Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Diergeneeskunde Gent vs Utrecht

 
Profiel   

Hoi,
Ik weet dat dit niet de goede plaats is maar weet niet waar ik het anders kan plaatsen. En heb het gevoel dat hier mensen zijn die mij ook kunnen helpen.
Ik zit nu in 5 vwo en wil graag diergeneeskunde studeren na mijn vwo. Maar ik zit te twijfelen of ik naar Gent of Utrecht wil. Utrecht lijkt mij een mooiere school en zou iets beter zijn dan Gent dus daar gaat mijn voorkeur naar uit. Ik ben nog niet op opendagen geweest dus heb nog niet zelf gezien. Gent is wel wat praktische voor mij aangezien mijn vader er 20 minuten van daan woont en ik dus niet op kamers hoef.
Maar mijn vraag is wat jullie ervaringen zijn met deze scholen en welke jullie aanraden.
Hoop dat jullie iets weten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 13:08 



 
Profiel   

ik studeer nu dierfysiotherapie in gent, en ik vind het helemaal prima
volgens mij is gent juist beter als utrecht, het is in gent ook een stuk zwaarder kwa studie, maar zeker in NL wordt het als een pluspunt gezien als je in gent gestudeerd hebt !

Ik vind de campus een fijne plek, maar ben eigenlijk nog nooit in utrecht geweest, dus dat verschil weet ik niet. Het niveau is hoog, ook bij de dierfysio zo, maar wel heel leuk !

ik zou zeggen, ga lekker bij allebij ook kijken, en kijk waar jij jezelf ziet studeren !

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 13:27 



 
Profiel   

Ik heb zelf, in een inmiddels ver verleden, ook voor de keuze gestaan. Nu is het wel zo dat als je voor Utrecht kiest, je sowieso ook niet 100% zeker bent van een plekje. Dan kan Gent/Antwerpen altijd nog als tweede keus dienen.

Zelf ben ik uiteindelijk ingeloot voor Utrecht en heb ook voor Utrecht gekozen. Dat is mij heel goed bevallen. De studie was leuk en ook de campus was prima. De stad Utrecht vond/vind ik ook erg leuk om te studeren. Al is Gent ook prachtig.

De meeste medestudenten die eerst in België zijn begonnen en later naar Utrecht zijn gegaan, geven aan dat de eerste jaren in België niet zo heel leuk waren omdat het 1 grote afvalrace is. Er starten er elk jaar te veel (geen numerus fixus), dus moeten er toch genoeg afvallen. De eerste jaren in België krijg je ook nog vakken als natuurkunde en scheikunde. In Utrecht krijg je die niet meer. Enkel natuurkunde, scheikunde etc verwerkt in de onderwerpen die daadwerkelijk relevant zijn voor de studie.

Dat Gent beter staat aangeschreven is ook achterhaald. Sowieso is er op dit moment een tekort dus het maakt niet uit waar je afstudeerd.

Ga naar open dagen van beide universiteiten en kijk waar je je prettig voelt. Ik heb een fantastische tijd gehad in Utrecht ieder geval. Succes met je keuze! Vragen mag je mij altijd stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 14:05 



 
Profiel   

In Gent willen ze vanaf volgend jaar ook met loting/numerus fixus gaan werken, dus wat dat betreft maakt het voor jou geen verschil meer. Wij zitten nu met 665 studenten dus nu is het idd een beetje "survival of the fittest".

Het eerste jaar hebben we in het eerste semester idd fysica (natuurkunde), chemie en statistiek, maar ook anatomie en rassenleer. In het 2e semester ga je al meer dingen doen waar je iets aan "hebt" en beginnen ook de snijpractica voor anatomie.

Ik zit nu zelf in Gent nadat ik vorig jaar niet ingeloot was in Utrecht (doe 1e bachelor opnieuw omdat ik niet alle vakken gehaald had), dus als je vragen hebt stel ze gerust :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 14:30 



 
Profiel   

Ik heb eerst een jaar in Antwerpen gezeten voor ik in Utrecht werd aangenomen.
Antwerpen/Gent vond ik zwaar omdat je daar 6 vakken tegelijk had.
Studie systeem paste simpelweg niet bij mij.
Ben blij dat ik in Utrecht heb mogen studeren :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 14:35 



 
Profiel   

Ik denk niet dat uiteindelijk een van de studies beter is voor iedere dierenarts/student.

Gent heeft als voordeel dat het flink aan je kennis voor de basisvakken biologie, scheikunde, natuurkunde werkt. Dat geeft wel een goede basis voor wat je daarna moet leren aan vakspecifieke kennis. Het nadeel is dat een deel daarvan niet echt nodig is en in mijn ogen wordt het je dan onnodig lastig gemaakt. Goed in natuurkunde en scheikunde zijn maakt je niet persé een goede dierenarts. Persoonlijk zou ik genoeg nemen met een dierenarts die niet heel sterk is daarin, maar wel genoeg begrip heeft om het toe te passen. Zeker omdat een deel daarvan ook weer vergeten wordt zodra je het niet meer krijgt.
Van wat ik heb gehoord volgt ook een hele goede sterke theoretische basis in anatomie e.d. en dat is dan weer heel belangrijk.

In utrecht wordt biologie, scheikunde en natuurkunde, zoals al gezegd, verwerkt en krijg je het vooral toegepast aan je vak. Ik vind het een voordeel dat je niet 'overbodig werk' doet. Wel een nadeel is dat de theoretische basis kwa anatomie, fysiologie wat lager ligt. Het voelt vooral als rijtjes leren en feitjes leren, zonder te weten waarom iets zo is. Dat maakt het lastiger verbanden te leggen, kritisch na te denken e.d. En vaak vergeet je het uiteindelijk weer. Feitjes onthoud je minder snel dan als je die feiten zelf zou kunnen beredeneren en daardoor heb je er toch minder aan.

Ik heb eens gehoord dat bij Gent het lang duurt voordat je praktijk krijgt met dieren.
Een groot voordeel aan utrecht is dan wel dat er meer tijd is voor praktijk. Dit is ook in utrecht niet héél uitgebreid (je staat zeker niet dagelijks in de stal tijdens je bachelor, dus de eerste 3 jaar. Soms zelfs niet wekelijks), maar wel genoeg om studenten vroeg kennis te laten maken met de meeste diersoorten. Ook als je nooit op een paardenstal geweest bent, wordt je al snel geleerd hoe je een paard borstelt, halster omdoet, en hoofdstel omdoet. Hele simpele dingen, maar het moet je wel ooit verteld zijn en niet voor iedere student is dat vanzelfsprekend. Zeker bij landbouwhuisdieren: Dat studenten uit de stad al vroeg hiermee kennis maken, is zeker een voordeel. Daarnaast worden al snel basis vaardigheden aangeleerd die een dierenarts normaal gebruikt bij lichamelijk onderzoek en orgaan specifiek (lichamelijk) onderzoek. Ik denk dat studenten vroeg kennis laten maken met dieren en vroeg handelingen leren, belangrijk is om goede dierenartsen te krijgen.
Misschien dat Gent dit soort dingen ook krijgt (wellicht dat een diergeneeskunde student uit Gent hier duidelijkheid over kan geven) maar ik heb iig altijd gehoord dat je in je eerste jaar weinig praktijk hebt.

De studie in Utrecht scoort meen ik vaak beter op de university rankings. Daarnaast heeft de studie in Gent geen AVMA COE accredatie. Die in Utrecht wel. Er zijn overigens maar 7 scholen in Europa met die accredatie. Dat betekend wel dat internationaal (of iig in de VS, maar ook in andere landen is die AVMA COE accredatie een goed teken) Utrecht gewoon heel goed bekend staat.
Toch denk ik dat ook Gent prima dierenartsen aflevert, juist ook door die goede basis in theorie en omdat je echt flink moet werken om op die studie te blijven.

Je hoeft het dus niet te doen omdat een van de scholen beter zou zijn. Kijk eerder naar: Waar voel ík me prettiger bij. De sfeer op campus. Als je naar de studieprogramma's kijkt, wat spreekt je meer aan en wat past meer bij je? Wat is handiger kwa reisen en op kamers gaan? En niet geheel onbelangrijk: Denk je de afvalrace in Gent aan te kunnen? Niet goed genoeg zijn in bv natuurkunde/scheikunde maakt je niet persé een slechte dierenarts. Of wil je juist die hele sterke basis leren?

Van wat ik heb gehoord uit Gent, ben ik blij dat ik in Utrecht zit. Maar andersom hoor ik ook zeker mensen zeggen dat Gent beter zou zijn. Ieder zo zn voorkeur :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-22 16:25 



 
Profiel   

Heel erg bedankt allemaal. Ik heb hier best veel aan. Om naar Gent te gaan moet volgens mij een ijkingstoets voor je deel mag nemen dus was dacht ik ook numerus fixus. Ik denk dat Utrecht qua manier beter bij mij zou passen en daar dus mijn voorkeur naar uit gaat als ik voor bijde word ingeloot. Maar die kans is volgens mij niet heel groot.
Heeft iemand ook nog tips hoe de loting in Utrecht was en ik dus het best kan voorbereiden, ookal duurt dit voor mij nog sowieso een jaar maar wil zou goed mogelijk voorbereid zijn zodat de kans dat ik geloot word groter word omdat het me gewoon echt een hele leuke opleiding lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-22 09:43 



 
Profiel   

Henky123 schreef
Heel erg bedankt allemaal. Ik heb hier best veel aan. Om naar Gent te gaan moet volgens mij een ijkingstoets voor je deel mag nemen dus was dacht ik ook numerus fixus. Ik denk dat Utrecht qua manier beter bij mij zou passen en daar dus mijn voorkeur naar uit gaat als ik voor bijde word ingeloot. Maar die kans is volgens mij niet heel groot.
Heeft iemand ook nog tips hoe de loting in Utrecht was en ik dus het best kan voorbereiden, ookal duurt dit voor mij nog sowieso een jaar maar wil zou goed mogelijk voorbereid zijn zodat de kans dat ik geloot word groter word omdat het me gewoon echt een hele leuke opleiding lijkt.


In Gent is nu nog een ijkingstoets, daar moet je enkel aan deelnemen om toegelaten te worden (resultaat maakt niet uit). Vanaf volgend jaar komt er een toelatingsexamen die je moet halen om toegelaten te worden.
Ik heb in Utrecht meegedaan tijdens corona dus dat was online en toen telden de cijfers van vwo ook niet mee, dus heb wat dat betreft niet echt tips behalve dat materiaal wat je krijgt goed te leren/door te nemen en nu zo hoog mogelijke cijfers halen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-22 21:45 



 
Profiel   

ApoCowlypsee schreef
Ik heb eens gehoord dat bij Gent het lang duurt voordat je praktijk krijgt met dieren.
Een groot voordeel aan utrecht is dan wel dat er meer tijd is voor praktijk. Dit is ook in utrecht niet héél uitgebreid (je staat zeker niet dagelijks in de stal tijdens je bachelor, dus de eerste 3 jaar. Soms zelfs niet wekelijks), maar wel genoeg om studenten vroeg kennis te laten maken met de meeste diersoorten. Ook als je nooit op een paardenstal geweest bent, wordt je al snel geleerd hoe je een paard borstelt, halster omdoet, en hoofdstel omdoet. Hele simpele dingen, maar het moet je wel ooit verteld zijn en niet voor iedere student is dat vanzelfsprekend. Zeker bij landbouwhuisdieren: Dat studenten uit de stad al vroeg hiermee kennis maken, is zeker een voordeel. Daarnaast worden al snel basis vaardigheden aangeleerd die een dierenarts normaal gebruikt bij lichamelijk onderzoek en orgaan specifiek (lichamelijk) onderzoek. Ik denk dat studenten vroeg kennis laten maken met dieren en vroeg handelingen leren, belangrijk is om goede dierenartsen te krijgen.
Misschien dat Gent dit soort dingen ook krijgt (wellicht dat een diergeneeskunde student uit Gent hier duidelijkheid over kan geven) maar ik heb iig altijd gehoord dat je in je eerste jaar weinig praktijk hebt.


Als aanvulling hierop, in het eerste jaar in Gent zie je als ik het me goed kan herinneren inderdaad geen levend dier. Wel heb je al enkele demonstratiepractica van anatomie.
Vanaf 2e bachelor heb je skillslab, en dat is zoals jij beschrijft het leren hanteren van dieren, dus een hond fixeren, halster aandoen bij een paard, dat soort dingen. Die oefen je ook op levende dieren. Je hebt tijdens dit jaar ook bijna wekelijks snijpractica voor anatomie.
In 3e bachelor (de zomer na 2e bachelor hoort daar ook bij) moet je sinds dit jaar ook al 3 weken oriëntatiestage lopen. Verder zie je in het derde jaar ook enkel levende dieren tijdens skillslab, maar vanaf de zomer begin je met het lopen van klinieken op de faculteit zelf. Je kan gedurende 2e en 3e bachelor ook al vrijwillig lammerstages doen geregeld door de faculteit, of helpen bij de veulenbrigade. Ik denk dus dat de hoeveelheid praktijk wel vergelijkbaar zal zijn tussen Gent en Utrecht, dus dat je je keuze niet echt hiervan moet laten afhangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-22 22:37 



 
Profiel   

ED -> STW

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-22 11:36 



 
Profiel   

Op kamers gaan is juist heel leuk en ook best leerzaam!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-22 21:21 



 
Profiel   

Ja op kamers is inderdaad ook heel leuk maar zit ook met kosten. Als ik namelijk word uitgeloot voor diergeneeskunde ben ik namelijk van plan om dierweteschappen bachelor te doen en daarna nog eens diergeneeskunde te proberen. Maar voor een beurs moet je binnen 10 jaar klaar zijn. Maar deze studies duren samen 9 jaar. Dus dan moet alles zogoed als in een keer gaan. Of eindigt de beurt sowieso na de bachelor en kan ik dan een nieuwe aanvragen. Hoop dat iemand dit ook weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:16 



 
Profiel   

Vriend van is da, ook in Gent gedaan. Utrecht zat vol toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:32 



 

Henky123 schreef
Ja op kamers is inderdaad ook heel leuk maar zit ook met kosten. Als ik namelijk word uitgeloot voor diergeneeskunde ben ik namelijk van plan om dierweteschappen bachelor te doen en daarna nog eens diergeneeskunde te proberen. Maar voor een beurs moet je binnen 10 jaar klaar zijn. Maar deze studies duren samen 9 jaar. Dus dan moet alles zogoed als in een keer gaan. Of eindigt de beurt sowieso na de bachelor en kan ik dan een nieuwe aanvragen. Hoop dat iemand dit ook weet.
Het gaat idd per graad, dus als jij netjes binnen 10 jaar je BSc haalt, is er voor die beurs niets aan de hand. Mocht er daarnaast iets gebeuren waardoor je vertraging oploopt, dan kun je daar ook dispensatie voor aanvragen bij DUO.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:37 



 
Profiel   

Henky123 schreef
Ja op kamers is inderdaad ook heel leuk maar zit ook met kosten. Als ik namelijk word uitgeloot voor diergeneeskunde ben ik namelijk van plan om dierweteschappen bachelor te doen en daarna nog eens diergeneeskunde te proberen. Maar voor een beurs moet je binnen 10 jaar klaar zijn. Maar deze studies duren samen 9 jaar. Dus dan moet alles zogoed als in een keer gaan. Of eindigt de beurt sowieso na de bachelor en kan ik dan een nieuwe aanvragen. Hoop dat iemand dit ook weet.



dan gaat de diergeneeskunde ook een hoop geld kosten als je daar weer bij de bachelor moet beginnen, dan moet je namelijk instellingscollegegeld gaan betalen, dan kan je beter 1 jaar dierwetenschappen doen, en dan overswitchen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:22 



 

faunty schreef
Henky123 schreef
Ja op kamers is inderdaad ook heel leuk maar zit ook met kosten. Als ik namelijk word uitgeloot voor diergeneeskunde ben ik namelijk van plan om dierweteschappen bachelor te doen en daarna nog eens diergeneeskunde te proberen. Maar voor een beurs moet je binnen 10 jaar klaar zijn. Maar deze studies duren samen 9 jaar. Dus dan moet alles zogoed als in een keer gaan. Of eindigt de beurt sowieso na de bachelor en kan ik dan een nieuwe aanvragen. Hoop dat iemand dit ook weet.



dan gaat de diergeneeskunde ook een hoop geld kosten als je daar weer bij de bachelor moet beginnen, dan moet je namelijk instellingscollegegeld gaan betalen, dan kan je beter 1 jaar dierwetenschappen doen, en dan overswitchen :D
Niet als je begint voordat je dierwetenschappen afgerond hebt. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:23 



 

Je kan van bachelor dierwetenschappen doorstromen naar de master diergeneeskunde, mits je richting landbouwhuisdieren gaat en een bepaalde minor hebt gevolgd tijdens de bachelor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:27 



 
Profiel   

klopt Mkango ! dat bedoelde ik ook, als je eenmaal een BSC hebt mag je er niet nog een doen voor wettelijk collegegeld, soms kan het wel met een minor naar een master

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:28 



 
Profiel   

Daarnaast is DGK in Utrecht bezig met een instroom voor studenten met een andere bachelor dan de bachelor DGK.
Dus wie weet kun je na Dierwetenschappen wel gewoon door met DGK.
Mogelijk wel met een schakeljaar, de precieze regeling weet ik niet.

De numerus fixus gaat ook omhoog, weet alleen ook niet exact per welk collegejaar.

Dit omdat er een nijpend te kort aan dierenartsen is, op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 15:34 



 
Profiel   

Je hoeft niet meer perse de richting landbouwhuisdieren richting te doen als je via de bachelor dierwetenschappen binnenkomt. Alle masters zijn nu namelijk samengevoegd in één master. Daarin kies je wel welke diersoort je meer verdiept. Maar zo ver ik weet is het voor mensen uit dierwetenschappen niet verplicht om dan vakken te nemen gericht op landbouwhuisdieren?
Hiervoor moet je een minor doen, jaarlijks is er plek voor 10-15 mensen dus ook hier wordt geselecteerd en geloot. Hierbij zien ze wel graag duidelijk dat je interesse hebt in de richting landbouwhuisdieren. (https://students.uu.nl/en/academics/minors/basics-in-veterinary-medicine) Geen idee hoe streng de selectie is verder, maar diergeneeskunde via deze weg is dus geen zekerheid. Het is wel een poging waard, zolang je het maar niet doet puur om daarna diergeneeskunde te kunnen doen.

Daarnaast is er nu een nieuwe bredere bachelor waarmee je de master diergeneeskunde mag doen (maar ook andere opleidingen binnen de gezondheidszorg). Dit is de master Zorg, gezondheid en samenleving. (https://www.uu.nl/bachelors/zorg-gezondheid-en-samenleving) Ik weet niet of je hier al naar had gekeken? Als deze studie er was toen ik begon had ik hier zelf misschien wel voor gekozen haha. Hier is ook een selectie voor, en ik weet niet of iedereen door mag naar de master net zoals diergeneeskunde studenten, of hier ook een selectie voor komt oid. Maar dit kan je vast vragen tijdens een open dag ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 16:20 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is een artikel uit het meest recente Tijdschrift voor Diergeneeskunde.

Ik maak daaruit op dat er mogelijk nog wel meer plekken vrij komen voor zij-instromers. Er is een begin gemaakt in ieder geval.


En er zijn hard veel extra dierenartsen nodig, want het tekort loopt echt enorm op, waardoor de werkdruk ook toenoeemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 20:51 



 
Profiel   

ApoCowlypsee schreef
Je hoeft niet meer perse de richting landbouwhuisdieren richting te doen als je via de bachelor dierwetenschappen binnenkomt. Alle masters zijn nu namelijk samengevoegd in één master. Daarin kies je wel welke diersoort je meer verdiept. Maar zo ver ik weet is het voor mensen uit dierwetenschappen niet verplicht om dan vakken te nemen gericht op landbouwhuisdieren?
Hiervoor moet je een minor doen, jaarlijks is er plek voor 10-15 mensen dus ook hier wordt geselecteerd en geloot. Hierbij zien ze wel graag duidelijk dat je interesse hebt in de richting landbouwhuisdieren. (https://students.uu.nl/en/academics/minors/basics-in-veterinary-medicine) Geen idee hoe streng de selectie is verder, maar diergeneeskunde via deze weg is dus geen zekerheid. Het is wel een poging waard, zolang je het maar niet doet puur om daarna diergeneeskunde te kunnen doen.


Dit van de minor wist ik helemaal niet.
Als ik animal Sciences ga studeren is dit een mogelijkheid om na de BSc toch diergeneeskunde master te doen. Hopen dat ik voor diergeneeskunde word toegelaten en anders misschien met deze weg en als allebei niet lukt is gewoon animal Sciences ook helemaal goed. Bedankt voor deze tip.


Citaat
dan gaat de diergeneeskunde ook een hoop geld kosten als je daar weer bij de bachelor moet beginnen, dan moet je namelijk instellingscollegegeld gaan betalen, dan kan je beter 1 jaar dierwetenschappen doen, en dan overswitchen :D


Als ik dan na 1 jaar switch van studie komen er dan geen andere kosten bij kijken zoals instellingscollegegeld want dat snapte ik niet helemaal kom ook niet zo op internet duidelijk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 11:12 



 
Profiel   

Gent is de beste universiteit voor dierengeneeskunde in de wereld, Utrecht is dus helemaal niet beter dan Gent ;) Maar er zijn idd ook lotingen, je kan niet zomaar meer beginnen aan de richting ivm te veel inschrijvingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 11:21 



 
Profiel   

Henky123 schreef
Als ik dan na 1 jaar switch van studie komen er dan geen andere kosten bij kijken zoals instellingscollegegeld want dat snapte ik niet helemaal kom ook niet zo op internet duidelijk vinden.


Instellingsgeld betaal je als je een tweede studie start nádat je al een diploma hebt op een gelijkwaardig niveau. Er zijn enkele uitzonderingen op, maar ik ga er niet vanuit dat deze studies daar onder vallen. In dit geval telt dus: Wanneer jij je bachelor diergeneeskunde start nadat je bachelor dierwetenschappen al is gehaald, moet je het instellingsgeld betalen.

Zit jij in je eerste, tweede of zelfs derde jaar wanneer je hoort dat je de bachelor Diergeneeskunde mag doen, maakt dat niet uit. Zolang je de studie niet afgerond hebt wanneer je start met Diergeneeskunde. (Als je in het derde jaar zit moet je dus eigenlijk een vak niet doen, zodat je dus die bachelor niet afgerond hebt wanneer je begint met de Dgk bachelor)

Veel mensen op diergeneeskunde hebben eerst wat anders gestudeerd voordat het lukte de selectie/loting door te komen.

Ik denk trouwens dat een studieadviseur oid hier ook mee kan helpen en er meer ervaring mee heeft, dus die zou je dan nog voor advies kunnen vragen :)


CalipsoLover schreef
Gent is de beste universiteit voor dierengeneeskunde in de wereld, Utrecht is dus helemaal niet beter dan Gent ;) Maar er zijn idd ook lotingen, je kan niet zomaar meer beginnen aan de richting ivm te veel inschrijvingen.


Ja dat doen ze je allemaal wel graag geloven, dat ze de beste zijn :))

Gent staat als hoogste in de shanghai rankings ja, maar dat maakt ze niet als feit de beste. Dat is namelijk niet de enige belangrijke ranking en graadmeter. (Zeker als je het over de kwaliteit van de afgestudeerde dierenartsen hebt, zijn andere factoren dan aantal citaties en publicaties heel belangrijk) Denk bv aan QS rankings (Waar Utrecht hoger staat) en dus die AVMA COE accredatie. Maar ook studiedruk, aantal docenten/leerlingen ratio en studenttevredenheid zijn belangrijk.

Uiteindelijk staan ze beide redelijk bekend, en komen van beide plekken goede dierenartsen. De vraag is vooral welk onderwijsssysteem beter bij je past

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 13:08 



 
Profiel   

Klinkt interessant, die brede bachelor! Summa bestond in mijn tijd idd ook al.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-22 16:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen