Instellingsgeld of collegegeld?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Instellingsgeld of collegegeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 11:25

Hallo lieve Bokkers,

Als klein meisje, was ik altijd al geïnteresseerd in de geschiedenis. Na het behalen van mijn vmbo ging ik door naar de Havo en vervolgens door naar het HBO Cultureel erfgoed. Deze opleiding had ik helaas op 1 studiepunt niet gehaald tijdens mijn propedeuse. Ik moest te veel wennen aan het studeren, dat ik een valse start had gemaakt.

Ik ben vervolgens maatschappelijk werk en dienstverlening gaan doen, wat ik ansich een goeie opleiding vond en werk inmiddels al wat jaren als Wmo consulent. Een ontzettend leuk beroep en ben op dit moment ook best gelukkig. Toch blijft mijn passie geschiedenis en blijft het kriebelen. Nog steeds voel ik een lichte pijn als ik denk aan Cultureel Erfgoed.

Nu heb ik een HBO diploma volledig afgerond. Nu wordt mij, op diverse sites, niet echt goed duidelijk of ik dan college geld zou moeten betalen of instellingengeld als ik (beginnend met een schakeljaar) de master (of bachelor) geschiedenis deeltijd zou kunnen doen.

Het blijft namelijk zo'n grote droom van mij. Dat ik er toch gewoon werk van wil maken. Als ik het niet doe en zou over (hopelijk pas) 60/70 jaar komen te overlijden, dan zou dat het gene zijn waar ik echt intense spijt van zou hebben.

Ik had de Uva al gemaild alleen had nog geen reactie van hun. Dus dacht, wellicht dat hier meer mensen zijn die er verstand van hebben. Ik zal dan waarschijnlijk eerst een pre master moeten doen.

Alvast bedankt!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Instellingsgeld of collegegeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:27

Als het goed is betaal je het wettelijk college geld aangezien je nog geen afgeronde studie op je naam hebt staan. Het beste kun je even contact opnemen met DUO. Zij kunnen dit mooi voor je nakijken.

Domi_94

Berichten: 2046
Geregistreerd: 11-01-08
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:29

ynskek schreef:
Als het goed is betaal je het wettelijk college geld aangezien je nog geen afgeronde studie op je naam hebt staan. Het beste kun je even contact opnemen met DUO. Zij kunnen dit mooi voor je nakijken.


Ik lees het als zo dat TS het hbo heeft afgerond. Volgens mij betaal je dan het wettelijk college geld over je schakeltraject + master, maar zou je over een bachelor het instellingstarief moeten betalen:)

Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:30

Domi_94 schreef:
ynskek schreef:
Als het goed is betaal je het wettelijk college geld aangezien je nog geen afgeronde studie op je naam hebt staan. Het beste kun je even contact opnemen met DUO. Zij kunnen dit mooi voor je nakijken.


Ik lees het als zo dat TS het hbo heeft afgerond. Volgens mij betaal je dan het wettelijk college geld over je schakeltraject + master, maar zou je over een bachelor het instellingstarief moeten betalen:)


Dit klopt inderdaad!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:31

Je hebt een bachelor (HBO) en wil een master gaan doen. Dan betaal je wettelijk collegegeld. Als je een andere bachelor zou willen doen, heb je al wel een gelijkwaardig diploma en betaal je instellingscollegegeld. https://www.duo.nl/particulier/collegeg ... ollegegeld

Dus het hangt af wat je gaat doen, de master of de bachelor.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:31

Domi_94 schreef:
ynskek schreef:
Als het goed is betaal je het wettelijk college geld aangezien je nog geen afgeronde studie op je naam hebt staan. Het beste kun je even contact opnemen met DUO. Zij kunnen dit mooi voor je nakijken.


Ik lees het als zo dat TS het hbo heeft afgerond. Volgens mij betaal je dan het wettelijk college geld over je schakeltraject + master, maar zou je over een bachelor het instellingstarief moeten betalen:)


Ik zie het nu ook... Ik denk nog steeds wel dat het beste is om even contact op te nemen de de DUO. Zij kunnen vertellen welk van de twee gerekend wordt.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 11:35

Dat zou wel enorm gunstig zijn voor mij. Ik had altijd in mijn hoofd, ben opzich nog 28, dat ik instellingsgeld moest betalen dat weerhield mij ervan. Ben alleen, heb een goeie baan, maar dan nog is 8200 wel echt flink.

Ik zou dan denk ik een master moeten gaan doen en daarvoor een schakel programma denk ik. Heel zwart wit, wil ik heel graag geschiedenis studeren.

Stomme vraag maar wat is het verschil tussen een bachelor op de universiteit en een master?

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:41

Toen ik na mijn hbo nog een master deed, moest ik een schakeljaar/premaster volgen. Voor de master betaalde ik regulier collegegeld, voor de premaster een hoger bedrag. Dit was wel vastgesteld op een wettelijk maximum wat (veel) lager is dan instellingstarief. Ik heb ruim 3000 euro betaald voor de premaster. Inmiddels zullen de tarieven vast hoger zijn, dit was in 2015/2016. Dit kan natuurlijk wel per universiteit verschillen, dus het lijkt me sowieso handig het daar na te vragen.

Edit: je bachelor heb je eigenlijk al, een hbo is ook een bachelor opleiding. Echter mis je vaak een aantal vaardigheden (zoals statistiek), waardoor je een premaster moet volgen wanneer je na hbo wil doorstromen naar een master. De master is de fase die volgt na de bachelor dus.
Laatst bijgewerkt door Lian op 27-01-22 11:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 11:43

Citaat:
Kiezen voor hbo of wo studie?
Er zijn twee soorten bachelors: hbo (hoger beroepsonderwijs) en wo (wetenschappelijk onderwijs). De bachelordiploma's van het hbo en de universiteit zijn gelijkwaardig, maar er zijn ook verschillen:

Opleidingen in het hbo hebben een beroepsgerichte oriëntatie. Wo-opleidingen zijn wetenschappelijk georiënteerd.
Hbo-bacheloropleidingen zijn 4-jarig (240 studiepunten). Wo-bacheloropleidingen zijn 3-jarig (180 studiepunten).
De toelatingseis voor een hbo-bacheloropleiding is een diploma op minimaal mbo (niveau 4) of havo-niveau. Voor wo-bachelors is dat een vwo-diploma of hbo-propedeuse.
Een bachelordiploma van het hbo geeft niet automatisch toegang tot een verwante masteropleiding aan de universiteit. Soms is het mogelijk een schakelprogramma te volgen, waarin je tekorten in kennis en vaardigheden kunt wegwerken.



https://www.tudelft.nl/onderwijs/voorli ... -hbo-en-wo

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Instellingsgeld of collegegeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 12:05

Bedankt zeg voor alle kennis. Het begint er dus toch steeds meer op te lijken dat het dus toch vanuit collegegeld kan. Dat zou fantastisch zijn.. en dan komt m’n droom opeens steeds dichterbij

ruitje

Berichten: 12311
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Instellingsgeld of collegegeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:08

Ik weet niet of dat is wat je wil, maar volgens mij is het goedkoper als je als 2e studie een lerarenopleiding volgt? Die heb je ook in de geschiedenis variant natuurlijk :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17977
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:08

En dan bestaat er ook nog zoiets als het levenlanglerenkrediet: https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet/

Besef je alleen wel dat je daarmee een nieuwe studieschuld aan gaat met een terugbetalingstermijn van 15 jaar (op basis van inkomen). Maar met jouw leeftijd, als dit je droom is en het kan, zou ik zeggen, ga er voor!

Zonnetje81Jarig
Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 12:08

Als je een HBO studie afgerond hebt en weer een HBO studie begint moet je instellingscollegegeld betalen. TENZIJ je een opleiding in de zorg of onderwijs gaat doen en daarvoor een andere studie hebt gedaan.

Als je een HBO studie afgerond hebt en een WO studie gaat doen collegegeld.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:35

Zonnetje81 schreef:
Als je een HBO studie afgerond hebt en weer een HBO studie begint moet je instellingscollegegeld betalen. TENZIJ je een opleiding in de zorg of onderwijs gaat doen en daarvoor een andere studie hebt gedaan.

Als je een HBO studie afgerond hebt en een WO studie gaat doen collegegeld.


Dit is niet waar, het maakt niet uit of je op HBO of WO een bachelor hebt gedaan. Voor een tweede bachelor of die op hbo of universitair niveau is, betaal je instellingsgeld (op de uitzonderingen na dan). Voor de master betaal je wel collegegeld.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Instellingsgeld of collegegeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 17:45

Hou er wel rekening mee dat je niet altijd zomaar aan een master of schakelprogramma kan beginnen. Vaak is een relevante vooropleiding een vereiste om in te mogen stromen in het schakelprogramma. De voorwaarden verschillen vaak per universiteit.

Narya

Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 18:03

Sourire schreef:
Hou er wel rekening mee dat je niet altijd zomaar aan een master of schakelprogramma kan beginnen. Vaak is een relevante vooropleiding een vereiste om in te mogen stromen in het schakelprogramma. De voorwaarden verschillen vaak per universiteit.


Ja precies. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je met een opleiding maatschappelijk werk toegelaten wordt tot een schakelprogramma en master geschiedenis, dat zijn echt hele andere takken van sport. Ik ben ooit wel eens toegelaten voor een master op basis van alleen een propedeuse en wat vakken uit het tweede en derde jaar, maar in dit geval ging het om een combinatie van twee studies uit de geesteswetenschappen. Dan maak je meer kans met het afmaken van het eerste en tweede jaar Cultureel Erfgoed.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 01:29

Narya schreef:
Sourire schreef:
Hou er wel rekening mee dat je niet altijd zomaar aan een master of schakelprogramma kan beginnen. Vaak is een relevante vooropleiding een vereiste om in te mogen stromen in het schakelprogramma. De voorwaarden verschillen vaak per universiteit.


Ja precies. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je met een opleiding maatschappelijk werk toegelaten wordt tot een schakelprogramma en master geschiedenis, dat zijn echt hele andere takken van sport. Ik ben ooit wel eens toegelaten voor een master op basis van alleen een propedeuse en wat vakken uit het tweede en derde jaar, maar in dit geval ging het om een combinatie van twee studies uit de geesteswetenschappen. Dan maak je meer kans met het afmaken van het eerste en tweede jaar Cultureel Erfgoed.


Ja mee eens, daar ben ik nu even naar aan het vragen..

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:24

Het lijkt mij dat je met jouw bachelor niet kunt instromen in een master geschiedenis, dat past totaal niet bij elkaar. Een master geschiedenis doe je na een bachelor geschiedenis of wellicht aanverwante studies. Voor de bachelor zou jij volledig collegegeld betalen, voor de master het wettelijke tarief.

Heb je ook interesse in onderwijs? Wellicht valt daar nog wat te combineren?

Dit zijn bijvoorbeeld de eisen aan de UVA:

De master Geschiedenis is toegankelijk voor kandidaten die beschikken over een universitaire bachelorgraad in een van de volgende opleidingen:

- geschiedenis
- Europese studies met een major Europese geschiedenis (UvA)
- een andere geesteswetenschap, een liberal arts-opleiding of een sociale wetenschap, met een minimum van 30 EC aan vakken behaald op het gebied van geschiedenis