verzorgster hoe zit het met regels ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:30

suus1991 schreef:
ik ben zelf een verzorgster en rijdt niet, maar ik denk dat als er iets met jouw paard gebeurt en zei was erbij of hij natuurlijk dan is het zijn/haar verantwoordelijkheid!! maar ik denk als het bijvoorbeeld een operatie moet ondewrgaan dat je daar je verzekering voor hebt want als je een goede hebt dan dekt die je wel voor de kosten en dan hoeft die waarschoijnlijk heel weinig of niks te betalen maar ik denk en vind wel dat het van de persoon die erbij is de verantwoordelijk is om er op te passen en dat die ook de kosten betaald en als ze dat niet wil doen dan weet ik het niet maar zo denk ik erover en ik kan ook best bergrijpen als mensen er anders over denken maar dit is mijn mening!! Tong uitsteken


Leestekens mag je ook wel gebruiken hoor! Is een beetje moeilijk lezen zo.

Suzanne

Berichten: 2510
Geregistreerd: 03-11-04
Woonplaats: Elst

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 12:53

sorry!!

Bonny_CT

Berichten: 5107
Geregistreerd: 06-11-04
Woonplaats: grootebroek

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:59

ik heb zelf 3 jaar een verzorg paardje gehad. Daar dee ik alles mee iedere dag.. Betaalde 70 euro in de maand mee en de hoefijzers. Ik ree er alleen op eigenlijk eigen paardje. mesten dee ik ook en voeren enz.

Nu heb ik er zelf 1 en mocht ik ooit een bijrijder nodig hebben ik hoop het niet. deze hoeft dan niks mee te betalen. je doet als bijrijder genoeg. Ik denk dat als je niet anders gewent bent het normaal is.

Ik zou wel ruiterbewijs vragen, dat als ze er mee buiten rijd ( mits een cap opheeft ) verzekering en alles geregeld is...

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 16:30

Er staan in het burgerlijk wetboek een aantal regels over dieren en aansprakelijkheid. Daar kan je niet van afwijken ook niet met een contract! Een contract mag je alleen opstellen ter aanvulling van de regels.

Belangrijkste:

De eigenaar van het dier is aansprakelijk voor alle schade wat het dier aanricht. Het maakt daarbij niet uit of je zelf op het dier gaat rijden of dat iemand anders (je verzorger erop zit) Het gebruik van sporen,zweep etc heeft hier niets mee te maken! Ook voor ziektekosten van de verzorger ben je als eigenaar aansprakelijk omdat het jouw dier was. Je neemt het risico dat er wat met de ruiter kan gebeuren. Er is in dit geval wel een uitzondering als de ruiter zich bewust roekeloos gedraagd en daardoor te val komt. Maar dan moet het wel heel extreem gaan en te bewijzen zijn! Ook als je als verzorger gaat springen, buitenrit maken op een wild paard rijden is de eigenaar aansprakelijk.

Over het algemeen zijn de meeste ongevallen gedekt via de WA en de ziektekostenverzekering van biede partijen. Maar er kunnen ook kosten zijn die niet worden gedekt en extra kosten (denk aan eigen risico, premie verhoging etc). Het is dus verstandig even te kijken hoe het zit met jouw verzekering voor je iemand laat rijden.

Daarbij zijn er veel verzekeringen die niet dekken als je geen cap op hebt. Jij als eigenaar draait dan zelf op voor alle kosten.

Het is verstandig een aantal zaken op papier te zetten voor je een verzorger in de arm neemt. Zo is het voor alle partijen(dus ook de ouders) duidelijk. Daarbij heb je later altijd bewijs mocht er wat gebeuren.

De ouders van de verzorger (de meeste verzorgers zijn minderjarig) kunnen jouw als eigenaar aansprakelijk stellen voor alle kosten. Er zijn al heel wat rechtzaken geweest over dit soor gevallen dus kijk het goed na en maak afspraken.

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:57

Ik verzorg Olga nu een jaar.

We hebben gewoon wat afspraken gemaakt over wat wel en neit mocht en dat als ik iets wou doen het gewoon met A. moest overleggen. A. heeft mij gezegd wat de 'mogelijkheden' waren. Ik mag zowat alles met Olga doen.

Toen ik van haar afgevallen was, zouden eventuele kosten ook gedekt worden door haar verzekering, maar blijkbaar ook door onze eigen verzekering, dus een probleem was er niet echt (al weet ik het fijne niet van de verzekering e.d.). Toen ben ik wel erg bang geworden, maar A. heeft mij daar ook mee door geholpen en heeft heel veel voor mij gedaan en dat vind ik eigenlijk heel tof van haar. Het is dus niet zo dat ik alleen maar een hulpje ben om het zo te zeggen Lachen.

Ik verzorg dan wel haar paard, maar we zijn vrienden geworden en dat is wat ik er zo leuk aan vind Lachen. Verder hoef ik niets te betalen, buiten lesgeld en clubgeld. Haar dochter rijdt ook en ze vraagt me dan meestal wel of ik ook zin heb om mee te gaan trainen, dan delen we het lesgeld. Buitenrijden mag ik ook, maar niet alleen. Verder rijdt er soms wel eens iemand anders op, maar ik heb voorrang, dus als ik bv. les heb, dan gaat mijn les voor, en A. vraagt meestal ook wel of ik het niet erg vind als die of die er is op rijd, vind ik ook wel lief.

Dat is het denk wel zo 'n beetje Lachen.

collendoorn

Berichten: 2723
Geregistreerd: 04-04-02
Woonplaats: noord-holland

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:09

Ik ben ook verzorgster van de pony van furio1 hier op bokt!

Ze heeft in het begin zelf een contract opgesteld die ik moest ondertekenen, er stond niks van cap dragen op (doet ze zelf ook niet) maar ik rij standaard met cap!
Ik mag alles doen maar meestal mail ik dan van te voren als ik is iets wil doen (bijvoorbeeld ik wil als het weer mooi is een keertje gaan springen dus heb gemaild en dat was goed!!)

Sinds kort mag ik dan ook zelf buitenrijden op het contract staat dat ik het ook mag onder begeleiding van een meerderjarige (te paard of zonder paard maakt niet uit) maar nou verzorgt een vriendin de friesen op stal en daar mag ik dan wel zo mee naar buiten!

Ze heeft wel gevraagd om een bijdrage maar dat heb ik niet dus betaal ik niks, ik snap dat ze het handig had gevonden een bijdrage omdat ze hem zelf onderhoud!

Ik doe furio trouwens op donderdag en vrijdag hebben we afgesproken en heb ik vakantie delen we de dagen in!
ik ben er super blij mee omdat ik gewoonweg niet mijn eigen pony zou kunnen onderhouden en ik super gek op furio geworden ben!!

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:11

regel 1:
regel 2:
regel 3: zie regel 2

spike_trudt

Berichten: 285
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: almere

Re: verzorgster hoe zit het met regels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-05 19:16

heyhey

ik ben zelf bijrijder maar heb nooit iets op papier gezet
over bijrijde is verschillend het is net of je het zelf wilt of als je het geld nodig hebt ..