Paard wil niet harder lopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Paard wil niet harder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 13:30

Hoi hoi,

Ik heb zojuist een buitenrit gehad met de manege op een manegepaard dat eigenlijk geen zin meer heeft om hard te lopen. Ze moet dan ook altijd achteraan rijden omdat ze de hele boel anders ophoudt.
Allemaal niet erg maar dit paard heeft zo geen fut meer om te lopen, maar moet de rest dus bijhouden want ja, je moet aaneengesloten rijden…. Daarvoor moet je haar dus schoppen en slaan om haar maar enigzins vooruit te krijgen en dan nog doet ze het niet. maar dit druist zo tegen mijn gevoel in. Wil echt niet zo met paarden omgaan… vooral als het ook echt niet helpt om haar harder te laten gaan. Ik heb er zelf gaten tussen laten vallen uiteindelijk, ik reed toch achteraan. Iedereen weet dat ze niet vooruit te branden ie en daarom wil ook niemand op haar rijden.

Ben ik dan zo’n miep of hoe vinden jullie dat? Ik word er echt diep verdrietig van dat er zo met een paard omgegaan wordt…
Moest het even kwijt hoor, ik ging echt met een heel verdrietig gevoel weg van de manege vandaag en zit me echt dwars…

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Paard wil niet harder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:32

Het lijkt me dat dit paard niet helemaal gezond is, en mogelijk wat mankeert. De manege zou er met een dierenarts naar moeten kijken, en hopelijk met rust herstellen.
Lukt dat niet, dan kiezen maneges ook wel voor verkoop of slacht. Het liefste zou je hebben dat een particulier haar overneemt en betere zorg kan bieden.

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 13:37

sterregoud schreef:
Het lijkt me dat dit paard niet helemaal gezond is, en mogelijk wat mankeert. De manege zou er met een dierenarts naar moeten kijken, en hopelijk met rust herstellen.
Lukt dat niet, dan kiezen maneges ook wel voor verkoop of slacht. Het liefste zou je hebben dat een particulier haar overneemt en betere zorg kan bieden.


Het paard is naar mijn weten gezond. Ze toont verder geen gedragingen wat duidt op pijn oid
Ze is al wat ouder (21) en volgens mij niet meer geschikt om in de les mee te lopen.

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 13:41

Vanes_6 schreef:
sterregoud schreef:
Het lijkt me dat dit paard niet helemaal gezond is, en mogelijk wat mankeert. De manege zou er met een dierenarts naar moeten kijken, en hopelijk met rust herstellen.
Lukt dat niet, dan kiezen maneges ook wel voor verkoop of slacht. Het liefste zou je hebben dat een particulier haar overneemt en betere zorg kan bieden.


Het paard is naar mijn weten gezond. Ze toont verder geen gedragingen wat duidt op pijn oid
Ze is al wat ouder (21) en volgens mij niet meer geschikt om in de les mee te lopen.


Fijn dat ze waarschijnlijk gezond is. Maar als ze duidelijk ouder is, is meelopen in de les misschien te inspannend. Hopelijk kan ze een goed plekje krijgen.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard wil niet harder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:02

Knap dat je door de pc heen kunt zien dat het paard niet gezond is. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon geen zin meer heeft ;) paarden krijgen meer verstand op een bepaalde leeftijd en denken dan het zal mijn tijd wel duren. Ik kan niet zien of dit het is of dat het dier wat mankeert maar dat kun jij ook niet ;)

Ts ik zou je zorgen over dit paard uitspreken naar de manege eigenaar. Dat is alles wat je kunt doen denk ik.

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 14:09

pluisje88 schreef:
Knap dat je door de pc heen kunt zien dat het paard niet gezond is. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon geen zin meer heeft ;) paarden krijgen meer verstand op een bepaalde leeftijd en denken dan het zal mijn tijd wel duren. Ik kan niet zien of dit het is of dat het dier wat mankeert maar dat kun jij ook niet ;)

Ts ik zou je zorgen over dit paard uitspreken naar de manege eigenaar. Dat is alles wat je kunt doen denk ik.


Ja ik heb me er wel eens eerder over uitgesproken maar ze doen er niks mee… hebben het paard nodig voor de lessen…

Ze heeft idd geen zin meer, dat is overduidelijk (voor mij). Het wordt wel eens in lieve woorden ‘lui’ genoemd maar het moet toch niet normaal zijn om je paard op die manier aan het werk te zetten?

mce
Berichten: 654
Geregistreerd: 19-12-22

Re: Paard wil niet harder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:14

nee, maar sommige manege paarden stompen zo af dat ze er - figuurlijk gesproken - het beiltje er bij neer gooien en dan rij je achteraan. en ja dan is het normaal want ook die paarden heb je nodig dus

Hutcherson

Berichten: 7362
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:18

Vanes_6 schreef:
sterregoud schreef:
Het lijkt me dat dit paard niet helemaal gezond is, en mogelijk wat mankeert. De manege zou er met een dierenarts naar moeten kijken, en hopelijk met rust herstellen.
Lukt dat niet, dan kiezen maneges ook wel voor verkoop of slacht. Het liefste zou je hebben dat een particulier haar overneemt en betere zorg kan bieden.


Het paard is naar mijn weten gezond. Ze toont verder geen gedragingen wat duidt op pijn oid
Ze is al wat ouder (21) en volgens mij niet meer geschikt om in de les mee te lopen.

Waarschijnlijk heeft dit paard meer onder de leden dat dat jij kunt zien. En dat is logisch want zoiets leer je pas met veel ervaring en liefst ook nog een gerichte opleiding om zoiets te kunnen zien en aantonen.
Manegepaarden zijn zelden zonder klachten. Dus je hebt gelijk, als dit paard niet meer harder wil, heeft het pijn en is niet meer geschikt om mee te draaien in de lessen tot dat is opgelost. Maar goed, een manegepaard moet geld opleveren en niet teveel kosten.

Goed dat je je gevoel volgt. Zou deze niet meer pakken.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:18

Ik zou dat aansluiten niet zo serieus meer nemen bij zo'n traag paard. Dat is vooral van belang bij het oversteken van wegen en bij voorwaartse paarden die in rengalop het gat willen dichtrijden.
Gewoon lekker gaten laten vallen en bij de draf en galop wat langer doorrijden tot ze weer aangesloten is.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 14:19

Groot gelijk dat je dat niet wilt ts. Schandalig om een paard met weinig looplust maar gewoon vooruit te trappen en slaan >;)

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 14:26

@hutscherson: je wordt ergens op ingedeeld dus heb er helaas geen controle over. Niemand wil haar rijden (op stal is het een echte knuffelmerrie!!) en als iedereen er zelf een keuze over zou hebben, zou ze dus helemaal stilstaan.. is voor haar ook niet bevorderlijk..
Ik vind manegepaarden steeds zieliger en zieliger… kan er niet meer voor wegkijken op een of andere manier…

@Lieser: nee hoor doe ik ook niet, is met haar ook niet te doen. In rengGalop dat gat dichten zie ik haar ook niet doen haha: zelfs als de hele groep voor haar galoppeert, draaft zij rustig door… ze heeft vandaag eventjes gegaloppeerd maar verder alleen maar wat harder in draf erachteraan.
Met oversteken e.d. moet je haar zowat mishandelen om haar vooruit te krijgen, je zou bijna blij zijn als deze aan de kletter gaat haha.

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 14:29

Daphne__ schreef:
Groot gelijk dat je dat niet wilt ts. Schandalig om een paard met weinig looplust maar gewoon vooruit te trappen en slaan >;)

Thank you!!!! Dit dus… het druist zo tegen mijn gevoel in om een paard voor mijn plezier af te ranselen… dan rij ik nog liever in mijn eentje de hele rit af op haar tempo..

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard wil niet harder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:05

Jij bent goed bezig. Nu de manege eigenaar nog.
Dit dier hoort misschien eens een eerste beginners lesje te lopen maar verder een wel verdiend pensioen te krijgen.

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 15:07

DuoPenotti schreef:
Jij bent goed bezig. Nu de manege eigenaar nog.
Dit dier hoort misschien eens een eerste beginners lesje te lopen maar verder een wel verdiend pensioen te krijgen.

Nee, juist niet met beginners…
Beginners leren dan een paard af te ranselen om
Het aan het lopen te krijgen. Zo wil je geen nieuwe ruiters opvoeden…
Zij is toe aan pensioen.. het is gewoon zielig hoe een paard afstompt op zo’n manege.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:10

Wat goed van je ts, jouw gevoel zit natuurlijk helemaal goed. Ik weet alleen helaas niet wat jij kunt doen, misschien dat je eens in gesprek kunt gaan met de manege eigenaar hierover. Evt met meerdere die er zo over denken zodat je iets meer indruk maakt.
Het is jammer dat maneges paarden nog steeds zo uitbuiten. Zou mijn reden ook zijn om liever een bijrijdpaard te zoeken\te lessen bij bijv. een kleinere stal of bij iemand thuis. Ik zou het ook niet meer aan kunnen zien al is het helaas op pensionstallen vaak nog hetzelfde.
Hopelijk krijgt zij uiteindelijk haar verdiende pensioen.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:11

Ik ga er vanuit bij een eerste lesje dat de ruiter nog niets doet. En de lesgever aan de longeerlijn een paard net in draf laat gaan. Zonder geweld.
Nee als dat ook niet meer kan houd het op ja

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:14

Het is inderdaad mogelijk dat ze gewoon "op" is voor de manegelessen. Ik ken een pony die was 24 en dat ging nog prima in de les. Totdat ze 23 was....... Niet meer in de bak willen lopen en dan chagerijnig doen.... Maar in het bos..... oortjes vooruit en gaaannnnn ..........
Toen ze 24 was had ze daar ook geen plezier meer van. Ze mocht toen met pensioen en na een paar maanden ging het niet meer helaas......
We hebben haar laten inslapen....

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard wil niet harder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:38

Met 21 is een paard niet hoog bejaard hoor

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:51

Ik ben wel eens afgestapt van een paard. Er liep er een kreupel en die werd verwisseld na een les voor een wat ouder paard met artrose. Ook na warmlopen voelde het niet goed, en dat zei ik tegen de instructeur maar die had als enige commentaar dat beweging goed was voor paarden met artrose. Dat klopt ook wel maar dan 247 op vrije wil. Niet als ze koud uit de stal worden geplukt en in een tweede les mee moeten waar ook gesprongen wordt.
Ik heb het paard in het midden gezet en ben afgestapt. Klaar ermee.

Het kan heel goed zijn dat het paard of fysiek of mentaal simpelweg 'op' is op de manege. In elk geval heeft hard aanpakken totaal geen zin, dat voel je heel goed aan. Het druist enorm in tegen het gevoel hoe je een paard correct behandelt.

Het wil niet direct zeggen dat er van alles aan mankeert (kan wel natuurlijk...)
Het kan voor een particulier, na gewennig en rust een prima paard zijn voor recreatie, buitenritten e.d. maar de onwil om tempo te maken heeft op die leeftijd zeker, wel een oorzaak.

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard wil niet harder lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 16:01

Oh ja, ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik zou daar ook de grootste moeite mee hebben. Goed dat je het aankaart!

Toen mijn dochter op haar 9e begon op een manege, ging ze ook wel eens op een pony die echt duidelijk niet meer wilde lopen. De pony was al ouder maar had er om welke reden dan ook geen zin meer in. En dus moest ze van de instructeur haar zweep maar meer en harder gebruiken.
Wat ze weigerde met de woorden ' maar hij is mijn vriend dus ik ga hem niet slaan!'

We hebben geprobeerd hem te kopen (mijn dochter was dol op hem) maar ze wilden hem niet kwijt want verder doodbraaf dier. Hij leeft inmiddels niet meer, maar mijn hart brak ook voor hem.
En dan maar continu geschopt worden door beginners (die niet beter weten want opdracht van instructeur)

Het enige dat je kunt doen is je zorgen uiten bij de instructeurs en manege eigenaar, ben ik bang :-(

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:57

OPG -> MA

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:46

Ik ben blij te horen dat er hier meerdere zitten die het idd niet normaal vinden om een paard te moeten schoppen en slaan om het aan de praat te krijgen… ik weet dat veel volwassenen met dezelfde zorgen zitten, niet alleen voor dit paard, maar meerdere paarden van de manege en ook genoeg die gewoon doen alsof het normaal is… en de groep die het ‘normaal’ vindt heeft helaas de hardste stem |(
Er gebeurt niks mee. Het is voor mij de reden geweest om een andere manege te zoeken waar ze meer aan het dierenwelzijn denken. Ik heb vandaag besloten dat ik me uit ga schrijven bij de manege van dit betreffende paard…
Ik heb er gewoon pijn van in m’n buik dat ik niks voor dit paard kan betekenen… de manege is doof en blind hiervoor… |(

Vanes_6
Berichten: 173
Geregistreerd: 15-05-23
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:47

Nicole288 schreef:
OPG -> MA


Wat betekent dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:10

Goed dat jij in ziet dat dit zo niet kan!

Ik vermoed zelf dat het paard ook niet zo gezond is als de manege je doet geloven. Laatst precies zo een zelfde situatie meegemaakt toen ik ergens een strandrit ging maken. De rug van het paard zag er ontzettend slecht uit en zadels lagen heel slecht. Werd mij verzekerd dat ze er geen last van zou hebben en dat ze gezond was. Paard bleek niet vooruit te branden en liep echt met z’n ziel onder z’n armen tijdens de rit :(:) in de andere groep zag ik een kreupel paard lopen. Nooit meer dat ik daar terug kom.

Ik denk alleen niet dat jij hier veel aan kan doen. Ik denk dat het enige dat jij kan doen is niet meer op die pony stappen en aangeven waarom of een andere manege zoeken om niet meer bij te dragen aan deze omgang met paarden.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:16

Vanes_6 schreef:
Nicole288 schreef:
OPG -> MA


Wat betekent dit?


Het topic is voor je verplaatst naar het forum Manegepraat :)