Oproepdienst combineren met paardrijden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juul_96Jarig
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-23

Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 16:24

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje heb ik voor mijn werk regelmatig oproepdiensten (1 week per maand) en ik ben hard op zoek naar adviezen over hoe jullie dit combineren met paardrijden.

In het kort hoe mijn dienst werkt: wanneer de pager gaat, moet ik binnen 30 minuten ter plaatse zijn - en de locatie verschilt per keer, dus de reistijd wisselt.

Op dit moment rij ik 1 keer per week een halfuurtje en daarvoor lukt het nog om een collega te vragen om de boel even over te nemen. Maar eigenlijk zou ik graag meer gaan rijden, en het allerliefst een paard gaan bijrijden voor 2-3 keer per week. Alleen ik heb geen idee of (en hoe) ik dit zou kunnen combineren. Ik kan de pager wel op trillen zetten en dragen tijdens het rijden... maar áls ik opeens weg moet dan zit ik misschien met een warm/bezweet paard en het lijkt me ook niet goed om die zo op stal te knallen :(

Ik hoop van harte dat er hier meer mensen zijn met oproepdiensten en hoor heel graag jullie tips! :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:25

Heb je 7 dagen in de week oproepdienst dan? Kan je niet rijden op je vrije dagen? Hoeveel uur werk je?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:28

Die week rustigere trainingen doen (stapwerk, longeren, grondwerk) of eventueel simpelweg tutten, dat je inderdaad het paard snel weg kan zetten zonder nog een hele resem aan nazorg te moeten doen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:32

Dat is toch niet zo moeilijk? Je zegt dat je 1x per maand oproep dienst hebt.
Dan rijd je die dag niet, ga je een knuffel geven en weer naar huis.

Een bijrijd paard is dan alleen maar makkelijker want dan kun je gewoon rijden op de dagen dat je geen oproep hebt. Ik zou dit zelf ook gewoon kunnen doen met een eigen paard.

juul_96Jarig
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-23

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 16:33

Bellatrix schreef:
Heb je 7 dagen in de week oproepdienst dan? Kan je niet rijden op je vrije dagen? Hoeveel uur werk je?


Ja als ik dienst heb, is het idd 24 uur per dag voor die 7 dagen. De rest van de maand werk ik 'gewone' uren en is het geen probleem. Het lijkt me niet handig om als potentiële bijrijder 1 week per maand niet te kunnen rijden, maar misschien zijn er slimme manieren om hiermee om te gaan?

juul_96Jarig
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 16:34

Gini schreef:
Die week rustigere trainingen doen (stapwerk, longeren, grondwerk) of eventueel simpelweg tutten, dat je inderdaad het paard snel weg kan zetten zonder nog een hele resem aan nazorg te moeten doen.


Dit is slim, dank je wel :) Zou het dan uitmaken dat het paard die week iets minder beweging krijgt, denk je?

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:38

Ik denk dat goed communiceren met eigenaar key is. :)

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:48

juul_96 schreef:
Gini schreef:
Die week rustigere trainingen doen (stapwerk, longeren, grondwerk) of eventueel simpelweg tutten, dat je inderdaad het paard snel weg kan zetten zonder nog een hele resem aan nazorg te moeten doen.


Dit is slim, dank je wel :) Zou het dan uitmaken dat het paard die week iets minder beweging krijgt, denk je?


Eerlijk, hier absoluut geen probleem mee
Zolang hij gewoon gelongeerd word met dubbele longe of Pessoa, of gewoon stap/drafwerk onder het zadel ?
Wat zou het mij dan uitmaken als hij niet/lichter gereden word.
Zolang hij zijn beweging maar krijgt bovenop 24/24 buiten.

Zou er een hele week niet gereden, maar gewoon eens gepoetst en extra voer gegeven worden? Geen probleem, zolang de andere 3 weken training maar aangepast worden na week stil staan. Als het week van lichte training is, moeten de andere 3 weken zelfs niet aangepast worden.

Ik heb nu op dit moment 2 dames, waarvan ik niet eens weet wanneer ze komen. Ik krijg alleen te horen dat het voer op is of als iets kapot is of veearts er bij moet. Als zij besluiten het paard wat ze verzorgen 4 weken stil te zetten is dat hun keuze. Zolang het trainen daarna maar terug rustig opgepakt word

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:54

juul_96 schreef:
Gini schreef:
Die week rustigere trainingen doen (stapwerk, longeren, grondwerk) of eventueel simpelweg tutten, dat je inderdaad het paard snel weg kan zetten zonder nog een hele resem aan nazorg te moeten doen.


Dit is slim, dank je wel :) Zou het dan uitmaken dat het paard die week iets minder beweging krijgt, denk je?


Dit kan je perfect op voorhand afspreken met de eigenaar. Ik denk dat de meesten juist alleen maar blij zijn als er afwisseling in de training zit en dat het niet alleen maar om het rijden gaat. :)

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 16:59

Ik zou er zelf ook niet zoveel problemen mee hebben, maar communication is key!
Ik werk zelf ook oproepdiensten en heb een paard. Ik rijd niet de dagen dat ik dienst heb, maar doe inderdaad wel eens wat aan de hand zodat ik hem gelijk weg kan zetten als het nodig is.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:21

Weet je op voorhand waar je heen moet bij een oproep? Want als je bv maar 10 min rijden hebt, kan het toch prima? Dan heb je nog 20 min over.

Hier vaak 5min wacht, dan moet ik binnen de 5 min ter plekke zijn. Dan is zelfs in de weides was fiksen al heel riskant.

BeFunny

Berichten: 10543
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 17:26

juul_96 schreef:
Gini schreef:
Die week rustigere trainingen doen (stapwerk, longeren, grondwerk) of eventueel simpelweg tutten, dat je inderdaad het paard snel weg kan zetten zonder nog een hele resem aan nazorg te moeten doen.


Dit is slim, dank je wel :) Zou het dan uitmaken dat het paard die week iets minder beweging krijgt, denk je?



Ik zou dit even overleggen.
Ik denk dat het dan helemaal niks uitmaakt. Maar zou dat als eigenaar wel willen weten. Misschien kan die dan in de week een x extra ofzo.

raket

Berichten: 4092
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 18:32

Ik werkte ook oproepdiensten en dan moest ik in een 30 minuten op lokatie staan in uniform. Tegenwoordig mag ik het telefon8sch afhandelen.
Ik vind dat een paard in stap goed getraind kan worden. En op stal zetten gaat natuurlijk makkelijk dan
Ik had voor de winter een fleecedeken klaar liggen voor als ik gebeld werd. Dan gooide ik die op, ging naar het werk en als ik terugkwam regelde ik spullen en het paard verder.
Ook weleens een stadgenoot als back-up gehad om uit te kunnen stappen/ afhandelen, maar met een eigen paard is dat handiger.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:11

Toen mijn paard nog jonger was en ik nog bijrijders had deed ik altijd 1x in de maand samen met mijn bijrijder om op 1 lijn te blijven met training enzo. Dan had ik jouw week bereikbaarheidsdienst gekozen om samen te doen zodat ik hem zelf over zou kunnen nemen als je opgeroepen werd. Had het geen probleem gevonden. Maar inderdaad even goed communiceren dan kom je vast tot een oplossing.

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:20

Vroeger op stal een dierenarts die ook wel eens met spoed opgeroepen werd. Paard werd dan overhandigd aan stal genoot/ pendionhouder die uitstapt en afzadelde enz.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:42

Hoe groot is de kans dat je oproepen krijgt?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 20:51

Hutcherson schreef:
Hoe groot is de kans dat je oproepen krijgt?

Altijd 50% natuurlijk. Je krijgt hem wel of niet ;)
Dat is het nadeel van oproep werk. Elk moment kan het nodig zijn.

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Oproepdienst combineren met paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:01

Maar het maakt voor de inschatting of je op een paard kan gaan zitten wel uit of je gemiddeld 6x per avond wordt opgeroepen of 1x in de week ;)

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:02

Ja dat is niet echt voorspelbaar. Soms heb ik de hele avond geen telefoontjes, en soms gaat mijn telefoon echt elke 15 minuten.

juul_96Jarig
Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-23 21:13

_xManadisx_ schreef:
Ja dat is niet echt voorspelbaar. Soms heb ik de hele avond geen telefoontjes, en soms gaat mijn telefoon echt elke 15 minuten.


Dit inderdaad! Het is echt niet te voorspellen helaas.

En thanks voor het meedenken allemaal. Ik vreesde dat ik het niet zou kunnen, maar dit geeft hoop :)

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 05:59

gomir schreef:
Maar het maakt voor de inschatting of je op een paard kan gaan zitten wel uit of je gemiddeld 6x per avond wordt opgeroepen of 1x in de week ;)


Die inschatting is dus niet te maken. Die ene keer komt net zo onverwachts als 10x en bij beiden niet wenselijk dat je dus nog veel werk aan je paard heb voor je weg kan. Super vervelend aan oproepdienst. Ik wou eens x echt even naar een verjaardag. Normaal hooguit 2 oproepen per dag. Ik had werkelijk in 10 minuten 5 oproepen en kon 3 ritten gaan rijden. Deed het nooit meer combineren haha en inmiddels die diensten niet meer