Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Kassa probleem

 
Profiel   

Ik telde wel elk briefje terug. Ik had ooit een klant die mij een twintigje teveel gaf. Zat strak tegen een ander twintigje aan. Ik zag het gelukkig op tijd ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 19:53 



 
Profiel   

Hoe mijn hoofd het berekend:

Stel klant moet €5.30 betalen en geeft €10
Dan zou je dus €4.70moeten terug geven. Geeft de klant er €0.30 bij dan tel ik dat bij het wisselgeld op. €4.70+ €0.30= €5.00

Klant moet €11.20 betalen en geeft €20.00.
Dan zou je dus €8.80 terug moeten geven. Geeft de klant er €1.20 bij dan is het dus
€8.80 +€1.20 = €10

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 20:35 



 
Profiel   

Wanneer je trouwens doortelt, dan kom je nooit verkeerd uit en geef je nooit teveel weg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:13 



 
Profiel   

Ik telde ook altijd door! Er zijn wat goede voorbeelden voorbij gekomen, maar je kan dingen (zeker wanneer het in de kassa onhandig is qua wisselgeld) gewoon weigeren :)

Het is even oefenen, maar wat nobility hierboven aangeeft is inderdaad de meest snelle oplossing. Eerst naar een ronde euro (klant moet €5,70 betalen en geeft €20, dan ga ik eerst naar €6, dan naar €10 en dan naar €20), daarna doortellen naar het totaalbedrag. Op die manier heb je altijd zelf zicht op wat er gegeven is en hoeveel er nog terug moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:18 



 
Profiel   

Goed dat je de vraag stelt!
Ik zou dóórtellen, dus vanaf het bedrag wat iemand moet betalen, naar het bedrag wat ze je geven. Het gaat immers om het verschil tussen wat ze je geven en ze eigenlijk moeten betalen.

Stel ze moeten 6,70 betalen en ze geven je 10,20.
Dan zorg je eerst dat het achter de komma weer gaat kloppen, daar is 0,50 voor nodig en zit je inmiddels op 7,20 en dan is er nog 3 euro erbij om op die 10,20 te komen.

Ander voorbeeld:
Ze moeten 5,40 betalen geven 10,00€,
Om het achter de komma te laten kloppen pak je 0,60, dan zit je op 6€ en dan nog 4€ erbij.

Komt mijn kassawerk in de supermarkt B&W weer bij me boven. Uit de tijd dat je de aanbiedingen nog iedere week uit je hoofd moest kennen :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 21:20 



 
Profiel   

loulou schreef
kiki1976 schreef
Ik vind zelf doortellen het handigste en dat is ook de manier hoe ik het vroeger hebt geleerd.
Ik zou eerst eens gaan oefenen met doortellen. Heb je dat eenmaal onder de knie dan zal je merken dat het soms handiger is om bv € 1 bij te vragen omdat het handiger is om een briefje van € 5 terug te geven dan 2x € 2 euro munten. Zeker als je niet veel munten meer hebt.

Wat ik dus zelf doe is:
Stel het € 5,50
Klant betaald met € 50
In principe heef je ze dan € 44,50 terug. Maar door € 0,50 bij te vragen wordt het € 45 wat ze terug krijgen.
Vervolgens is het dan:
Dan wordt het €5, met € 5 erbij maakt 10, 20 maakt € 30 en 20 maakt € 50


Zo deed ik het ook. In het begin vond ik het verschrikkelijk als mensen geld bij gaven, maar uiteindelijk wordt het inderdaad automatisme. Door terug te tellen, controleer je meteen jezelf of je niet teveel/te weinig terug geeft. Ik telde alleen niet ieder briefje terug, ik zei dat 5 maakt 10 en 40 erbij maakt 50. Net wat sneller ;)

Klopt dat het sneller is. Maar minder nacontrole op je zelf

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:44 



 
Profiel   

AmyJamess schreef
Marjo schreef

Dat is zo, maar als iemand bijvoorbeeld 18,20 moet betalen, en die geeft 20 euro, en je slaat dat al aan en de klant komt daarna pas met die extra 20 cent, ben je van de leg :P


Misschien stomme vraag, maar ben je dan verplicht die €0.20 aan te nemen? Kun je dan niet gewoon bedanken dat die 20 genoeg is?
Ik heb nooit achter de kassa gezeten maar vind dit wel intressant.
Als ik contant betaal bij boodschappen geef ik nooit kleingeld bij, tenzij het gevraagd word en ik het wel in mn portemonee heb.



Ik denk niet dat je dat MOET maar het is wel net zo klantvriendelijk.
Bovendien is het vaak ook voor jouw kassa handig, want muntjes kom je vaker te kort dan briefjes, zeker in periodes dat er veel cash betaald wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:55 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Het enige verschil met de gulden is, dat het kwartje (25 cent) is afgeschaft.

We hebben nu 'kwinten' (20 cent)
en halve euro's (50 cent)
en 'stuivers en dubbeltjes'.


Zo kan je ook echt alles ingewikkeld maken :D
Het is gewoon 5, 10, 20 en 50 cent en dan euro en twee euro hier.

Ik werk al jaren met kassa’s en heb werkelijk nog nooit ergens gehoord dat ze losse euro’s weigeren om de reden die jij noemt. Dat zou nog wel eens verkeerd kunnen vallen en idd wij zijn er altijd dolblij mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:05 



 
Profiel   

Duhelo schreef
kiki1976 schreef
Dat veel winkels met andere systemen verder zijn gegaan (het dus weergeeft wat je terug moet geven) en vooral niet meer doortellen is gekomen uit een onderzoek.

Stel je moet € 5,50 betalen.
Klant heeft geen klein geld erbij en betaald met € 50
Klant krijgt dus € 44,50 terug aldus de kassa.
Je mag niet meer doortellen ( 0,50 = 6 + 4 =10 + 40 maakt 50) maar je begint dan met het hoogste bedrag.
Je geeft de 2x € 20 en 4,50
Volgens onderzoeken blijken er dan toch minder kas verschillen voor te komen. Of het daadwerkelijk zo is, geen idee.
Wij kregen toentertijd een avondcursus en we mochten echt niet meer doortellen.
Zelf vind ik het wel altijd, net of je geen kassa kan draaien _O-

Het doortellen is volgens mij wel iets typisch Nederlands. In België doen we dit eigenlijk gewoon nergens.
Je geeft gewoon het wisselgeld in een keer terug, eventueel met de vermelding: 44.50 euro terug, alsjeblieft.


Hier een Belg die het zelf zo doet en ook op veel plekken zo ziet :j ik tel voor mezelf door, geef de klant dan het kleingeld (‘en dat is 20’) en dan de briefjes (‘en dat is 50’).

Met kassa’s die bedrag noemen soms anders maar meestal bovenstaande.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:10 



 
Profiel   

Ik heb vaak achter de kassa gezeten vroeger, eerst bij de supermarkt, toen bij de Hema en later bij de benzinepomp. Ik was heel blij dat de kassa aangaf wat ik moest teruggeven want ik was super slecht in hoofdrekenen. Bij simpele bedragen iets bijgeven ging het wel goed maar als ze iets bij gaven wat voor mijn hoofd niet logisch was kreeg ik ook een black out. Ik raakte helemaal in de war en bijna in paniek. Meestal zagen ze dat en trokken dat geld terug en dan ging het weer. :')

Als er een hele rij achter ze stond heb je gelijk druk op je en dat maakte het voor mij niet beter. Gelukkig gaat het na jaren doen wel beter maar zo af en toe sloeg ik wel dicht. Maar ook wij maakten er een sport van om de la zo vol mogelijk met kleingeld te hebben. Wel frustrerend als je een kassa overnam van iemand die dat dus niet deed...begon je met een lege la. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:34 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
wat is pinnen toch gemakkelijk :D



Zegt de persoon uit het gulden tijdperk met dyscalculie.

Succes ts.


Haha net zo hier. Ik ben ontslagen als caissière ik gaf teveel terug iedere keer := ik heb dus geen tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 10:38 



 
Profiel   

SusanH schreef
DuoPenotti schreef
wat is pinnen toch gemakkelijk :D



Zegt de persoon uit het gulden tijdperk met dyscalculie.

Succes ts.


Haha net zo hier. Ik ben ontslagen als caissière ik gaf teveel terug iedere keer := ik heb dus geen tips.

Mag ik lachen? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 12:05 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Het handigst is om het totaal op te tellen wat je krijgt.

Stel de klant geeft een briefje van 50 en een muntje van 20 cent, dan krijg je dus EUR 50,20

Dan neem je het bedrag wat de klant moet betalen:

EUR 11.10 bijvoorbeeld en tel je van achter naar voren op.

Dus eerst achter de komma recht trekken.

Van 11.10 naar 50.20 is dat dus eerst:
+10 cent wordt 11.20
Dan de eerste voor de komma er bij:
+9 euro wordt 20.20
En dan het getal daarvoor
+30 euro wordt 50.20

Dus je zegt dan:
Dat is dan
11.10, plus 10 maakt 11.20, plus 9 maakt 20.20 en plus 30 maakt 50.20 totaal.


Haha wat een leuk topic!

Ik werk op de markt en vind terugtellen oprecht het leukste wat er is <3

Het zit er bij mij zo ingebakken dat ik me eigenlijk niet kan voorstellen hoe het lastig kan zijn :)

Sowieso wat wij altijd op de markt doen is het geld wat je krijgt van de klant in je linkerhand houden. Dit is altijd een trucje, omdat je dan altijd kunt controleren wat de klant heeft gegeven. Anders krijg je nog weleens van die scenario's dat je geld teruggeeft en de klant zegt. Gaf ik geen 20,-? Als jij dan een 10,-je in je hand hebt hoef je daar niet over te gaan twijfelen.

Even reactie op bovenstaand bericht. Dit zou ik persoonlijk echt niet aanraden. Het is best irritant en niet goed te volgen voor jezelf (en wellicht de ander) als je de hele tijd zegt: wordt 11,20, wordt 20,20 etc. De klant geeft juist bewust 20 cent erbij om het zichzelf én jou makkelijker te maken. Ze geeft ook 20 cent omdat ze weet hoe het werkt met geld tellen (blijkbaar).

Dus wat ik doe is, als een klant extra bijgeeft. Eerst checken of het logisch is wat de klant doet. Als het bedrag 11,45 is en ze betaalt met 20.- hoeft ze me geen 50 cent bij te geven. Ik heb sneller 5 cent,(=11.50) 50 cent (=12), 3 euro(=15) en 5 euro(=20) gepakt dan dat zij haar wisselgeld heeft opgezocht. (Nu ga ik er dan wel vanuit dat je genoeg geld in de kassa hebt zitten, anders kan ik me voorstellen dat je er wel op in zou gaan).

Als de klant zoals in jouw voorbeeld 11,10 moet betalen en ze geeft 50,20. Is het (vind ik) het meest handig om eerst dat extra wisselgeld weer 'gelijk' te trekken. Dus je geeft haar eerst 10 cent terug. Dan is dat afgehandeld. En dan kun je daarna gewoon gaan rekenen vanaf 11 euro. En het enige wat je dan hoeft te doen is omhoog te rekenen je moet van 11 naar 50 uitkomen en hoe doe je dat? eerst 4 erbij, zit je op 15. dan 5 erbij, zit je op 20. Dan 30 erbij, zit je op 50. Op deze manier met hele bedragen werken werkt naar mijn ervaring van tientallen klanten achter elkaar op de markt écht het beste :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 12:27 



 
Profiel   

Kookaburra schreef
SusanH schreef
DuoPenotti schreef
wat is pinnen toch gemakkelijk :D



Zegt de persoon uit het gulden tijdperk met dyscalculie.

Succes ts.


Haha net zo hier. Ik ben ontslagen als caissière ik gaf teveel terug iedere keer := ik heb dus geen tips.

Mag ik lachen? :D


Ja hoor. Ik kan er bijna 30 jaar later ook om lachen. Heb het welgeteld 3 dagen vol gehouden als 15 jarige.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 14:17 



 
Profiel   

Ik heb 23 jaar in een winkel gewerkt. Bij ons moesten we altijd netjes terug tellen naar de klant toe. Ik telde in mijn hoofd al door tot het bedrag wat ik moest terug geven. Je begint dan altijd met de kleinste muntjes. Het bedrag wat de klant extra erbij geeft haalde ik altijd van het aankoop bedrag af. Dus bv. Iets kost 16,35. Klant betaald met 20,35. Dan haalde ik in gedachte de 0,35 eraf. Dus word het 16,00. Dan word het 4 euro terug. Sommige vonden deze manier altijd ingewikkeld maar voor mij werkte het het snelste en makkelijkste :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 00:52 



 
Profiel   

Horsier schreef
Wanneer iemand geld bij geeft trek ik het af van het te betalen bedrag.
Dus te betalen €4,20 en iemand geeft €10,- en €0,20 bij dan tel je van €4 tot €10.
Of wanneer het niet passend is, te betalen €37,75 en iemand geeft €53,- is verder tellen vanaf €34,75
Maak het jezelf niet te moeilijk, ga niet uitrekenen wat 53 - 37,75 is wanneer je niet goed bent in hoofdrekenen.
Haal die 3 euro van het te betalen bedrag af zodat je eindigt op €50,-. Dan ga je kijken met welke muntjes/ briefjes het snelste tot dat bedrag komt.
In dit geval dus 5 cent, 20 cent, 5 euro en 10 euro.
Bij de klant in de hand terug tellen. 25cent maakt 35,- 5 maakt 40,- en 10 maakt 50.
Dat je dan misschien niet weet dat je zojuist €15,25 hebt terug gegeven is totaal niet belangrijk.
Als je maar terug telt voor de klant zodat elk muntje/ briefje klopt.


Zo heb ik het ook altijd geleerd. :j
Maar, top dat je hiermee aan de slag gaat, ik vind het vreselijk als kassieres zo wisselgeld in je hand duwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 00:55 



 
Profiel   

Wilde even zeggen dat het met de tips uit dit topic echt veel beter gaat achter de kassa nu!

Dus erg bedankt voor jullie moeite om het me uit te leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 23:31 



 
Profiel   

Wauw knap!
Had je thuis nog wat geoefend, of is het kwartje gevallen (sorry... Ik kon het niet laten) op je werk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 00:31 



 
Profiel   

:')

Ik had thuis nog geoefend :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 07:48 



 
Profiel   

Wat de klant erbij geeft trek je meteen van het te betalen bedrag af, daarna doortellen naar het ronde bedrag wat overblijft. In een voorbeeldje:

De klant moet afrekenen: 3,15
Staat met een briefje van 20 in z'n hand.

Jij denkt "verrek, ik zie de bui kleingeld (om van 3.15 naar 4 en naar 5 te komen) al hangen; ik vraag er gewoon 0,15 bij".

Je krijgt +0,15, die trek je meteen van het te betalen bedrag af; dat wordt 3.
En nu geld terug gaan geven en daarbij gewoon doortellen:
3 euro...
+2 euro maakt 5,
+5 euro maakt 10 en
+10 euro maakt 20

Je vraagt eigenlijk alleen geld bij (tot max 20ct) als het totaalbedrag wat afgerekend moet worden net iets meer is dan een bedrag in hele euro's. En weigeren mag ook: "Oh dank u mevrouw, maar dat hoeft niet"

Het helpt om te bedenken dat je de klant eigenlijk in 2x laat betalen: eerst 0,15ct, vragen = krijgen = klaar. Een klein stukje van het te betalen bedrag is al "afgehandeld".
Aha, en nu blijft 3 euro over? Prima... geef me dan snel dat briefje van 20 maar!

Goh, ik mis spontaan mijn tijd bij de HEMA achter de kassa :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:44 



 
Profiel   

Ik tel ook altijd door en het aangenomen geld leg ik langs de kassalade. Dat gaat er pas in als het volledig is afgerekend om discussies te voorkomen.

En bij het teruggeven tel ik hardop mee voor eigen controle. Ik heb nog nachtmerries aan mijn tijd in het zwembad waar mijn kassa nooit klopte op het einde van de dag want er was niemand die me leerde hoe ik kas moest tellen of terug moest geven. Ik vind het echt top dat je durft hulp te vragen hiervoor!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-21 08:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 71 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen