Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Solllicitatie(s) eruit, en dan..?

 
Profiel   

Ik ben helemaal geen baanhopper, maar nadat er nu in de laatste paar weken weer eea is voorgevallen, heb ik voor mezelf het besluit genomen op zoek te gaan naar een andere baan.

Ik heb vorige week 3 mailtjes eruit gestuurd en bij alle 3 mag ik op gesprek komen. Sterker nog, het gesprek bij het eerste bedrijf is al achter de rug en deze week volgt het tweede gesprek al.

Ik ben alleen wat flabbergasted, want ik had dit allemaal nooit verwacht. Ik had verwacht na het sturen van de mailtjes in elk geval een paar weken rust te hebben en misschien of een van de sollicitaties een reactie te krijgen. Een bedrijf belde me letterlijk bínnen 5 minuten terug met een uitnodiging, de andere twee bedrijven ook op diezelfde dag.

Nu dus de grote vraag: hoe doen jullie dit? Ik moet nog minimaal twee gesprekken voeren, maar ik zie nu eigenlijk al de bomen niet meer door het bos. Welke dingen zetten jullie voor jezelf op een rijtje (buiten sfeer en salaris)? Alle drie de bedrijven spreken me ontzettend aan (daarom ook gemaild), maar wat als de gesprekken straks allemaal zo goed bevallen als de eerste (waar ik eigenlijk de minste verwachting bij had)? Of wat als alle drie de bedrijven straks toch op niets uitlopen? Dan rustig een mail per week versturen om deze hectiek te voorkomen? Of gewoon inzetten op all-in?

Ik voel me echt een kneus, maar ik weet gewoon echt even niet wat me overkomt..
Is dit een normale gang van zaken bij solliciteren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:47 



 
Profiel   

Wat fijn dat je sollicitaties zo goed zijn ontvangen!

Maak van te voren een lijstje wat je wilt weten van de bedrijven en vraag daarnaar. Bedenk wat jij belangrijk vind in een functie (wat miste je in je vorige baan?)

Met alle bedrijven in gesprek gaan kan gewoon zolang je nog niks hebt getekend. Je krijgt vast meer duidelijkheid als je bezig bent met de gesprekken. Misschien valt er een bedrijf af omdat je er geen goed gevoel bij hebt of een ander bedrijf neemt je niet aan.

Als je toch in de situatie komt dat je keuze hebt, gaan voor het beste aanbod of kijken naar reistijd ect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:52 



 
Profiel   

Wat voor bedrijven zijn het ( vraag voor jezelf ik hoef geen antwoord :). )
Jong en snelgroeiend, waardoor er veel mogelijkheden zijn maar er ook elke week wel weer iets verandert. Of groot en oud en daardoor mensen die er al jaren zijn. Maar wel weer heel stabiel.

- Hoe staat het bedrijf ervoor ( beursgenoteerd, jong bedrijf, snel groeiend ) , omzet, winst
- Wat vindt Glassdoor van het bedrijf https://www.glassdoor.nl/
- Is het een familliebedrijf, directeur eigenaar, of zijn ze private equity owned, of nog weer anders.
- doorgroeimogelijkheden
- opleidingsmogelijkheden
- thuiswerken
- Hoe groot is het team, Hoeveel lagen zitten er tussen jou en de directie
- cultuur
- wordt je afgerekend op je uren of op je output
- is het helder wat ze van je verwachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 11:58 



 
Profiel   

Ze hebben overal te kort aan mensen dus dat zal de reden zijn dat ze allemaal zo snel reageren. Ik heb een tijdje terug gesolliciteerd bij meerdere bedrijven. Ik heb van te voren bedacht wat ik belangrijk vindt en heb daar dus duidelijk naar gevraagd. Verder was het voor mij ook grotendeels een kwestie van gevoel. Het bedrijf waar ik nu werk ben ik twee keer op gesprek gekomen en beide gesprekken voelde gewoon goed.

Je mag ook eerlijk zijn tegenover een bedrijf en zeggen dat je twijfelt over meerdere opties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:01 



 
Profiel   

Ik ben op dit moment ook aan het solliciteren en herken je "probleem" .
Wat ik meestal doe bij meerdere opties is gewoon eerlijk zijn in het gesprek. Dat je meerdere lijntjes heb uitgezet en je ook op gesprek mag bij het andere bedrijf.
Dat je bijvoorbeeld graag eens een dag wil proefdraaien om te kijken hoe het bevalt.

Iemand zei me om dat zo te doen.
Aan de andere kant hebben bedrijven vaak ook meerdere sollicitanten die ze verspreid laten komen voor een proefdag en daarna ook hun keuze maken wie ze aannemen.

Een bedrijf dat al moeilijk gaat doen als je gewoon eerlijk bent over meerdere lijntjes, moet je afvragen of je daar überhaupt wil werken. Het zegt vaak een hoop over wat je in de toekomst kunt verwachten van het bedrijf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:07 



 
Profiel   

Mijn ervaring.. Ja, dat is de normale gang van zaken. Toen ik aan het solliciteren was had ik soms 2 a 3 gesprekken per dag omdat ik ook geen reacties had verwacht :')

Uiteindelijk had ik met een maand 3 concrete aanbiedingen op tafel liggen en heb ik de rest stop gezet en uit deze 3 verder onderhandeld en gekozen naar aanleiding van:

- Gevoel bij de manager/ het bedrijf
- Niveau van de baan (genoeg uitdaging)
- Toekomstperspectief van de functie (ik ben een beetje zoekende in wat ik nu precies wil qua carrière dus flexibiliteit in functie was een belangrijk voor mij persoonlijk)
- Vakantiedagen
- Direct een vast contract (vaak mogelijk in BE, in NL is dat anders weet ik).
- Salaris en extra legale voordelen (auto, extra onkostenvergoedingen, verzekeringen, thuiswerk mogelijkheid)
- Reistijd

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een bedrijf waar ik extern word uitgeleend als consultant, zodat ik met enige regelmaat kan switchen van bedrijf/ functie zonder dat ik als job hopper aangeschreven sta :D Bevalt goed tot nu toe!

Mijn tip zou zijn niet te snel ja te zeggen. Zij moeten jou overtuigen en niet andersom. Dat is de markt op dit moment.


Laatst bijgewerkt door Cubone op 11-01-22 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:08 



 
Profiel   

Er is echt een groot tekort aan arbeidskrachten, dus de mogelijkheden zijn groot momenteel.

Als ik jou was, zou ik overal in ieder geval op gesprek gaan. Kijk of en hoe het klikt met de mensen die je spreekt. Proef de sfeer (als het mogelijk is om op locatie te komen) en spreek met je mogelijk toekomstig leidinggevende. Wat zijn hun verwachtingen? Wat verwacht jij?

Dit is ook het moment om financieel een goede stap te maken. Wees niet te makkelijk, probeer echt te onderhandelen. Zet hoog in. Informeer goed wat een redelijk salaris is voor de functie en wat de andere arbeidsvoorwaarden zijn (zit je in CAO?, hoe is het pensioen geregeld?, hoeveel vakantiedagen?, flexibele arbeidstijden?, compensatie overuren? etc.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:14 



 
Profiel   

Dank voor jullie inzichten! Overweldigend was het goede woord.

Wat een luxeprobleem eigenlijk he, silverycathy? Maar ik vind het knap lastig, haha!

Ik ben bekend in de branche, maar de functie is geheel nieuw voor me. Daarom weet ik ook niet zo goed wat ik waard ben. Ik sta heel open in de gesprekken, ben eerlijk en heb allesbehalve een ingestudeerd praatje.

Marktpositie, afstanden en werktijden zijn bij beide bedrijven bekend en behoorlijk gelijk. Hetzelfde met de doorgroeimogelijkheden, die zijn er ruimschoots.

Beide bedrijven weten dat ik deze week meerdere gesprekken heb en allebei stonden ze daar heel positief in. Ook mijn leeftijd was voor hun zeer positief, terwijl ik eigenlijk stiekem dacht al best oud te zijn om deze stap te zetten (bijna 35).

Sfeer is inderdaad iets dat ik heel belangrijk vind en bij beide bedrijven bleek die beter dan gedacht (ben vanmiddag bij bedrijf 2 geweest, ook daar is een tweede gesprek besloten). Beide bedrijven hebben ook aangeboden om een uurtje/middagje/dagje mee te komen lopen om te zien of het daadwerkelijk wat voor me is. Het was een aanbod, geen vereiste. Beide bedrijven staan heel open in doorgroeimogelijkheden en investeringen in hun personeel, beide bedrijven/directeuren hebben de mening dat zij zonder hun personeel niks zijn en gaven me ook treffende voorbeelden. In beide bedrijven is een kort lijntje naar de directie (iets dat ik toch belangrijk vind heb ik ondervonden in mijn huidige werk).

Auto van de zaak hoef ik niet (heb mijn polootje net 2 jaar en die gaat voorlopig de deur nog niet uit), ORT is niet van toepassing, evenals weekenden en/of avonden.

Vakantiedagen en pensioen is inderdaad een goede. Voor nu heb ik aan allebei de bedrijven een goed gevoel overgehouden, het gevoel van waardering. Iets wat na 8 jaar niet gekregen te hebben erg begint te knagen en ondanks dat ik duidelijk aangaf het moeilijk vind om mijn verwachtingen te vertellen omdat ik een geheel nieuw pad in sla, kreeg ik toch waardering en respect. Dat vond ik echt heel fijn, maar wederom bij allebei. Wellicht kilometervergoeding? Hoewel ik me afvraag of dat echt bespreekbaar is, gezien alle 3 de bedrijven op hetzelfde terrein liggen en dat zo'n 10-15 km bij mijn huis vandaan is.

Voor nu is het denk ik het handigst om de tweede gesprekken af te wachten waarmee de salarissen bekend worden.
En ergens hopen dat bedrijf 3 morgenochtend gewoon al tegenvalt zodat er iig eentje af te strepen is _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:28 



 
Profiel   

Hoe is het afgelopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 12:08 



 
Profiel   

Ehm.. Mijn hele leven is veranderd in de afgelopen 2 weken. Ik kwam achter nóg iets op het huidige werk, wat me heeft besloten per direct op te stappen. Gelukkig zijn ze akkoord gegaan met mijn voorwaarden nadat ze hun gigantische fout inzagen. Het ontslag daar heeft ervoor gezorgd dat ik ook mijn andere baan na 17 jaar moest opzeggen, waar ik het wél nog steeds meer dan prima naar mijn zin had, dus de afgelopen 2 weken waren een gigantische rollercoaster en dat is zelfs een zwaar understatement. Nu rust t/m 28 feb en per 1 maart start in mijn nieuwe baan :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 17:01 



 
Profiel   

Jeetje joh, wat heftig. Neem maar even lekker een periode rust. Wel fijn om te horen dat je iets leuks en nieuws hebt om naar uit te kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 22:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen