Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kassa probleem

 
Profiel   

Ik vind zelf doortellen het handigste en dat is ook de manier hoe ik het vroeger hebt geleerd.
Ik zou eerst eens gaan oefenen met doortellen. Heb je dat eenmaal onder de knie dan zal je merken dat het soms handiger is om bv € 1 bij te vragen omdat het handiger is om een briefje van € 5 terug te geven dan 2x € 2 euro munten. Zeker als je niet veel munten meer hebt.

Wat ik dus zelf doe is:
Stel het € 5,50
Klant betaald met € 50
In principe heef je ze dan € 44,50 terug. Maar door € 0,50 bij te vragen wordt het € 45 wat ze terug krijgen.
Vervolgens is het dan:
Dan wordt het €5, met € 5 erbij maakt 10, 20 maakt € 30 en 20 maakt € 50
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 13:53 



 
Profiel   

Ik heb van mijn 11de tot 18e in een boerderijwinkeltje gewerkt, en moest dus ook altijd rekenen, wanr de kassa was gewoon lekker ouderwerts. Ik gebruikte ook altijd het doortellen, als je dat eenmaal doorhebt is het eigenlijk heel simpel. Ik zou vooral thuis even lekker oefenen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:02 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Ik vind zelf doortellen het handigste en dat is ook de manier hoe ik het vroeger hebt geleerd.
Ik zou eerst eens gaan oefenen met doortellen. Heb je dat eenmaal onder de knie dan zal je merken dat het soms handiger is om bv € 1 bij te vragen omdat het handiger is om een briefje van € 5 terug te geven dan 2x € 2 euro munten. Zeker als je niet veel munten meer hebt.

Wat ik dus zelf doe is:
Stel het € 5,50
Klant betaald met € 50
In principe heef je ze dan € 44,50 terug. Maar door € 0,50 bij te vragen wordt het € 45 wat ze terug krijgen.
Vervolgens is het dan:
Dan wordt het €5, met € 5 erbij maakt 10, 20 maakt € 30 en 20 maakt € 50


Ja dit deed ik ook. Dus stel het is 4,20 zoals in je openingspost en ze geven je een 10 euro briefje met 50 cent, dan:

Eerst 30 cent -> dat maakt 4,50. Dan een euro --> dat maakt 5,50 en 5 euro maakt 10,50.

Nu zou ik niet denken dat je snel 50 cent erbij krijgt als het 20 cent is, want dat zorgt er niet echt voor dat je minder kleingeld hoeft terug te geven, maar het werkt wel op deze manier bij verschillende bedragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:11 



 
Profiel   

Ik vind dit topic zo heerlijk om te lezen :D Het is vooral oefenen, oefenen, oefenen. Ik ben vroegâh caissière geweest als bijbaan en bij alle voorbeelden hier registreert mijn brein al meteen wat het moet zijn.

Kun je al wat met de voorbeelden die je hier krijgt? :) nadat je snapt hoe het werkt met het extra geld bijvragen/krijgen begint het spelletje van 'muntjes verzamelen'. Dat je zorgt dat je de muntjes die hard gaan weer bij spaart. Evenals bijvoorbeeld briefjes van 5 euro.

Ik krijg ineens helemaal zin om weer eens achter een kassa te zitten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:24 



 
Profiel   

Ga thuis oefenen met iemand die het wel snapt. Is toch wel heel lastig om uit te leggen zo

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:25 



 
Profiel   

Vroegâh moest ik het bij de Gamma (dat zeg ik!) het helemaal zelf uitrekenen... de kassa deed noppes :') Ja... het laatje open, zodat ik het geld kon draperen :P


Maar daardoor bleef je wel scherp... ik denk dus dat het gewoon veel oefenen is, want nu ik niks hoef uit te rekenen ben ik er ook een stuk slechter in dan ik vroeger was.
Dus oefenen en privé ook nooit je rekenmachine erbij pakken :P

Maar als ze bv iets van €5,20 moeten afrekenen en ze geven een tientje en 20 cent erbij, dan willen ze 5 euro vast terug. Dus dan is het €10,20 - 5,20 = 5

Het makkelijkste is het extra gegeven losgeld aftrekken van wat ze moeten betalen, dan... trek je dat van het hoofdbedrag af wat ze gaven. Dan weet je meteen wat je terug moet geven.
(of het optellen bij het geen je terug moet geven... dat kan ook).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:25 



 
Profiel   

Ik heb van mijn vijftiende tot twintigste achter de kassa gezeten maar verbaas me erover dat dit zo lastig gevonden wordt. Basis van rekenen lijkt me.

Het was vroeger handiger zodat je niet zoveel kleine muntjes terug kreeg. Kennelijk hebben mensen liever 1 euro in hun portemonnee dan bijvoorbeeld 90 cent in munten. Dus als iets 3,10 kost en ze geven 10,10 dan kan je een rond getal van 7 euro (= 1 briefje van 5 en een 2 euro muntstuk) teruggeven in plaats van 6 euro en 90 cent (=1 briefje van 5, 1 euro, 1 x 50 cent en 2 x 20 cent) . Hetzelfde zal ook wel gelden als ze 10,20 geven dan geef je 7 euro en 10 cent terug (=1 briefje van 5, 1 x 2 euro en 1 x 10 cent dat is nog altijd minder muntjes dan wanneer je alleen 10 euro zou betalen. Plus ze zijn hun kleine muntje ook weer kwijt. En de gedachte is ook dat caissières vaak om klein geld verlegen zitten. Dus het zou wel iets ouderwets zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:30 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik ben eigenlijk van mening dat een kassa (zeker in de gemiddelde winkel) gewoon zelf het wisselgeld zou moeten berekenen. Dit om fouten te voorkomen. Systemen zouden zo gemaakt moeten zijn/worden dat menselijke fouten bijna niet voor kunnen komen.

Er moeten altijd goedkope scholieren achter de kassa zitten over het algemeen (bij de meeste winkels). Ik vind dat je dan niet die mensen verantwoordelijk kan houden voor kasverschillen die voortkomen uit hoofdrekenen. Door met een kassa systeem te werken die het gewoon voor kauwt, voorkom je dit zo veel als mogelijk.


En dan maak je een typfout als je het bedrag invoert en dan klopt er helemaal geen jota van wat je terug moet geven.. Dan zijn de problemen vaak nog veel groter..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:35 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Sky_As schreef
Ik ben eigenlijk van mening dat een kassa (zeker in de gemiddelde winkel) gewoon zelf het wisselgeld zou moeten berekenen. Dit om fouten te voorkomen. Systemen zouden zo gemaakt moeten zijn/worden dat menselijke fouten bijna niet voor kunnen komen.

Er moeten altijd goedkope scholieren achter de kassa zitten over het algemeen (bij de meeste winkels). Ik vind dat je dan niet die mensen verantwoordelijk kan houden voor kasverschillen die voortkomen uit hoofdrekenen. Door met een kassa systeem te werken die het gewoon voor kauwt, voorkom je dit zo veel als mogelijk.


En dan maak je een typfout als je het bedrag invoert en dan klopt er helemaal geen jota van wat je terug moet geven.. Dan zijn de problemen vaak nog veel groter..


Plus dat er ook genoeg klanten zijn die pas later vragen 'wil je er 20 cent bij?' bijvoorbeeld :) Of andersom, dat jij dan in je laatje ziet dat je krap zit en zelf vraagt of diegene er misschien 20 cent bij heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:36 



 
Profiel   

Jep, herkenbaar.. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:36 



 
Profiel   

Wanneer iemand geld bij geeft trek ik het af van het te betalen bedrag.
Dus te betalen €4,20 en iemand geeft €10,- en €0,20 bij dan tel je van €4 tot €10.
Of wanneer het niet passend is, te betalen €37,75 en iemand geeft €53,- is verder tellen vanaf €34,75
Maak het jezelf niet te moeilijk, ga niet uitrekenen wat 53 - 37,75 is wanneer je niet goed bent in hoofdrekenen.
Haal die 3 euro van het te betalen bedrag af zodat je eindigt op €50,-. Dan ga je kijken met welke muntjes/ briefjes het snelste tot dat bedrag komt.
In dit geval dus 5 cent, 20 cent, 5 euro en 10 euro.
Bij de klant in de hand terug tellen. 25cent maakt 35,- 5 maakt 40,- en 10 maakt 50.
Dat je dan misschien niet weet dat je zojuist €15,25 hebt terug gegeven is totaal niet belangrijk.
Als je maar terug telt voor de klant zodat elk muntje/ briefje klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:37 



 
Profiel   

Dat veel winkels met andere systemen verder zijn gegaan (het dus weergeeft wat je terug moet geven) en vooral niet meer doortellen is gekomen uit een onderzoek.

Stel je moet € 5,50 betalen.
Klant heeft geen klein geld erbij en betaald met € 50
Klant krijgt dus € 44,50 terug aldus de kassa.
Je mag niet meer doortellen ( 0,50 = 6 + 4 =10 + 40 maakt 50) maar je begint dan met het hoogste bedrag.
Je geeft de 2x € 20 en 4,50
Volgens onderzoeken blijken er dan toch minder kas verschillen voor te komen. Of het daadwerkelijk zo is, geen idee.
Wij kregen toentertijd een avondcursus en we mochten echt niet meer doortellen.
Zelf vind ik het wel altijd, net of je geen kassa kan draaien _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:38 



 
Profiel   

Heb je een kassa die aangeeft wat je terug moet geven? Dan tel je het bedrag dat ze 'extra' geven op bij het bedrag dat jouw kassa aangeeft dat je terug hoort te geven.

En inderdaad... oefenen oefenen oefenen, bij ons werd het altijd een uitdaging om de lade zo vol mogelijk met kleingeld te krijgen door 'bij te vragen' :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:38 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Geeft je kassa niet aan wat je terug moet geven?
Dus dat je in kan geven dat de klant 10,55 geeft, en dat er dan komt te staan wat je terug moet geven?
Dat zou het makkelijkste zijn.....


Dat is zo, maar als iemand bijvoorbeeld 18,20 moet betalen, en die geeft 20 euro, en je slaat dat al aan en de klant komt daarna pas met die extra 20 cent, ben je van de leg :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:39 



 
Profiel   

Pistasche schreef
Heb je een kassa die aangeeft wat je terug moet geven? Dan tel je het bedrag dat ze 'extra' geven op bij het bedrag dat jouw kassa aangeeft dat je terug hoort te geven.

En inderdaad... oefenen oefenen oefenen, bij ons werd het altijd een uitdaging om de lade zo vol mogelijk met kleingeld te krijgen door 'bij te vragen' :D


En dat jij dan je fanatiek bij elkaar gesprokkelde euro's aan die nieuweling mocht gaan geven, omdat die het spel nog niet onder de knie had -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:40 



 
Profiel   

Kun je niet een wat grotere rekenmachine naast je kassa leggen? Ik reken vrij gemakkelijk uit mijn hoofd (sorry oude generatie) en ik denk zomaar, dat als je dat niet goed kunt je beter met een rekenmachine gauw alles kunt in tikken. Geen stress en je zit altijd goed.
Ik had de rekenmachine altijd bij de hand omdat de klanten vaak met andere bedragen kwamen die ze dachten terug te krijgen. Dus dan tikte ik het gauw in en draaide het machientje naar hen toe. Dan is het ook gelijk duidelijk want je bent echt niet de enige die wat minder sterk is met hoofdrekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:44 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Biks2 schreef
Ik schaam me hier best wel voor maar kan iemand mij uitleggen hoe je handig terug telt als een klant geld bij geeft, wat niet passend is?

4,20 en dan 0,20 cent bij geven is prima, maar soms krijg ik er bijvoorbeeld 0,50 bij of wat anders. Ik snap eigenlijk niet waarom klanten dit doen en krijg er ik raak nogal in de war..

Ik ben opgegroeid in het online tijdperk dus kan er ook mee te maken hebben. Veel oudere klanten en mijn collega's zijn ook 50+.

Ik kom er vaak wel mee weg omdat veel mensen pinnen, contant betalen zonder bij te geven of contant betalen met gepast bijgeven.

Zou het heel fijn vinden als iemand me dit kan uitleggen, Google geprobeerd maar niks gevonden.. collega's hebben het wel eens uitgelegd maar ik snap het eigenlijk nog steeds niet.

heb je een kassasysteem die zegt hoeveel geld je terug geeft en is het probleem vooral indien je erbij krijgt indien je het al ingetikt had?

Dan tel je het extra gekregen geld gewoon bij je teruggave.

BV
Klant moet 4.20 betalen en geeft 10 euro, jij tikt 10 euro in de kassa en de kassa zegt: 5.80 euro terug.
Klant geeft 20 cent extra => 4.80+0.2 = 5 euro terug.
Klant geeft 50 cent extra => 4.80 + 0.5 = 5.30 terug.



Bovenstaande voorbeeld klopt niet.

De klant komt hier tekort
Als de klant 4.20 moet betalen krijgt hij 5,80 terug en als hij er 20 cent bij doet krijgt hij 6 euro terug.

Het kan niet dat hij geld bij geeft en dan nog minder terug krijgt dan die 5,80 die hij al zou krijgen

As je 10,20zou intikken zou de kassa zeggen dat de klant 6 euro terug krijgt
Als je 10, 80 zou intikken zegt de kassa dat de klant 6,30 terug krijgt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:48 



 
Profiel   

Sky_As schreef
Ik ben eigenlijk van mening dat een kassa (zeker in de gemiddelde winkel) gewoon zelf het wisselgeld zou moeten berekenen. Dit om fouten te voorkomen. Systemen zouden zo gemaakt moeten zijn/worden dat menselijke fouten bijna niet voor kunnen komen.

Er moeten altijd goedkope scholieren achter de kassa zitten over het algemeen (bij de meeste winkels). Ik vind dat je dan niet die mensen verantwoordelijk kan houden voor kasverschillen die voortkomen uit hoofdrekenen. Door met een kassa systeem te werken die het gewoon voor kauwt, voorkom je dit zo veel als mogelijk.


Ik vind juist het terug tellen als extra controle voor jezelf en de klant beter. Anders pak je zo je handje met centjes en kan het nog verkeerd gaan. Dus als een product bijvoorbeeld 21,35 kosten en de klant geeft 30. Zeg ik altijd en 0,05 is 0,40 en 0,10 is 0,50 en 0,50 is 22 en 2 is 25 en 5 is 30. :D en als ik dan iets mis pak te veel of te weinig kan ik altijd nog corrigeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:49 



 
Profiel   

Marjo schreef
Sky_As schreef
Geeft je kassa niet aan wat je terug moet geven?
Dus dat je in kan geven dat de klant 10,55 geeft, en dat er dan komt te staan wat je terug moet geven?
Dat zou het makkelijkste zijn.....


Dat is zo, maar als iemand bijvoorbeeld 18,20 moet betalen, en die geeft 20 euro, en je slaat dat al aan en de klant komt daarna pas met die extra 20 cent, ben je van de leg :P


Dan kan je heel gemakkelijk die 20 cent optellen bij wat de kassa aangeeft dat je terug moest betalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 14:49 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Dat veel winkels met andere systemen verder zijn gegaan (het dus weergeeft wat je terug moet geven) en vooral niet meer doortellen is gekomen uit een onderzoek.

Stel je moet € 5,50 betalen.
Klant heeft geen klein geld erbij en betaald met € 50
Klant krijgt dus € 44,50 terug aldus de kassa.
Je mag niet meer doortellen ( 0,50 = 6 + 4 =10 + 40 maakt 50) maar je begint dan met het hoogste bedrag.
Je geeft de 2x € 20 en 4,50
Volgens onderzoeken blijken er dan toch minder kas verschillen voor te komen. Of het daadwerkelijk zo is, geen idee.
Wij kregen toentertijd een avondcursus en we mochten echt niet meer doortellen.
Zelf vind ik het wel altijd, net of je geen kassa kan draaien _O-

Het doortellen is volgens mij wel iets typisch Nederlands. In België doen we dit eigenlijk gewoon nergens.
Je geeft gewoon het wisselgeld in een keer terug, eventueel met de vermelding: 44.50 euro terug, alsjeblieft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:28 



 
Profiel   

Ik zie mijzelf nog zitten in klas 2 op het vmbo en we kregen een toets dit onderwerp ( klant geeft geld bij , hoeveel geef je terug en het onderwerp afronden met geld) ik snapte er geen ene hol van. Heel veel frustratie en heel lang aan de tafel gezeten met mijn vader die het probeerde uit te leggen. Dikke onvoldoende op de toets :')

In klas 3 moesten we stagelopen en omdat ik toen geen zin meer had om mijn best te doen , kwam ik door nood terecht in een winkel waarbij ik ook kassa leerde draaien. Ook hier viel het kwartje niet , zodat een begeleider van mij zei , maar wat ze extra geven trek je gewoon van het bedrag af. En toen viel het kwartje eindelijk!

In de jaren die volgde werkte ik voornamelijk achter de kassa en zo heb ik het goed geleerd. Ik gebruikte nooit het systeem die het voor mij uitrekende want dat vond ik nog veel ingewikkelder dan het uit mijn hoofd doen. Maar ik had ook wel eens een black-out gaf een mevrouw een heel stom bedrag allemaal in klein geld maar bemoeide hier zich mee en toen was ik het helemaal kwijt. Ik kreeg toen de opmerking 'ja maar hier werken ook mensen met een beperking dus die kunnen er niks aan doen'. Volgens mijn beste vriendin die daar toen ook werkte trok ik een heel grappig gezicht naar die mevrouw. ( ik werkte daar juist om de mensen met een beperking wat te ondersteunen tijdens de drukte want dat was voor die doelgroep juist vaak teveel)

grappige is dan dat ik 5 jaar later als begeleider in een wooninstelling werk voor mensen met een verstandelijke en meervoudige beperking :') Maar is goed mevrouw omdat ik moeite heb met getallen heb ik een beperking :+


Wat ik daarmee wil zeggen schaam je er niet voor ik ben ook zo slecht met getallen en met geld lukt het mij vaak als enige wel. Maar als iemand opeens heel wat geks vraagt blokkeer ik ook wel vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:37 



 
Profiel   

Ik moest op de markt vroeger altijd doortellen. Als je het eenmaal door hebt is het een eitje. Je moet juist terugtellen.

Bv: 4.30, iemand geeft 10 euro en 50 cent extra. Dan dat extraatje er af trekken en vanaf daar rekenen. Dus 50 cent eraf is 3,80 en dan gaan teruggeven. Dus 20 cent is 4, +1 euro is 5 +5 euro is 10.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 15:47 



 
Profiel   

Ontzettend bedankt voor jullie tips!

Wij hebben geen kassa waarop staat wat je moet teruggeven helaas. Mijn baas praat nog in termen als stuivers en kwartjes zelfs!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:31 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Ik vind zelf doortellen het handigste en dat is ook de manier hoe ik het vroeger hebt geleerd.
Ik zou eerst eens gaan oefenen met doortellen. Heb je dat eenmaal onder de knie dan zal je merken dat het soms handiger is om bv € 1 bij te vragen omdat het handiger is om een briefje van € 5 terug te geven dan 2x € 2 euro munten. Zeker als je niet veel munten meer hebt.

Wat ik dus zelf doe is:
Stel het € 5,50
Klant betaald met € 50
In principe heef je ze dan € 44,50 terug. Maar door € 0,50 bij te vragen wordt het € 45 wat ze terug krijgen.
Vervolgens is het dan:
Dan wordt het €5, met € 5 erbij maakt 10, 20 maakt € 30 en 20 maakt € 50


Zo deed ik het ook. In het begin vond ik het verschrikkelijk als mensen geld bij gaven, maar uiteindelijk wordt het inderdaad automatisme. Door terug te tellen, controleer je meteen jezelf of je niet teveel/te weinig terug geeft. Ik telde alleen niet ieder briefje terug, ik zei dat 5 maakt 10 en 40 erbij maakt 50. Net wat sneller ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:41 



 
Profiel   

Marjo schreef
Sky_As schreef
Geeft je kassa niet aan wat je terug moet geven?
Dus dat je in kan geven dat de klant 10,55 geeft, en dat er dan komt te staan wat je terug moet geven?
Dat zou het makkelijkste zijn.....


Dat is zo, maar als iemand bijvoorbeeld 18,20 moet betalen, en die geeft 20 euro, en je slaat dat al aan en de klant komt daarna pas met die extra 20 cent, ben je van de leg :P


Misschien stomme vraag, maar ben je dan verplicht die €0.20 aan te nemen? Kun je dan niet gewoon bedanken dat die 20 genoeg is?
Ik heb nooit achter de kassa gezeten maar vind dit wel intressant.
Als ik contant betaal bij boodschappen geef ik nooit kleingeld bij, tenzij het gevraagd word en ik het wel in mn portemonee heb.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen