Vrouwen in de ict

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:37

Gefeliciteerd!

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:26

Gefeliciteerd!

Hier vanaf maart 2020 al niet meer bij een klant op locatie geweest en een keer of 5 naar kantoor. Ik denk dat thuiswerken voor 50% blijft. Ik merk dat we nu ook beter tegen de klant durven te zeggen dat we voor configuratiewerkzaamheden niet de moeite meer nemen om naar de klant toe te reizen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:37

Gefeliciteerd *\o/* !

Ik ben bezig met een opleiding/cursus voor front end development. Naast UX wil ik graag meer verdiepen in front end :D

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:49

Wat voor framework?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 00:59

Ik werk ook fulltime thuis, maar dat deed ik voor corona ook al veel.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 08:53

Century schreef:
Wat voor framework?

Angular

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:06

Ah leuk, ik ben ook frontend developer en werk met Angular :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:19

Century schreef:
Ah leuk, ik ben ook frontend developer en werk met Angular :)

Oeh Nice :D !

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 21:09

Ik ook. Vue en Angular.

xxvera97xx

Berichten: 109
Geregistreerd: 03-04-16
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:24

Ik ga me ook omscholen naar de IT!
Eerst een mbo4 diploma halen en uiteindelijk is mijn doel om door te stromen naar het HBO. Nog geen idee welke richting ik precies op wil want er is zoveel keus :D

Hebben jullie nog leuke sites waar je gratis kan oefenen met bijvoorbeeld programeren/coderen?? (andere it werkzaamheden mogen natuurlijk ook).

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 09:41

Codecademy!

Als je iets met Microsoft wil gaan doen, op de site van Microsoft zelf staan voor veel certificaten ook gratis cursussen.

Ik heb donderdag mijn AZ-900 examen :o Als ik die gehaald heb, ga ik waarschijnlijk voor de DP-203 en ik wil ook graag nog Python leren. De basis daarvan ken ik al, maar ik wil het beter onder de knie krijgen :))

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:47

Hoi allemaal,

Via de zoekfunctie kom ik in dit topic terecht dus ten eerste excuses dat ik in kom breken.

Ik volg op dit moment een opleiding tot Cyber Security Analyst. Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die dit is/ doet, dus hoop ik hier wat "aansluiting" te vinden.

Ik ben ook begonnen met Sololearn maar Python vind ik toch wel een hele uitdaging :D :') .

Ik ben al wat "ouder" (38) en heb wel al een Bachelor's diploma in Facility Management, werk momenteel in Inkoop/ planning/ supply chain dus ook verder helemaal geen IT-inslag. Maar IT heeft me altijd aangetrokken (vandaar ook mijn website ed.) en zou er toch wel verder mee willen in de praktijk (Cyber Security) al is het maar hobbymatig/ in de avonduren.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:52

Leuk, welkom! Topic ligt al geruime tijd stil :')

Helaas geen Cyber Security ervaring maar ik heb wel veel collega's in dat vakgebied.

Je zegt dat je Python best lastig vind, heb je wel ervaring met andere programmeertalen?

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:57

Ghostattack schreef:
Leuk, welkom! Topic ligt al geruime tijd stil :')

Helaas geen Cyber Security ervaring maar ik heb wel veel collega's in dat vakgebied.

Je zegt dat je Python best lastig vind, heb je wel ervaring met andere programmeertalen?

Ah super bedankt voor je reactie, leuk!

Vroeger kon ik HTML en Java ed., maar dat is uit de time dat ik nog websites maakte met Dreamweaver dus al lang geleden. Inmiddels wel veranderd, haha! Heb dat mezelf toen wel allemaal zelf aangeleerd.

Wat raad jij aan? Qua programmeertaal? Welke is het meest gebruikt/ gevraagd?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:04

Dan heb je in ieder geval de basis ervaring! Ook al is het lang geleden :D

Welke taal ligt echt aan het vakgebied, ik heb niet genoeg kennis van cybersecurity om te weten wat daar veel gebruikt wordt. In mijn eigen vakgebied wordt bijvoorbeeld altijd SQL gevraagd, maar ook wel Python, Java en R.

Waar volg je de opleiding? :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:20

astridastrid schreef:
Ghostattack schreef:
Leuk, welkom! Topic ligt al geruime tijd stil :')

Helaas geen Cyber Security ervaring maar ik heb wel veel collega's in dat vakgebied.

Je zegt dat je Python best lastig vind, heb je wel ervaring met andere programmeertalen?

Ah super bedankt voor je reactie, leuk!

Vroeger kon ik HTML en Java ed., maar dat is uit de time dat ik nog websites maakte met Dreamweaver dus al lang geleden. Inmiddels wel veranderd, haha! Heb dat mezelf toen wel allemaal zelf aangeleerd.

Wat raad jij aan? Qua programmeertaal? Welke is het meest gebruikt/ gevraagd?


Ervaring met Java of JavaScript? Aangezien je het hebt over websites en dreamweaver is JavaScript waarschijnlijker.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:40

Shiloh schreef:
Ervaring met Java of JavaScript? Aangezien je het hebt over websites en dreamweaver is JavaScript waarschijnlijker.

Oh ja! Je hebt helemaal gelijk!

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:43

Ghostattack schreef:
Waar volg je de opleiding? :)

Super bedankt! Helpful! Ja, lastig dat er zoveel "talen" zijn, haha.

Het is een STAP-opleiding van Skillsoft. Erg theoretisch en daarom zou ik ook wel graag (vrijwillig) wat praktijkervaring op willen doen of iets... Lastig!

Het liefst sluit ik me aan bij zo'n "clubje" wat je in films altijd in het donker in een basement bezig is met computers en elkaar inspireren hahah. Maargoed, dat is waarschijnlijk voornamelijk alleen in films :).

RenateHidden
Berichten: 137
Geregistreerd: 02-04-14
Woonplaats: Waalwijk

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:47

Wat leuk dat ik dit topic tegen kom. Ik werk momenteel in de zorg, maar wil iets compleet anders gaan doen. “Iets” in de IT…. Hebben jullie tips voor opleidingen hier in? Het liefst een opleiding waarin je gelijk aan het werk gaat of een opleiding die te combineren is met mijn werk nu. Heb wel inkomen nodig natuurlijk. Ik hoor het graag!

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:55

Er zijn ontzettend veel traineeships in de IT, waarmee je dus on the job leert en klaargestoomd word. Inclusief salaris natuurlijk :P

En aangezien er ook in dit vakgebied een onwijs tekort is, zou ik me daar geen zorgen om maken haha

Astridastrid, tof dat je dat via STAP kan doen! Heb je LinkedIn? Ik zou zeggen, begin daar eens met connecten, post (liefst regelmatig) iets over waar je mee bezig bent en vraag om hulp. Je mag mij ook wel connecten, ik heb wel een redelijk IT netwerk op LinkedIn.

RenateHidden, 'iets' in de IT is wel erg breed :D Ik zou eens onderzoek gaan doen naar welk vakgebied binnen de IT je aanspreekt. Is dat Testing? Data Engeering? UX design? Cloud? Automation? Etc etc

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Vrouwen in de ict

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 19:32

Hey even een vraagje; hoe blijven jullie op de hoogte van IT trends? En dan met name Cyber Security? Maar ook “gewone” trends?

Ben wel benieuwd; ook als jullie tips hebben wat te volgen etc.
Ik word steeds fanatieker! Inderdaad al wel traineeships gevonden en wie weet kan ik bij mijn nieuwe baan ook wel af en toe meekijken. Wie weet. Zou het erg leuk vinden in de praktijk mee te kijken/ bij te leren al is het maar voor de hobby of in een later traject op een ZZP/ consultancy manier.

Super bedankt met de hulp tot zover. Misschien krijgt het toch nog vorm!

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 11:55

Hoi allemaal,

ik weet dat dit een wat ouder topic is, maar hopelijk is het goed dat ik m even een schopje geef met mijn vragen:

Zelf ben ik via internet tutorials code aan het leren. Eerst HTML, toen CSS en nu JavaScript.
Ik studeer elke dag een probeer gewoon maar wat, ik ontdek al doende steeds meer dingen die mogelijk zijn qua functies.

Mijn doel is er een baan in te vinden. Ik denk dan aan UX of Front-end development.

Echter, ik ben redelijk wereldvreemd en ook verlegen. En ik vraag me nu af, bij wat voor type bedrijven kan ik informeren naar mogelijkheden?
Ik heb nog werk tot eind maart en zou daarna heel graag over gaan naar ict. Mede ook door lichamelijke klachten waardoor ik mijn oude werk of gerelateerd niet kan blijven doen.

Ik heb nog een vraag, ik heb een pc maar zou graag een laptop kopen waarop ik kan oefenen met het programmeren. Mijn vraag is nu of een cromebook daarvoor geschikt genoeg is?
Die zijn nl goedkoop refurbished te krijgen.

Alvast erg bedankt voor reacties. Het is nogal nieuw voor mij.

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:02

Gezien je nog geen ervaring hebt, zou ik opzoek gaan naar traineeships in het vakgebied van de IT wat je interessant vind. Bij een traineeship word je intern opgeleid.

Om welke reden zou je een laptop willen ipv de pc die je hebt?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:06

Ghostattack schreef:
Gezien je nog geen ervaring hebt, zou ik opzoek gaan naar traineeships in het vakgebied van de IT wat je interessant vind. Bij een traineeship word je intern opgeleid.

Om welke reden zou je een laptop willen ipv de pc die je hebt?


Dit zou ik ook doen inderdaad :j

Als je al voor een laptop zou willen gaan (wat ik niet snel zou doen als ik gewoon een prima desktop heb) zou ik zeker niet voor een chromebook gaan maar voor een sterkers.

Marigold

Berichten: 12572
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 12:36

Dank jullie voor de reacties!
De reden voor laptop is eigenlijk omdat ik in zithouding last krijg van mijn linker onderbeen. Ik loop elke dag uren om het been goed te houden, wat er precies mee mis is weet ik niet maar de doorbloeding is niet goed. Dat is nu al meer dan een jaar zo na een enkelblessure. Het gaat beter als ik mn been recht vooruit of iets omhoog kan houden, met een laptop op schoot zou ik meer uren per dag door kunnen gaan.
Gedoe, I know. Maar ik wil blijven denken in mogelijkheden en doen wat ik wel kan.
Maar een chromebook is dus te licht?
Goed om dat te weten, ik geef liever niet voor niks geld uit. Gelukkig heb ik wel een goede sterke pc. En W3schools is echt een hele toffe site!

Ik heb privé veel ervaring met de (gehandicapten)zorg en inmiddels ook met mantelzorg en ik heb vind ik zelf slimme ideetjes voor apps en dergelijke die de communicatie kunnen verbeteren. Maar de skills nog niet om dergelijke ideeën uit te werken naar echte apps of tools.
Zo kwam ik eigenlijk op het idee deze richting in te willen.
Wel ben ik al 46 jaar. En ik wordt maatschappelijk vrij makkelijk afgewezen. Waarom precies dat weet ik niet zo goed, ik ben heel aardig O:) maar niet persé sociaal altijd even handig.. ik werk dus ook het liefst alleen.
Ik ben wel goed in probleem oplossend denken, puzzels oplossen, bruggen bouwen. En zou mezelf graag op die manier een beetje nuttig maken de komende 20 jaar die ik nog werkzaam zal zijn.

Ik ga eens zoeken naar traineeships.. ben heel benieuwd of ik bij zoiets zal worden toegelaten. Ik ben zo gewend geraakt aan afwijzingen dus traineeship klinkt voor mij ook al weer als iets dat ‘niet voor mij is’.
Ik zou het wel heel interessant vinden, ook om te ontdekken wat het werk dan eigenlijk inhoudt want zelfs dat weet ik nog niet.

Nogmaals bedankt voor het reageren. Ik zit in de nasleep van covid infectie dus even in de ziektewet en probeer me te oriënteren ivm dus binnenkort verliezen van mn baan.