beenhulpen - help!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaasfondue
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-12-23
Woonplaats: aan de Waal

beenhulpen - help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 20:27

Hoi, ik ben kaasfondue en ik ben nieuw hier! Ik ben sinds enkele maanden begonnen met paardrijden en volg (privé)lessen. Omdat het erg druk is op mijn manege heb ik van verschillende instructeurs les, het hangt er maar van af wie er beschikbaar is.

Gisteren kreeg ik van instructrice G" als oefening om te slalommen om pionnetjes in stap. Toen merkte ik dat er dat er verschil is in hoe verschillende instructeurs willen dat ik beenhulpen geef.
Instructrice G legt uit: been aan binnenbocht, dus kant van pion, aandrukken, met uitleg "wijken voor druk". Dus paard wijkt voor mijn been, aan de binnenbocht, en maakt zo een bochtje.
Bij instructrice M is de uitleg: beenhulp geeft extra impuls aan achterhand. Wil je naar rechts, dan geef je dus links tikjes met je kuit. Dus de kant van de buitenbocht. Aan die kant worden dan de stappen groter en krachtiger waardoor je een bocht maakt.

Voor mij lijkt het dus alsof G en M elkaar tegenspreken. Wie kan me juist gebruik van beenhulpen uitleggen?
NB. Natuurlijk stuur je ook met je zit en met teugels, maar daarin lijkt (voorlopig) wel overeenstemming tussen de instructrices, dus dat laat ik hier even buiten beschouwing.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:56

Zoals ik het lees zit het verschil er vooral in dat je van G moest slalommen en bij M moest afwenden? Om pionnetjes kan je inderdaad prima ‘wijken’ met je binnenbeen door hem telkens wat opzij te zetten naar welke kant je op wil. Als je wil afwenden naar rechts, dan neem je als het ware je paard mee met je buiten been en buitenteugel, in dat geval dus links. Maar ‘tikjes’ geven met je buitenbeen is daar ook niet de juiste hulp voor. Sturen wil je zo min mogelijk met je teugels doen. Bij manegepaarden is dat soms wel eens wat lastig, maar oefenen is nooit verkeerd. Uitleg is altijd wat lastig om te typen, het is echt voelen. Maar stel ik wil afwenden naar rechts, kijk ik optijd waar ik heen wil. Begin optijd met wenden. Door te kijken draai je automatisch wat in je bovenlijf, dat merkt je paard. Je buitenteugel en buitenbeen liggen aan je paard en zo probeer je hem als het ware rustig mee te nemen de wending door. Soms zijn manegepaarden wat minder gevoelig, dan zou je eventueel je rechterhand wat van de hals kunnen doen. Maar probeer niet je paard met die rechter teugel de bocht om te trekken. Als je m fijn mee kan nemen met je buiten been- en teugel, vlieg je ook niet uit de bocht en krijg je een mooie wending waarbij je ook netjes recht uit komt op de lijn waar je moet zijn.

kaasfondue
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-12-23
Woonplaats: aan de Waal

Re: beenhulpen - help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 21:13

Hoi Prugelpiet,
Ja klopt. Tot nu toe bij M waren het gebroken lijnen, voltes, slangenvoltes, hoeken uitrijden, dus iets ruimere bochten allemaal, maar (nog) geen slalom om pionnen.
Als ik je goed begrijp is het "impuls" verhaal dus onzin? Wanneer, of waarom, geef je dan tikjes met je kuit aan één kant?

kaasfondue
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-12-23
Woonplaats: aan de Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 18:42

Heb nog een vraagje; in mijn laatste les ging ik voor het eerst oefenen met wijken in stap. Instructie was om na het afwenden naar de AC lijn o.a. mijn binnenbeen iets naar achteren te leggen en beetje druk te geven. Nu vroeg ik me af: wat is eigenlijk het verschil qua beenhulpen/beenpositie voor aanspringen in galop en wijken? Want na de uitleg leek het net alsof het praktisch hetzelfde is...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 19:29

Moest je alleen met je been hulp geven? Ik hev geleerd dat je voor wijken ook je teugels te gebruiken de ene kant de schouder begrenzen en andere kant beetje openen.

Verschil bij galop is dat je licht stelling vraagt naar binnen, en je buitenbeen iets achter de singel legt. En met je binnenbeen op de singel blijft.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:58

kaasfondue schreef:
Heb nog een vraagje; in mijn laatste les ging ik voor het eerst oefenen met wijken in stap. Instructie was om na het afwenden naar de AC lijn o.a. mijn binnenbeen iets naar achteren te leggen en beetje druk te geven. Nu vroeg ik me af: wat is eigenlijk het verschil qua beenhulpen/beenpositie voor aanspringen in galop en wijken? Want na de uitleg leek het net alsof het praktisch hetzelfde is...


Galop is: halve ophouding buitenhand, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel zodat je binnenste zitbeenknobbel wat naar voren/ omhoog gaat en het paard zo met het binnensachterbeen goed onder het lichaam kan komen.

Wijken: stelling naar binnen, gewicht op binnenbeen, binnenbeen lang houden en ik zeg altijd juist niet optrekken. Paard moet opzij gaan voor de kuit.
Je rijdt als ware met je binnenbeen naar je buitenteugel en het paard moet als een banaantje om je binnenbeen buigen.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: beenhulpen - help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 10:42

Tja, verschillende instructie voor schijnbaar hetzelfde probleem. Iedere ruiter wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd. De " juiste” hulp hangt van heel veel dingen af:
Het paard : leeftijd, karakter, opleidingsniveau ( als je dus een ander paard berijdt, kan er hier en daar wel eens iets anders nodig zijn.)
De ruiter: idem
En vooral: wat is er op dat moment net aan het gebeuren tgo. wat wil je bekomen.

Vb: loopt je paard als een plank door de bocht of kruip hij wat weg, over de schouder terwijl hij in de bocht energie verliest. Beide keren moet de ruiter dat anders aanpakken.

Frustratie omdat 2 instructeurs een ander accent leggen, hoeft dus niet.
Er zijn standaardregels in het hulpen geven maar ... een paard is geen machine.
Het is veeeeeel boeiender dan dat!

Ik vind het wel knap dat je alles precies wil begrijpen.

kaasfondue
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-12-23
Woonplaats: aan de Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 12:41

Art_Ificious schreef:
Moest je alleen met je been hulp geven?


Nee, ik moest ook met mijn teugels gebruiken, vandaar mijn "o.a.". Ik moest even zoeken wat stelling is (ohh man wat een hoop jargon in deze sport :oo ), maar klopt, ik moest ook stelling vragen.

kaasfondue
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-12-23
Woonplaats: aan de Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 12:45

Elisa2 schreef:
Galop is: halve ophouding buitenhand, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel zodat je binnenste zitbeenknobbel wat naar voren/ omhoog gaat en het paard zo met het binnensachterbeen goed onder het lichaam kan komen.

Wijken: stelling naar binnen, gewicht op binnenbeen, binnenbeen lang houden en ik zeg altijd juist niet optrekken..


Dankjewel voor je uitgebreide antwoord Elisa! Halve ophouding met buitenteugel voor galop heb ik (nog) niet geleerd, goed om te weten! Aanspringen deed ik tot nu toe puur op beenhulp en gewicht.
Ik moest bij wijken juist gewicht in het midden houden. Been niet optrekken maar lang houden, daar ga ik volgende keer dat ik mag rijden zeker op letten! thanks.

kaasfondue
Berichten: 6
Geregistreerd: 02-12-23
Woonplaats: aan de Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-23 12:50

koend schreef:
Er zijn standaardregels in het hulpen geven maar ... een paard is geen machine.
Het is veeeeeel boeiender dan dat!

Ik vind het wel knap dat je alles precies wil begrijpen.



Ja dat is zeker ook wel de charme. Voor mijn werk doe ik veel technische analyses, het (over) analyseren van instructies kan ik niet even 'uitzetten' als ik in de bak ben, dat zit er gewoon helemaal ingesleten := . Pas als ik iets snap kan mijn lijf het ook... Ik merk wel dat de ene instructeur met mijn vragen makkelijker omgaat dan de andere. Logisch ook!