Geldklopperij Manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 21:21

Hoi,

Boven titel vraag ik er af zoals hoe je kan opgemerkt dat manege doet als geldklopperij terwijl ze probeerde de lesklanten komen daar paardrijden betalen leskaarten dan gaan ze toch gewoon een lesklant misbruikt om geld zoals weggepest of ze wilt lesklanten nooit meer te hebben??

Zo ja, heb je ook meegemaakt om die ervaringen gehad? Hoe merkt je dat?

Groetjes

Mellow

Berichten: 6475
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:23

Heeft u gedronken? -O-

Sorry maar er valt niets uit je bericht te halen. Wat is je vraag?

Excuses ik lees nu in oudere berichten dat je doof bent en dus moeite hebt met het goed overbrengen van berichten.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 10-04-24 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:24

Wat bedoel je eigelijk?
Dat je een leskaart koopt maar ze niet mag afmaken? Waarom dan?

Delaja

Berichten: 3553
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:25

Mellow schreef:
Heeft u gedronken? -O-

Sorry maar er valt niets uit je bericht te halen. Wat is je vraag?


Uit eerdere berichten blijkt dat TS doof is, waarbij ook in het schrijven iets niet helemaal goed gaat, maar ik ben er niet zo ver ingedoken dat ik precies weet hoe dat allemaal gaat.

Anyway: Ik denk dit te begrijpen:
De vraag of er op maneges zodanig wordt gehandeld dat je als lesklant een kaart koopt en je vervolgens wordt weggepest, maar dat je het geld van je leskaart niet terugkrijgt = geldklopperij.
Laatst bijgewerkt door Delaja op 10-04-24 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde
Berichten: 3450
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:26

Mellow schreef:
Heeft u gedronken? -O-

Sorry maar er valt niets uit je bericht te halen. Wat is je vraag?

TS is doof, hierdoor schrijft ze anders begrijp ik uit het vorige topic :)

Daarbij is het ook gewoon zo dat niet iedereen even goed kan lezen of schrijven i.v.m. laaggeletterdheid

Mellow

Berichten: 6475
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:27

Ik heb mijn bericht aangepast. Las het later pas dat dit het geval was.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:33

Nou. Ik heb wel eens een manege meegemaakt die zo vreselijk dramatisch slecht was dat mensen van pure ellende hun leskaarten niet meer op maakten en vertrokken zijn.

Lessen die continu afgezegd werden, paarden die geen eigen zadel hadden maar het hoofdstel van Pietje en het zadel van Keesje op moesten. Continu chaos. Kreupele paarden die toch ingezet werden in de lessen.

Maar echt pestgedrag? Er is altijd wel ellende in de paardenwereld, maar ik heb zelf nog niet eerder meegemaakt dat een manege eigenaar structureel mensen wegpest om geld over te houden aan niet opgemaakte leskaarten.

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 21:38

Delaja schreef:
Mellow schreef:
Heeft u gedronken? -O-

Sorry maar er valt niets uit je bericht te halen. Wat is je vraag?


Uit eerdere berichten blijkt dat TS doof is, waarbij ook in het schrijven iets niet helemaal goed gaat, maar ik ben er niet zo ver ingedoken dat ik precies weet hoe dat allemaal gaat.

Anyway: Ik denk dit te begrijpen:
De vraag of er op maneges zodanig wordt gehandeld dat je als lesklant een kaart koopt en je vervolgens wordt weggepest, maar dat je het geld van je leskaart niet terugkrijgt = geldklopperij.


Ook dat terwijl leskaart werd stopgezet terwijl krijg ie geld niet terug zoals leskaart nog niet afgerond. Of de manege handelt zoals als matchverhouding misbruikt gemaakt voor lesklanten daar bedoel ik ermee. Omdat ik heb ook genoeg gehoord vanuit oude klanten dat ze waren ook daar om paardrijden en ze kon geen vaste leskaart (alleen los les kaart) daarom willen ze toch lesklanten weg te hebben.

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 21:41

Iris82 schreef:
Nou. Ik heb wel eens een manege meegemaakt die zo vreselijk dramatisch slecht was dat mensen van pure ellende hun leskaarten niet meer op maakten en vertrokken zijn.

Lessen die continu afgezegd werden, paarden die geen eigen zadel hadden maar het hoofdstel van Pietje en het zadel van Keesje op moesten. Continu chaos. Kreupele paarden die toch ingezet werden in de lessen.

Maar echt pestgedrag? Er is altijd wel ellende in de paardenwereld, maar ik heb zelf nog niet eerder meegemaakt dat een manege eigenaar structureel mensen wegpest om geld over te houden aan niet opgemaakte leskaarten.



Ja sommingen manege doet dat en somminge Manege doet niet. Ik vind echt soort als een dief vanuit Manege voor lesklant.

xPabloBokt

Berichten: 9438
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:33

Even in context ook met je vorige topic: wat is precies je vraag en wat wil je bereiken? Ik heb namelijk een beetje het gevoel dat je of niet tevreden bent met je eigen manege of gewoon niet zo blij wordt van maneges in het algemeen. Je vorige topic ging over pesten en nu over geldklopperij.

Ik probeer het te begrijpen. :)

Cambionn

Berichten: 783
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:39

jojo26 schreef:
Ook dat terwijl leskaart werd stopgezet terwijl krijg ie geld niet terug zoals leskaart nog niet afgerond.
Leskaarten voor X aantal lessen of kwartaalkaarten a 1 les per week zijn vaak niet terug om te zetten in geld. Als je de lessen niet opmaakt ben je ze over het algemeen kwijt. Echter, in menig manege zou je die standaard op maken met 1x per week les, en zit je standaard in een wekelijkse les ingepland. Enkel als je zelf afzegt en niet inhaalt, te laat afzegt of zelf besluit vroegtijdig te stoppen zou je dan je betaalde lessen kwijtraken. Inhalen kan dan vaak weer per kwartaal, en eventueel ook vooraf. Maar de precieze regels kunnen per manege verschillen.

Dat is eigenlijk net zo als wanneer je een cadeaubon koopt je deze niet achteraf weer voor cash in kan leveren. Vaak zijn zulke leskaarten ook iets goedkoper dan de lessen los zouden zijn. Een soort korting omdat de manegehouder verzekerd is van inkomen.

Dit staat over het algemeen ook duidelijk in de voorwaarden van de manege.
jojo26 schreef:
Of de manege handelt zoals als matchverhouding misbruikt gemaakt voor lesklanten daar bedoel ik ermee. Omdat ik heb ook genoeg gehoord vanuit oude klanten dat ze waren ook daar om paardrijden en ze kon geen vaste leskaart (alleen los les kaart) daarom willen ze toch lesklanten weg te hebben.
Ik heb geen ervaring met maneges die je wegpesten, en ook niet zulke verhalen van maneges in de buurt of waar vrienden/familie/kennissen rijden gehoord. Maar je zal overal rotte appels hebben, ook in de manegewereld. Ik heb echter niet de indruk dat het de norm is.

Denk dat veel voorkomende problemen met maneges op andere punten liggen. Ik hoor vooral dingen omrent paardenwelzijn en kwaliteit van lesgeven (leren rijden vs uurtje kop-aan-kont rond hobbelen). Maar ook dat verschilt heel erg per manege. Ik zou vooral aanraden om wanneer je een manege gaat kiezen mensen in je omgeving met kennis van paarden te vragen en/of om langs te gaan en sfeer te gaan proeven (en als het lijkt te bevallen een proefles doen).

jojo26
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 23:11

xPabloBokt schreef:
Even in context ook met je vorige topic: wat is precies je vraag en wat wil je bereiken? Ik heb namelijk een beetje het gevoel dat je of niet tevreden bent met je eigen manege of gewoon niet zo blij wordt van maneges in het algemeen. Je vorige topic ging over pesten en nu over geldklopperij.

Ik probeer het te begrijpen. :)


Ja vorige topic was over pesten en nu over geldklopperij omdat heb al veel gehoord via via oud klanten van die manege die hadden ook meegemaakt daarvoor ze wou alleen maar klant wegggepest terwijl hun klanten eerlijk betalen: los les kaart of vaste les kaart. Daarom ze komen gewoon om plezier om paardrijden en lekker ontspannen laten rijden maar die geld laten oppikken van klant kan echt niet!!!! Pure echt pesten en weggepest! Echt geldklopperij!!

SjonnieZ

Berichten: 2353
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 00:39

Ik herken jouw stelling niet. Heb zelf jarenlang op manege’s gereden en daar werd niemand na aankoop van een leskaart weggepest.
Mijn huidige pensionstal is tevens een manege en ook daar zie ik dat niet gebeuren.

Wat ik wel merk is dat de tegenwoordige manege ruiter vaak meer komt voor een uurtje entertainment ipv voor een lesuur. Krijgen ze het gewenste paard niet zijn ze boos. Dit terwijl ze gewoon een paard krijgen dat past bij hun niveau/ontwikkeling.

Lieser
Berichten: 1514
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 06:08

Ik herken het ook niet. Lijkt me ook helemaal niet in het belang van de eigenaar, dan moet hij elke 10 weken nieuwe klanten zoeken. Aan vaste klanten verdien je meer/langer.

verootjoo
Berichten: 35651
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 08:43

In al je berichten hier gaat het alleen over nare maneges en manegehouders en mede manegeklanten.
Misschien ligt het probleem niet bij de manege maar bij jou?
Als geen manege voldoet aan je eisen, dan misschien zelf een paard aanschaffen. Dat is pas echt geldklopperij maar dan heb je iig wel wat en geen gezeur van de manege.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:07

TS, door je beperking heb je aangepaste lessen nodig. Ik zou bvb zelf niet weten hoe ik de nodige instructie zou kunnen overbrengen aan een persoon te paard zonder mijn stem te kunnen gebruiken. Als dit een gewone manege is, zullen zij dit hoogstwaarschijnlijk niet kunnen bieden. Denk je niet dat daar het probleem zal liggen?

Heb je een optie om bij iemand prive lessen te gaan volgen die ervaring heeft met ‘aangepaste’ lessen?

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:08

Als je de sfeer in de manege onprettig vindt, en je hebt nog een leskaart daar, dan zou ik persoonlijk die leskaart gewoon oprijden en daarna geen nieuwe meer kopen daar. Wel zou ik mijn klacht melden bij de baas van de manege zodat hij mogelijk iets kan doen aan wat er niet goed gaat.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:37

Ook als je om wat voor reden geen gebruik maakt van je les, heeft een paard stalling en verzorging nodig.
Meestal kun je een les wel inhalen in de geldige periode.

Luckystory
Berichten: 3467
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:44

Ik vind eerlijk gezegd dat de TS wel een punt heeft.
Als je op een nieuwe manege start, lijkt het mij niet interessant om meteen een leskaart van 10 of 20 lessen te moeten aankopen. Zeker als ze deze niet vergoeden wanneer hij niet opgemaakt wordt.
Je weet immers nooit of de manege wel bevalt en of de kwaliteit van de lessen naar voldoening is.
Dat kan je pas inschatten na een tijdje. Ik vind dan ook niet dat een manege dit mag verplichten.
Als je een leskaart aankoopt omdat het goedkoper is dan losse lessen betalen. Dan kies je er als klant voor dat je minder betaalt maar het risico aanvaardt dat je vooraf betaalt voor meerdere lessen. Waarschijnlijk doe je dat als klant omdat je inschat dat je de lessen wel zal opmaken.
Als dat dan door onvoorziene omstandigheden niet gebeurt is dat uiteraard jammer.

Veel sportclubs werken ook op die manier.
Ik heb bijvoorbeeld nog een zwemkaart van het zwembad in mijn oude woonplaats die maar half gebruikt werd. Die kan ik ook niet zomaar terug innen.
Of fitnessclubs die aan voordelige prijzen abonnementen aanbieden, als je je meteen voor een jaar engageert. Als je de mogelijkheid wil om maandelijks te kunnen opzeggen, dan betaal je meer. ( dit is bijvoorbeeld zo bij basic fit)
Er zijn dus voorbeelden genoeg.

Als er gepest wordt op een manege staat dat volgens mij los van hun systeem van lessen betalen.
Ik kan mij niet inbeelden dat maneges expres leskaarten gebruiken om dan mensen weg te pesten.
Wanneer je slachtoffer bent geworden van pesterijen en daardoor niet meer wenst deel te nemen aan de lessen, zou ik dit wel op de manege bespreken. Zij dragen namelijk verantwoordelijkheid voor dat pesten. En dan zou ik het niet gek vinden, dat je daarvoor enige compensatie terug vraagt.

DuoPenotti

Berichten: 29674
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 09:45

Kennisje van mij leste met haar kinderen bij een manege waar je ook tien lessen kocht en die moest je diezelfde week opmaken.
Je had dus een vaste lesdag, kon je dan niet kon je diezelfde week nog inhalen. Waar dan vaak geen plek was :?
Ging dat dus niet was die les voorbij en geld dus weg.
Echt een belachelijke constructie als je het mij vraagt.
Je kan niet eens flink ziek zijn of op vakantie.
Maar goed het stond daar in de voorwaarden, dus dat je daar gewoon elke week betaald, wel of geen les wist je van te voren.

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:24

Luckystory schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat de TS wel een punt heeft.
Als je op een nieuwe manege start, lijkt het mij niet interessant om meteen een leskaart van 10 of 20 lessen te moeten aankopen. Zeker als ze deze niet vergoeden wanneer hij niet opgemaakt wordt.
Je weet immers nooit of de manege wel bevalt en of de kwaliteit van de lessen naar voldoening is.
Dat kan je pas inschatten na een tijdje. Ik vind dan ook niet dat een manege dit mag verplichten.
Als je een leskaart aankoopt omdat het goedkoper is dan losse lessen betalen. Dan kies je er als klant voor dat je minder betaalt maar het risico aanvaardt dat je vooraf betaalt voor meerdere lessen. Waarschijnlijk doe je dat als klant omdat je inschat dat je de lessen wel zal opmaken.
Als dat dan door onvoorziene omstandigheden niet gebeurt is dat uiteraard jammer.

Veel sportclubs werken ook op die manier.
Ik heb bijvoorbeeld nog een zwemkaart van het zwembad in mijn oude woonplaats die maar half gebruikt werd. Die kan ik ook niet zomaar terug innen.
Of fitnessclubs die aan voordelige prijzen abonnementen aanbieden, als je je meteen voor een jaar engageert. Als je de mogelijkheid wil om maandelijks te kunnen opzeggen, dan betaal je meer. ( dit is bijvoorbeeld zo bij basic fit)
Er zijn dus voorbeelden genoeg.

Als er gepest wordt op een manege staat dat volgens mij los van hun systeem van lessen betalen.
Ik kan mij niet inbeelden dat maneges expres leskaarten gebruiken om dan mensen weg te pesten.
Wanneer je slachtoffer bent geworden van pesterijen en daardoor niet meer wenst deel te nemen aan de lessen, zou ik dit wel op de manege bespreken. Zij dragen namelijk verantwoordelijkheid voor dat pesten. En dan zou ik het niet gek vinden, dat je daarvoor enige compensatie terug vraagt.

Ik vind dat, als er ergens gepest wordt, (dat kan helaas overal voorkomen, niet alleen op maneges) dat dan de pesters wegmoeten zonder compensaties, en niet degenen die gepest worden! Eigenlijk zou overal een anti-pestprotocol moeten zijn. Op scholen heb je dat soms al.

Foaly

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 11:29

Even ongerelateerd, maar TS, is het niet handig om in je onderschrift te zetten dat je doof bent en dat je berichten er daarom wat anders uit kunnen zien? Dat scheelt je denk ik wat nare opmerkingen en onterechte TEM's.

Dan ontopic: het lijkt inderdaad of je het niet naar je zin hebt op je huidige manege. Kortste klap is denk ik toch weggaan, je verlies van de al betaalde leskaart nemen (die worden inderdaad meestal niet terugbetaald) en op zoek gaan naar een plek die wel bevalt. En dan daar eerst een paar losse lessen rijden voordat je weer een leskaart aanschaft. Een goede manege zal dat zelf ook aanbieden, en maneges die je na één les gelijk een kaart willen aansmeren, moet je sowieso niet heen willen.

verootjoo
Berichten: 35651
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:13

DuoPenotti schreef:
Kennisje van mij leste met haar kinderen bij een manege waar je ook tien lessen kocht en die moest je diezelfde week opmaken.
Je had dus een vaste lesdag, kon je dan niet kon je diezelfde week nog inhalen. Waar dan vaak geen plek was :?
Ging dat dus niet was die les voorbij en geld dus weg.
Echt een belachelijke constructie als je het mij vraagt.
Je kan niet eens flink ziek zijn of op vakantie.
Maar goed het stond daar in de voorwaarden, dus dat je daar gewoon elke week betaald, wel of geen les wist je van te voren.


Maar dit is toch bij elke sport/vereniging?
Ik ben bv lid van een muziekvereniging, betaal per jaar een bedrag om mee te spelen/les te volgen en als ik ziek ben of op vakantie krijg ik ook niet een gedeelte terug.
Bij voetbal en de gymvereniging ook niet.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Geldklopperij Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:27

Aangezien iedereen hier praat over reguliere lessenkaarten… hoe zien jullie een doof persoon bij een groepsles? Absoluut niet neerbuigend bedoeld maar dat is toch zowel voor de lesgever als voor de persoon zelf als voor de medeleerlingen een heel moeilijk iets. Dus hoe een manege dat dan zou moeten regelen met leskaarten lijkt mij niet evident.

DuoPenotti

Berichten: 29674
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 12:32

verootjoo schreef:
DuoPenotti schreef:
Kennisje van mij leste met haar kinderen bij een manege waar je ook tien lessen kocht en die moest je diezelfde week opmaken.
Je had dus een vaste lesdag, kon je dan niet kon je diezelfde week nog inhalen. Waar dan vaak geen plek was :?
Ging dat dus niet was die les voorbij en geld dus weg.
Echt een belachelijke constructie als je het mij vraagt.
Je kan niet eens flink ziek zijn of op vakantie.
Maar goed het stond daar in de voorwaarden, dus dat je daar gewoon elke week betaald, wel of geen les wist je van te voren.


Maar dit is toch bij elke sport/vereniging?
Ik ben bv lid van een muziekvereniging, betaal per jaar een bedrag om mee te spelen/les te volgen en als ik ziek ben of op vakantie krijg ik ook niet een gedeelte terug.
Bij voetbal en de gymvereniging ook niet.

Dat klopt.

Maar meestal is daar toch wel meer mogelijkheid om in te halen?
Tenminste bij sportclubs ken ik dat wel. Muziek vereniging weet ik niet.
Door het niet in kunnen halen omdat het telkens vol zat vind ik het wel een vreemde constructie