Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

(Water) spelletjes voor op de manege tijdens warme dagen

 
Profiel   

Het beloofd heel warm te worden. En als het echt te warm is doen we niks met de paarden maar zoek wat inspiratie voor de dagen dat het nog kan. Dus wel warm, maar te doen. Zou graag een wat andere invulling geven zodat we het wat rustiger aan kunnen doen, en kunnen afkoelen door bijvoorbeeld waterspelletjes enz. Met en zonder paard.
Wie heeft er ideetjes?
Bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:31 



 
Profiel   

Lekker vroeg opstaan voor een dauwtraprit <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:37 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Lekker vroeg opstaan voor een dauwtraprit <3

Dat is helaas niet mogelijk. Het gaat echt om een invulling in de reguliere lestijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:39 



 
Profiel   

Een sproeier neerzetten in de bak. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:40 



 
Profiel   

Majolen schreef
Een sproeier neerzetten in de bak. :)

Die staat er dan inderdaad al zeker!
Het gaat mij echt om wat spelletjes die we kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:42 



 
Profiel   

Lastig hoor, want elkaar natgooien is leuk, maar meestal vinden de pony's daar niks aan. Het moet natuurlijk ook veilig blijven. Misschien een keer als het echt warm is een keer niet rijden maar de pony's wassen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:43 



 
Profiel   

Wij speelden vroeger altijd een soort stoelendans met borstels op hindernispalen die je dan van de lepel af moest pakken en op je eigen paal moest leggen. Je mocht dan niet bij je eigen paal blijven staan.
Verder vrij standaard paardenvoetbal, als de paarden braaf zijn kun je misschien iets van horseball proberen met een bal? Een estafette lopen is ook altijd leuk.

En zoals hierboven is pony's wassen of theorieles ook mogelijk, of een zitles in stap of een voltigeles in stap ook een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:45 



 
Profiel   

Ja waterspelletjes!
Je kunt een waterbak hindernis gebruiken op allerlei manieren.

Zonder zadel evenwicht spelletjes doen, bijvoorbeeld een emmertje water van de ene kant oppakken en dan aan de andere kant verderop neerzetten.

Of voor gevorderdere lessen in estafette vorm een grotere emmer laten vullen, kijken welk team dat het snelste redt *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:48 



 
Profiel   

Ja het is erg lastig wat leuks te verzinnen wat en veilig blijft en leuk blijft en ook nog eens een beetje verkoelend is...
Als het echt te warm is doen we inderdaad zeker niet rijden en gaan we wassen en idd iets van theorie mee pakken. Maar het gaat het om de momenten daarvoor.. om het makkelijk te maken.
Zelf zat ik te denken aan een vaardigheid parcours waar je verschillende dingen moet doen met en zonder paard. Slalommen, een hindernisje enz en dan afstappen. Aan de hand iets doen en dan nog evt iets waarbij je geen paard nodig hebt denk aan iets van oud Hollandse spelletjes.
En dan inderdaad in iets van estafette vorm

Evenwicht dingetjes blijven ook leuk. Leuk idee met die emmertjes! En ga ook nog eens verder denken aan waterbak hindernissen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:50 



 
Profiel   

Stukjes appel happen in waterbakken voor de paarden. Is ook leuk en lekker slobberen voor de paarden en voor de kinderen een mooie leer les omdat je ze kan leren kijken maar hoe elk paard zijn eigen truckje verzint om de appeltjes eruit te krijgen.

Je zou er zelfs een wedstrijdje van kunnen maken (groepjes met een pony en een eigen waterbak en evenveel appeltjes, pony van welk groepje heeft ze er het snelste uit?)

Als het echt te warm is om te rijden kan je op die manier ook andere "brain games" met de paarden doen. Bv kleine puzzeltjes maken voor de paarden waarin ze voertjes moeten zoeken. Geef bijvoorbeeld een voorbeeld waarin laat zien wat een "hersenwerkje" is en waarom het leuk en nuttig is voor de paarden. Geef dan de kinderen de opdracht om in groepjes de manege af te struinen en zelf met spullen een puzzel/hersenwerkje te maken. Controleer daarna op veiligheid en wanneer ze goed zijn kan je het de paarden laten uitproberen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:50 



 
Profiel   

Speciekuip vullen met water.

Daarin gevulde waterballonnen laten drijven.

Je geeft de ruiter die aan de beurt is een stevig schepnet. (Bijvoorbeeld keukenzeef met slangen klemmen op bezemsteel gemonteerd)

Doel, aanrijden, waterballon ophengelen, slalommetje om pionnen rijden (1 hand dan dus...) En dan ballon in klaarstaande emmer kiepen.
Hoe kleiner de emmer hoe lastiger.

Vanwege de warmte doe je dit in stap, rustiger voor de ponies.

Je traint behendigheid, sturen op 1 hand en hopelijk met goede instructie ook op zit ;) en het werkelijk doortastend rijden, namelijk het parcourtje.

Is lollig, kost geen drol en goede oefening ook nog.


Tweede leuke, zet iets van een hoge ton of statafel in de bak.
Daarop zet je een kan (plastic voor veiligheid...) En bekertjes neer.
Kan vullen met limonade of water.
Opdracht: vanaf de pony een beker volschenken en opdrinken.


Iets actiever, en afhankelijk van hoe braaf je pony's zijn (met mijn paard zou dit alvast prima gaan)

Met verf of tape een soort doel schoot afzetten op een stuk zeil.
Denk aan 6 cirkels in elkaar, de buitenste een doorsnede van ruim een meter, naar binnen toe steeds kleiner.

Kids moeten ergens heen rijden, daar gevulde waterballon uit emmer pakken (emmer even op grijphoogte plaatsen, bakrand ofzo)
Rijden met die waterbalon in hun hand een volte 10 meter (of iets anders dat goed uitkomt ;) ) rijden dan naar een balk die op de grond ligt, meter of wat van dat doel af.
Ze moeten achter de balk blijven, en waterballon tegen dat zeil gooien.
Hoe meer naar het midden in die cirkel, hoe meer punten.
(De pony dwars zetten ten opzichte van t doel is makkelijker dan wanneer hij er met zijn hoofd naartoe staat, maar laat ze dat maar lekker uitvogelen..., Bij ponys die wat kopshuw zijn zou ik het wel even wat strakker begeleiding)


Etcetera etcetera.

Allemaal spotgoedkoop, kan voor de pony's in rustig tempo, en toch leuk.

Eventueel waterballonnen overgooien in tweetallen kan ook leuk zijn, hoe vaker over gegooid zonder dat de ballon valt of knapt, hoe meer punten.

Bij alles even zelf beoordelen of de pony's dit aankunnen.


(Mijn paard zou dit allemaal prima kunnen, maar calculeer zelf even de veiligheid met jullie pony's in)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:55 



 
Profiel   

SandAndOak schreef
Stukjes appel happen in waterbakken voor de paarden. Is ook leuk en lekker slobberen voor de paarden en voor de kinderen een mooie leer les omdat je ze kan leren kijken maar hoe elk paard zijn eigen truckje verzint om de appeltjes eruit te krijgen.

Je zou er zelfs een wedstrijdje van kunnen maken (groepjes met een pony en een eigen waterbak en evenveel appeltjes, pony van welk groepje heeft ze er het snelste uit?)

Als het echt te warm is om te rijden kan je op die manier ook andere "brain games" met de paarden doen. Bv kleine puzzeltjes maken voor de paarden waarin ze voertjes moeten zoeken. Geef bijvoorbeeld een voorbeeld waarin laat zien wat een "hersenwerkje" is en waarom het leuk en nuttig is voor de paarden. Geef dan de kinderen de opdracht om in groepjes de manege af te struinen en zelf met spullen een puzzel/hersenwerkje te maken. Controleer daarna op veiligheid en wanneer ze goed zijn kan je het de paarden laten uitproberen. :)


Ook echt een super leuk idee !! Hier ga ik zeker wat mee doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:57 



 
Profiel   

Femke_Tweety schreef
Speciekuip vullen met water.

Daarin gevulde waterballonnen laten drijven.

Je geeft de ruiter die aan de beurt is een stevig schepnet. (Bijvoorbeeld keukenzeef met slangen klemmen op bezemsteel gemonteerd)

Doel, aanrijden, waterballon ophengelen, slalommetje om pionnen rijden (1 hand dan dus...) En dan ballon in klaarstaande emmer kiepen.
Hoe kleiner de emmer hoe lastiger.

Vanwege de warmte doe je dit in stap, rustiger voor de ponies.

Je traint behendigheid, sturen op 1 hand en hopelijk met goede instructie ook op zit ;) en het werkelijk doortastend rijden, namelijk het parcourtje.

Is lollig, kost geen drol en goede oefening ook nog.


Tweede leuke, zet iets van een hoge ton of statafel in de bak.
Daarop zet je een kan (plastic voor veiligheid...) En bekertjes neer.
Kan vullen met limonade of water.
Opdracht: vanaf de pony een beker volschenken en opdrinken.


Iets actiever, en afhankelijk van hoe braaf je pony's zijn (met mijn paard zou dit alvast prima gaan)

Met verf of tape een soort doel schoot afzetten op een stuk zeil.
Denk aan 6 cirkels in elkaar, de buitenste een doorsnede van ruim een meter, naar binnen toe steeds kleiner.

Kids moeten ergens heen rijden, daar gevulde waterballon uit emmer pakken (emmer even op grijphoogte plaatsen, bakrand ofzo)
Rijden met die waterbalon in hun hand een volte 10 meter (of iets anders dat goed uitkomt ;) ) rijden dan naar een balk die op de grond ligt, meter of wat van dat doel af.
Ze moeten achter de balk blijven, en waterballon tegen dat zeil gooien.
Hoe meer naar het midden in die cirkel, hoe meer punten.
(De pony dwars zetten ten opzichte van t doel is makkelijker dan wanneer hij er met zijn hoofd naartoe staat, maar laat ze dat maar lekker uitvogelen..., Bij ponys die wat kopshuw zijn zou ik het wel even wat strakker begeleiding)


Etcetera etcetera.

Allemaal spotgoedkoop, kan voor de pony's in rustig tempo, en toch leuk.

Eventueel waterballonnen overgooien in tweetallen kan ook leuk zijn, hoe vaker over gegooid zonder dat de ballon valt of knapt, hoe meer punten.

Bij alles even zelf beoordelen of de pony's dit aankunnen.


(Mijn paard zou dit allemaal prima kunnen, maar calculeer zelf even de veiligheid met jullie pony's in)


Ook allemaal erg leuke ideeën! Ga ik ook zeker wat uit plukken super leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 12:59 



 
Profiel   

marieke1994 schreef
SandAndOak schreef
Stukjes appel happen in waterbakken voor de paarden. Is ook leuk en lekker slobberen voor de paarden en voor de kinderen een mooie leer les omdat je ze kan leren kijken maar hoe elk paard zijn eigen truckje verzint om de appeltjes eruit te krijgen.

Je zou er zelfs een wedstrijdje van kunnen maken (groepjes met een pony en een eigen waterbak en evenveel appeltjes, pony van welk groepje heeft ze er het snelste uit?)

Als het echt te warm is om te rijden kan je op die manier ook andere "brain games" met de paarden doen. Bv kleine puzzeltjes maken voor de paarden waarin ze voertjes moeten zoeken. Geef bijvoorbeeld een voorbeeld waarin laat zien wat een "hersenwerkje" is en waarom het leuk en nuttig is voor de paarden. Geef dan de kinderen de opdracht om in groepjes de manege af te struinen en zelf met spullen een puzzel/hersenwerkje te maken. Controleer daarna op veiligheid en wanneer ze goed zijn kan je het de paarden laten uitproberen. :)


Ook echt een super leuk idee !! Hier ga ik zeker wat mee doen!


Leuk! Mijn paarden vinden het in ieder geval erg leuk! Je kunt het ook nog leuker maken met bv eetbare bloemen etc (als je die hebt/de soorten kent.) Hier die van mij aan het kledderen en nog wat andere ideetjes in het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=Y5Ek7IY1Wfc

Schiet me ook nog te binnen, wat misschien ook erg leuk is en wel haalbaar is met wat warmer weer is eetbare wilde planten zoeken voor de paarden. Dan doe je iets educatiefs en je bent toch indirect met de paarden bezig. Je kan de vondsten later dan bijvoorbeeld gebruiken om een paardentaart te maken.
Wel is het dan van belang dat je iemand mee hebt die echt goed weet welke planten eetbaar zijn en welke niet (of je moet zelf de kennis hebben.)
Je kan het ook versimpelen door bv je zelf in 5 planten te verdiepen die in de omgeving staan, hier kaartjes van te maken en de kinderen deze te geven. Stuur ze op zoektocht en controleer bij terugkomst of het echt veilige planten zijn en dan mogen ze ermee "koken" voor de paarden. :D

Veel plezier op het kamp in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:07 



 
Profiel   

Stukjes appel happen in waterbakken voor de paarden. Is ook leuk en lekker slobberen voor de paarden en voor de kinderen een mooie leer les omdat je ze kan leren kijken maar hoe elk paard zijn eigen truckje verzint om de appeltjes eruit te krijgen.

Je zou er zelfs een wedstrijdje van kunnen maken (groepjes met een pony en een eigen waterbak en evenveel appeltjes, pony van welk groepje heeft ze er het snelste uit?)

Als het echt te warm is om te rijden kan je op die manier ook andere "brain games" met de paarden doen. Bv kleine puzzeltjes maken voor de paarden waarin ze voertjes moeten zoeken. Geef bijvoorbeeld een voorbeeld waarin laat zien wat een "hersenwerkje" is en waarom het leuk en nuttig is voor de paarden. Geef dan de kinderen de opdracht om in groepjes de manege af te struinen en zelf met spullen een puzzel/hersenwerkje te maken. Controleer daarna op veiligheid en wanneer ze goed zijn kan je het de paarden laten uitproberen. :)
[/quote]

Ook echt een super leuk idee !! Hier ga ik zeker wat mee doen![/quote]

Leuk! Mijn paarden vinden het in ieder geval erg leuk! Je kunt het ook nog leuker maken met bv eetbare bloemen etc (als je die hebt/de soorten kent.) Hier die van mij aan het kledderen en nog wat andere ideetjes in het filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=Y5Ek7IY1Wfc

Schiet me ook nog te binnen, wat misschien ook erg leuk is en wel haalbaar is met wat warmer weer is eetbare wilde planten zoeken voor de paarden. Dan doe je iets educatiefs en je bent toch indirect met de paarden bezig. Je kan de vondsten later dan bijvoorbeeld gebruiken om een paardentaart te maken.
Wel is het dan van belang dat je iemand mee hebt die echt goed weet welke planten eetbaar zijn en welke niet (of je moet zelf de kennis hebben.)
Je kan het ook versimpelen door bv je zelf in 5 planten te verdiepen die in de omgeving staan, hier kaartjes van te maken en de kinderen deze te geven. Stuur ze op zoektocht en controleer bij terugkomst of het echt veilige planten zijn en dan mogen ze ermee "koken" voor de paarden. :D

Veel plezier op het kamp in ieder geval![/quote]

Ook super leuk!! In de vakantie komt er een kamp dus dit is al een super leuk ideetje.
Ik word al helemaal enthousiast haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:13 



 
Profiel   

Heel makkelijk en wel zonder paard is flessenvoetbal! Vul bijvoorbeeld colaflessen met water en de kids moeten die flessen dan beschermen. Zodra de fles omvalt door de bal moet de bal eerste gehaald worden voordat de fles weer overeind gezet mag worden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:13 



 
Profiel   

Maureen95 schreef
Heel makkelijk en wel zonder paard is flessenvoetbal! Vul bijvoorbeeld colaflessen met water en de kids moeten die flessen dan beschermen. Zodra de fles omvalt door de bal moet de bal eerste gehaald worden voordat de fles weer overeind gezet mag worden :)


Ook leuk! Die kan ik inderdaad van vroeger nog wel haha. Altijd leuk om te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:19 



 
Profiel   

Natte (grote) sponzen kun je ook nog wel wat mee.

Overgooien, of naar water rijden, spons vol laten zuigen, naar emmer rijden, spons uitknijpen en zo water verplaatsen.



Niet met water, wel leuk,
Zwaardgevecht met van die zwembadnoodles.

(Mijn toenmalige bijrijdster en ik hebben dat een jaar of wat geleden nog gedaan. Toen 30+ en 40+ blijft leuk... :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:23 



 
Profiel   

Ja sponzen! Ook een goed idee!

Haha oh! Dat geloof ik! Haha en zie het al helemaal voor mij en krijg er nu ook zelf al helemaal zin in! Haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 13:44 



 
Profiel   

Als het warm was deden we:

Schriktraining
Zonder zadel rijden
Voetbal (alhoewel sommige paarden daar heel fanatiek van werden)
Borstelen en vlechten

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:25 



 
Profiel   

Een emmer met water en een lege emmer. Het water van de ene emmer in de andere krijgen met een grote spons.

Verder een parcourtje met slalom enz. maken die met 1 hand gereden moet worden. In de andere hand een beker water. Wie aan het eind het meeste water in de beker heeft wint.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 14:51 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie leuke ideeën weer!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:13 



 
Profiel   

De lessen hier gingen nooit door met 30+ graden, maar toen we eens met zijn 2e in de les waren had de lesgeefster een waterpistool waarmee we met water werden besproeid. Omdat we met z'n 2e in de les waren gingen we zonder zadel en met halster+halstertouwen, die les zal ik nooit vergeten. :+
Lekker op buitenrit is altijd heerlijk, stuk minder heet dan de binnenbak\buiten bak in de zon, zeggen welke paarden evt. afgespoten mogen worden(Vond ik op de manege leuk om te doen)
verder ben ik ook inspiratie loos, leuk dat je voor ideetjes kijkt, :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 16:18 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
De lessen hier gingen nooit door met 30+ graden, maar toen we eens met zijn 2e in de les waren had de lesgeefster een waterpistool waarmee we met water werden besproeid. Omdat we met z'n 2e in de les waren gingen we zonder zadel en met halster+halstertouwen, die les zal ik nooit vergeten. :+
Lekker op buitenrit is altijd heerlijk, stuk minder heet dan de binnenbak\buiten bak in de zon, zeggen welke paarden evt. afgespoten mogen worden(Vond ik op de manege leuk om te doen)
verder ben ik ook inspiratie loos, leuk dat je voor ideetjes kijkt, :)


Ja boven de 30 gaan ze ook zeker niet door en word het een les afspuitenen en wat theorie o.i.d.
Waterpistool is leuk idee ja! Weet alleen niet of de paarden daar zo'n fan van zijn
Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 17:02 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Manegepraat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 18:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen