misschien de juiste weg is. Enkel de privé les die ik geboekt had nog betalen.


Ja, dan maakt het het in mijn visie wel iets anders gezien de korte tijdlijn. De manege heeft binnen 48 uur na jouw mail gereageerd, wat wellicht wat kort op de les is (de volgende dag), maar niet onoverkomelijk lang na jouw mail.

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:53

rien10 schreef:
Twee pagina's speculatie over iets waar wij het fijne niet van weten.
TS, bel de mensen in kwestie op. Communiceer niet OVER hen, maar MET hen. Succes.



Volgens mij heeft ze dat al meerdere keren geprobeerd, maar zijn ze niet bereikbaar..

liviavdg

Berichten: 79
Geregistreerd: 13-03-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:58

Interessant om te lezen hoe meningen hierover kunnen verschillen.

Zelf denk ik: zij hebben eerst de afspraak eigenhandig veranderd, toen heb jij nog een vraag gesteld hierover, waarop zij vervolgens niet reageren. Jij bedankt vriendelijk. Dan kunnen ze niet verwachten dat de eerder gemaakte afspraak in stand wordt gehouden.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Lastig gevallen om rekening te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 13:21

Ik ben heel blij met iedereen's mening en advies. Ik probeer ze nog steeds telefonisch te bereiken, zodat we hier hopelijk uit kunnen komen. Juist doordat er ook mensen zijn die toch echt zeggen dat ze de manege snappen, ben ik wel iets coulanter. Die 60 euro ga ik nooit betalen, maar misschien als ze telefonisch enigszins normaal reageren die 30 euro. Mochten ik ze te pakken krijgen, zal ik jullie in ieder geval even een update geven! :)

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:24

Sky schreef:
Ik ben heel blij met iedereen's mening en advies. Ik probeer ze nog steeds telefonisch te bereiken, zodat we hier hopelijk uit kunnen komen. Juist doordat er ook mensen zijn die toch echt zeggen dat ze de manege snappen, ben ik wel iets coulanter. Die 60 euro ga ik nooit betalen, maar misschien als ze telefonisch enigszins normaal reageren die 30 euro. Mochten ik ze te pakken krijgen, zal ik jullie in ieder geval even een update geven! :)

Het is heel aardig van je om een donatie te doen, maneges hebben het erg moeilijk nu een groot deel van de lessen niet door kan gaan terwijl de dieren wel verzorgd moeten worden.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 13:30

Even een dubbelpost, ik werd opgenomen, ik zei dat ik even wilde overleggen. Toen onderbrak ze me, noemde me onfatsoenlijk en asociaal persoon en dat ze met alle plezier een incassobureau naar mij toe ging sturen. Toen hing ze de telefoon op. Ik ben echt even flabber gasted. Er is in mijn leven nog nooit zo tegen mij gepraat...

Pfff.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:33

Sky schreef:
Even een dubbelpost, ik werd opgenomen, ik zei dat ik even wilde overleggen. Toen onderbrak ze me, noemde me onfatsoenlijk en asociaal persoon en dat ze met alle plezier een incassobureau naar mij toe ging sturen. Toen hing ze de telefoon op. Ik ben echt even flabber gasted. Er is in mijn leven nog nooit zo tegen mij gepraat...

Pfff.


Wauw.. Dat vind ik wel hele bijzondere reactie. In elk geval niet heel professioneel.
Jammer TS, naar mijn mening pak je het gewoon prima aan zo.

Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:33

Wauw wat een onbeschofte mensen

Je kan mailen naar het juridisch loket met je vraag en de mails bijvoegen zodat ze je advies geven

xRivaldo

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:34

Sky schreef:
Even een dubbelpost, ik werd opgenomen, ik zei dat ik even wilde overleggen. Toen onderbrak ze me, noemde me onfatsoenlijk en asociaal persoon en dat ze met alle plezier een incassobureau naar mij toe ging sturen. Toen hing ze de telefoon op. Ik ben echt even flabber gasted. Er is in mijn leven nog nooit zo tegen mij gepraat...

Pfff.


Nou, dat schiet ook niet op natuurlijk.

Zoals ik het zie: jij hebt een verzoek, zij willigen dit verzoek anders in dan jij vraagt (dat is overduidelijk), jij geeft aan met dit verzoek niet akkoord te gaan. Er is dus geen verkoop overeenkomst (van deze service).

Of er nou is afgezegd of niet, zij 'verkopen' jou iets (een service) waar je nooit om hebt gevraagd en ook van hebt aangegeven die niet te willen.

Gebrekkige communicatie van hun kant.. Als het aankomt op een incassobureau zou ik ergens juridisch advies inwinnen of evt. gesprek aangaan met het incassobureau zelf. Ook aangeven dat zij verwachten dat je iets betaalt waar je nooit om hebt gevraagd.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Lastig gevallen om rekening te betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:37

Je hoeft je denk ik geen zorgen te maken over een incassobureau. Het enige dat de manege heeft is een betaalverzoek voor iets dat je niet hebt gevraagd. Er is niet eens een factuur, geen herinneringen, geen aanmaningen.

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 13:38

De echte communicatie hebben we nooit gezien maar - alhoewel ik eerder aan de kant van de manege stond - zouden ze het bij mij op die manier ook ergens kunnen steken waar het licht niet schijnt.