Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Effectief/slim studeren?

 
Profiel   

:wave:

(kon zo snel geen recent topic hierover vinden, als deze er wel is excuus)
Ik ben afgelopen september begonnen op de uni en merk dat ik er niet helemaal uitkom hoe ik nou het beste stof lees, samenvat en leer. Met als doel dat je 'bij blijft' en niet alles nog moet gaan leren in de week voor het tentamen.
Ik heb havo en een hbo opleiding gedaan waar het me vrij gemakkelijk af ging en ik de meeste tentamens al haalde als ik enkel de dia's van de colleges goed had doorgenomen. Dus toen heb ik nooit mij super veel in hoeven te zetten daarvoor :=
Nu op de uni is het tempo een stuk hoger en ook de hoeveelheid stof is veel meer dan ik op het hbo kreeg voor 1 tentamen :wow:
Nu zitten er ongetwijfeld genoeg (ex) studenten op bokt dus is mijn vraag;

Hoe studeer je 'effectief'?

En dan met name hoe je aantekeningen maakt tijdens colleges (alles of enkel kern dingen?), hoe vat je samen of download/koop je een samenvatting en hoe leer je voor een tentamen?
Als ik erover google zie ik termen zoals 'Active recall', flashcards en mindmaps staan en ook zijn er allerlei apps...
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

Brand los :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:03 



 
Profiel   

Lees graag mee, doe nu een HBO deeltijd studie. Ik begrijp alle stof prima, maar het lukt me gewoon niet om het te onthouden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:05 



 

Kijk vooral wat bij jou en jouw leerstijl past. Mijn manier van studeren was bijvoorbeeld helemaal niet zo efficiënt, maar wel effectief voor mij. Ik ben heel slecht in het onthouden van informatie die ik hoor, en als ik er geen beeld bij kan vormen, dus mijn college-aantekeningen waren altijd bijna woordelijk wat een docent zei. Dit vatte ik daarna dan nog eens samen.

Qua samenvatten van boeken was het bij mij een kwestie van het kunstje van tentamenvragen doorkrijgen. Veel tentamens zijn op een vergelijkbare manier opgebouwd, in mijn geval was het dat ze vooral op zoek waren naar bepaalde kernwoorden. Toen ik dat eenmaal doorhad, leerde ik de stof aan de hand van wat ik dacht dat de meest waarschijnlijke kernwoorden waren en maakte daar in m'n hoofd een mind map van, zodat ik wel alle informatie kon onthouden, maar gewoon in een verzameling kernwoorden en niet in ellenlange zinnen. In mijn samenvatting schreef ik dan kort de verbanden tussen die kernwoorden uit. Je kunt dan op tentamen ook heel kort en bondig antwoorden, maar wel alle punten krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:11 



 
Profiel   

Ik maakte tijdens de les aantekening, heel kort, dus kernwoorden. Vervolgens maakte ik zelf een samenvatting van de stof met daarin mijn aantekeningen verwerkt. Voor het leren voor een tentamen maakte ik flash cards met de hand. Door het opschrijven leerde ik nl ook al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:14 



 
Profiel   

Bij mij hielp het heel goed om alle PowerPoints van te voren in Word te plakken als een soort van samenvatting. Dan had ik de stof voor de les al enigszins gezien en wist ik wat ik kon verwachten. Gedurende de les vulde ik dit dan aan met aantekeningen. Op die manier had ik richting het tentamen al een kant en klare samenvatting :)

Daarnaast hielp het mij om even wat oud tentamens te bekijken. De vraagstelling is vaak enigszins gelijk en als je doorhebt wat ze van je verwachten wordt het ook een stuk makkelijker :)

En daarnaast is het op de Uni niet meer echt uit je hoofd leren (enkel wat belangrijke punten / termen), maar vooral begrijpen hoe het in elkaar zit dat je het op een ander vraagstuk ook kan toepassen.

Dit hielp bij mij altijd goed, hopelijk heb je er wat aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:17 



 

larissa96 schreef
Bij mij hielp het heel goed om alle PowerPoints van te voren in Word te plakken als een soort van samenvatting. Dan had ik de stof voor de les al enigszins gezien en wist ik wat ik kon verwachten. Gedurende de les vulde ik dit dan aan met aantekeningen. Op die manier had ik richting het tentamen al een kant en klare samenvatting :)

Daarnaast hielp het mij om even wat oud tentamens te bekijken. De vraagstelling is vaak enigszins gelijk en als je doorhebt wat ze van je verwachten wordt het ook een stuk makkelijker :)

En daarnaast is het op de Uni niet meer echt uit je hoofd leren (enkel wat belangrijke punten / termen), maar vooral begrijpen hoe het in elkaar zit dat je het op een ander vraagstuk ook kan toepassen.

Dit hielp bij mij altijd goed, hopelijk heb je er wat aan!
Dat hangt natuurlijk wel van je studierichting af. :P Bij Geschiedenis zijn de tentamens voor een heel groot deel namelijk wel gewoon kennis reproduceren, maar de stof is simpelweg veel teveel om één keertje door te lezen en je er verder doorheen te bluffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:20 



 
Profiel   

Het hangt ook van je studie af denk ik. Zeg heb ik studies gedaan waarbij je veel moet lezen en onthouden en veel minder vaardigheid bij komt kijken.

Bijhouden was voor mij het belangrijkste. Dus alles goed lezen/voorbereiden voor je naar college gaat. Daarbij markeerde ik altijd de essentie en maakte ik soms notities in de kantlijn en eventuele vragen alvast noteren. Dan tijdens college alleen de dingen noteren die nieuw zijn en vragen stellen zodat je de stof echt goed begrijpt. Achteraf korte samenvatting maken van de stof en verwijzingen maken naar echte “stamp stof”.

Voor mij werkt dit goed omdat je dan je eerste kennis opdoet tijdens het lezen, daarna via het vertelde verhaal en/of opdrachten je de stof doorgrond en het in je geheugen. Bevestigd door kort samen te vatten.

Het was bij ons vaak makkelijk om onvoorbereid naar hoorcollege te gaan, maar uiteindelijk blijft die kennis echt beter hangen als je het al kan plaatsen door je voorbereiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:30 



 
Profiel   

@Amy223 Ja dat, ik snap alles alleen is het teveel om te onthouden :j

@Mkango
Mindmap van de kern maken is een goede :) ik zal hem wel moeten opschrijven/tekenen alleen, denk niet dat mijn hoofd nog werkt met al die verschillende mindmaps anders :P

@Ir111
En dan waren kernwoorden bijvoorbeeld begrippen? Praktische vraag over de flashcards, koop je dan van die kaartjes om in te vullen of maak je ze echt zelf? Er zijn ook apps voor zag ik.

@larissa96
Helaas is het bij de meeste van mijn vakken zo dat de powerpoint pas na het college erop staat :roll:
Vind het anders ook heel fijn om inderdaad alvast gelezen te hebben. Oude tentamens maak ik inderdaad als die online te vinden zijn :j
Uitleggen/begrijpen is inderdaad belangrijk, maar ik moet soms wel echt gewoon definities weten en heb ook tentamens met meerkeuzevragen en open vragen. Dus dan is alleen goed begrijpen helaas niet genoeg :=


Ik doe trouwens de studie Pedagogische wetenschappen :) dus er zijn ook veel theorieën die ik moet kennen, statistiek 'regels' en soms gewoon echt begrippen zoals bij ontwikkelingspsychologie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:31 



 
Profiel   

Lieke schreef
Het hangt ook van je studie af denk ik. Zeg heb ik studies gedaan waarbij je veel moet lezen en onthouden en veel minder vaardigheid bij komt kijken.

Bijhouden was voor mij het belangrijkste. Dus alles goed lezen/voorbereiden voor je naar college gaat. Daarbij markeerde ik altijd de essentie en maakte ik soms notities in de kantlijn en eventuele vragen alvast noteren. Dan tijdens college alleen de dingen noteren die nieuw zijn en vragen stellen zodat je de stof echt goed begrijpt. Achteraf korte samenvatting maken van de stof en verwijzingen maken naar echte “stamp stof”.

Voor mij werkt dit goed omdat je dan je eerste kennis opdoet tijdens het lezen, daarna via het vertelde verhaal en/of opdrachten je de stof doorgrond en het in je geheugen. Bevestigd door kort samen te vatten.

Het was bij ons vaak makkelijk om onvoorbereid naar hoorcollege te gaan, maar uiteindelijk blijft die kennis echt beter hangen als je het al kan plaatsen door je voorbereiding.


Bedankt, dit is een goed voorbeeld van wat ik in gedachten had. Ik lees namelijk bijna alle stof wel vantevoren maar markeren en notities maken deed ik nog niet... misschien ook daarom dat ik ook zo snel afdwaal tijdens het lezen := Ga ik eens doen!
Wat bedoel je met verwijzingen maken naar stamp stof?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:36 



 
Profiel   

Ir111 schreef
Ik maakte tijdens de les aantekening, heel kort, dus kernwoorden. Vervolgens maakte ik zelf een samenvatting van de stof met daarin mijn aantekeningen verwerkt. Voor het leren voor een tentamen maakte ik flash cards met de hand. Door het opschrijven leerde ik nl ook al.


Zo deed ik het ook.

Oh en ik wilde dat ik oordoppen tijdens het leren en de tentamens eerder had uitgevonden. Ik ben nogal snel afgeleid en daarmee kon ik me veel beter concentreren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:56 



 

_Lois_ schreef
Lieke schreef
Het hangt ook van je studie af denk ik. Zeg heb ik studies gedaan waarbij je veel moet lezen en onthouden en veel minder vaardigheid bij komt kijken.

Bijhouden was voor mij het belangrijkste. Dus alles goed lezen/voorbereiden voor je naar college gaat. Daarbij markeerde ik altijd de essentie en maakte ik soms notities in de kantlijn en eventuele vragen alvast noteren. Dan tijdens college alleen de dingen noteren die nieuw zijn en vragen stellen zodat je de stof echt goed begrijpt. Achteraf korte samenvatting maken van de stof en verwijzingen maken naar echte “stamp stof”.

Voor mij werkt dit goed omdat je dan je eerste kennis opdoet tijdens het lezen, daarna via het vertelde verhaal en/of opdrachten je de stof doorgrond en het in je geheugen. Bevestigd door kort samen te vatten.

Het was bij ons vaak makkelijk om onvoorbereid naar hoorcollege te gaan, maar uiteindelijk blijft die kennis echt beter hangen als je het al kan plaatsen door je voorbereiding.


Bedankt, dit is een goed voorbeeld van wat ik in gedachten had. Ik lees namelijk bijna alle stof wel vantevoren maar markeren en notities maken deed ik nog niet... misschien ook daarom dat ik ook zo snel afdwaal tijdens het lezen := Ga ik eens doen!
Wat bedoel je met verwijzingen maken naar stamp stof?
Wel een kleine tip: gebruik potlood voor het onderstrepen en eventuele notities in de kantlijn. Mocht je dan een keer iets verkeerds onderstrepen, dan zit je niet met een afleidende neonroze streep in je boek. :D

Wat ik overigens ook deed met het maken van notities, was verbanden in de kantlijn schrijven als die er waren, vaak kon ik daarmee een paragraaf in één woord samenvatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 16:57 



 

Even uit eigen ervaring, of het voor iedereen werkt laat ik in het midden :Y) :

Ik besliste per vak of het noodzakelijk was colleges te volgen.
"Cursus-voorlees-vakken" bleef ik thuis. Bespaar je veel tijd mee, je moet dan wel de zelfdiscipline hebben iets studiegerelateerd in de plaats te doen. Eventueel op een ander tijdstip, maar trap niet in de val van 'niet naar college = meer vrije tijd'.

Ga je toch naar een college, is voorbereiding echt de meest waardevolle tip. Anders loop je het risico door afleiding, vermoeidheid, geen zin,... echt helemaal niets mee te krijgen van het college en dat is zonde van je tijd.

Notities nemen tijdens een college is echt per vak verschillend.
Heb je bijvoorbeeld een Engelstalig wetenschappelijk boek van 400 blz, dan kan het wel aangenaam zijn ook Nederlandstalige handouts te hebben met links en rechts een notitie.
Sommige proffen vinden hun eigen toevoegingen tijdens college ook erg belangrijk - probeer in te schatten bij wie dat zo is en noteer.

Bij andere vakken is het echt gewoon beter om achterover te leunen en te luisteren / mee te denken.

Bij grote vakken richt je je uiteindelijk toch vaak op de cursus / het boek, en heb je geen zin, tijd, behoefte meer om ook nog eens je (soms onduidelijke) collegenotities erbij te halen. Althans zo was het bij mij :o Bovendien noteer je ongewild soms gewoon dingen die letterlijk in de cursus staan, dat is dus ook vrij zinloos.

Aan het einde van de dag is het nuttig je colleges te overlopen. Gewoon kort even kijken wat je hebt gedaan, en hoe je dit binnen het vak kan plaatsen. In welk deel van de cursus zit je, en hoe is dat gerelateerd aan reeds geziene leerstof + hoe denk je dat te linken aan toekomstige leerstof binnen dit vak?

De inhoudstafel van elk vak is zo fijn om te gebruiken. Niet enkel om een overzicht te behouden van de colleges / leerstof, maar ook bij aanvang van het eigenlijke studeren!

Voor je je boek induikt, vind ik het echt raadzaam om de inhoudstafel er apart bij te nemen.
Bestudeer deze, zodat je weet welke hoofdstukken er bij het vak horen, wat het verband is tussen de verschillende hoofdstukken. Hoe de verschillende hoofdstukken zijn opgedeeld etc. (en ook: welke hoofdstukken eventueel geschrapt zijn :Y) ) Zijn alle hoofdstukken gelijk verdeeld? Of zijn er grote en kleine hoofdstukken? Is er een opbouw in belangrijkheid, enzovoort enzoverder. Een inhoudstafel-analyse dus :7 Dat werkt niet voor elk vak, maar toch voor veel vakken vond ik.

Daarna is het de grootst gemaakte fout om gewoon op bladzijde 1 de eerste zin te beginnen lezen en proberen te memoriseren.

Kies eerst met welk hoofdstuk je wil beginnen (dat mag uiteraard het eerste zijn), en bekijk de titelstructuur (ook weer aan de hand van de inhoudstafel). Dan lees je een stuk dat je wil gaan verwerken. Bijvoorbeeld "2.1 puntjepuntjepuntje" + alle bijhorende tekst. Eerst gewoon lezen en dan verwerken (begrijpen + studeren).
Vervolgens link je dit ook weer aan de rest van het hoofdstuk én aan de cursus.

Wil je graag iets samenvatten, kan het erg fijn zijn een mindmap te maken. Is je hoofdstuk te groot, of lijkt dit je teveel werk, kan je enkele belangrijke begrippen noteren in de titelstructuur van je inhoudstafel (die je bijvoorbeeld overneemt in word).

Heb je een vak waarvoor je veel woorden moet vanbuiten leren is het ook belangrijk deze weer in het juiste hoofdstuk te kaderen. Of het nu om Frans gaat of om celbiologie, plaats de woorden in hun juiste context in plaats van gewoon over te nemen.
Begrijp bijvoorbeeld Latijnse benamingen, dat helpt ze te onthouden. Bij andere woorden die totaal geen logische afkomst lijken te hebben kun je je fantasie gebruiken waardoor je ze wel kan koppelen en onthouden. Ezelsbruggetjes zijn soms ook fijn (Alle Appels In Een Mand), maar maak er niet té veel want uiteindelijk kan dat rommelig worden en vergeet je welk ezelsbruggetje bij welk stukje hoorde.

Van mindmaps is het in elk geval wel bewezen dat ze enorm goed helpen met onthouden omdat je ze kan visualiseren + het opmaken van een mindmap is ook een vorm van ontspanning voor je brein, terwijl je toch nuttig bezig bent. Je hoeft ze niet helemaal fancy te maken, verlies niet teveel tijd aan versiering en kleurtjes etc. - tenzij je tijd hebt natuurlijk.

Bij studeren is herhaling de allergrootste garantie op succes. Zélfs wanneer je iemand bent die maar 1x hoeft te lezen en het dan wel weet, herhaling is goud waard en plaatst alles in een goede context.

Hoe vaak herhalen?
Ben je klaar met stukje 2.1, herhaal dit even voor jezelf. Dat kan kort en krachtig zijn, maar je kan het ook voor de spiegel gaan uitleggen als je daar behoefte aan hebt.

Ben je klaar met een heel hoofdstuk --> herhaal heel het hoofdstuk en plaats het ook weer in zijn geheel (dat moet een automatisme zijn).

Elk einde van de dag is het een goede tip niet enkel colleges te overlopen, maar ook je zelfstudie weer een keer te herhalen. Dus als je in de ochtend een x aantal bladzijden verwerkt hebt, herhaal die nog een keer.

Wil je het helemaal goed doen, herhaal dan een week later nog eens wat je gestudeerd had.

Idealiter moet je ervoor zorgen dat je alles al verwerkt én een keer herhaald hebt voor het tentamen.
Maar nogmaals, dat is in de ideale wereld, vaak verloopt de praktijk net ietsje anders :Y)

Werken met kleur (titels, nieuwe begrippen) kan handig zijn, maar overdrijf niet. Ik zag soms studenten hun hele boek inkleuren. Ik geloof niet dat je dan nog een groot onderscheid kunt maken tussen hoofdzaak en bijzaak.

Vakken met oefeningen zoals wiskunde, statistiek, fysica, chemie,.. vergen natuurlijk een andere manier van studeren. Hiervoor geldt vooral: begrijp de theorie, pas dit toe. Oefenen, oefenen, oefenen. Inderdaad oude tentamens en opdrachten maken, probeer zoveel mogelijk oefeningen te pakken te krijgen als nodig is. Bewijsvoeringen moet je echt zelf stap voor stap maken, zodat je op een tentamen een stelling kunt bewijzen die niet in de cursus stond. Het is belangrijk om bij dit soort vakken echt het kwartje te voelen vallen, dan wordt het leuk en makkelijker. Het is geen schande om hulp in te schakelen als dat nodig is, dat geldt trouwens voor elk vak (én voor faalangst, mocht je dat hebben)

Zorg er ook voor dat je jezelf traint op het beantwoorden van meerkeuzevragen. Aan de universiteit kunnen meerkeuzevragen behoorlijk pittig zijn en al snel foutief ingevuld.
Laat je ook niet vangen door een open boek tentamen! Hoe dik en moeilijk het boek in kwestie ook mag zijn, wurm jezelf er doorheen! Studeer alsof het geen open boek tentamen is, je zal het wellicht nodig hebben :o

Ik zie vast een heleboel dingen over het hoofd maar het is dan ook al een tijdje geleden :o

Belangrijke dingen als universiteitsstudent zijn ook een goed time management en goed voor jezelf zorgen: gezond eten, sporten en voldoende nachtrust. Het uitgaansleven hoort er voor velen bij, en dat kun je ook gerust hebben als jonge twintiger, maar gun jezelf ook wel voldoende rust. Dat bevordert het opnemen van leerstof. Slapen / Netflix is dus geen schande als je daar behoefte aan hebt ;)

Wat time management betreft, probeer zo goed mogelijk te kaderen hoeveel tijd je aan je studie wenst te besteden en maak hier een goede weekplanning rond. Voor je het weet is er weer een week voorbij en heb je niet gedaan wat je wilde doen. Toen ik net begon met studeren zei iemand: 'if you fail to plan you plan to fail', dat vond ik een hele goede.

Lange post, en heb echt het gevoel maar de helft te hebben verteld, maar het is gewoon niet in twee zinnen uitgelegd :o Succes en vooral: veel plezier de komende jaren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 17:50 



 
Profiel   

_/-\o_
Heleboel nuttige tips, heel erg bedankt :D
Bedoel je met inhoudstafel van een vak de leerdoelen?
En wat bedoel je met titelstructuur? Dat een hoofdstuk van een boek bestaat uit paragrafen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:05 



 

De inhoudsopgave van een boek,

De titelstructuur is mogelijk een zelf bedacht woord was ik even vergeten sorry :o maar dat bedoel ik met het overzicht van hoofdtitel van een hoofstuk, ondertitel, enzoverder. Excuses voor de onduidelijkheid :o


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-12-21 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 18:57 



 

Leerdoelen zijn soms handig bij het opstellen van een to do lijst per vak, en soms ook bij het studeren als een soort checklist. Ligt een beetje aan hoe de leerdoelen opgesteld zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:00 



 
Profiel   

Er is een super goeie cursus op Coursera over hoe je brein werkt en hoe je leert. Als je die cursus doet, dan leer je dus hoe je moet leren. Dikke aanrader!

https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:08 



 
Profiel   

Ik studeer ondertussen al een paar jaar aan de universiteit, en neem je graag mee in mijn stappenproces!

Citaat
Hoe studeer je 'effectief'? En dan met name hoe je aantekeningen maakt tijdens colleges (alles of enkel kern dingen?), hoe vat je samen of download/koop je een samenvatting en hoe leer je voor een tentamen?
Als ik erover google zie ik termen zoals 'Active recall', flashcards en mindmaps staan en ook zijn er allerlei apps...


Aantekeningen tijdens het college:
Van te voren schrijf ik het hele college uit, en ik schrijf aantekeningen daar waar de uitleg van de docent het verhaal voor mij duidelijker maakt. Sommige dingen vind ik erg makkelijk en is de powerpoint voldoende, andere dingen vragen om wat meer uitleg of verduidelijking. Dat is dus het deel wat ik op schrijf. Nu zie ik dat bij jou de slides niet altijd van te voren worden gepost, in dat geval zou ik even goed de slides lezen tijdens het college en dan nog steeds alleen opschrijven wat je verheldering biedt. Dan kan je dat daarna samenvoegen.

Ik koop nooit samenvattingen van anderen, het gaat er uiteindelijk om dat jij het begrijpt.

Voor het samenvatten en leren heb ik mijn eigen weg gevonden, en dat zou ik je uiteindelijk ook willen aanraden om ook te proberen. :j Om je daarbij op weg te helpen, dit is hoe ik het doe:

1. Ik maak aantekeningen tijdens het college bij de slides
2. Ik maak van alle informatie op de slides + mijn aantekeningen één document. Hier staat dus álle informatie tot in detail in
3. Ik pak een schrift erbij en ga een samenvatting schrijven
4. Ik leer aan de hand van mijn samenvatting en lees mijn notities door ter verheldering wanneer nodig

Hoe maak ik mijn samenvatting?
Ik combineer verschillende stappen in mijn samenvatting. Enerzijds schrijf ik vragen op, bijvoorbeeld:
Wat is het doel van X?
Voor definities schrijf ik vaak 1 tot 4 kernwoorden op, en aan de hand daarvan kan ik een definitie maken. Ik vind het makkelijker om dan die 4 woorden te onthouden, dan woord voor woord de definitie.

Bij de moeilijkere concepten maak ik er een soort van mindmap van. Ik schrijf dan het overzicht van alles op. Hoe hangt X samen met Y? Wat zijn de belangrijkste begrippen die bij concept X en Y horen? Ik vind dit heel handig om overzicht te creeeren, en dit doe ik dan ook in steekwoorden.

Het is dus een combinatie bij mij van vragen stellen (active recall, aka jezelf vragen stellen tijdens het leren helpt heéél goed om het te onthouden), het opschrijven (7x beter dan lezen, en door het in je eigen woorden op te schrijven denk je ook nog eens na over hoe de samenhang is) en het "stampen".

Let er hierbij wel op dat ik dus niet al mijn aantekeningen ga overschrijven. Mijn doel is om de samenhang, definities en concepten echt te begrijpen. Het kan dus makkelijk zo zijn dat ik op een pagina wat begrippen heb met kernwoorden, maar dan heb ik vaak tijdens het leren mijn aantekeningen ernaast om wel nog de specifieke definitie op te zoeken en te leren. Dit is vooral voor theoretische vakken, voor de andere vakken schrijf ik formules en voorbeelden erbij. Dan schrijf ik bijvoorbeeld een formule en daaronder een voorbeeld in stappen uit. Als je de stappen en het voorbeeld kent, dan kom je al een heel eind!

Dit is voor mij echt de basis, en daarna ga ik oefenen oefenen oefenen met oude tentamens en opdrachten uit het boek.

Hopelijk is het een beetje duidelijk en helpt dit je verder! Anders mag je gerust vragen stellen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:26 



 
Profiel   

_Lois_ schreef
@Ir111
En dan waren kernwoorden bijvoorbeeld begrippen? Praktische vraag over de flashcards, koop je dan van die kaartjes om in te vullen of maak je ze echt zelf? Er zijn ook apps voor zag ik.

Ja begrippen uitleg of soms processen in kernbegrippen weergegeven.

Ik gebruikte indexkaartjes als flashcard. Daar kon ik voordelig aankomen. Je kunt net zo goed een A4tje in stukken knippen. Het opschrijven op de kaartjes was voor mij onderdeel van het leren. Daarna heb ik kilometers door het huis gelopen met die kaartjes, hardop praten en lopen. Bewegen en hardop uitspreken helpt om dingen beter te onthouden. Het hiep mij ook om gefocust te blijven.

Overigens werkte dit voor de 'stamp'vakken. Tentamens die over begrip/toepassen van kennis probeerde ik met mindmaps te doen maar daar ben ik geen ster in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:28 



 
Profiel   

Iriscope schreef
Er is een super goeie cursus op Coursera over hoe je brein werkt en hoe je leert. Als je die cursus doet, dan leer je dus hoe je moet leren. Dikke aanrader!

https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn


Heb jij deze zelf gedaan en afgerond toevallig?
Want ik ken m, was er ooit aan begonnen (nog voor de start van mn studie) en toen kwam ik er niet zo vlug doorheen :o
Is wel al even geleden, dus misschien heb ik gewoon een schop onder mn kont nodig om er weer wat mee te doen :D

@AMCM dankjewel voor de toelichting!
Als voorbeeld, ik heb deze leerdoelen voor een vak wat ik nu heb (november-januari)
1. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van de kenmerkende eigenschappen van het vakgebied orthopedagogiek
2. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van de problematiek van de verschillende doelgroepen van de orthopedagogiek
3. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van etiologische modellen en veel toegepaste behandelwijzen binnen de orthopedagogiek
4. Na afloop van deze cursus heeft de student kennisgemaakt met hedendaagse orthopedagogische vraagstukken en discussies

Ik vind die dus nog vrij breed, heb je misschien een voorbeeld van hoe je dit zou gebruiken of was het bij jou heel anders?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:28 



 
Profiel   

Wat bij mij (3e jaar bachelor) erg goed werkt is het programma Anki! Er ging echt een wereld voor me open toen ik dat programma voor het eerst ging gebruiken. Het zijn eigenlijk online flashcards, maar het heeft erg veel mogelijkheden. Als ik jou was zou ik het zeker even bekijken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:34 



 
Profiel   

_Lois_ schreef
Wat bedoel je met verwijzingen maken naar stamp stof?


Dan maakte ik verwijzingen naar bepaalde pagina’s in het boek, of uitspraken (ik studeerde rechten) of jaartallen (en geschiedenis) waar stof stond die je echt moest leren ipv begrijpen.

Voor tentamen nam ik dan alleen m’n samenvatting door + stof die ik moest stampen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:47 



 
Profiel   

Ja ik heb de cursus gedaan en afgerond. Ik vond hem heel nuttig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:49 



 
Profiel   

Ik vond zelf dat het opschrijven er voor zorgde dat ik veel beter zaken kon onthouden. Dus zelf samenvatten tijdens colleges/lezen van artikelen. En daarna een soort tentamen maken voor mijzelf / flashcarts zodat ik bleef nadenken ipv alleen maar lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:52 



 

_Lois_ schreef
Iriscope schreef
Er is een super goeie cursus op Coursera over hoe je brein werkt en hoe je leert. Als je die cursus doet, dan leer je dus hoe je moet leren. Dikke aanrader!

https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn


Heb jij deze zelf gedaan en afgerond toevallig?
Want ik ken m, was er ooit aan begonnen (nog voor de start van mn studie) en toen kwam ik er niet zo vlug doorheen :o
Is wel al even geleden, dus misschien heb ik gewoon een schop onder mn kont nodig om er weer wat mee te doen :D

@AMCM dankjewel voor de toelichting!
Als voorbeeld, ik heb deze leerdoelen voor een vak wat ik nu heb (november-januari)
1. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van de kenmerkende eigenschappen van het vakgebied orthopedagogiek
2. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van de problematiek van de verschillende doelgroepen van de orthopedagogiek
3. Na afloop van deze cursus heeft de student kennis van etiologische modellen en veel toegepaste behandelwijzen binnen de orthopedagogiek
4. Na afloop van deze cursus heeft de student kennisgemaakt met hedendaagse orthopedagogische vraagstukken en discussies

Ik vind die dus nog vrij breed, heb je misschien een voorbeeld van hoe je dit zou gebruiken of was het bij jou heel anders?


Dit zijn inderdaad erg brede leerdoelen (zijn dat ook de enige? dan is het wel erg magertjes ;) ), sommige zijn een stuk gedetailleerder maar dit kan je dus ook hebben. Hier kan je weinig mee in je studie, maar wat je eventueel wel kan doen is, als je klaar bent met heel de cursus deze leerdoelen lezen en even checken of je weet waarover het gaat. Zo som je in hele grote lijnen de leerstof weer op.

Ikzelf heb leerdoelen nooit als leidraad tijdens het studeren gebruikt maar ik geloof dat het soms wel nuttig kan zijn, dus bekijk het zeker per vak of ze je wat te bieden hebben of niet.
Het is denk ik verplicht om leerdoelen te formuleren als je een vak gaat geven en volgens mij hebben sommige daar gewoon echt weinig zin in en pakken ze het inderdaad 'breed' aan :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:53 



 
Profiel   

Ik zit nu in mijn tweede jaar Gezondheidswetenschappen (universiteit) met als specialisatie Biologie & Gezondheid.
Waar ik merkte dat het eerste jaar soepel ging qua leren (algemene vakken en alles oppervlakkig hoeven kennen), merk ik nu dat ik ook vastloop. Moet heel veel biologische processen tot in detail kennen en vind het ook lastig dit op een effectieve manier te leren.
Mijn eerste tentamen net niet gehaald (0.1 te weinig), maar dit bleek achteraf vooral aan de manier van antwoord geven te liggen. Ik schreef steeds net niet precies op wat ze wilden horen.

Hoe ik het leren aanpak:
Twee documenten, een met college aantekeningen (met daarin de uitleg van de docent en plaatjes) en een met uitwerkingen van mijn casussen (leerdoelen). Deze documenten leg ik naast elkaar (colleges sluiten aan bij de verschillende casussen) en dan ga ik een handgeschreven samenvatting maken. Deze lees ik door en ik kijk filmpjes ter verduidelijking.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 20:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 54 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen