Effectief/slim studeren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:05

Bedankt Tazzey voor je uitgebreide antwoord en over die afleiding snap ik je volledig haha. Ik weet precies hoeveel vogels vandaag ons voedselhuisje hebben bezocht :+
Cathelijne: Ik ga hetzelfde proberen doen als jij, dan voornamelijk voor plantkunde. Die tekeningen krijg ik niet in eensamenvatting of flashcard en ga ik op die manier proberen inprenten.

Hoelang studeren jullie zo ongeveer op een dag ? Ik merk dat ik het na n 2x 3 uur echt op ben, maar ik moet ook nog erg wennen aan het studeren.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Effectief/slim studeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:48

Betadine: geconcentreerd werken is echt inspannend. Ik geloof niet dat ik ooit veel verder kwam dan 2 uur echt intensief nieuwe stof verwerken. (Ik ben uiteindelijk zelfs bewust colleges gaan overslaan als het meer dan 4 uur per dag was, er kwam toch niet veel meer binnen.)

Mij hielp het om de pauzes goed in te plannen, die heb je echt nodig. Dus niet eindeloos blijven doorgaan maar kijken wat werkt. Hoe lang kun je je wel concentreren bijvoorbeeld? Daar kun je dan rekening mee houden.

En misschien is dat in het begin maar 10 minuten. Bij mijn scriptie weet ik nog dat ik vrij strict blokken van 45 minuten aanhield. Maar volgens mij werkte ik daarvoor bij moeilijke onderwerpen in blokjes van 20 minuten omdat het echt vermoeiend was. De valkuil hierbij was voor mij wel om na die pauzes ook weer echt aan de slag te gaan (5 minuten is 5 minuten en niet 'ik ga er straks wel weer eens naar kijken') maar het was wel belangrijk om steeds weer even te ontspannen.

Verder kan ik het met een beetje afwisseling wel iets langer volhouden. Dus na een tijd tekst lezen was er soms geen ruimte meer voor meer tekst, maar wel voor opdrachten. Na een bepaalde tijd samenvatting maken kon ik nog wel definities leren. Of je kunt die tijd gebruiken om bv al wel je flashcards (als die nuttig zijn) te maken omdat je dat vaak met het boek doet, ook al heb je niet meer de ruimte in je hoofd om het ook op te slaan. De volgende dag heb je dan de kaartjes klaar (en je hebt ongetwijfeld toch nog iets onthouden.)

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 19:55

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik kan de pomodoro methode aanraden. Een video op YouTube geeft meer info dan dat ik hier uit kan leggen. Maar het komt erop neer dat je 25 minuten volle focus hebt en dan 5 minuten even rust hebt. Dan is de stap om te beginnen kleiner en werk je rustiger en effectiever. Er zijn apps voor laptop die je daarbij kunnen helpen (ook voor telefoon, maar dat is dan weer afleidend)

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 15:59

Leuk dat het topic weer opleeft :D

Ik heb nu tentamenperiode, maandag de laatste.
Ik kan ondanks dat ik de cijfers nog niet terug heb wel zeker zeggen dat het erg goed ging! Ik heb over de 2 echte leertoetsen echt een goed gevoel en ging als een speer door de vragen heen :D *\o/*

Die leertoetsen waren beide multiple choice, een daarvan met een paar open vragen erbij.
Nu had ik deze periode vanwege de tips in dit topic de stof per college (aangevuld met boek stof) in Anki flashcards verwerkt.
Ik had bijvoorbeeld het vak inleiding orthopedagogiek waar bijvoorbeeld de onderwerpen ADHD, autisme, jeugddelinquentie etc aan bod kwamen. Ik had in mijn flashcards vragen zoals: wat is het verschil tussen classificeren en diagnosticeren, wat zijn mogelijke oorzaken van ADHD, enzovoorts.
Ander vak was methoden & technieken van onderzoek. Daarin had ik vragen gemaakt zoals: welke typen onderzoek onderscheiden we, wat is het verschil tussen validiteit en betrouwbaarheid, welke soorten steekproeven zijn er, etc.

Doordat ik de stof al tijdens de colleges in Anki had gezet, had ik al weken voor de tentamenperiode af en toe daarmee geoefend zonder echt te gaan stampen. De laatste week natuurlijk wel intensiever gebruikt en ik merkte dat het echt goed bleef hangen. Ik heb voor beide vakken geen samenvatting gemaakt maar miste dit ook niet. Wel als check in de laatste dagen nog samenvattingen van anderen doorgelezen en oefenvragen gemaakt, om te kijken of ik alles behandelt had.

Maar erg tevreden met deze manier van leren tot zover! :D

@betadine wbt hoelang studeren: bedoel je daarmee leren van stof die je al gehad hebt, of nieuwe stof leren/lezen?
Ik deed nu vaak op de dag vh college de stof verwerken in Anki kaarten en de dag erna die kaarten echt oefenen. Afhankelijk van hoeveel kaarten je hebt kost dit mij 10/15 minuten per kaarten set denk ik? Ik maak ze per college dus rond de 15-20 kaarten was dat per set. Maar zo voor de tentamens oefende ik elke dag alle kaarten van alle colleges, dus dan was ik denk ik 1-1,5 uur vol aan het leren, dan even pauze, lopen en wat eten en drinken en weer door.