Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 294 van de 304 [ 7598 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297 ... 304  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Juffen en meesters verzamelen!

 
Profiel   

Wat Goof al zei is het belangrijk om te vragen wat de opslag is. Als beginnend docent wist ik dat niet en heb er niet om gevraagd. Dit resulteerde in 24 lesuren en een moeilijke mentorklas bij 0,8 fte. Opslag bleek 0,4. Van 7.30-19.00 op school iedere dag om het werk af te krijgen. Tel daar een collega bij op die mij mbt mentorklas continu ondermijnde en ik heb het schooljaar niet af kunnen maken (het was dat of volledig overspannen worden).

Het is voor mij een heel goed leermoment geweest om veel meer en beter door te vragen over van alles. Misschien helpt mijn ervaring te voorkomen dat je ook zoiets moet meemaken ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:13 



 
Profiel   

Wisselt inderdaad sterk per school! En als beginnend docent hoef je minder te doen :)
Voor 0,7 (ervaren docent) doe ik 17 lesuren. Daarbij nog een mentoraat en talentbegeleiding.

@Goof: wat een verschil trouwens tussen je twee scholen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:23 



 
Profiel   

Het verschilt ook nog wel enorm of je lessen van 40,50 of 60 minuten hebt.
Met 40 minuten hebben wij aanzienlijk meer lesuren dan afgelopen jaar met 50 minuten. Ik snap dat het op papier dan evenveel is als met 50 minuten maar een extra klas zorgt wel voor meer werkdrukte.
Nieuwe collega die op zijn school met 30 minuten lessen werkte zegt dat onze 40 weer heel fijn zijn.

Ook een kwestie van ervaren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:29 



 
Profiel   

Goed punt lenaa-tje, kijk inderdaad ook naar hoe lang je lessen zijn.

Ja, bizar he Sheran?!
Mijn vorige school was fan van overleggen: teamoverleg, mentorenoverleg, ttooverleg, buitenlandse reis, leerlingbespreking, pv's, sectieoverleg, vakgroepoverleg, projectoverleg, alles wat je kan bedenken en ik had daar zomaar structureel iedere week 3 of 4 middagen overleg. Dat maakte dat je nooit op je werkdag zelf echt kon werken, wat natuurlijk vrij gek is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:37 



 
Profiel   

In mijn ervaring is 40 perfect voor mij! Wij hebben op deze school 50 trouwens, soms eens een week 40. Je krijgt genoeg te doen maar die laatste slepende 10 minuten zitten er niet in :)

@Goof: en waarschijnlijk kregen ze niet eens veel meer gedaan dan je huidige school? :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:38 



 
Profiel   

Nee! Het was totaal niet effectief. Ik heb serieus ooit een keer een vergadering gehad waarvan het onderwerp was .... 'vergaderen; waarmee kunnen we de vergaderingen vullen'... serieus.
Wij zaten daar dus letterlijk om maar tijd te vullen, dat was het moment dat ik besloot vergaderingen te gaan skippen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:45 



 
Profiel   

Sheran schreef
In mijn ervaring is 40 perfect voor mij! Wij hebben op deze school 50 trouwens, soms eens een week 40. Je krijgt genoeg te doen maar die laatste slepende 10 minuten zitten er niet in :)

@Goof: en waarschijnlijk kregen ze niet eens veel meer gedaan dan je huidige school? :))

En ik mis de 50 nog steeds haha Vooral om leerlingen even wat langer samen aan het werk te zetten bijvoorbeeld.

Maar dit is ook gewoon echt ervaren en kijken wat er bij jou past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:50 



 
Profiel   

Goof schreef
Nee! Het was totaal niet effectief. Ik heb serieus ooit een keer een vergadering gehad waarvan het onderwerp was .... 'vergaderen; waarmee kunnen we de vergaderingen vullen'... serieus.
Wij zaten daar dus letterlijk om maar tijd te vullen, dat was het moment dat ik besloot vergaderingen te gaan skippen.

:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:51 



 
Profiel   

Wij hebben 40 en 80 minuten lessen, geef mij die 80 maar, kan je veel meer in doen en het geeft meer rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 09:54 



 
Profiel   

Wij hadden altijd 60 minuten en nu is het 55 geworden. Na de zomervakantie start ik op een nieuwe school en daar zijn de lessen 60 minuten.

Inderdaad, als invaller heb je die regelingen niet!

En kijk ook naar welke taken je als beginnend docent op je bordje krijgt. Bij ons is het liever geen mentoraat als startende docent. En wij hebben bijvoorbeeld duo-mentoraat. Dus twee mentoren voor één klas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 10:58 



 
Profiel   

Goof schreef
Wij hebben 40 en 80 minuten lessen, geef mij die 80 maar, kan je veel meer in doen en het geeft meer rust.

Dit was ook ons streven inderdaad!
Ik vind 80 fijn bij een havo 5 maar gevolg is dat als er een keer een les uitvalt je ze ook tijden niet ziet.
Mijn vak heeft maar 1 blok van 80 of 2 van 40.

Ook vind ik 80 minuten op het vmbo nadelig bij het opbouwen van een band met de leerlingen geef mij dan maar de 2x 40.
Ook is de herhaling die je dan hebt fijn. Verschilt dus ook per niveau.

Mavo 3 heb ik bijv. Wel 1x 40 en 1x 80 dat is perfect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 11:50 



 
Profiel   

Sheran schreef
In mijn ervaring is 40 perfect voor mij! Wij hebben op deze school 50 trouwens, soms eens een week 40. Je krijgt genoeg te doen maar die laatste slepende 10 minuten zitten er niet in :)

@Goof: en waarschijnlijk kregen ze niet eens veel meer gedaan dan je huidige school? :))


Ik zou ook heel graag altijd 40 min hebben. Wij hebben ook 50.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 12:28 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Sheran schreef
In mijn ervaring is 40 perfect voor mij! Wij hebben op deze school 50 trouwens, soms eens een week 40. Je krijgt genoeg te doen maar die laatste slepende 10 minuten zitten er niet in :)

@Goof: en waarschijnlijk kregen ze niet eens veel meer gedaan dan je huidige school? :))


Ik zou ook heel graag altijd 40 min hebben. Wij hebben ook 50.

Maar kunnen jullie dan zomaar die lestijd missen?

Ik mis die in mijn geval veelal 20 minuten per week wel. En als ik veel van mijn collega’s hoor die nog wel meer dan ik.
Ik miste het bij 1 jaar extreem. Daar kwam ik gewoon letterlijk niet door het PTA heen. Daar hebben we nu een halfjaar 40 minuten extra gekregen in het leerjaar daarvoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:36 



 
Profiel   

Hoe zit het bij de h/v? Eerste klassen krijgen bij ons 3x55 minuten Nederlands, daarnaast hebben ze elke dag en op vrijdag 2x een werkuur waarbij ze aan een vak naar keuze werken. De meeste leerlingen kiezen dan wel 1x per week voor Nederlands. Ik ben nu mentor van een 1V. Die zie ik dus 5 lesuren per week :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:09 



 
Profiel   

Bij ons hebben brugklassers van (bijna) elk niveau:
Periode 1 4x Nederlands, 2x mentorles
Periode 2 4x Nederland, 1x mentorles, 2x flex (keuzeuur)
Periode 3 en 4 3x Nederlands, 1x mentorles, 2x flex.

Gymnasium wijkt in Periode 1 en 2 af. Zij hebben Latijn en daardoor in de week 1 uur minder Nederlands. In Periode 3 lopen ze weer gelijk.

Wij hebben lessen van 50 minuten. Mij maakt het niet uit hoe lang de lessen duren, ik krijg mijn lessen wel aangepast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:14 



 
Profiel   

lenaa_tje schreef
Maar kunnen jullie dan zomaar die lestijd missen?

Ik mis die in mijn geval veelal 20 minuten per week wel. En als ik veel van mijn collega’s hoor die nog wel meer dan ik.
Ik miste het bij 1 jaar extreem. Daar kwam ik gewoon letterlijk niet door het PTA heen. Daar hebben we nu een halfjaar 40 minuten extra gekregen in het leerjaar daarvoor.


Ik mis die lestijd echt niet. 40 minuten werkt veel efficiënter, zeker in de onderbouw qua spanningsboog. Ik krijg echt niet minder gedaan gelukkig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:25 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
haike schreef

Ik werk tegenwoordig 0.8 en geef daarvoor nu 18.5 les (begin schooljaar 20, halverwege schooljaar ging dat naar 17 ivm klassen die dan minder biologie gaan krijgen). Nu hebben 3 klassen van mij examen gedaan dus heb ik nog maar 8 lessen (en surveilleren)

Volgend jaar ga ik 1 dag per week voor een andere werkgever aan de slag (gedetacheerd) en ben ik dus 0.6 beschikbaar op school, ik heb dan 13 lessen.


Wat ga je doen Haike bij een andere werkgever?


Ik ga aan de slag bij het SLO voor de vakvernieuwings commissie voor biologie vmbo. Erg veel zin in om zo ook van hogerhand mee te gaan denken over het curriculum.

Onze lessen duren 50 minuten en voor 1bk mens&natuur hebben we een blokuur, qua concentratie is dat wel eens lastig maar voor practicum is dat wel weer erg fijn.
Tijdens vergaderweken enz hebben we 40 min, gaat dan zo snel altijd

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:11 



 
Profiel   

Goof schreef
berthe schreef
In het basisonderwijs wordt het per jaar berekend. 940 lesuren bij een volledige baan (1659 uur).


Zo wordt het in alle soorten onderwijs berekend. Het beantwoordt alleen niet de vraag van biks.


Jawel toch? Die getallen vermenigvuldigen met je wtf en dan weet je hoeveel lesuren je hebt en hoeveel uren je werkt. Het verschil is wat je buiten je lesuren doet.
Maar ik had niet goed gelezen. Haar vraag ging over VO.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-22 12:48 



 
Profiel   

Geen idee of ik al eerder in dit topic gereageerd heb, of alleen al tijden een trouwe meelezer ben :+ maar ik heb een vraag. Zijn er hier mensen werkzaam in het MBO? Ik overweeg de overstap vanuit het PO (als docent rekenen) en ben benieuwd naar ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 21:51 



 
Profiel   

Ja, je mag me een pb sturen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-22 23:59 



 
Profiel   

Macs schreef
Ja, je mag me een pb sturen!

Top, ga ik doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-22 21:33 



 
Profiel   

De VO docenten blij met de nieuwe CAO?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 20:24 



 
Profiel   

Te druk om op gelet te hebben :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 20:32 



 
Profiel   

Bjarni schreef
Geen idee of ik al eerder in dit topic gereageerd heb, of alleen al tijden een trouwe meelezer ben :+ maar ik heb een vraag. Zijn er hier mensen werkzaam in het MBO? Ik overweeg de overstap vanuit het PO (als docent rekenen) en ben benieuwd naar ervaringen.


Ik werk in het mbo. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 20:46 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
De VO docenten blij met de nieuwe CAO?


Tuurlijk!
Flinke loonsverhoging en pb naar 90 uur.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-22 20:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 294 van de 304 [ 7598 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 291, 292, 293, 294, 295, 296, 297 ... 304  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen