Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 11 [ 263 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bijzondere baan, ik werk als Overledenenverzorger

 
Profiel   

Onali schreef
Suzanne F. schreef
Wat doe je met ringen die niet meer afkunnen? Breek je dan wel de vingers of moet de ring kapotgemaakt worden?


Jouw juwelier breekt toch ook jouw hand en vinger om die te krappe ring eraf te krijgen :roll:


Sorry hoor, hoe kom je aan dit soort onzinvragen?
Ze hebben gewoon net als een juwelier en een arts zo'n slijptangetje/ wieltje waarmee ze de ring kapot zagen. (of hoe zo'n ding mag heten)


Bij een overleden heet het geen wondvocht maar komt wel degelijk vocht uit het lichaam.


Volgens mij wordt er iets aan TS gevraagd, dus als je niet normaal kunt reageren is het misschien beter om de antwoorden aan TS over te laten. Anders misschien zelf een topic openen als je zo graag antwoord op vragen aan TS?

Super leuk dit topic! Ik kom volgen *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 08:43 



 
Profiel   

Ik denk dat sommige vragen komen uit nieuwsgierigheid, maar sommige vragen ook een beetje uit het onbekende en de angst. Want wat gebeurt er met jouw lichaam, of die van een dierbare, na het overlijden?

Lijkt me dus waardevol om iedere vraag/bokker in dit topic in zijn waarde te laten ;)


Interessant beroep TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 08:49 



 
Profiel   

TS, zie je ook lichamen na bijvoorbeeld ongevallen/verdrinking etc?
Of kom je in eerste instantie bij mensen die natuurlijk zijn overleden, en is 'ongevalsslachtoffers' een speciale tak van sport waar je verdere trainingen/opleidingen voor nodig hebt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 08:52 



 
Profiel   

Toen mijn vader stierf, lag hij de hele nacht in zijn huis voor hij gevonden werd. Hij was al erg stijf. Toen de uitvaartondernemer hem kwam ophalen meldden ze heel netjes dat ze hem wel moesten masseren, om hem op de brancard te krijgen, maar dat ze inderdaad niets hoefden te breken. Wij hebben er toen voor gekozen om daar niet bij te zijn. De mensen die hem kwamen halen gingen zo ontzettend respectvol met hem om, ik vind dat geweldig en ben ze daar enorm dankbaar voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:48 



 
Profiel   

Moeilijke vraag, heb je ook gewerkt al met overleden kinderen of hele jonge volwassenen? Hoe ga je daar zelf mee om?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 09:52 



 
Profiel   

fohadie schreef
En ik vraag me af waarom je iemands benen gaat breken als ze enorme contracturen heeft... :+ Als ze dood is heeft ze toch niets aan contracturen? _O-


Contracturen zijn een dwangstand van de gewrichten die in de ouderenzorg regelmatig voorkomen. Dan blijven de benen bv gebogen en kunnen niet meer gestrekt worden.

Het is echt onzin dat de benen dan gebroken worden om in de kist te passen. Wat belachelijk dat dat hier gedeeld wordt door notabene een verzorgende in de ouderenzorg.
Zo respectloos kan je echt niet met overleden mensen omgaan.

Wat er gebeurt is dat de contracturen worden gerekt en soms hoor je daar wat kraken van de gewrichten of spieren bij. Je kan echt niet zomaar de botten breken of je moet een bodybuilder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:07 



 
Profiel   

Ik heb ooit eens gehoord dat bij overleden personen watten in bijvoorbeeld de neus en keel worden gestopt om "nare luchtjes" te voorkomen. Klopt dit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:14 



 
Profiel   

Ik kom zeker ook hier volgen! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:31 



 
Profiel   

Mooi werk TS! Mijn ouders zitten ook al 15 jaar in de uitvaartwereld, werken voor zichzelf. Dus hier is het dagelijks onderwerp:D Doe jij dan ook echt alles of alleen de laatste zorg?

En welke regio zit je ? Misschien kan je nog weleens wat voor mijn ouders betekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:34 



 
Profiel   

[STW] Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur


Hier een topic van een andere bokker.

Ook interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:36 



 
Profiel   

Ik volg Radboud Spruit, grafkistenmaker. Hele mooie vormen soms. Een mooi mens, die soms samen met de nog levende koper van de kist van alles doorneemt.
https://twitter.com/radboudspruit/with_replies

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:47 



 
Profiel   

Ik vraag mij sterk af hoe het zit met privacy als je foto's gaat delen.
Ga je dan aan de familie vragen of je foto's mag maken en openbaar mag tonen? Inclusief ondertekend document?

Moet er toch niet aan denken hier ineens een afbeelding te zien waaraan ik kan herkennen dat het een dierbare geweest is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 10:51 



 
Profiel   

Wie zegt dat ze eigen foto's gebruikt? Neem aan dat het foto's van internet zijn die ze gaat gebruiken ter verduidelijking van wat ze aantreft

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 11:16 



 
Profiel   

idylle schreef
Wie zegt dat ze eigen foto's gebruikt? Neem aan dat het foto's van internet zijn die ze gaat gebruiken ter verduidelijking van wat ze aantreft


Dat staat nergens, dus dan kan ik mijn vraag prima stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:35 



 
Profiel   

Nee dat klopt idd, het staat nergens, dus de vraag kun je ook zeker stellen. Alleen stel je geen vraag, maar trek je een conclusie, vandaar mijn reactie. Maar de vraag opzich is zeker interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:38 



 
Profiel   

Ik zit even te denken over hoe ik dit het beste kan verwoorden... maar wat is er volgens jou voor nodig om een baan als overledenenverzorger uit te kunnen voeren op het gebied van iemand zijn persoonlijkheid? Ik kan me voorstellen dat niemand uit de baarmoeder komt gerold met een natuurlijk comfort rond de dood, maar dat zoiets ontwikkeld op de werkvloer.

Ik ben er vooral benieuwd naar omdat ik mezelf nogal heftig zie reageren op bijbehorende emoties, geurtjes en uiterlijke gesteldheden, maar het vak wel waardevol en interessant vind. Is hier begeleiding bij op de werkvloer en merk je bij jezelf dat je houding al snel verandert is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:44 



 
Profiel   

Hiraeth schreef
Ik zit even te denken over hoe ik dit het beste kan verwoorden... maar wat is er volgens jou voor nodig om een baan als overledenenverzorger uit te kunnen voeren op het gebied van iemand zijn persoonlijkheid? Ik kan me voorstellen dat niemand uit de baarmoeder komt gerold met een natuurlijk comfort rond de dood, maar dat zoiets ontwikkeld op de werkvloer.

Ik ben er vooral benieuwd naar omdat ik mezelf nogal heftig zie reageren op bijbehorende emoties, geurtjes en uiterlijke gesteldheden, maar het vak wel waardevol en interessant vind. Is hier begeleiding bij op de werkvloer en merk je bij jezelf dat je houding al snel verandert is?



Hele goede vraag! Ik ben panisch om dit soort dingen in het echt (met name op korte afstand te zien) maar vind het super interessant en het werk opzich lijkt me super mooi. Maar het binnen handbereik zijn van een overledene, laat staan moeten aanraken, daar griezel ik van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:47 



 
Profiel   

Noisy schreef
Dit topic gaat over de dood, wat er daarna gebeurd en alles wat daar aan vasthangt, dus ook de niet zo fraaie kanten. Ik kan ingaan op ieder detail van een opdracht, wat ik aantref, hoe dat eruit ziet en er kan soms grafische content bij zitten ter illustratie en/of verduidelijking. Uiteraard zal daar uitvoerig voor gewaarschuwd worden en zal ik ze in een spoiler plaatsen zodat je het verslag toch kunt lezen zonder direct geconfronteerd te worden met de content.


Ik merk dat ik vooral met dit stukje wat moeite heb. Hoe zit dit privacy technisch? Ik zou het, als nabestaande, niet oké vinden om in detail dingen te lezen op een openbaar forum. Ondanks dat geen namen worden genoemd, kunnen bepaalden situatie wel herkenbaar zijn door bijvoorbeeld een specifieke verwonding na een ongeluk.
Of wat je aantreft, dit kan iets zijn wat nabestaanden niet willen weten. Het zou ontzettend vervelend zijn om dat dan op bokt terug te lezen. Je weet nou eenmaal niet of de nabestaanden hier toevallig wel of geen lid zijn.


Heel goed dat je uitleg geeft over wat het werk inhoud en diverse vragen die mensen hebben beantwoordt. Maar of je daarvoor perse tot in detail moet treden vraag ik mij af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:00 



 
Profiel   

Goedemorgen! Er is genoeg belangstelling, zie ik, en ik was nog wel een beetje bang dat het misschien een traag lopend topic zou worden haha.

Voorop gesteld, er zijn geen domme vragen!!
Ik zeg altijd tegen mijn zoon vraag alles, want van vragen wordt je wijs.

@billy3105
Wat voor een werk doe jij dan, als je als eerste ter plaatse bent, als ik vragen mag?
Als er wordt gekozen om de overledene thuis op te baren dan verzorgen wij deze thuis. Als er een ziekenhuisbed is op het bed en anders op de brancard. In een hele uitzonderlijke situatie ook weleens op een gewoon 2persoons bed gedaan maar dat is punt 1 niet praktisch want 1 van de 2 verzorgers (we zijn altijd met z'n 2en) moet dan op bed kruipen en punt 2 vanuit ergonomisch oogpunt zeer onwenselijk. Je rug vindt dat zeker geen leuk idee.
Onze bus is uitgerust met 2 soorten koelingen, een zogenoemde kistkoeling of platte koeling en een bedkoeling, dat is meer een schelpje met meestal een hoofdsteun waar het lichaam dan een soort van in ligt. Bij een melding staat ook altijd wat er moet gebeuren en of er nog extra dingen, zoals bijvoorbeeld kamerschermen, mee moeten. Dus op en neer is niet nodig, alles gaat in 1 keer mee.

@Mindim
Ja, ik kan me voorstellen dat het misschien niet leuk om te zien is terwijl er toch niks raars gebeurd. Soms moeten we best wat kracht zetten om de arm naar boven te bewegen en als je dan zo'n levenloze arm toch ziet bewegen kan het een rare gewaarwording zijn. Wij benoemen het altijd als even een beetje fysio of gymnastieken.
Heel fijn dat je jouw zus dat laatste stukje nog hebt kunnen begeleiden. Het is heel waardevol als je het kunt. Ik kan het ook iedereen aanraden. Soms zijn mensen er nogal huiverig voor maar als ik dan uitleg dat ze op ieder moment weg mogen lopen of alleen de supervisie willen doen, dat dat ook prima is. Alles kan en mag daarin. Daarmee heb ik al veel mensen kunnen helpen in hun rouwverwerking. Zij vonden het heel spannend maar waren ontzettend blij dat ze er toch bij gebleven zijn en sommigen namen het totaal van ons over en hoefden we alleen te begeleiden met het kleden uiteindelijk. Hoe mooi is dat?

@Avelienvd
Ja, voor het dichtzetten van de mond en de oogkapjes indoen gaan de meeste mensen heel even de kamer uit. Het hoeft uiteraard niet, ik heb ook al mensen gehad die het zelfs filmden, maar dat is niet het meest fraaie gezicht inderdaad, met zo'n grote hechtnaald.

axel_1997 schreef
Ik sta geregistreerd als orgaandonor. Als ik het me goed herinner heb ik ook bij huiddonatie ja aangevinkt. Donorhuid wordt natuurlijk van onopvallende plekken zoals de rug gehaald. Maar een overledene moet voor de uitvaart ook netjes worden aangekleed. Dan is het niet handig als alles onder het wondvocht komt te zitten. Hoe wordt hier mee omgegaan?

Ik heb al verschillende donoeren gehad, waaronder iemand die de huid had gedoneerd. Ze plakken de wonden af en je krijgt een soort overall/pak aan onder je eigen kleding waardoor geen vocht kan lekken.

@Billy
Juist uit overledenen kan veel vocht komen. Je cellen vergaan immers en het vocht komt eruit, het zogenoemde lijkvocht. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat niet iets is wat je mee wil maken want de lucht die daarmee gepaard gaat is niet om over naar huis te schrijven *ik mis een Smilie met een wasknijper op de neus*

Suzanne F. schreef
Wat doe je met ringen die niet meer afkunnen? Breek je dan wel de vingers of moet de ring kapotgemaakt worden?

Nee, vingers breken doen we niet, het heeft ook geen zin want de vinger wordt er niet dunner van. Als het echt niet lukt, heb ik nog niet gehad overigens, dan hebben we een kniptangetje waarmee we de ring door kunnen knippen. Het is mij tot nog toe nog altjd gelukt om ze af te krijgen. Vaseline is dan je grootste vriend :D

@rocamor
Moordslaftoffers heb ik nog niet gehad, zelfmoord wel al een aantal. Je hebt er geen speciale opleiding voor nodig maar het is wel altijd wat extra opletten en soms moet je wat camoufleren zoals bij een verhanging.

Onali
Kleding knippen gebeurd nog steeds hoor. Als iemand erg corpulent is gaan wij niet volledig kleden maar draperen we de kleding. Iemand van zo'n postuur krijg je ook niet met goed fatsoen gedraaid en gedeeltelijk getild zodat je de kleding naar beneden kunt trekken. We knippen het rugpand dan in tot de boord en draperen de kleding dan over het lichaam heen. Laatst ook nog iemand die had een gezwel op de rechterkant van de borstkas en daardoor werkte de lymfeklier van de rechterarm niet meer. Gevolg was dat de arm zo vol met oedeem zat dat de mouw van de trui niet meer pastte. Die heb ik dus ingeknipt aan de onderkant zodat hij er in ieder geval overheen kon liggen. de boord bij de hand en pols heel gelaten en vanaf een handbreedte verderop ingeknipt tot een 15cm van de oksel.

Biks2 schreef
Hoe kwam je erop om dit werk te gaan doen TS?
Bijzonder is het zeker en ik ben blij dat er mensen zijn zoals jij.

Ik wilde dit werk al heel erg lang doen maar er was nooit een vacature of ze waren onderhand al ingevuld voor ik kon solliciteren.
Nadat ik bij het overlijden van de vader van een hele goede vriendin van mij was en hij werd opgehaald, zag ik heel in het klein de naam van het bedrijf waar hij door opgehaald werd, op de bus staan. Die heb ik opgezocht en zag dat ze een vacature open hadden staan. Nu was ik er wel op tijd bij en zo ben ik het vak ingerold.

Kookaburra schreef
TS, zie je ook lichamen na bijvoorbeeld ongevallen/verdrinking etc?
Of kom je in eerste instantie bij mensen die natuurlijk zijn overleden, en is 'ongevalsslachtoffers' een speciale tak van sport waar je verdere trainingen/opleidingen voor nodig hebt?

Ongevallen heb ik nog niet gezien, drenkelingen wel, 2. Gelukkig waren deze nog wel toonbaar in het gezicht. 1 had ook zo'n waterpak aan want het lichaam had al wel last van het in het water liggen. Ook aan de haarlijn was al een beetje zichtbaar dat de huid rimpelig en grijs was maar gelukkig was het gezicht nog wel toonbaar. Er zat wel een behoorlijke plek van ontbinding op de wang maar deze was niet vies om te zien, meer een soort lichte, korst op een ingevallen wang. DAt komt door de autolyse, de bacteriën die de zachte weefsels op beginnen te eten.
Bij ongevallen komen wij op dit moment vrij weinig want die aanbesteding van de politie, in onze regio, is naar een ander bedrijf gegaan.

Miran schreef
Moeilijke vraag, heb je ook gewerkt al met overleden kinderen of hele jonge volwassenen? Hoe ga je daar zelf mee om?

Hele kleine kinderen en baby's nog niet. De jongste persoon die ik heb verzorgd was 27, dat betrof een plotseling overlijden. Het is natuurlijk verschrikkelijk maar het is niet mijn verdriet. Ik ben daar om de familie te begeleiden, assisteren, helpen om hun kind weer waardigheid te geven en dat is zo'n intens goed en warm gevoel van binnenuit, dat dit soort dingen dragelijk maakt. Bovendien praten we veel na als je weer in de bus zitten en ik kan thuis ook alles kwijt aan mijn man.

Balenciaga schreef
Ik heb ooit eens gehoord dat bij overleden personen watten in bijvoorbeeld de neus en keel worden gestopt om "nare luchtjes" te voorkomen. Klopt dit?

Ja en nee.
Vroeger werd dat standaard gedaan maar tegenwoordig gelukkig niet meer. Je sluit er openingen mee af waardoor gassen kunnen ontsnappen. Als die niet weg kunnen dan kun je denk ik wel een voorstelling maken van wat er dan met het lichaam gebeurd. Watten in de keel en neus doen we alleen als er kans is op lekkage via de mond/neus. Dit kan gebeuren doordat er veel stuwing is vanuit de buik. Allereerst zuigen we het meeste vocht dan weg en vervolgens zullen we voor de neus fluffstroken gebruiken en eventueel ook wat watten in de keel doen maar in principe niet.

Amado7 schreef
Mooi werk TS! Mijn ouders zitten ook al 15 jaar in de uitvaartwereld, werken voor zichzelf. Dus hier is het dagelijks onderwerp:D Doe jij dan ook echt alles of alleen de laatste zorg?

En welke regio zit je ? Misschien kan je nog weleens wat voor mijn ouders betekenen.

Hoe bedoel je echt alles? Ik verzorg in de grootste zin van het woord, dus ook pacemakers, katheters en naalden verwijderen, uitzuigen van neus, mond en keel. Buikpunctie ook hoewel ikzelf die nog niet heb hoeven doen. Basis make-up en haarverzorging. Restauratie nog niet maar daar wil ik heel graag nog een cursus voor doen. Ik zit in regio Nijmegen/Ede. Mocht je meer specifiek willen weten dan kun je beter even een pbtje sturen :)

Daan13 schreef
[STW] Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur


Hier een topic van een andere bokker.

Ook interessant.

Klopt, dat topic heb ik destijds ook helemaal doorgespit,alleen is zij al sinds 2019 niet meer actief op bokt.

Blue_flower schreef
Ik vraag mij sterk af hoe het zit met privacy als je foto's gaat delen.
Ga je dan aan de familie vragen of je foto's mag maken en openbaar mag tonen? Inclusief ondertekend document?

Moet er toch niet aan denken hier ineens een afbeelding te zien waaraan ik kan herkennen dat het een dierbare geweest is.

Dat zal nooit gebeuren natuurlijk. Als Overledenenverzorger weet ik als geen ander hoe je met de privacy om moet gaan. De foto's die ik gebruik komen allemaal van het internet en dienen ter verduidelijking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:32 



 
Profiel   

Heb je hier een opleiding voor gevolgd of kun je intern opgeleid worden? Interessant hoor.. Bijzonder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:40 



 
Profiel   

Ik vind het heel mooi dat je zoiets kunt <3
Mijn opa (die voor mij een vader was omdat ik in zijn gezin ben opgegroeid, vorig jaar overleden) was erg mooi opgebaard, zoals hij was en toch ook niet. Hij was geel en het was echt heel duidelijk dat er geen leven meer was. Ik heb daardoor ook goed afscheid kunnen nemen, en ik mis hem nog elke dag.

Maar hoe algemeen is balsemen in Nederland? In Amerika gebeurt het erg veel en het maakt afscheid nemen heel moeilijk, want mensen zien er niet dood uit. En je hebt dan echt het gevoel dat ze nog ieder moment kunnen opstaan en van alles zeggen. Gebeurt dat in Nederland ook veel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 14:50 



 
Profiel   

Wat een verhelderend antwoord! Ik ben chauffeur op de huisartsenpost, ik rij tijdens de anw uren de dienstdoende huisarts naar patiënten zodat ze zich bezig kunnen houden met het inlezen van het dossier, even een telefoontje plegen of wat dan ook. Ik let op de weg en de route en ondersteun tijdens de visites waar ik kan. Bij overlijdens met een sterk vermoeden van een natuurlijk overlijden word over het algemeen de HAP gebeld en dan komen ik of mijn collega’s in beeld :)
Wij zorgen dat dat groene formulier klaar ligt weer voor de rest van de afhandeling

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 19:57 



 
Profiel   

billy3105 schreef
Wat een verhelderend antwoord! Ik ben chauffeur op de huisartsenpost, ik rij tijdens de anw uren de dienstdoende huisarts naar patiënten zodat ze zich bezig kunnen houden met het inlezen van het dossier, even een telefoontje plegen of wat dan ook. Ik let op de weg en de route en ondersteun tijdens de visites waar ik kan. Bij overlijdens met een sterk vermoeden van een natuurlijk overlijden word over het algemeen de HAP gebeld en dan komen ik of mijn collega’s in beeld :)
Wij zorgen dat dat groene formulier klaar ligt weer voor de rest van de afhandeling


Wat houd het groene formulier in?

Ben wel benieuwd; wat is op dat moment het werk van de arts? Enkel vaststellen dat het om een natuurlijk overlijden gaat en iemand daadwerkelijk overleden is?
Of komt er meer bij kijken?

Ik werk als verpleegkundige in de thuiszorg. Maar meestal overlijden onze clienten in de nacht. Zelden overdag. Dus vaak doen wij niks meer met de laatste zorgmomenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:00 



 
Profiel   

Saaams schreef
billy3105 schreef
Wat een verhelderend antwoord! Ik ben chauffeur op de huisartsenpost, ik rij tijdens de anw uren de dienstdoende huisarts naar patiënten zodat ze zich bezig kunnen houden met het inlezen van het dossier, even een telefoontje plegen of wat dan ook. Ik let op de weg en de route en ondersteun tijdens de visites waar ik kan. Bij overlijdens met een sterk vermoeden van een natuurlijk overlijden word over het algemeen de HAP gebeld en dan komen ik of mijn collega’s in beeld :)
Wij zorgen dat dat groene formulier klaar ligt weer voor de rest van de afhandeling


Wat houd het groene formulier in?

Ben wel benieuwd; wat is op dat moment het werk van de arts? Enkel vaststellen dat het om een natuurlijk overlijden gaat en iemand daadwerkelijk overleden is?
Of komt er meer bij kijken?

Ik werk als verpleegkundige in de thuiszorg. Maar meestal overlijden onze clienten in de nacht. Zelden overdag. Dus vaak doen wij niks meer met de laatste zorgmomenten.


Schouwen idd. Hart luisteren en pupilreflex controleren.

Ik werk als VIG-er in de thuiszorg en doe nachtdiensten bij terminale cliënten.
Ik bel dus de HAP en wacht vaak in overleg met de familie (en in de hospice sowieso) op de uitvaartondernemer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:19 



 
Profiel   

Hoe ga je met de geur om, TS? Ik weet dat je bijvoorbeeld vics onder je neus kunt smeren, maar het blijft een rotlucht. Wen je daaraan of moet je elke keer toch weer even door die 'barrière' heen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 20:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 11 [ 263 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen