beginnerslessen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 23:06

Hallo,

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, en ik hoop er veel te krijgen.

Hoe vinden jullie het fijn om les te krijgen?
Wat vind je belangrijk als je les krijgt?
Wat moet de instructie juist niet doen en wel doen, en waar moet hij/ zij juist wel op letten en niet opletten?

Brand maar van alles los.. ik hoor het graag..

Alvast bedankt

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 23:10

ik kan niet meer wijzigen zie ik, ik zet het juist in dit forumgedeelte, omdat het gaat over het rijden op een verzorgpony/ verzorgpaard.. maar ook in manegelessen. Lachen

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:38

Ik ben dan wel geen beginner meer, maar ik weet wel wat ik gemist heb in het verleden Haha!

Namelijk de pure basis. Zitten. Goed zitten, balans krijgen, houding goed krijgen, leren aandrijven met kuiten ipv hakken, noem maar op.
Daarnaast de theorie (waarom op het goede been lichtrijden bijvoorbeeld).

En natuurlijk de dingen eromheen. Leren zadelen, poetsen etc.

Vaak zie ik dat beginners gewoon op een paard gezet worden en er weinig aandacht wordt besteed aan de dingen eromheen die erbij horen. Na een paar jaar kunnen ze soms nog niet zadelen of de hoeven uitkrabben!

Heb je daar wat aan?

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 14:58

Ik vind houding erg belangrijk, bij een beginner is dit nog makkijker te veranderen aan te passen, daarnaast vind ik dat een beginner moet leren hoe een pony werkt (de hulpen enzo dus) op de juiste manier dus niet schoppen en trekken en slaan....

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-05 18:48

2 reacties en ik heb er heel erg veel aan Ja
heel erg bedankt OK dan!

meer is altijd welkom Lachen

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 18:58

ik geef sinds deze week ook les aan kinderen. vooral ook omdat ik het op maneges zo flut vind gaan, kinderen worden op een pony gezet, gassen is een schop, zachter is rukken in zn bek.. Boos!

mijn les duurt ongeveer 3 kwartier, waaronder een half uur paardrijden. speciaal een kwartier om te leren poetsen, zadelen etc. vind ik ook super belangrijk. het is dat ik vroeger een zus had die het me kon uitleggen.... en zo krijgt een kind ook al meer vertrouwen in een pony, wat vele toch wel nodig hebben..
ik leer ze direct hoe het goed moet, goed de teugels vast, goed aandrijven, goed sturen, goed halthouden etc. hakken naar beneden, tenen bij je beugels..
beter direct goed geleerd dan dat je iets af moet leren, dát is pas moeilijk..

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 21:20

Ik heb blijkbaar anders les gehad dan de meesten. Ik kreeg namelijk helemaal niet de opdracht 'trek is stuur'. Wij mochten in het begin nauwelijks aan de teugel komen, alle beginners rijden met boogjes in de teugel. Op de verschillende maneges waar ik les gehad heb.

Verder: een goede houding is belangrijk, maar met name voor degenen die paard gaan rijden zonder Anky-ambities (ik heb een paar van mijn vrienden meegetroond) is het misschien nog wel belangrijker dat je je paard niet hindert. Bijna hetzelfde, maar net niet helemaal.

Je moet ook beseffen dat je het als beginner helemaal niet in 1 keer goed kan doen. Je kunt niet in een keer en je handen en je armen en je schouders en je rug en je heupen en je knieen en je hakken allemaal goed houden. Dat leer je wel. Maar beginners moeten daar de tijd voor krijgen. En dat gaat niet snel, er is altijd wel wat aan te merken. Ik rijd al jaren en elke keer opnieuw vindt de instructeur toch weer iets... Haha! Rug in orde, check, benen mooi, draai ik mijn handen weer wat verkeerd. Je moet mensen ook de kans geven het goed te doen. Zitten ze als beginner mooi rechtop? Laat dan maar even de tenen naar buiten...

Daarbij is er nog een punt heel belangrijk bij paardrijden: de communicatie. Zwaar onderschat omdat het iets is dat je uit moet vinden, niet iets wat je verteld kunt krijgen. Je moet voelen wat voor effect je hebt op het paard, en voor paardengekken die altijd in de stal hebben rondgezworven is dat iets vrij vanzelfsprekends, maar sommigen hebben het verschil niet door tussen een vriendelijk snuffelend 'hallo' of met de oren plat in de nek en ophoepelen. ("Moet je op de oren letten? Wat zie je dan?")

Ik denk dat manegepaarden, het type paard, heel belangrijk is. Sommige mensen leren veel op een gevoelig paard, maar anderen moet je gewoon op een dwarse, forse koubloed-achtige zetten, die net zolang doordendert (geen gevaarlijke dingen, maar gewoon rechtdoor op het zelfde tempo) tot je de hulpen goed geeft. Daar kan geen instructeur tegen op!

Daarom ook wel ietsje meer achting voor de manegepaarden, de meeste zijn bewonderenswaardig vriendelijk en intelligent. En over het schoppen: tsja. Is niet de manier maar in het begin van communicatie gebeurt het. Dat is niet zo'n ramp vind ik eigenlijk, bepaalde paarden kunnen er prima tegen, en dat soort paarden moet je hebben. Ik loop op een gehandicaptenmanege, en die zijn ook niet allemaal zachtzinnig (niet ruw maar ongecontroleerd), de paarden blijven er vriendelijk onder. En rijdt er een ervaren ruiter op, dan kunnen ze het allemaal nog prima, dus het is niet zo dat ze afgestompt zijn.
Met de mond en de teugels wordt echter wel voorzichtig gedaan!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 00:57

Voor mij moet een absolute beginnersles een privéles aan de longe zijn! verder moeten ruiters op paarden die bij hen passen gezet worden (dus kids op pony's en niet op van die grote brave paarden, daar hebben ze toch niks over te zeggen, en zo leren ze juist grove hulpen te geven).

Verder goed leren zitten natuurlijk, veel theorie en mogelijkheid tot vragen stellen, ook over de verzorging van paarden.

Ook het goed leren onafhankelijk rijden (en dus niet altijd achter elkaar) vind ik een must.

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:57

Ik ben het eens met het stukje over theorie ed. Een goede houding en zit zijn belangrijk. In het begin moet je hier naar mijn mening gedoseerd naar toewerken. Want e.e.a. kan alleen door ontspanning ontstaan. Als je met name kinderen teveel wijst op hun zit gaan ze geforceerd en gespannen zitten, pak liever kleine dingen aan.
Verder moet je proberen om kinderen te leren dat een pony een levend dier is en een individu met een eigen karakter en dat leren paardrijden leren omgaan met een pony is. Ze rijden dan ook dezelfde pony zodat ze vertrouwen en een band krijgen. Sla in een beginnersles nooit het tussendoor belonen over. Als kinderen (per ongeluk verkeerde hulpen geven of uit frustratie boos worden) moeten ze de pony eerst belonen en dan opnieuw hulpen geven. Ze zien dan dat de pony niet haatdragend zijn en dat ze deze netjes moeten behandelen.
Als dit allemaal gebeurd is dan kun je hard aan het werk, spierpijn laten zweten ed. Maar eerst gevoel vooor dieren bijbrengen!

Juco
Berichten: 807
Geregistreerd: 21-03-05

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:00

Misschien ben ik in mijn fantisme nog iets heel belangrijks vergeten: Houd het leuk, leg de lat iet te hoog. Doe gymnastiek, laat ze een keer tikkertje doen. Maak een grapje als er iet mis gaat.

Byebye
Berichten: 133
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Prive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 11:10

0
Laatst bijgewerkt door Byebye op 18-09-22 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 15:52

poes schreef:
verder moeten ruiters op paarden die bij hen passen gezet worden (dus kids op pony's en niet op van die grote brave paarden, daar hebben ze toch niks over te zeggen, en zo leren ze juist grove hulpen te geven).


Ik ben het er mee eens dat ruiters op paarden moeten die bij hen passen, maar ik weet niet of kinderen dan altijd op pony's moeten. Qua kracht heb je namelijk hoe dan ook niets te zeggen. Niet over een groot paard maar net zomin over een shetlander. (Ik heb het eens geprobeerd hoor, een shetlander in het bos een paadje op te krijgen waar die geen zin in had. Beest stond stil en was geen mm in de goede richting te krijgen. Ik was 16, had best ervaring, en vergeet dat maar rustig. )
Daarbij zijn er heel wat pony's stukken eigenwijzer en dwarser dan paarden. En het zijn ook vaak de pony's die kampioen hulpen negeren zijn. Een beetje passende maat is overigens wel handig, dan kun je gewoon veel makkelijker zitten. Maar met hoeveel controle je over een paard hebt, heef de maat niet zoveel te maken.

Overigens zijn er ook aardig wat volwassenen die nog beginnen met paardrijden.

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 16:33

Eerst had ik altijd les van stap,draf,galop,dressuur,springen. En dan moet je onder dressuur: volte,slangevolte,gebrokelijn en soms een x wijken verstaan en dan hoefde je niet eens stelling en buiging te vragen. Kun je nagaan dat ik dressuur hartstikke saai vond. Tegenwoordig rijd ik ergens anders er heb ik dingen als stelling en buiging ook het nageven (aan de teugel rijden) wel geleerd. De lesgevers op onze manege laten ons als we in de buitenbak zijn meestal wel heel vrij we stappen draven en galoperen gewoon voor ons zelf. (natuurlijk zegt ze dan wel wat ervan) Dan zegt ze wel is van draf verruimen tegen iemand of we doen gezamenlijk een oefening. Soms roept ze je bij haar op de volte en dan helpt ze je even. Dat vind ik heel fijn! Gewoon je eigen ding doen en daar dan commentaar op krijgen of dat ze gewoon een keer zegt van nu even wijken etc etc.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 17:20

Wij krijgen ook zo les als noekiejj. Mijn instructrice geeft wel aan in welke gang er gereden wordt, ze geeft aanwijzingen voor welke figuren enzovoort...
Beginners rijden wat vaker achter elkaar, maar rijden ook altijd stukjes vrij, zeker in de kleine binnenbak.

Wat die kinderen op pony's betreft: ok, qua kracht maakt het niet zoveel uit idd. Maar in proportie komt het gewoon veel beter uit. Ik ben 1m85, en ik vind het erg moeilijk om op een pony deftig te rijden, gewoon omdat ik te groot ben. Voor een kind is het net omgekeerd denk ik. Op een pony kunnen ze tenminste goed bij de buik en lijkt die nek niet zo enorm.

En bij ons zijn de pony's gelukkig goed opgevoed Vork

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-05 20:51

specuclaas: Nee, er is een meisje dat 'vaak' op mijn pony rijdt. Ik geef haar dan les. Knipoog

Bedankt voor alle reacties. hier heb ik heel veel aan!
er zitten zeker goede tips bij.
tips die ik overigens ook ga uitvoeren.

renskejive
Berichten: 104
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Almere

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:44

Ik ben ook geen beginner mee maar kan misschien wel helpen!
Zoals hier al een paar keer genoemt wordt vind ik het heel erg belangrijk dat je met een pony om leert gaan!

Ik vond het super dat we allemaal gingen stappen en dan vroeg de juf welke kleur pino had en wij allemaal door elkaar roepen:P

Het gebeurt veel te vaak dat kinderen de beugels niet op maat kunnen maken ze zelf niet op de pony kunnen komen etc!

En verder de houding ik merk pas nu ik 2 eigen paarden heb gehad dat mijn houding bagger was!

En ook vooral niet te grote groepen vind 5 kinderen meer dan genoeg bij de beginners!

8Eveline

Berichten: 3220
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:45

Bij mijn beginers lessen heb ik het basis gemist (poetsen en opzadelen) ik was altijd afhankelijk van iemand die rondliep. Ook het simpele dingen zoals aansingelen en beugels op maat maken werd niet goed uigelegd.
Ook figuren kun je denk het best eerste les doen en de volgende les herhalen en die les erna. Bij mij moest je het na een les weten terwel ik nog geen eens de namen kon onhouden Vork
Misschien kun je iegelijk het beste de eerste paar lessen alleen maar stappen en draven aan de longe en opzadelen leren en daarna pas echt beginnen met het echte werk. Het moet ook niet te snel gaan voor een beginnertje

Ik hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: beginnerslessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 22:26

Bij mijn allereerste lessen liep er iemand naast, wel gewoon in een groepsles. Die helpt ook met beugels op maat maken en opstijgen. En daarna namen we eigenlijk altijd de pony's over van de vorige ruiter, dus dan was die er ook om even te helpen. (Nu merk ik dat sommige mensen je je paard in handen drukken en direkt weglopen. Mijn manier niet, ik vraag altijd even of ik wat kan doen.)
Bij de manege waar ik later reed probeerden we altijd mensen beschikbaar te hebben die kunnen helpen met opzadelen, en eigenlijk ook bij de leswisseling. En het is ook beslist makkelijk bij gevorderden als er iemand even kan helpen, om het pinnetje bij het nasingelen even goed te doen, even vasthouden, tegenhangen bij een groot paard, (of het krukje weer in de hoek zetten) etc.