Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:51

Een andere nuance is die tussen mensen die thuishulp krijgen in de vorm van een student of scholier die als bijbaantje langskomt, of professionele hulp. Als het je bijbaantje is word je langsgestuurd bij mensen die echt nog heel veel zelf kunnen en meer ondersteuning nodig hebben bij specifieke taken of bepaalde dingen niet meer heel grondig kunnen doen. Dus dan komt het inderdaad wel eens voor dat mensen liever hebben dat je iets heel specifieks doet, zaken als stofzuigen of de wc schoonmaken kunnen ze in veel gevallen gewoon nog zelf.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:57

Iemand krijgt niet gauw thuiszorg toegewezen. Dan is er echt wel wat mis,iemand moet dan echt op een of andere manier gehandicapt zijn.En dan kan het zijn dat het huishoudelijk werk al lang verwaarloosd was. Als de dochter van ts daar problemen mee heeft, dan kan ze volgens mij beter prive schoonmaakwerk zoeken bij mensen waar ze een klik mee heeft.Die beter gesitueerd zijn waardoor ze zelf hulp kunnen inhuren.In die sector is heel veel vraag naar goede betrouwbare krachten.Maar moeilijk aan te komen.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:00

Ik werk 15 jaar in de thuiszorg. De bedoeling is dat we de wekelijkse schoonmaakwerkzaamheden doen in overleg en daarnaast de klusjes die eens in de zoveel tijd moeten gebeuren. (Ramen wassen/diepvries/koelkast/meubels in de boenwas zetten/meubels van de kant af/kasten van binnen schoonmaken enz enz)
De eerste keer ging ik ook alleen naar de cliënt.
De cliënt kan zelf aangeven wat er gedaan moet worden en op welke manier. Iedereen heeft toch zijn eigen manier waarop ze iets schoonmaken. De 1 wil met een natte doek afnemen en de andere is dat uit den boze. Ik vraag altijd hoe een cliënt het graag wil en doe het dan zo. Met cloor mogen we inprincipe niet werken. Maar ik zou dat dan bij de cliënt aangeven zodat er de volgende keer wel het juiste schoonmaak middel aanwezig is. In het begin is het even wennen maar na paar keer weet je de wensen en als je er langere tijd werkt is er ook geen achterstallig schoonmaakwerk meer. Dan heb je zelf alles goed ingepland

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:03

anjali schreef:
Iemand krijgt niet gauw thuiszorg toegewezen. Dan is er echt wel wat mis,iemand moet dan echt op een of andere manier gehandicapt zijn.En dan kan het zijn dat het huishoudelijk werk al lang verwaarloosd was. Als de dochter van ts daar problemen mee heeft, dan kan ze volgens mij beter prive schoonmaakwerk zoeken bij mensen waar ze een klik mee heeft.Die beter gesitueerd zijn waardoor ze zelf hulp kunnen inhuren.In die sector is heel veel vraag naar goede betrouwbare krachten.Maar moeilijk aan te komen.

Meestal is het zo dat wanneer het een gigantisch smerige bende is, dat zie je soms in extreme gevallen, dan word er eerst een speciale ploeg op afgestuurd om de boel goed te reinigen en dan komen de gewone thuiszorgmedewerkers om de boel verder te onderhouden.
In het geval van de dochter van ts, je hebt meestal 2 uur om de boel aan de kant te maken, bedden verschonen, stofzuigen , badkamer en toilet, eventueel een paar ramen lappen , dan is er echt geen tijd meer over om kalkaanslag van drie jaar van de pot te boenen. En dit hoeft ook niet gedaan te worden en mag ze rustig weigeren. Mevrouw kan het zelf blijkbaar dus de volgende keer dat ze er komt is de toiletpot ontdaan van kalk.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:30

Mensen moeten tegenwoordig zo lang mogelijk thuis blijven wonen,ook in situaties dat dat eigenlijk niet meer verantwoord is. Als je daar thuiszorg gaat doen dan moet je wel een beetje empathie hebben. Je komt toch ook in de privacy van anderen. Iemand die gaat zitten kijken wat hij\zij wel of niet moet doen volgens de regeltjes,daar hebben oude zieke mensen niet veel aan. Je hebt toch een aantal uren? Dan doe je gewoon zoveel als kan in die uren.Nou ja, ik zie er ook wel die erg veel tijd besteden aan koffiedrinken.Niks mis mee als de client dat goed vindt.Wel fout vind ik dat er ook hulpen zijn die daarbij gaan zitten roken bij mensen die zelf niet roken. En die niets daarover durven te zeggen omdat ze afhankelijk zijn.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:44

Jessix schreef:
Hier, Utrechtse Heuvelrug, heb je ook maar bepaalde taken die zijn toegestaan. Je kan dan wel uren bijkopen voor extra taken als kasten schoonmaken, etc.

Hier zijn de extra uren bijkopen afgeschaft, daar regel je maar een familielid oid voor.

Mijn huishoudelijke ondersteuning doet:
Samen met mij afwassen
Indien nodig samen opruimen
Badkamer
Toilet
Een ruimte afstoffen (elke week een andere ruimte)
Stofzuigen
Dweilen

Wanneer ze tijd over heeft pakt ze een ruimte extra, inventariseert met me wat bijgevuld moet en geeft aan of een nieuw product voortaan van een ander merk moet of niet.
Ik heb voor haar gezorgd dat er badkamerreiniger in huis is, verder gebruikt ze allesreiniger en toiletreiniger.
Chloor mag ze niet gebruiken en schoonmaakazijn vindt ze vreselijk dus dat gebruikt ze ook niet. :+
Moppen en diverse doekjes zijn ruim op voorraad, ik zorg ervoor dat ze gewassen en gedroogd zijn wanneer ze komt.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 16:48

Ir111 schreef:
Samen thee drinken (eerst de schimmel uit de pot schrobben! :D ) en een koekje eten. Maar goed, als ik jou zo lees zal dat wel niet meer mogen nu... :7

Mag nog steeds wel mits je je werk ook af hebt/maakt en geen overtijd draait. :)
Maar als je dat standaard doet halen ze die tijd ook rustig weg, dan heb je gewoon teveel tijd toegewezen gekregen is hun redenatie.

MyWishMax

Berichten: 25311
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:13

Oscar schreef:
Wat ook meespeelt is dat er een flinke wachttijd is. Op het moment dat je hulp aanvraagt, doet eerst de gemeente er 4 weken over om je verzoek in behandeling te nemen. Daarna wordt er een afspraak gepland voor over tig weken met een coordinator van de WMO. Vervolgens komt er een coordinator van instantie die huishoudelijke zorg verleent langs, ook dat kan een tijd duren. Daarna gaan ze proberen iemand te vinden die je komt helpen. Het kan zomaar zijn (ook in spoedgevallen, want daar doen ze niet echt aan) dat je tussen een eerste contactmoment en daadwerkelijke hulp 3 maanden kwijt bent. En dat kan ook verklaren waarom er achterstallig onderhoud is in de huishouding.


Dit dus. Bij mij was er al achterstand door ex die vond dat ik het meeste moest doen, want hij werkte fulltime. Ik redde dat niet en toen we uit elkaar gingen kwamen er zoveel dingen op mijn schouders dat het huishouden er echt onder leed. Aanvraag gedaan, daarna nog een medische keuring moeten doen (want ik ben zo iemand die er gezond uitziet, ben nog jong, dus de gemeente zag geen reden om me hulp toe te kennen, bij de medische keuring gelukkig wel) en toen nog moeten wachten op de toekenning. Daarna echt een drama met hulp regelen via organisatie. Eerst 3 weken achter elkaar wel, daarna werken niet meer. In april werd het toegekend en pas in augustus ofzo kreeg ik een vaste hulp en dus elke week. Daarvoor kwam er soms een maand niemand.

Er was dus echt heel veel achterstallig onderhoud en daar heb ik juist hulp bij nodig. Ik vind het nogal apart om te zeggen dat je hetzelfde schoonmaakt als de mensen zelf doen, dat vind ik echt wel heel weinig inlevingsvermogen. Ik heb zelfs een klacht ingediend vanwege een hulp die liet merken dat het schoonmaakwerk haar niet zinde, van mening was dat ik veel meer zelf moest doen, mij op mijn kop gaf bijna omdat ze iets op moest ruimen (flessen shampoo op de badrand) en daarbij haar twijfels uitsprak over mijn ziekte.

De regels verschillen per organisatie wat er wel en neit mag. Ik heb bijvoorbeeld een overzicht met taken en de frequentie waarin die gedaan mogen worden. Staat niks over niet mogen verplaatsen. Was mogen ze ook doen, daar zou ik zelfs extra tijd voor kunnen krijgen. Hier heeft ze elke week dezelfde taken en pakt ze elke week ook iets extra's mee. Soms extra grondig de badkamer/wc, soms juist de keuken en de andere keer de ramen of deuren juist.

Daarnaast is de bijdrage niet meer inkomensafhankelijk, maar je krijgt hulp echt niet zomaar. Er is dus een reden waarom de vrouw het niet kan doen en de man wel een indicatie gekregen heeft.

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:15

lor1_1984 schreef:
Jessix schreef:
Hier, Utrechtse Heuvelrug, heb je ook maar bepaalde taken die zijn toegestaan. Je kan dan wel uren bijkopen voor extra taken als kasten schoonmaken, etc.

Hier zijn de extra uren bijkopen afgeschaft, daar regel je maar een familielid oid voor.

Mijn huishoudelijke ondersteuning doet:
Samen met mij afwassen
Indien nodig samen opruimen
Badkamer
Toilet
Een ruimte afstoffen (elke week een andere ruimte)
Stofzuigen
Dweilen

Wanneer ze tijd over heeft pakt ze een ruimte extra, inventariseert met me wat bijgevuld moet en geeft aan of een nieuw product voortaan van een ander merk moet of niet.
Ik heb voor haar gezorgd dat er badkamerreiniger in huis is, verder gebruikt ze allesreiniger en toiletreiniger.
Chloor mag ze niet gebruiken en schoonmaakazijn vindt ze vreselijk dus dat gebruikt ze ook niet. :+
Moppen en diverse doekjes zijn ruim op voorraad, ik zorg ervoor dat ze gewassen en gedroogd zijn wanneer ze komt.

Ah dat is jammer! Hier gelukkig nog wel.

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 17:17

lor1_1984 schreef:
Ir111 schreef:
Samen thee drinken (eerst de schimmel uit de pot schrobben! :D ) en een koekje eten. Maar goed, als ik jou zo lees zal dat wel niet meer mogen nu... :7

Mag nog steeds wel mits je je werk ook af hebt/maakt en geen overtijd draait. :)
Maar als je dat standaard doet halen ze die tijd ook rustig weg, dan heb je gewoon teveel tijd toegewezen gekregen is hun redenatie.

Ook al zo streng. Hier is gewoon ruimte voor een kopje koffie of thee.

Beauty26
Berichten: 2036
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:43

Ook ik heb jaren lang in de thuiszorg gezeten. En idd met chloor mogen ze tegenwoordig niet meer werken. Buiten ramen mogen tegenwoordig geloof ik ook niet meer gedaan worden, en over het stoffen idd er word verwacht dat je overal om heen werkt ( wat voor mij echt geen doen was).

Koffie of thee is tegenwoordig bijna geen tijd meer voor, praatje moet je tussen de werkzaamheden door maar doen ( zeggen de mensen vanuit kantoor). En idd achterstallig werk weg werken hoorde er in mijn tijd ook nog bij...

Thorn2006

Berichten: 875
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:54

Zit er ook in, heerlijk werk!
Doe alles wat ik thuis ook zou willen maar alles in overleg!!
En ik maak nog steeds schoon met chloor (als ik daar thuis mee kan werken lukt dat ook bij een client) als het maar in overleg is. De mensen die hulp nodig hebben dan hebben ze vaak ook echt hulp nodig.
En ga altijd meer mee met de client dan de werkgever!

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:14

Ik heb jaren in de thuiszorg gewerkt en ik deed alles in overleg met cliënten. Wilde client x dan kon y niet gebeuren etc. Iemand krijgt echt niet zomaar thuiszorg ;)

Om mijn eigen voorbeeld op te gooien.
Zoals vele weten heeft mijn moeder vorig jaar geknokt voor haar leven en is nu van afhankelijk naar volledig afhankelijk gegaan, ik woon daar dus nog ook. Ze kan zelfstandig naar de wc en zelfstandig douchen maar dat was het toch wel aardig. Onze aanvraag voor hulp is afgewezen zelfs toen ik zelf met een hernia zat.
Zodra ik elders ga wonen dan nog krijgt mijn moeder geen thuiszorg. De gemeente verwacht van mij dat ik alles blijf doen. Ik vind het onbegrijpelijk, maar zo zijn de regels nu eenmaal. Ik zou heel wat over hebben voor iemand die wekelijks even het huishouden van mij overneemt zodat ik even gewoon tijd heb voor of mezelf of voor de dingen die blijft liggen.
Ik vind het dan ook naar om te lezen dat je vind dat mevrouw het zelf wel kan als ze ook kan werken.
Heb je bedacht dat het werk misschien minder energie kost dan alles rond haar man?
Als mantelzorger heb je geen vrije dagen of kun je de deur niet achter je dicht trekken zonder zorgen.
Die belasting moet ergens in balans worden getrokken.
Eigenlijk ben ik van mening dat je geen oordeel mag vellen over het leven van een ander. Wil je dat wel, neem dan de taken van de mantelzorger een maandje over.


Als ik een cliënt kreeg die nieuw in zorg kwam dan had ik ook te maken met zeer veel achterstallig onderhoud, mensen vragen was hulp aan als het echt niet meer kan immers.
Ik zag het niet als uitbuiting van mij, maar als een uitdaging om het weer in orde te krijgen.
Laatst bijgewerkt door moyra op 20-11-19 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:18

Wat ergim sommige dingrn hier te lezen, aanmames en conclusies over clienten.
Bedenk eens hoe erg het voor sommige vam die mensen is om een "vreemde" in hu.nleven e huis toe te moetenlaten.
En je kan noet in de mensen kijkdn, je kan aan sommigenecht niets aan de buitenkantzien.

Hulp ban familie of vrienden.is voor verl mensen niet mogelijk om heel veel verschillende redenen.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 19:24

Thuiszorg is heel wat anders dan huishoudelijke hulp/hulp in de huishouding, volgens mij denken sommigen hier dat het over thuiszorg gaat.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 03:25

Westernway dat noemen ze tegenwoordig ook thuiszorg.

Mijn partner is mijn mantelzorger en krijgt via de gemeente nu 36 uur extra thuiszorg in de zin van schoonmaakwerk. Komt neer op 1x in de maand 3 uurtjes. Dit verlicht al enorm voor mijn partner. Gemiddeld werkt hij tussen de 50 a 60 uur per week naast de dagelijkse mantelzorg. Minder werken is helaas geen optie ivm er ziektekosten zijn die niet vergoed worden.

Dankbaar iig voor de 36 uur maar zou fijn zijn als de mantelzorger minder belast wordt. Tegenwoordig is het antwoord gaat u partner maar minder werken want die is gezond. Staat ook letterlijk in de brief over de aanvraag huishoudelijk hulp voor mijzelf. Wel konden ze de mantelzorghulp voor 36 uur geven. 1x per maand wordt mijn huis nu goed gedaan en ben gelukkig heel blij met de hulp.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 03:41

WesternWay schreef:
Thuiszorg is heel wat anders dan huishoudelijke hulp/hulp in de huishouding, volgens mij denken sommigen hier dat het over thuiszorg gaat.


Thuiszorg staat ook letterlijk in de titel.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:12

Ik heb dit werk zelf gedaan, wel geteld 1 week.
Van sommige ben je echt hun slaaf.
Ik vond de organisatie waarvoor ik werkte ook een ratjetoe.
Ik had ook altijd zelf handschoenen bij me en vanaf mijn eerste adres bleek dit geen overbodige luxe.
Deze trok ik dus ook vanaf het eerste adres aan.
Er waren ook wel leuke adressen maar de viezerikken hadden de bovenhand.
Mijn zusje doet dit werk al haar hele leven zo wat, ook zij moppert wel eens maar zij heeft nu haar vaste adressen en een vast contract, dus die kan ook wat eisen ondertussen.
Voor mij nooit meer.

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:48

Ik doe dit werk ook al jaren als vakantie werk maar nu even tijdelijk vast. Tja, laten we zeggen je komt van alles tegen qua huishoudens :+ Ikzelf mag buiten geen ramenlappen, verder eigenlijk alles. Meest normale wat je normaal moet doen is de badkamer en wc, stoffen, zuigen, dweilen en een doekje door de keuken halen. Soms moet je ook wassen en/of strijken. Maar idd schoonmaken met chloor mag niet, ze zou daarbij altijd haar werkgever kunnen informeren dan er geen fatsoenlijke spullen zijn om mee schoon te maken want de cliënt moet daar zelf zorg voor dragen.

FlameHorse

Berichten: 1499
Geregistreerd: 21-06-12
Woonplaats: Nederland

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:35

Ik heb van de zomer als vakantiekracht gewerkt in de thuiszorg. Voor mij was het wellicht iets makkelijker omdat ik de vaste hulp verving en dus gewoon de wekelijkse routine van de vaste hulp tijdelijk even overnam. De meeste werkzaamheden bestonden inderdaad uit het lijstje dat u noemt in de openingspost. De klant had thuis altijd een map liggen waarin de exacte werkzaamheden beschreven stonden ook al was was die in de praktijk niet altijd leidend.

Ik ging overigens ook zonder enige vorm van een meeloopdag meteen aan het werk. Nou had ik wel het geluk dat mijn eerste adresje een ontzettend lieve oude mevrouw was die het allemaal wel prima vond.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:14

Ik heb jaren de verzorging en het huishouden gedaan en er zijn clienten die de thuiszorg uitmelken.Het leven van de hulp onmogelijk maken als ze er zijn.Zielig doen om meer hulp te krijgen.Maar ik betrapte de client toen spittend in de moestuin toen ik langs fietste.Aan mij hadden ze een verkeerde en zei er dus ook wat van en natuurlijk een melding op kantoor.Maar ook hele lieve clienten waar ik met plezier aan terug denk.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:20

Britta31 schreef:
Ik heb jaren de verzorging en het huishouden gedaan en er zijn clienten die de thuiszorg uitmelken.Het leven van de hulp onmogelijk maken als ze er zijn.Zielig doen om meer hulp te krijgen.Maar ik betrapte de client toen spittend in de moestuin toen ik langs fietste.Aan mij hadden ze een verkeerde en zei er dus ook wat van en natuurlijk een melding op kantoor.Maar ook hele lieve clienten waar ik met plezier aan terug denk.


Vind dit wel lastig. Zo’n klikkende thuishulp zien we ook wel eens bij onze cliënten, terwijl wij niet voor de kat z’n viool hulp aanvragen. Voor sommige mensen is het echt niet verstandig om bv zichzelf helemaal te douchen en aankleden en huishouden doen vanwege energiebesparing en kunnen ze daardoor ms ook even een hobby uitvoeren die ze anders niet kunnen doen. Dat ze dan een niet verstandige hobby uitvoeren zoals tuin spitten betekent niet dat ze de hulp niet nodig hebben.

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:33

Maar er is dan natuurlijk al een geschiedenis aan vooraf gegaan.Wel jaren geleden dus misschien zijn de regels wel veranderd en zijn de clienten er slechter aan toe als ze hulp krijgen.

MyWishMax

Berichten: 25311
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Thuiszorg: huishoudelijke hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:46

Ik moest zelfs een medische keuring ondergaan om in aanmerking te komen voor hulp. En ja, ik sta soms wel eens iets in de tuin te doen. Want dáár heb ik geen hulp voor en dat moet ik echt zelf doen. Leuk als mensen daarover gaan klikken, vooral omdat ik daarna wel dagen in bed lig en niks meer kan. Wat ben ik blij met mijn vaste hulp nu zeg. Daar heb ik zo veel gesprekken mee gehad, gewoon echt belangstelling vanuit haar kant. Zij moedigt sommige dingen zelfs aan, dat ik iets MOET gaan doen van haar, terwijl dat betekent dat zij dan een keer meer werk heeft. Zij snapt hoe beperkend het kan zijn als je hulp nodig hebt en hoe schuldig iemand zich kan voelen dat ze het zelf niet kunnen, maar door de hulp wel iets anders kunnen doen een keer.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 11:17

Jessix schreef:
Dat vind ik niet zo raar. Als je man alleen zou wonen zou hij ook voor zijn huishouden moeten zorgen. Je hebt het tenslotte over een gezonde man.

Ja, maar dan heb je niet de zorg voor een zieke partner er bij. Zeker als dat langdurig is houd je dat gewoon niet altijd vol naast eventuele kinderen, een fulltime baan, hobby's en een sociaal leven als gezond persoon. Dat weet ik ook uit ervaring. En kan juist dat beetje hulp genoeg zijn om die extra zorg wel vol te houden. Want als je leven alleen maar bestaat uit zorg, huishouden en werk en je geen ruimte en tijd meer hebt voor een sociaal leven en/of jezelf op kan laden.......

Ook hier hebben ze soortgelijke regels als in de openingspost. Terecht ook denk ik want er misbruik van maken vind ik ook gewoon niet kunnen. Of iemand uitmelken. En wat je zelf kunt doen moet je ook gewoon zelf doen. Wij hebben alleen iemand voor de grote, grove dingen. De rest doen we gewoon zelf. Moet er niet aan denken dat iemand alles gaat doen.