Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 09:26

Ik gebruik zelf Todoist, die is ook fijn. Voor reminders heb je de betaalde versie nodig maar het is niet duur.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:24

Ik zit zelf ook nog te denken aan Perfect View. Dat heb ik zelf een aantal jaar geleden gebruikt. Nou, maar eens even de opties met de klant bespreken. Heb zo het idee dat het Outlook gaat worden. :D

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 23:48

Wat betalen jullie je boekhouder?

Hier komt er weer een verhoging, aan en ik vraag me af wat ik moet doen.
Op het moment besteed ik alles uit, moet ik de facturen aanleveren en de boekhouder doet de rest. Ik ben zo slecht met cijfers! Ook aangifte inkomstenbelasting doet de boekhouder als het goed is (zit er pas 1,5 haar bij).

Maar nu gaat het tarief fors omhoog. Of ik ga het dubbele betalen, of iets minder dan nu, maar dan moet ik zelf mijn aangiften gaan doen. En daar wilde ik nou net van af…

Dus ik ben benieuwd hoe jullie dat doen? Of is er een goeie cursus om het wat beter te snappen zodat ik het niet zo snel fout doe en ik evt het goedkopere pakket kan kiezen?
Ik ben maar deels zzp-er, en heb in het begin veel moeten investeren. Begin je eindelijk een beetje lekker te draaien, gaat er wel een heel groot deel van de winst naar de boekhouder. Weet niet of dat het voor mij waard is op deze manier of dat ik dan beter een ander pakket kan kiezen…

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:18

Het ligt aan een heleboel zaken of je veel of weinig geld kwijt bent aan je boekhouder.
De complexiteit en grootte van je boekhouding. En -dan ga je naar het privé gedeelte- de complexiteit van je IB aangifte. Maar ja, wat is duur?
Ik heb een klant die alles slordig voor twee bedrijven op bonnetjes (soms onleesbare vodjes) aanlevert. Dat kost meer tijd dan de administratie van iemand die gestructureerd dingen aanlevert (om maar een voorbeeld te noemen).
Hoe factureer je? Met welk pakket?
Is dat ook je boekhoud pakket? Zo ja, dan ben je daar al enigszins mee bekend. Kijk er eens naar of je zelf zou kunnen inboeken. Dan hoeft je boekhouder minder te doen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 00:30

Ik ben nu zoetjes aan de overstap aan het maken van loondienst naar zzp. Heel zoetjes :')
Inkoopfacturen zijn er 5-6 per maand, verkoopfacturen ongeveer 10.

Mijn IB- aangifte is rete simpel. Het loondienst stuk staat er al in, ik heb geen huis oid. Alleen loondienst en zzp (het zo stuk hoefde ik vorig jaar niet eens in te vullen wegens te lage omzet).
Ik snap ook niet helemaal dat die nog steeds niet gedaan is…

Mijn factuur programma kan niet koppelen met het boekhoudprogramma wat ik nu heb. Eerder kon dat wel, maar toen besloot de boekhouder over te stappen op een ander programma. Om het makkelijk te maken heb ik een groter factuurprogramma aangeschaft a 25 euro per maand. Nu komt er nog 70 euro extra bij van de boekhouder (de verhoging). Vraag me af of dat nog rendabel is met mijn omzet. Ik hoef er nu nog niet van te leven, maar wil dat in de toekomst wel en dan zal alles groeien natuurlijk.

Maar het blijft een vrij simpele boekhouding. Ik verkoop een dienst en koop af en toe medicijnen in. Alles gaat digitaal. Als ik een vodje als bon heb, dan betaal ik dat privé. Die paar euro die ik af kan trekken…. Geen zin in gezeur.

Ik ben 3 dagen in loondienst en 1-3 dagen in de week zzp en soms heb ik 1 klant op een dag (grote klant, maar dus maar 1 factuur).

Ik ga inderdaad kijken of ik het dan niet beter zelf kan doen. Heb keuze uit twee pakketten: alles laten doen voor 150 euro per maand ex btw. Alles zelf doen voor 50, waarbij ze alleen mijn IB aangifte doen, en mijn aangifte inkomstenbelasting controleren. Maar dan vind ik 600 euro per jaar (ex btw) best duur… vroeg me af of dat ook duur is, of dat ik gewoon een krent ben :')

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 01:28

Als je alles zelf doet, en zij alleen de IB vind ik € 600,— wel wat hoog.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:22

Dat bedrag betaal ik ook, maar dan wel voor iets meer werk. Ik doe in principe zelf alles invoeren in e-boekhouden, en dan checkt de boekhouder alles en doet alle aangiftes, jaarrekening etc. En ik kan hem altijd snel en makkelijk bereiken, voor alles. En ik heb wel iets meer administratie als jou, ben volledig zzp met eigen praktijk en alles. €600 voor alleen IB vind ik ook fors geprijsd. Ik heb geen standaard administratie, ben als podotherapeut deels vrijgesteld van btw en deels niet, dus het is ook geen straight forward administratie bij mij.

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:50

Ik doe mijn boekhouding zelf. Ik heb een handig excel bestandje waar ik alles kan invullen. Hoef de cijvers van mn omzet en kosten er maar in te zetten en de btw en dergelijke en dan rekent excel het uit.

Ik ben ook niet goed met cijfers (discalculie) maar op deze manier red ik het prima zonder boekhouder.
Ik heb geen ervaring met excel, maar heb alles zelf uitgezocht. En dat wil prima.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 10:57

naranja1 schreef:
Ik doe mijn boekhouding zelf. Ik heb een handig excel bestandje waar ik alles kan invullen. Hoef de cijvers van mn omzet en kosten er maar in te zetten en de btw en dergelijke en dan rekent excel het uit.

Ik ben ook niet goed met cijfers (discalculie) maar op deze manier red ik het prima zonder boekhouder.
Ik heb geen ervaring met excel, maar heb alles zelf uitgezocht. En dat wil prima.

Lukt het je dan met investeringen, afschrijvingen, inkomstenbelasting als je geen boekhouder hebt?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 17:40

Een goede boekhouder is goud waard en kost geld :j
Of het duur is hangt af van de complexiteit van de administratie.

Wij doen bijna alles zelf, hebben alleen een boekhouder die af en toe even meedenkt, en soms wat advies geeft om bepaalde kosten anders te benoemen of op een andere grootboek te zetten, dat is soms fiscaal dan weer aantrekkelijker. Daarvoor betalen we even uit mijn hoofd 65 euro per uur.

Dus als jij rekent 50 euro in de maand, dat zou dan neer komen op zeg 10 uurtjes werk per jaar.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 09:41

Ik heb een excel van m'n boekhouder die vul ik in, wat er in komt en wat er uit gaat. En daarna doet hij de btw aangifte. Ik ben gewoon ontzettend bang voor de belastingdienst.
Hij doet ook de jaarlijkse aangifte want we hebben twee huizen waarvan één verhuurd etc te ingewikkeld

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:37

Citaat:
Lukt het je dan met investeringen, afschrijvingen, inkomstenbelasting als je geen boekhouder hebt?


Jazeker :j

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:41

Zijn er hier mensen met een fysieke winkel of horeca gelegenheid? Ik zou graag een paar vragen willen stellen :D

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 20:30

Geen winkel maar wel fysiek een zaak :)) vraag maar, als ik antwoord kan geven doe ik het graag ;)

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:51

Nirvana_ schreef:
Zijn er hier mensen met een fysieke winkel of horeca gelegenheid? Ik zou graag een paar vragen willen stellen :D


Ik heb fysieke winkels.
In kleding accessoires, maar heb ook een Jamin.
Wat wil je weten?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:27

Hooi, even een vraagje.

Ik heb net een woocommerce shop opgezet.

Het betreft een restaurant dat bij levering 9% en 21% btw hanteert.

9% voor het bestelde item.
21% voor de levering.

Echter, wanneer de klant de rekening ontvangt worden de 9% en de 21% opties aan het einde van de streep bij elkaar opgeteld.

De berekening klopt, daar is niks mis mee. Maar mag dit in de ogen van de belastingdienst of moet het echt gespecificeerd worden per belastinggroep?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 01:30

Bovenstaande vraag heb ik het antwoord al op kunnen vinden.

Nu iets anders:

Ik zoek een app die functioneert als een kalender en/of takenlijst.
MAAR! Met de mogelijkheid om foto's en screenshots erin te plaatsen en te delen met andere mensen.

Het is voor onze catering service, de opdrachten zijn soms zo specifiek dat we het origineel willen kunnen raadplegen in onze app.

Hebben jullie ideeen?

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:27

Je kan even terugkijken in dit topic. Begin september heb ik een soortgelijke vraag gesteld en ik kreeg toen goede tips.

SpikkelFire

Berichten: 6696
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:16

Wat een leuk topic! Mag ik me melden? :D

Ik heb 2 eigen bedrijven. Mijn eigen lijn met ruitersportartikelen, ik ben een nieuw merk gestart. Zie linj in onderschrift :D

Maar mijn grootste inkomstenbron is mijn online advertising agency www.buildingmyads.nl
Dit deed ik eerst een tijd naast een loondienstbaan van 2 dagen per week. Juni dit jaar ben ik volledig voor mezelf gegaan en dat was de beste beslissing ooit haha.

Mijn oom doet de boekhouding voor een habbekrats waar ik heel blij mee ben. In 2023 wil ik ook gaan beginnen met pensioenopbouw.

mysa

Berichten: 10476
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 09:25

Xyris schreef:
Hooi, even een vraagje.

Ik heb net een woocommerce shop opgezet.

Het betreft een restaurant dat bij levering 9% en 21% btw hanteert.

9% voor het bestelde item.
21% voor de levering.

Echter, wanneer de klant de rekening ontvangt worden de 9% en de 21% opties aan het einde van de streep bij elkaar opgeteld.

De berekening klopt, daar is niks mis mee. Maar mag dit in de ogen van de belastingdienst of moet het echt gespecificeerd worden per belastinggroep?


Ik denk dat je het moet specificeren. Ook klantvriendelijker. En sowieso moeten zakelijke klanten een specificatie hebben.

Edit: jullie zelf moeten ook splitsen bij de aangifte.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 00:14

Zijn er bokkers die een app gebruiken voor het registreren van hun kilometers?
Ik rij met mijn auto zowel zakelijk als privé en zou graag een app willen gaan gebruiken voor het registreren van de kilometers.
Dat opschrijven in een boekje vind ik steeds zo'n gedoe met ieder ritje. Dat moet vast makkelijker kunnen?

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:40

In een ap moet je het ook noteren.
Dus of noteren op papier, of in een ap.
Wat ik vaak doe is op enig moment (thuis) via TomTom de kilometers bekijken die ik voor een klant gereden heb en dat dan doorberekenen.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:45

Ik bekijk het in mijn agenda.
Die is toch up to date en de klant betaalt van/naar thuis, niet de werkelijke kilometers.
1x/maand agenda bekijken moet ik toch voor de facturen te maken.
Of dat dan 100% juist is? Vast niet

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 14:06

Je hebt daar een kastje voor wat je in de auto plugt, dat houdt precies bij welke ritten je hebt gereden.
Via een app kun je dan weer notities toevoegen en aangeven of het een prive of zakelijke rit was.

Ik heb er ooit eens reclame van ontvangen en weet dat enkele ondernemer zoiets gebruiken, maar weet even niet hoe het precies heet.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de bijtelling betalen. Dan is er ook geen gezeur en zijn alle autokosten voor de zaak.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:15

Heeft iemand een tip voor een goede leverancier van speldjes. (Customized revers speldjes.)
Ik heb een mailtje gewaagd aan Tieconcepts (zij maken dassen, spelden etc). Maar ik sta uiteraard open voor andere leveranciers.
(De leverancier die het in het verleden voor ons deed voert dit product niet meer).
Wie weet is er wel een Bokker die dit maakt?