Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Groep 2 of groep 3?

 
Profiel   

Ik heb zelf ook extra lang gekleuterd (21 oktober). Cognitief kon ik het vast makkelijk maar sociaal ben ik gewoon niet heel sterk. Ik denk dat het niet echt fijn was afgelopen als ik zo jong was geweest. Ik kon eigenlijk al niet opboksen tegen de rest en dat was dan nog veel erger geweest.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 19:55 



 

Kimbers schreef
Fijn om alle reacties te lezen, dank daarvoor!

Het zijn vooral lange reacties dus het quoten laat ik even achterwege :o

Als ze nog een jaar zou kleuteren zouden ze haar zeker voorzien van extra opdrachtjes. Veel ook met ruimtelijk inzicht, problemen moeten oplossen. Het vervelen, zoals sommigen ook al aankaarten, baart me alsnog wel een beetje zorgen omdat klassikaal alles wel gelijk blijft en dan weet ze veel natuurlijk al. Al kan ik me tegelijkertijd ook wel weer voorstellen dat ze het leuk vindt en het goed is voor haar ego dat ze al veel weet.

Vorige week hebben we een gesprek met de juf gehad. Vader nam helaas het gesprek behoorlijk over waardoor ik minder van de juf te horen heb gekregen dan gehoopt. Ik ga dus nog even een individueel gesprek met haar aanvragen om een wat duidelijker beeld te krijgen.

De overgang van groep 2 naar groep 3 is trouwens op deze school niet zo heftig als op sommige andere scholen. Het overgaan op echt lesgeven en aan tafel zitten gaat heel stapsgewijs. Zeker het eerste halfjaar wordt er ook nog veel gespeeld.

Ik laat al jullie reacties even tot me komen en neem het mee in het sudderproces in mijn hoofd.
Morgen maar even een nieuwe afspraak met de juf maken.
Ik weet niet wat ze bij jullie doen in groep 2, maar bij ons was het voornamelijk spelen. De verveling sloeg bij mij pas toe vanaf groep 3 toen we echt aan het "werk" moesten om te leren lezen, schrijven en rekenen, maar daar kreeg ik toen extra taken en met lezen op de dinsdagmiddag deed ik bijvoorbeeld mee met groep 4.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 19:56 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Vader nam het gesprek over? Is dat jouw man of ex man? Zei je niet: houd je maar mond nu maar even?’ :')


Ex :') we onderbraken hem een paar keer maar toen was het gesprek al zo een bepaalde richting op gestuurd helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:29 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik heb ook een introvert kind dat makkelijk in de achtergrond verdwijnt omdat ze het iedereen naar de zin wil maken. Ik ben ontzettend blij dat ze nu pas naar groep 3 gaat (7) want ze is nu echt enorm veel zelfverzekerder geworden en mondiger.
Ja, de leerstof is veel te simpel, maar desnoods slaan we dan later wel een jaartje over als het nodig is.
Voor ons was het absoluut de beste weg.
Haar beste vriendje heeft 3 jaar gekleutert omdat hij zo‘n speelse dromer is. Was ook echt verstandig van zijn moeder, zijn oudere broer is daarop namelijk totaal vastgelopen.

Ik ben zelf een vroege leerling en ik was kwa leerstof prima op mijn plek maar ik ben altijd het buitenbeentje geweest. Veel te naief in verhouding tot mijn klasgenootjes. Heb dan ook totaal geen fijne herinneringen aan de basisschool.


Ik ben niet bang dat ze een buitenbeentje zal zijn want ze kan echt met iedereen overweg. Ik ben alleen wel bang dat ze moeite gaat hebben met tegenslagen. Ze is echt heel gevoelig en ben bang dat als ze ergens moeite mee krijgt ze daardoor zo verdrietig wordt dat ze niet meer durft.

Renee1991 schreef
Ik ben altijd een vroege leerling geweest, nooit blijven zitten of langer gekleuterd, waardoor ik met mijn 16 jaar op het HBO gigantisch onderuit ging. Liever nu een jaartje extra kleuteren, dan heel veel later vastlopen.


Dit heeft de juf ook aangekaart inderdaad, had daar zelf in eerste instantie nooit bij stilgestaan maar is wel een belangrijke om mee te nemen. En tegelijkertijd is het niet te doen om te voorspellen wat voor kind het dan is en of ze het dan wel of niet aankan.
JustMe8484 schreef
Wat grappig dat het zo verschilt per school. Hier gaan ze gewoon per kalender jaar naar de volgende groep. Dus heel 2015 gaat naar groep 3 volgend school jaar. Dus mijn zoon van 6 oktober gaat zonder twijfel naar groep 3. Uiteraard wordt er ook wel per kind gekeken hoor. Want mijn dochter van januari is bijvoorbeeld een jaar eerder naar groep 3 gegaan en er zijn ook kindjes die een jaartje later zijn gegaan...


Ja, het verschilt enorm! Vroeger was de standaard dat kinderen tot 1 okt verder gingen naar het volgende jaar. Nu zie je ook veel dat er van het hele jaar doorstromen. De meningen zijn ook enorm verdeeld over wat nou beter is voor kinderen.

Noviceh, ik vind het lastig om te zeggen of ze er emotioneel klaar voor is. Als alles meezit denk ik het wel. Ze past prima tussen de wat oudere kindjes, speelt leuk mee, doet de opdrachten goed.
Het stukje waar ik moeite mee heb is haar gevoeligheid en haar moeite met praten met mij. Als ze boos of verdrietig is vertelt ze bijna nooit waarom, ze wil ook nooit dat ik tegen anderen zeg dat ze heeft gehuild oid. Ik ben dus bang dat tegenslagen, dan wel in lesstof dan wel in omgang met andere kinderen, te ingewikkeld voor haar zijn. Dat zou voor mij de grootste reden zijn om haar in groep 2 te houden, zodat ze daar wat ik kan groeien. Eventueel met begeleiding want ik vind het ook lastig om te bepalen wat ik hierin moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:40 



 
Profiel   

Kimbers schreef
Haar beste vriendinnetje blijft in groep 2 volgend jaar, dus mijn dochter wil in groep 2 blijven :')


Ik las je topic en vond dat je hier iets heel belangrijks zegt! Als het twijfelachtig is of ze het emotioneel redt dan wordt het denk nog moeilijker als ze niet op iemand kan leunen waar ze veel mee omgaat. Als haar beste vriendinnetje haar “pilaar” is waar ze op steunt dan denk ik dat het verstandiger is om haar een jaartje extra te laten kleuteren. Laat haar bloeien en groeien, misschien krijgt ze zelfs wat meer zelfvertrouwen als ze een van de oudste is en ze meer als voorbeeld wordt gezien door andere kindjes.

En, de kans is heel klein, maar uiteindelijk is een jaartje overslaan (of extra werkjes krijgen) altijd leuker en beter voor haar zelfvertrouwen dan een groep blijven zitten. Niet omdat ze het qua leren niet kan als ik het zo lees, maar omdat ze er nog niet aan toe was om het “kind zijn” al los te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:51 



 
Profiel   

Ik zou haar ook een jaartje extra laten kleuters als ik het zo lees

Ik heb zelf stage gelopen in een kleuter klas waar veel jongere kinderen in zaten. Je ziet dat het handjevol oudere kinderen toch zelfverzekerder zijn omdat ze de kleintjes helpen en die tegen hun opkijken. Ik denk dat dat voor je dochter wel fijn is voor het zelfvertrouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:52 



 

Kimbers schreef
Ik ben niet bang dat ze een buitenbeentje zal zijn want ze kan echt met iedereen overweg. Ik ben alleen wel bang dat ze moeite gaat hebben met tegenslagen. Ze is echt heel gevoelig en ben bang dat als ze ergens moeite mee krijgt ze daardoor zo verdrietig wordt dat ze niet meer durft.

Imo is ze er dan niet emotioneel klaar voor. :) En mocht toch na een paar weken blijken dat ze totaal niet op haar plek zit in groep 2, dan is er vast nog wel een mouw aan te passen, zeker als ze wat extra verrijking doet.

Maar eigenlijk weet je pas achteraf waar je goed aan doet. Voor mij was het inderdaad een goede zet geweest om me geen klas over te laten slaan. Ik was naast heel speels ook heel gevoelig en op m'n 17de was ik echt nog niet klaar geweest om naar de universiteit te gaan. Op een heel mensenleven maakt zo'n jaartje niets uit, maar op de tussenstappen als je nog vrij jong bent, heeft het natuurlijk wel veel meer invloed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-21 21:53 



 
Profiel   

Kimbers schreef
Ik ben niet bang dat ze een buitenbeentje zal zijn want ze kan echt met iedereen overweg. Ik ben alleen wel bang dat ze moeite gaat hebben met tegenslagen. Ze is echt heel gevoelig en ben bang dat als ze ergens moeite mee krijgt ze daardoor zo verdrietig wordt dat ze niet meer durft.


Dat is bij mijn dochter ook zo inderdaad.
Ze neigt sterk naar faalangst en als ze het idee heeft dat ze overvraagt wordt slaat ze dicht.
Dat is in dit extra jaar helemaal overgegaan, ze durft nu veel beter fouten te maken. Daar hebben we ook echt tijd in geinvesteerd met bemoedigen.
Ook omdat ze inmiddels al wat kan lezen, schrijven en rekenen voelt ze zich nu super zelfverzekerd om echt naar school te gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 06:31 



 
Profiel   

Onze oudste kleinzoon is van augustus en heeft een jaar extra gekleuterd.
Het heeft hem alleen maar goed gedaan en is de lagere school fluitend doorlopen.
Sommige kinderen zijn wat langer kind dan de anderen, daarbij moeten ze al zoveel.
Succes met je beslissing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 06:37 



 
Profiel   

Ik ben zelf van juli en kom uit de tijd dat de kleuterschool nog apart was. Ik heb een jaar extra gekleuterd. Ik heb daar zelf alleen maar fijne herinneringen aan. En als haar beste vriendinnetje in groep 2 blijft zou voor mij de keus snel gemaakt zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 06:53 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Kimbers schreef
Ik ben niet bang dat ze een buitenbeentje zal zijn want ze kan echt met iedereen overweg. Ik ben alleen wel bang dat ze moeite gaat hebben met tegenslagen. Ze is echt heel gevoelig en ben bang dat als ze ergens moeite mee krijgt ze daardoor zo verdrietig wordt dat ze niet meer durft.


Dat is bij mijn dochter ook zo inderdaad.
Ze neigt sterk naar faalangst en als ze het idee heeft dat ze overvraagt wordt slaat ze dicht.
Dat is in dit extra jaar helemaal overgegaan, ze durft nu veel beter fouten te maken. Daar hebben we ook echt tijd in geinvesteerd met bemoedigen.
Ook omdat ze inmiddels al wat kan lezen, schrijven en rekenen voelt ze zich nu super zelfverzekerd om echt naar school te gaan.


Ik heb alleen de angst dat het zo is, of hij reëel is weet ik niet. Ik zie alleen haar gevoeligheid in bepaalde opzichten thuis, de juf herkent dit niet op school tot dusver. Kind vind leren echt heel leuk.
Fijn dat de zelfverzekerdheid wel gekomen is :) angsten bij je kind zijn niet fijn om te zien dus wat fijn dat een jaar extra zo geholpen heeft.

Als ik mijn eigen verhalen zo lees en dat van jullie erbij neig ik nu ook naar een extra jaar kleuteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 06:56 



 
Profiel   

Mijn jongste zoon is van 29 oktober, nu 15 en in de examenklas van het VMBO-t. Misschien omdat hij 5 oudere broers en zussen heeft, maar hij heeft nooit moeite gehad met de oudere kinderen in zijn klas. Door speelsigheid in het begin miste hij wel eens de uitleg maar dat compenseerde hij weer door zijn intelligentie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 06:58 



 
Profiel   

Op school krijgen wij ook altijd te horen hoe makkelijk ze is en hoe goed ze met alles mee doet. Enkel thuis durft ze die onzekerheid te tonen. Op school heeft ze dan de neiging om gewoon zo onopvallend mogenlijk en te zijn zodat het lijkt of ze altijd tevreden is en dat zijn voor mij doodlopers op latere leeftijd.
Leeftijd zelf zegt niets, het gaan om het karakter van het kind. Sommige 4 jarigen zijn zo gebekt als een 7 jarige, andere niet.

Volg je gevoel, dit soort dingen zijn bijna niet rationeel te voorspellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:04 



 
Profiel   

Ik heb (nog)geen kinderen, ben geen vroege leerling geweest. Maar wellicht iets om over na te denken en mee te nemen. Met het oog op corona en uitvallende lessen etc is het wellicht praktischer om nog een jaar te kleuteren en dan een jaar later als we hopelijk weer een beetje normaal hebben naar groep 3 te gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:25 



 
Profiel   

Mijn dochter hebben we een jaar langer laten kleuteren. En we merken aan haar, dat het haar echt goed gedaan heeft. Hoewel ze door omstandigheden sociaal/emotioneel achter liep, heeft ze door dit jaar extra te kleuteren enorme stappen gemaakt. Waardoor ze volgend jaar in groep 3, het wat makkelijker krijgt.
Maar ik zou zeggen kijk naar je kind. Mijn dochter vind het zelf ook fijn, dat ze een jaar extra in de kleuterklas heeft gezeten. En qua leeftijdsverschil heeft ze er ook weinig last van gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 07:42 



 
Profiel   

Je moet gewoon naar je kind kijken TS.
Mijn kleindochter, zijn zusje, daarentegen was weer heel anders dus is echt persoonlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-21 08:30 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Ik heb (nog)geen kinderen, ben geen vroege leerling geweest. Maar wellicht iets om over na te denken en mee te nemen. Met het oog op corona en uitvallende lessen etc is het wellicht praktischer om nog een jaar te kleuteren en dan een jaar later als we hopelijk weer een beetje normaal hebben naar groep 3 te gaan?


Hier heb ik niet eens bij stilgestaan maar is wel een hele goede om bij stil te staan. Hele stukken missen in groep 3 zal een stuk ellendiger zijn dan nu in groep 2.

Kijken naar mijn kind doe ik uiteraard, vandaar ook dat ik alles in overweging neem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 21:51 



 
Profiel   

Onze jongste is nu 6 en de oudste kleuter in groep 2. We hebben ontzettend getwijfeld, hij kon afgelopen voorjaar lezen, schrijven en rekenen. Maar was ook nog een échte kleuter, met bijbehorende aandachtsspanne. Nu.is hij een zelfverzekerde jongen die allerlei taakjes en "verantwoordelijkheden" heeft gekregen als oudste kleuter, het heeft hem echt goed gedaan. Zeker met corona in het achterhoofd ben ik blij dat hij nog een jaartjeheeft mogen kleuteren. Zelfs voor mijn pientere dochter uit juli was groep 3 na 2 volle jaren kleuteren best een heftige overgang. Dus ja, ik ben wel voorstander voor langer kleuteren, evt met extra uitdagingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 22:00 



 
Profiel   

Ten eerste: natuurlijk is het een heel persoonlijke beslissing gebaseerd op jouw kind.

Maar als ik het goed begrijp is ze rond 8 okt 2019 gestart in groep 1.
Vervolgens rond 1 september 2020 naar groep 2.
Vervolgens rond 1 september 2021 naar groep 3.
Dan heeft ze tegen die tijd toch bijna de volledige tijd gekleuterd? Op een (ruime) maand in september 2019 na?

Of begrijp ik het nu verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 22:09 



 
Profiel   

11 jaar is veel te jong om naar de middelbare school te gaan.Mijn dochters speelde nog met de Barbie’s op deze leeftijd.Onze jongste heeft dus ook een jaar langer gekleuterd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 22:30 



 
Profiel   

Onze dochter is van achterin november. Er is toen 1 jaar de regel geweest van alles voor 31 december geboren moest over tenzij ze het echt niet kunnen ( nu is de regel, wel nog tot 31 december, dat je niet over gaat tenzij je er echt aan toe bent). Dit was dus het jaar van onze dochter. Ik heb toendertijd gevraagd of ze mocht blijven in groep 2, dit mocht niet omdat dit als zittenblijven telde en ze bij een volgende keer zittenblijven dan van school moest. Ze is dus wel naar groep 3 gegaan.

Bij haar gold precies hetzelfde, leren vond ze super leuk en wou ze ook altijd graag doen, daarbij was ze altijd nog wel heel speels, vandaar toendertijd mijn twijfel.
Onze ervaring met onze dochter is dat ze het de jaren daarna altijd wat lastiger had, ze kon net niet snel genoeg de stof haar eigen maken. Daardoor liep ze een beetje achter de feiten aan en begon ze het leren veel minder leuk te vinden. Aan de andere kant heeft dit haar op sociaal vlak wel veel sterker gemaakt, ze kreeg geregeld teleurstellingen als een toets minder was gegaan enz.
Ze doet nu de eindtoets (groep 8) en ik moet zeggen dat onze jongedame zich er kranig door heen heeft geslagen, ze heeft geleerd niet direct bij de pakken neer te zitten wanneer iets niet zo goed lukt (hierbij heeft school ook goed geholpen) en ze heeft geleerd dat als ze goed werkt ze alsnog haar stof kent.
Vanaf begin groep 7 kwam bij ons ineens de omslag, dochter begon grote sprongen te maken in haar leerproces. Doordat ze ook geleerd heeft om niet op te geven heeft ze zich 2 niveaus omhoog gewerkt (voor de middelbare) en dat het haar gelukt is maakt haar zo trots. Hierdoor heeft ze ook weer zin gekregen om te leren want als je wat doet, wordt je ervoor beloond.

Ondanks dat dit voor haar niet de makkelijkste weg is geweest denk ik dat het voor haar wel beter is geweest. Ze staat nu veel sterker in haar schoenen, ze was altijd vrijwel de jongste van de klas, en heeft tegen de ouderen op moet boksen. In deze wereld denk ik dat je als vrouw ook sterk in je schoenen moet staan dus ik ben blij dat we haar dat op deze relatief speelse manier hebben kunnen leren.

Edit, ze wordt dus dit jaar in november 12 en begint het nieuwe schooljaar op de middelbare

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 22:39 



 
Profiel   

Britta31 schreef
11 jaar is veel te jong om naar de middelbare school te gaan.Mijn dochters speelde nog met de Barbie’s op deze leeftijd.Onze jongste heeft dus ook een jaar langer gekleuterd.


Ben ik het niet per definitie mee eens. Ik ben blij dat ik op 11-jarige leeftijd naar de middelbare mócht door een vroege doorstroming vanaf de kleuters naar groep 3. Inmiddels ben ik zelf alweer een aantal jaar leerkracht PO na mijn VWO en Onderwijskunde/Pabo. Enige échte nadeel: die maand OV die je als 17-jarige moest betalen als je gaat studeren, terwijl alle 18-jarigen dit wel meteen vergoed kregen :')

Wel is het belangrijk om naar het individu te kijken: in mijn kleuterjaren kreeg je me niet aan het spelen (zowel thuis als op school). Pas toen ik op school naar groep 3 mocht, begon ik thuis meer spelgedrag te laten zien i.p.v. de leergierigheid. Daarnaast hield ik me sociaal-emotioneel goed staande in de groep en heeft de leerkracht me halverwege groep 1 naar groep 2 "overgezet" en meegenomen met die groep, waardoor ik er ook echt al bij hoorde voordat ik in groep 3 kwam.

Vanuit mijn eigen oogpunt als leerkracht zou ik een dergelijke keuze laten afhangen van het sociale en emotionele aspect in combinatie met het algemene welbevinden. Cognitieve ontwikkeling is leuk, maar op school is er genoeg aanbod mogelijk mbt verdieping, verbreding en verrijking om voldoende uitdaging te bieden. Wanneer je niet fijn op je plek zit of sociaal en/of emotioneel niet aansluit bij de groep (qua niveau, samenstelling etc.), dan kom je moeilijker tot ontwikkeling vanwege alle andere prikkels en processen die er gaande zijn. Dat is veel moeilijker te doorbreken dan het inzetten van uitdaging.

Fijn dat de huidige leerkracht jullie meeneemt in het proces en ook haar twijfels kenbaar maakt, zodat jullie met zijn allen tot een uiteindelijke beslissing kunnen komen wat het best past bij jullie kind :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 22:55 



 
Profiel   

Ja,dat is ook een verschil
natuurlijk of het kind nog speels is.Onze dochters speelde dus nog met de barbie’s en wat is nou leuker dan met een stokpaardje proefjes rijden in de wei.Er zijn genoeg meiden die met 11 al “volwassener “ zijn.Dus inderdaad kijken hoe het kind is.Alleen weet je dat nog niet goed als ze 6 zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-21 23:00 



 
Profiel   

Ik ken je dochter niet, dus alleen mn eigen ervaring delen.

Toen ik 4 was, ging ik nog niet veel naar de 1e kleuterklas. Huilen als mn moeder weg ging etc. Maar thuis was ik heel mondig en al erg met letters bezig bijv.
Aan het eind ging ik wat vaker, maar ik was juist gefrustreerd dat ik niet leerde op school. Aan het begin van de 2e kleuterklas kende ik alle letters en even later las ik zelf kinder boekjes.
Ik zat wel op Montessori onderwijs, dus werd zeker toen alles wel anders aangeboden. De hele basisschool was ik wel erg vooruit.

Ik ben van Juli, dus was net 12 toen ik naar de Middelbare ging. Daar was ik opeens 1 van de jongste. Niet per se in mijn klas, maar op zo een grote school. Alles was anders en klassikaal onderwijs kende ik niet.
Juist omdat ze mij "slim" vonden was ik slecht voorbereid en had ik geen voorbereiding gehad, wist niet wat huiswerk maken was of bijv hoe het gaat met cijfers krijgen.

Ik sneeuwde echt weg en niemand die het zag. Pas toen ik onvoldoende's haalde, werd daar naar gekeken, maar verder was dat het wel.

En ondanks alles speelde ik toen ook nog wel af en toe met Barbie's, dus dat veranderde niet per se.

Omdat ze me hoog inschatte, hebben getest en wat aan mn lot hebben overgelaten, liep ik ook juist achter. Ik ben dus blijven zitten en heb daar echt een opdonder van gehad.
Daarna ging het bergafwaarts. Naar lager niveau, andere school, hoe je goed moet puberen ontdekken, feesten, lol maken etc.

Ik ben toen nog een niv lager gegaan en kwam in 3 Mavo. Dat was te makkelijk en door een zwaar ongeluk in examenjaar dat ook toen gemist.

Als ik terug denk en kijk, weet ik wel waar het mis ging, wat anders en beter had gemoeten en ook echt had gekund. Maar daarin zijn vooral de volwassenen om je heen erg bepalend.

Toch denk ik niet dat 1 maand nou zo bepalend kan zijn. Ja, je bent dan een maand 11 op de Middelbare en later kom je eerder van een studie, maar je bent niet de enige.
Ouder zijn dan de rest is ook echt niet altijd leuker of prettiger. Had bijv een meisje in de klas die door een jaar in buitenland, een klas lager zat en dus bij ons, op de Middelbare. Die werd al echt een vrouw,. Is ook karakter, bouw etc, maar zij had in de klas 1, ook oudere vriendin en verder niet. Deed ook niet mee met gekkigheid. Zeker bij dingen zoals schoolfeesten, klasseavonden en kamp bijv, was ze niet op haar plek.

Maar alles valt of staat met de persoon. De een kan beter door en de ander kan beter extra kleuteren.

Ik heb een nicht en neef van half Oktober beiden en die hebben school prima doorlopen, zijn naar Gymnasium gegaan en daarna gaan studeren aan Hbo. Dat merk je echt niet. Zou je echt ene heel jaar jonger zijn, kan dat vast anders zijn dan een maandje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 01:08 



 
Profiel   

Ik denk dat jij als moeder het beste kunt zien hoe jouw kind zich gedraagt en wat goed voor haar is :j als je twijfelt dan zou ik haar nog een jaartje in deze klas laten.

Misschien tel ik verkeerd, maar ze wordt toch 6 als ze net een maand in groep 3 zit? Dus dan zou ze 17 worden als ze net aan haar hbo zou beginnen. Dat is op zich niet heel vreemd geloof ik toch? Ik denk persoonlijk dat die ene of 2 maanden leeftijdsverschil met klasgenoten niet zoveel uit zal maken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-21 06:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 88 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen