Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 12 [ 288 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Een eigen bedrijf beginnen vanuit het UWV

 
Profiel   

Als je op belastingdienst.nl kijkt, staat daar uitleg over BTW en de KOR regeling. En ook voorbeelden wanneer je wel of niet voor de KOR zou moeten kiezen.

Of je plant een afspraak met je boekhouder. Die kan al je vragen beantwoorden….
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:06 



 
Profiel   

Ik heb nog geen boekhouder. :o
Ik heb geen idee hoe je een betrouwbare en vooral betaalbare zoekt.

Ik ga echt net rondkomen namelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:13 



 
Profiel   

Er zijn ook boekhoudpakketten, daarmee hou je het zelf bij maar krijg je bijv. automatisch te zien hoeveel je moet betalen. Ik gebruik zelf Moneybird.

Bellatrix schreef
Ohja, ik kan ze idd ook inclusief BTW aanbieden...maar dan moet ik idd zelf de BTW betalen. Lastig dit. Ik kan niet voorspellen hoeveel dat gaat zijn natuurlijk.

Ik heb meestal particulieren maar ik fotografeer een aantal keer per jaar voor iemand haar bedrijf. En het komend showweekend is ook een bedrijf zeg maar.

Maar het is dus niet zeker dat ik die BTW moet afdragen? Wat zijn daar de voorwaarden van dan?

Je moet BTW afdragen totdat je bent ingeschreven voor de KOR. Als jij je daar nu voor aanmeldt geldt dat vanaf kwartaal 4 (oktober-december). Tot oktober ben je dus BTW-plichtig.

Over je camera en laptop heb je ook BTW betaald, die mag je aftrekken omdat het zakelijke aankopen zijn. Stel dat jij minder BTW krijgt dan je zelf hebt betaald, dan krijg je juist geld terug. Dan hoef je dus geen BTW te betalen (maar wel de aangifte te doen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:19 



 
Profiel   

Je zou in het bokt ondernemers topic eens kunnen vragen of er iemand een boekhouder kent in jouw omgeving.

Toen ik begon was het zo dat je geen BTW hoefde af te dragen als het totale BTW bedrag van het hele jaar onder een bepaald bedrag bleef, rond de €2000 was dat dacht ik.. Maar sinds de nieuwe KOR kan dat veranderd zijn.
Ik heb de eerste helft van 2020 ook niet in de KOR gezeten, maar toch geen BTW hoeven af te dragen terwijl ik het wel netjes op de facturen heb gezet.
Maar hier regelt de boekhouder dat allemaal.

Lees je ook even in wat betreft fotoboeken; als je een fotoshoot doet en de foto's alleen digitaal aanlevert dan moet je 21% BTW tellen.. Maar als je er een fotoboek bij levert dan hoef je maar 9% BTW af te dragen.
Ik weet dat deze truc vaak in de trouwfotografie wordt toegepast, dan wordt er standaard een trouwalbum geleverd zodat de prijs lager blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:32 



 
Profiel   

Moneybird ziet er interessant uit...zo even beter kijken, zie 60 dagen gratis, wat kost het daarna?

Annemiek, dank je wel, ga ik daar even kijken/vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:39 



 
Profiel   

De KOR is inderdaad veranderd. Voorheen werd gekeken naar de af te dragen BTW op jaarbasis.
Sinds 1 januari 2020 wordt er naar de omzet gekeken. Blijf je onder de € 20.000,= omzet per jaar, kom je onder bepaalde voorwaarden in aanmerking voor de KOR.

Op de site van de Belastingdienst staat ook veel nuttige informatie, hetzij niet altijd even begrijpelijk beschreven.

(sorry, ik lees met belangstelling mee en ik breek even in)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:42 



 
Profiel   

Nou dat dus, er staat daar heel veel info maar ik begrijp de helft niet. :\
Ik stel alle hulp heel erg op prijs want ik weet hier echt helemaal niets van. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:48 



 
Profiel   

Moneybird is een prima programma als je zelf weet hoe en wat binnen je boekhouding. Als ik jouw berichten lees Bellatrix, heb je zeker in dit stadium vooral behoefte aan vragen kunnen stellen en een stuk begeleiding. Daarvoor is moneybird minder geschikt. Ze hebben geloof ik wel een platform waar je vragen kunt stellen.

Wil je echt een boekhouder, dus die jouw administratie ook controleert en je jaarcijfers opstelt en je aangifte IB verzorgt, moet je een boekhouderskantoor zoeken. En die kunnen fors in de papieren lopen is mijn ervaring. Kijk alsjeblieft uit met waar je je vastlegt, zeker in dit beginstadium. Ik sprak vorige week nog een ondernemer die zich over had laten halen bij Entrpnr, zie google. Lijkt leuk maar hij kreeg een eerste factuur van bijna 600 euro en een maandabo van 150 per maand. Voor een heel simpele administratie. Das echt van de zotte!

Ik ga je een pb sturen want hier neerzetten is spammen maar ik werk voor een boekhoud app met veel meer ondersteuning en hele reeele prijzen. Doe je alsnog een deel zelf, met de mogelijkheid tot vragen stellen en het opstellen van al je cijfers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 13:58 



 
Profiel   

Even een beetje Jip en Janneke;

Vanaf 1 oktober ga je gebruik maken van de KOR, dan bereken je geen BTW, maar je mag ook geen BTW aftrekken.

Tot die tijd moet je wel BTW berekenen. Je kunt kiezen of je dat doorberekend naar je klanten of het zelf betaald eigenlijk. Reken je dus 100 voor een shoot zonder boek kies je ervoor om of 121 aan je klant te vragen of om 82,64 over te houden.
Die 17 euro aan BTW moet je in principe afdragen aan de belastingdienst. Maar, als jij kosten hebt gemaakt (en ook de kosten in je aanlooptijd tellen mee, dus ook je camera) mag je daarvan de BTW weer aftrekken, heb jij dus 1000 voor je camera betaald (incl BTW) mag je 170 euro BTW aftrekken en dus kun je 10 shoots doen voor je gaat betalen. Ik hoop dat het eea zo wat duidelijker is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:02 



 
Profiel   

Ja half. Dit begrijp ik al beter.

Mijn camera was 2700 en laptop 1000. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:04 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Ja half. Dit begrijp ik al beter.

Mijn camera was 2700 en laptop 1000. :+


Daarom kwam ik even met cijfers, dat maakt het vaak inzichtelijker.

Als je camera 2700 was en je laptop 1000 incl BTW kun je dus dit 1e kwartaal 642 euro aan BTW aftrekken. Alle BTW die jij over jouw werkzaamheden berekend tot dit bedrag hou je dus zelf.

Nog een rekensommetje;
Voorbeeld 1
Je doet 15 shoots a 100 incl BTW. Je betaalt dus 255 aan BTW.

De voorbelasting (= de door jou betaalde BTW aan een leverancier) is 642. Je hoeft dus geen BTW te betalen.

Voorbeeld 2
Je doet 20 shoots a 250 incl BTW. Je betaalt dan 867 aan BTW. De voorbelasting is 642. 867 - 642 = 225. Dat bedrag betaal je dan aan BTW.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:15 



 
Profiel   

Ok, dit is duidelijk. :)
Omdat ik dus al bij mijn aankopen voor het bedrijf BTW betaald heb hoef ik het BTW dat ik aan mijn klanten bereken niet af te dragen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:20 



 
Profiel   

Dat hangt van de bedragen af. Jij hebt €642,- BTW betaald. Die mag je aftrekken. Dat kun je wegstrepen tegen de BTW die jouw klanten je betalen.

Als jij in dit kwartaal méér dan €642,- BTW betaald krijgt, dan moet je het verschil betalen aan de Belastingdienst. Dus als je in totaal €700,- BTW in rekening brengt moet je 700-642 = €58 betalen.

Als je mínder dan dat betaald krijgt, krijg je het verschil juist terug. Dus als je in totaal €400 BTW in rekening brengt krijg je 642-400 = €242 terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:29 



 
Profiel   

Btw die je betaald hebt op inkopen mag je terugvragen.
Daarna is het gewoon een rekensommetje; hoeveel btw moet ik afdragen min hoeveel btw heb ik betaald. Dat bedrag wat overblijft krijg je terug of moet je betalen.

Welke regio zit je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:32 



 
Profiel   

Even heel kort door de bocht heb je twee soorten BTW:
- Af te dragen BTW (van je omzet)
- Te vorderen BTW (van je inkopen)

Als het bedrag van BTW in je omzet hoger is dan de BTW van je inkopen, dan moet je BTW betalen.
Is het andersom, dan krijg je terug.

Wat manonutjuh zegt dus. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:34 



 
Profiel   

Bellatrix schreef
Ok, dit is duidelijk. :)
Omdat ik dus al bij mijn aankopen voor het bedrijf BTW betaald heb hoef ik het BTW dat ik aan mijn klanten bereken niet af te dragen?


Je bent verplicht om BTW in rekening te brengen en af te dragen.
De BTW over je bedrijfsaankopen krijg je terug.

Het hangt van de bedragen af of je ze onder aan de streep tegen elkaar weg kunt strepen.

Als je levert aan BTW-plichtige bedrijven kunnen die de BTW ook weer terugvragen. Het maakt voor zo'n bedrijf dus niks uit of ze €100 moeten betalen voor een dienst zonder BTW, of €121 inclusief BTW. Een particulier of een niet-BTW-plichtig bedrijf voelt het verschil wel in zijn portemonnee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:39 



 
Profiel   

manonutjuh schreef
Btw die je betaald hebt op inkopen mag je terugvragen.
Daarna is het gewoon een rekensommetje; hoeveel btw moet ik afdragen min hoeveel btw heb ik betaald. Dat bedrag wat overblijft krijg je terug of moet je betalen.

Welke regio zit je?


Achterveld, regio Utrecht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 14:42 



 
Profiel   

Wellicht een idee; is er geen bokker met veel verstand van boekhouding die je in ruil voor een shoot van haar paard vragen mag stellen/die je wil helpen met de eerste aangifte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:34 



 
Profiel   

Ik heb iemand die mij helpt bij mijn gewone bankzaken maar zij is geen boekhouder, zij kent Excel goed en ik vind haar erg fijn. Heb haar gevraagd of ze mij wil helpen met de aangifte maar anders is jou idee ook een optie. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:39 



 
Profiel   

Je mag (moet zelfs) spullen die duurder zijn dan 450 ex BTW in ca 5 jaar afschrijven van je winst.
Citaat
Koop je een PC, laptop, tablet of smartphone? De kosten daarvoor zijn aftrekbaar als het apparaat noodzakelijk is voor je werk. Gaat het niet om een noodzakelijke aanschaf? Indien je er minimaal 90 procent van de tijd zakelijk gebruik van maakt is de aanschaf aftrekbaar.

Let op: koop je een apparaat voor meer dan €450, exclusief btw? De Belastingdienst ziet het dan als een investering. Dat betekent dat je het apparaat moet ‘activeren’ op de balans. Je neemt de aanschaf op de balans op, om die in de komende jaren af te schrijven. De jaarlijkse afschrijving kun je als kosten aftrekken voor de winst.

https://www.boekhouder.nl/kosten-aftrek ... ftrekbaar/

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 17:47 



 
Profiel   

Brainless schreef
Je mag (moet zelfs) spullen die duurder zijn dan 450 ex BTW in ca 5 jaar afschrijven van je winst.

Klopt. Maar dat staat los van de omzetbelasting/BTW.

@TS bij de belastingdienst hadden ze een paar jaar geleden startersvoorlichting, ik weet niet of ze dat nog doen. Ik vond het heel nuttig, even in 1 avondje uitleg over je verplichtingen qua administratie, BTW en inkomstenbelasting, en gelegenheid om vragen te stellen. Een boekhouder kan je veel uit handen nemen, maar het is ook wel heel belangrijk om de basisdingen zelf goed te snappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 19:25 



 
Profiel   

Ik zou bericht krijgen van het KVK met mijn KVK nummer maar ik kreeg maar niets. Dus ingelogd en daar stond mijn nummer. :+ Alleen geen BTW nummer. Die krijg ik met een brief in de komende 2 weken? Eerder kan ik dus geen facturen sturen...dat is best vervelend eigenlijk.

En op welke plek op je website zet je je kvk nummer neer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 18:24 



 
Profiel   

Kun je het btw nummer niet zien in op de site van de belastingdienst? Inloggen voor ondernemers met je digid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 18:59 



 
Profiel   

Oh, dat heb ik nog niet geprobeerd!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 19:30 



 
Profiel   

Let wel, je krijgt twee nummers van de Belastingdienst. Je omzetbelastingnummer, bij een eenmanszaak is deze gebaseerd op de BSN. Dat nummer wordt alleen gebruikt voor de communicatie met de Belastingdienst.
Daarnaast krijg je een BTW-ID, die gebruik je voor alle andere communicatie. Dus die zet je bv. op je facturen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 12 [ 288 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen