Werken in de klantenservice

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 11:13

Ik heb een zomer in de klantenservice gewerkt. Bellen, app en mail. Pittig, maar wel leuk!
Nu werk ik in de IT bij een bedrijf die ook een klantenservice heeft. Loop soms even langs om wat te vragen/uit te leggen, maar er komen soms best pittige gesprekken voorbij.

Dus ik wil zeggen; jullie zijn toppers!

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:56

cursebreaker schreef:
conejo schreef:
De target is een gemiddelde dus ene gesprek kan langer zijn en dan de andere kort. Ik zit gemiddeld net boven target maar omdat andere target weer heel goed zijn ( op 1 na die is weer net te laag, maar vind ik minder belangrijk) word het niet heel erg gevonden. Is wel heel erg afhankelijk van je supervisor heb ik gemerkt. Ik doe mijn best alles goed te doen. Maar vind de klant goed en naar tevredenheid helpen en dat ze niet terug hoeven te bellen het belangrijkste.
Wat natuurlijk niet altijd lukt en niet iedereen is blij met wat je hulp is. Is een balans zoeken tussen wat beleid van bedrijf is en wat de hulp is die de klant wil. Ik kan en mach niet altijd alles wat de klant wil, maar probeer wel zo veel mogelijk te doen voor een klant. Behalve als ze onredelijk zijn en persoonlijk worden. Dan komt er na paar waarschuwingen er een punt dat het voor mij klaar is. Maar in de 5 jaar dat ik dit werk doe is dat op 1 hand te tellen.

Ik heb gesprekken van 5 min. Maar ook van 1 uur. Die gelukkig niet heel vaak, maar zijn er wel. Is het erg ingewikkeld maak ik een terugbel afspraak en bel ik zelf terug.


Zo sta ik er idd ook in, goed beschreven :j
Ook een beetje vergelijkbaar zo te lezen wel met hoe het bij ons gaat en met mezelf.



Werken voor het zelfde bedrijf zo te lezen alleen een ander project.

naomi_mickey

Berichten: 583
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Noord Holland, Heemstede.

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 19:59

Ik heb gewerkt bij de klantenservice van Topgeschenken/Topbloemen en ik heb het werk zelf positief ervaren! Mede ook door het persoonlijke familiebedrijf en de écht persoonlijke aandacht.

Het werk is vermoeiend, omdat je de hele dag sociaal actief bent, aanwezig moet zijn en snel moet schakelen. Maar ik vond dat juist wel heel leuk!

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 01:21

Zouden jullie een vast contract (vanaf 1 december geen proeftijd meer en vanaf dan een maand opzegtermijn) opgeven voor werken via een uitzendbureau als deze functie veel leuker lijkt en betere voorwaarden heeft? Zo zou ik daar mensen echt kunnen helpen met hun vragen in plaats van ze de hele dagen voor te liegen en hoef ik waarschijnlijk ook niet meer meerdere telefoontjes tegelijk afhandelen (daar ga ik in ieder geval van uit, dat zou ik in een gesprek moeten vragen). Verder is het dan alleen van maandag tot en met vrijdag, dus niet meer in het weekend of 's avonds, wat ik ook een voordeel vind. Met eventueel na een poos de mogelijkheid om ook vanuit huis te werken. En wekelijks uitbetaald in plaats van per maand, wat ook wel een klein voordeel is. Daarnaast ook pensioenopbouw, wat ik nu niet heb. Maar geef je een vast contract daarvoor op? Ik merk wel dat ik nu al behoorlijk naar van mijn huidige baan word. Maar ja, wat is verstandig? Ik lees net een beetje over werken als uitzendkracht, en één ding valt me dus echt op. Als je ziek wordt, verlies je direct je uitzendbaan. Klopt dit? En kun je dan niet weer terug? Want dan krijg je dus eerst een twee weken fulltime training, vervolgens ga je mooi aan het werk en dan krijg je een keer een griepje en dan is het direct over? Of zit dat wel anders? Want dat lijkt me voor de werkgever toch ook niet fijn, eerst iemand een training laten doen en ervaring op laten doen om diegene vervolgens te laten gaan omdat er een keer ziekte is..

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 02:07

Ik heb bij vorige werkgever via uitzendbureau gewerkt en ben daar wel eens ziek geweest maar nooit mijn baan verloren gelijk. Over hoe ik dat weg ben gegaan is en ander verhaal maar lag niet alleen aan uitzendbureau. Ik had uiteindelijk een jaar contract en dan kan het bedrijf waar je voor werkt wel per direct niet meer inplannen. Maar moet het uitzendbureau nog wel uitbetalen en vervangend werk voor je zoeken. Dat was in ieder geval bij mij zo.

Maar antwoord op jouw vraag zou voor mij nee zijn. Ik zou verder zoeken om rechtstreeks via een bedrijf te werken. Wat ik nu doe. Mijn ervaring is dat als je rechtstreeks werkt meer voor je gedaan word dan via uitzendbureau.
Bij vorige bedrijf bv ik kreeg dat rugklachten door slechte werkhouding na een aanpassing van hun. Advies was een aangepaste werkplek, maar kreeg ik niet omdat ik via uitzendbureau werkte. Met moeite en vaste stoel kunnen krijgen. Medewerkers die rechtstreeks in dienst waren konden wel een aangepaste werkplek krijgen.
Zo waren er meer dingen.

En heb ook niet hele goede ervaring met het uitzendbureau zelf gehad. Deden net of ze aan mijn kant stonden toen het niet goed liep door afspraken die niet werden na gekomen . Maar puntje bij paaltje bleek dat toch niet zo te zijn.

Maar goed dat is mijn ervaring.

Weet dat het calcenter waar ik voor werk regelmatig vacatures heeft voor verschillende projecten op verschillende locaties. En zo zijn er vast meer.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 04:26

Dankjewel. Ik vind het echt lastig, want ik weet niet hoe lang ik het hier vol ga houden. Want het zit echt in mijn hoofd en ik ben er echt naar van. En de vacature van het uitzendbureau waar het om gaat ligt wel binnen mijn interesses. Dus dat maakt de keuze wel moeilijk, want ja.. Op zich is een vast contract denk ik beter. Maar toch is het heel verleidelijk.

Ik snap wel wat je bedoelt met instanties die doen alsof ze aan jouw kant staan, maar dat dit uiteindelijk niet zo blijkt te zijn. Dat heb ik ook al vaak genoeg beleefd. Nog niet bij uitzendbureau's, daar ben ik nog onbekend, maar met andere instanties zeker..

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 07:54

Ik heb vanaf half december vast contract en ben ook begonnen via uitzendbureau. Idd bij ziekte was er soort stopzetten van contract en ga je de ziektewet in via UWV. Echter zodra beter kon ik gewoon verder in dezelfde functie. Het is kennelijk iets wat uitzendbureaus kunnen doen. Bij ziekte gewoon zeggen we betalen niet uit. Echt stopzetten is het niet dan stopzetten uitbetaling.
Ik heb 2 contracten via uitzendbureau gehad daarna een tijdelijk contract via betreffende werkgever en nu binnenkort vast. Heb er absoluut geen spijt van gehad!

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:29

Dat ligt er aan.

Is er via het uitzendbureau ook een mogelijkheid dat je op een gegeven moment omgezet wordt naar vast bij het bedrijf zelf?

Mijn huidige baan ben ik begonnen als uitzendkracht en daarna een tijdelijk contract bij de werkgever zelf. En toen die niet meer verlengd kon worden kreeg ik vast.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:38

Ik heb vandaag voor de tweede keer telefonisch contact gehad vanwege de vacature en ze hebben genoeg mensen gevonden dus dat gaat hem niet worden. Maar even verder kijken dus.

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:49

Succes met verder zoeken! Mij lijkt zelf, wat ook idd al aangegeven werd, buiten uitzendbureau om wel prettig ivm de contracten ja. Met het banen aanbod momenteel in deze branche, is er volgens mij wel echt volop keus.
Ik heb bv. in september binnen een week van solliciteren mijn contract getekend. Ik heb nu een 7 maanden contract, en als deze verlengd wordt krijg ik een 5 maanden en erna een vast contract.

Heb je ook al eens via Indeed of YoungCapital e.d. gezocht? Zij hebben vaak best wat keus in vergelijkbare jobs parttime. Ik heb mijn sollicitatie via Indeed gevonden.

Hoe is 't verder met iedereen?
Mijn planning deze week was 3 dagen achter elkaar van 9u en ik kan zeggen dat me dat echt gesloopt heeft deze week. De dagen waren heel erg intensief, ondanks dat het qua echt vervelende klanten best mee is gevallen, maar veel cases waar je echt even je hersens goed bij moest gebruiken en waarin veel moest gebeuren qua handelingen dus dat heeft echt veel energie gevreten van me. Ze hebben me de laatste 1,5 dag de inbound call dienst wel omgezet naar grotendeels mails dus dan is het wel tussendoor nog uithelpen met inbound als er ineens een wachtrij is en verder dan met mail dienst wel veel Service Calls doen, maar dan heb je in ieder geval niet constant meteen een nieuwe klant aan de telefoon na verwerken case, dus dan kan ik tenminste even een Cup a soepje drinken tussendoor en ademhalen hahaha.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 20:50

Ik moet in komende 3 weken 4 dagen van 8 uur per week volledig bellen. Ontzettend druk op de lijnen. Ben al in gesprek dat als ze mij beetje willen sparen en niet willen dat er nog meer mensen/collega's/ik uitvallen dat ze toch echt de roosters anders moeten gaan plannen. Dit werd gelukkig goed begrepen en opgepakt. Ben benieuwd wat er maandag beslist gaat worden. Normaal heb ik ongeveer alles 1/3 deel van inbound en outbound bellen en chatten. 4 dagen achter elkaar bijna non stop 8 uur praten dat breekt echt op is mijn ervaring.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:19

Ik ben inderdaad al volop op Indeed aan het kijken, alleen in het noorden lijkt het toch wel minder te zijn met de hoeveelheid vacatures in de klantenservice. Maar ik blijf mooi doorzoeken!

Dat is veel hoor, 3 - 4 dagen achter elkaar 8 - 9 uur bellen.. Niet leuk :n Het is ook wel echt de drukke periode nu.. Overal wel..

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:20

Ik heb 8 jaar niets anders gedaan dan 8 uur bellen per dag. 40 uur per week

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 07:14

daantjuhhh schreef:
Ik heb 8 jaar niets anders gedaan dan 8 uur bellen per dag. 40 uur per week


Heb het ook maanden gedaan maar toen zaten er regelmatig even paar minuten tussendoor de gesprek of eigenlijk 5 a 6 gesprekken per uur en rest niets. Nu is het enorm druk en non stop bellen. Ik ken de systemen en materie inmiddels ook zeer goed dus gesprekken gaan stukken sneller en volgen non stop. Het breekt nu echt op.

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 09:14

Met zo intens als het is voor mij, moet ik zeggen dat ik 40u ook echt niet zou kunnen handelen, daar moet ik gewoon eerlijk in zijn. Gelukkig hoeft dat ook niet en zit ik in een luxe positie waarin ik eigenlijk niet eens hoef te werken omdat het financieel nodig is zeg maar (heb wel 8 jaar in supermarkt gewerkt fulltime en erna parttime 24u, dus ben an zich wel gewend om met mensen om te gaan en ook niet altijd gezellige mensen en dat stukje overlapt soms dan wel met het contact wat ik nu heb). Ben nu weer gaan werken omdat ik het voor mezelf wil doen en bepaalde aspecten van deze job me genoeg aanspraken om het te willen proberen. Voor mij is dit contract qua uren momenteel dus ook wel echt de max en het liefst zou ik tzt wel iets minder uren gaan draaien ook. Zou 16-20 wat mooier vinden uiteindelijk. Maar in mijn huidige project kan ik wel heel goede ervaring op doen, dus mocht ik hier tzt niet minder uren kunnen draaien vast kan ik wel altijd nog verder zoeken want hier in de omgeving zijn er genoeg opties nog. Misschien niet volledig vanuit thuis wat ik dan nu wel heb, maar dat zie ik dan wel. Voor nu blijf ik me gewoon lekker focussen op het huidige werk.

Ik vind het namelijk zo wel heel leuk en veelzijdig werk maar door de persoon die ik ben, slurpt het wel echt al m'n (mentale) energie op in een dag en zeker als ik dan 3 dagen achter elkaar van 8/9u heb gehad dan is voor mij het emmertje echt leeg. Maar wat dierenfan zegt, bij mij is er ook heel weinig rust, ik ben non-stop bezig en de pauzes moeten echt op de seconde bijna geklokt worden dus dat kwartiertje wat je tussendoor heb 2x en 1x 30min geeft mij ook weinig rust moet ik zeggen, dus dat gevoel van de hele tijd AAN staan op zo'n dag is enorm aanwezig bij mij. En als je dan idd voornamelijk op inbound calls staat is dat pittig. Bij ons is het namelijk zo dat wanneer je een case verwerkt je meteen een nieuw persoon automatisch aan de telefoon krijgt en de case werkingstijd e.d. wordt ook echt in de gaten gehouden, dat je daar niet te lang mee bezig bent enz. Nu heb ik wel wat coulance omdat ik nieuw ben, maar zeker in de piek periode wat nu komt, gaat daar op gelet worden bv. Maar ook wanneer ik op mail sta ben ik gewoon non-stop bezig, dus het is niet perse minder intensief omdat je meestal alsnog constant aan't uitbellen bent. Maar non-stop inbound de hele dag vind ik ook wel echt pittig ja :j Tijd gaat wel altijd snel voorbij vind ik haha dus dat is wel een voordeel!

Denk dat het bij mij ook nog de combi is van dat ik nog niet zolang ermee bezig ben (2,5 maand nu met trainingsperiode erbij) + dat ik na bijna 9 jaar niet werken (wel wat studies gestart tussendoor en vrijwilligerswerk gedaan) met een geschiedenis van depressies en burn-outs ik daar gewoon op moet letten dat ik niet over m'n grenzen ga. Maar daar kom ik alleen achter door weer iets te doen en te kijken hoe het gaat. Maar wat de een makkelijk aan kan 40u, is voor de ander gewoon niet altijd zo vanzelfsprekend. Hier dus vooral ook nog echt zoekende hoe ik met het energieverbruik tijdens de werkuren erna weer zo goed mogelijk kan opbouwen qua energie op m'n vrije dagen terwijl ik ook dan dingen doe die ik op de werk dagen niet meer kan zoals lange routes lopen met de hond e.d. dus ben daar ook nog echt zoekende in momenteel - ik loop dan ook nog met long covid al bijna een jaar en dat is ook zeker nog beperkend qua energie en long klachten, dat helpt ook echt niet mee jammer genoeg.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 09:23

Ik heb geen pauze.. Ook niet op een hele dag, gewoon broodje eten als er even niemand belt (en zodra je een hap neemt en je mond vol hebt belt er iemand, altijd zo). Dat resulteert vaak in koude cup a soup en anderhalf uur doen over twee broodjes tussen de middag.. En daar kan ik echt chagrijnig van worden, want ik heb dan honger en wil gewoon even eten. Maar ja, zoals de baas zegt: het is nog even niet anders, we hebben niet meer mensen op dit moment. Wellicht wordt het straks beter..

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 09:33

Texas02 schreef:
Ik heb geen pauze.. Ook niet op een hele dag, gewoon broodje eten als er even niemand belt (en zodra je een hap neemt en je mond vol hebt belt er iemand, altijd zo). Dat resulteert vaak in koude cup a soup en anderhalf uur doen over twee broodjes tussen de middag.. En daar kan ik echt chagrijnig van worden, want ik heb dan honger en wil gewoon even eten. Maar ja, zoals de baas zegt: het is nog even niet anders, we hebben niet meer mensen op dit moment. Wellicht wordt het straks beter..


Dat vind ik echt echt asociaal vanuit de werkgever. Volgens mij zelfs wettelijk verplicht die pauzes. Bij ons mag je nooit meer dan 2 uur en 15 minuten werken achter elkaar na die maximale tijd heb je sowieso beeldscherm onderbreking van 15 minuten. Mij is gezegd dat het een wettelijke regeling is.

Die beeldscherm onderbreking wordt dus ook gewoon uit betaald. Enkel half uur middag pauze is onbetaald. Daarnaast na een heftig gesprek (bijvoorbeeld zelfmoord dreiging) is het geen enkel probleem als ik even betaald een half uurtje ga wandelen voordat ik door ga. Ik merk dat het ook echt nodig is je tijd te nemen anders dringt een nieuwe vraag gewoon niet goed door

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:40

Ja, de pauze staat ook wel in het rooster en wordt niet uitbetaald.. Dus als ik van 9 tot 17 uur werk, heb ik 8 uur gewerkt en krijg ik 7,5 uur uitbetaald. Maar wettelijk zijn ze dus ingedekt, want staat op het rooster..

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 11:56

Ze zijn helemaal niet wettelijk ingedekt.
Dat het in het rooster staat maakt het niet wettelijk.

Je krijgt de pauze waar je recht op hebt niet. En je krijgt ook nog eens niet uitbetaald.

Ik zou vertikken om te werken op mijn pauze tijden.
Je hebt er recht op.

Als het is een enkele keer voor zou komen zou ik de moeilijkste niet zijn, maar als dit structureel is. Dan moeten zij maar zorgen voor meer personeel. En als dat niet kan dan moeten de klanten helaas langer wachten.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 13:05

daantjuhhh schreef:
Ze zijn helemaal niet wettelijk ingedekt.
Dat het in het rooster staat maakt het niet wettelijk.

Je krijgt de pauze waar je recht op hebt niet. En je krijgt ook nog eens niet uitbetaald.

Ik zou vertikken om te werken op mijn pauze tijden.
Je hebt er recht op.

Als het is een enkele keer voor zou komen zou ik de moeilijkste niet zijn, maar als dit structureel is. Dan moeten zij maar zorgen voor meer personeel. En als dat niet kan dan moeten de klanten helaas langer wachten.


Idd rechtsbijstand of juridisch loket of vakbond zou mij mogen helpen. Echt niet vrijwillig werken. Ik ben absoluut niet beroert om te werken en werk graag maar ik werk wel om te kunnen leven en niet andersom dus bewaak daar zeker mijn grenzen in. Dat doen je bazen ook hoor en dat voor veel meer salaris

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:18

Wacht even, je hebt geen pauze maar krijgt ook je eigenlijke pauze tijd niet uitbetaald?

Ik zou echt je wettelijke pauze van een half uur nemen en dan dus gewoon weg van mijn bureau gaan om te eten. Knappe werkgever die dan zegt dat het niet mag.

Vergeet niet: Je werkgever heeft jou nodig he, niet perse andersom. Er zijn al te weinig mensen dus voor jou 10 anderen geld hier niet.

Denk echt om jezelf. Je lichaam heeft die pauze nodig om goed te kunnen functioneren.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:25

Ja, ze hebben zelf wel gewoon pauze idd (de bazen). Maar mijn collega's ook niet. We zitten meestal met zn drieën, die andere twee op een ander project dan ik, dus dan kan de pauze eigenlijk niet. Even snel naar het toilet en weer terug op je plek.. Maar het is echt super vervelend op een hele dag werken.

Friesfanaat

Berichten: 1341
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 19:45

Ik heb geen tips voor je Texas02, maar ik vind het belachelijk dat jouw baas van zijn probleem het jouwe maakt.. Je hebt gewoon recht op pauzes. Hoe wil je baas dit oplossen als jij onverhoopt een keer ziek bent, of door een andere reden niet op je werk kunt komen?

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:25

Is het een groot bedrijf?
Is er ook een OR? (Ondernemers Raad)

Century

Berichten: 5961
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Werken in de klantenservice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:50

Hoezo kan pauze dan eigenlijk niet? Dat is het probleem van het bedrijf, niet van jou. Echt, je bent zelf veel meer waard dan dat. Je maakt jezelf ziek hiermee. Het bedrijf geeft echt niet op die manier om jou als jij nu loyaal naar hen bent.