Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigold

Berichten: 12562
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 23:25

Qua apps om met een native speaker betaald te oefenen (prijzen lopen erg uiteen) is er ook de app Preply.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-22 23:28

Marigold schreef:
Qua apps om met een native speaker betaald te oefenen (prijzen lopen erg uiteen) is er ook de app Preply.

Die native speakers zit ik soms wel over na te denken. Het idee was om 'even' de cursus bij Duolingo tot aan het einde te doorlopen. Maar zelfs mijn afgeronde cursus Duits is ineens niet meer afgerond.
Ik heb net als velen net een 1* review op trustpilot geschreven. Van 4* is de app gedaald naar 1* helaas door die zgn. vernieuwing.
Dat het te traag gaat en te veel herhaling blijken velen ook te hebben.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 01:11

Ik reageer even op je opmerking over het niveau. Ik spreek best heel vloeiend Engels (Engelstalige opleiding, voor werk veel Engels gesproken) maar toen ik een tijdje geleden een paar dagen taalcursus deed in Vught zei de docente heel enthousiast dat ik echt goed was, 'wel bijna b2'. Nog geen C1 dus.

Met Russisch was mijn eindniveau na drie jaar bachelor ongeveer B1. Nu is Russisch wel een moeilijker taal dan Spaans als je uit Nederland komt, maar toch. Ga ervan uit dat zolang je niet vrij makkelijk gesprekjes over verschillende onderwerpen kan voeren, je qua spreken nog in de A-niveaus hangt. Helemaal geen ramp, maar ik zie vaker dat mensen niveaus onderschatten (of zichzelf overschatten).

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 01:35

Klopt, ik spreek al jaren Spaans en kan me prima redden. Maar de teksten die wij nu op C1 niveau behandelen zijn echt wel wat pittiger dan 'prima redden'. Ik ben er zeker van dat menig Spanjaard ook het vocabulaire op dat niveau niet kent.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 09:04

Kieffertje schreef:
Ik reageer even op je opmerking over het niveau. Ik spreek best heel vloeiend Engels (Engelstalige opleiding, voor werk veel Engels gesproken) maar toen ik een tijdje geleden een paar dagen taalcursus deed in Vught zei de docente heel enthousiast dat ik echt goed was, 'wel bijna b2'. Nog geen C1 dus.

Met Russisch was mijn eindniveau na drie jaar bachelor ongeveer B1. Nu is Russisch wel een moeilijker taal dan Spaans als je uit Nederland komt, maar toch. Ga ervan uit dat zolang je niet vrij makkelijk gesprekjes over verschillende onderwerpen kan voeren, je qua spreken nog in de A-niveaus hangt. Helemaal geen ramp, maar ik zie vaker dat mensen niveaus onderschatten (of zichzelf overschatten).

Tja, dat is een lastige. Want als je dan een cursus wilt doen, ga je dan niet gewoon toch voor C1? Zou ik wel doen namelijk. Als ik ooit een betaalde cursus ga doen zit ik liever wat boven mijn niveau dan ook maar 1 woord er onder. Ik vind het verschrikkelijk om tijd te verdoen met iets wat ik al weet en daar nog voor betaal ook. Dan schrijf ik me dus liever in dat ik heel hard aan de bak moet dan dat ik moet gaan herhalen.
Fuentes heeft alles opgesplitst in veel kleine stapjes, dat is heel lastig om dan in te schatten waar je staat. Maar je bent natuurlijk dan niet meteen heel ver boven je niveau normaal gesproken. Echter, om alles te volgen ben je een 1600 euro kwijt en tja, dat is me te gek. En op vragen over de beginnerscursus toen ik nog geen woord Spaans sprak zijn ze nooit per email ingegaan. Dat geeft ook geen vertrouwen.

Mijn Duits zal wel goed genoeg zijn voor C1, ik was laatst in Duitsland en de verhuurder van de hotelkamer had niet door dat ik geen Duitser was. :+ Pas na een heel gesprek en het lezen van mijn naam de volgende ochtend kwam deze vraag. Ze was geboren in Nederland en als 8 jarige naar Duitsland verhuisd met haar ouders en had het hotel van haar ouders overgenomen. Of ik nog even een half uurtje Nederlands met haar wilde oefenen. Nou prima hoor. Maar ze had echt niet doorgehad dat ik geen Duitser was. Dat vind ik dan wel leuk. Haar Nederlands was op sommige fronten echt weggezakt, en dat vond ze heel jammer.

Met Engels hoor je wel dat ik niet uit Engeland kom, maar ik red me er volledig mee. Spreek dat ook vloeiend. Ik heb niet alleen mijn opleiding in het Engels gedaan, maar ook al cursussen gegeven in het Engels. Natuurlijk zal grammatica wel eens wat foutjes bevatten, en zal ik echt niet 100% alle woorden kennen, maar in Nederland zijn er ook woorden die ik niet ken of nooit gebruik. Mijn Engels is wel wat meer Amerikaans Engels denk ik qua uitspraak, maar dat komt omdat ik vaak contact heb met Amerikanen. Er is geen tekst of gesprek wat ik niet kan volgen. Mijn Duits is misschien een tikje beter, maar veel maakt het niet uit.

3 gesprekken, Engels, Duits, Nederlands voer ik ook geregeld, dat is soms wel lastig, want je moet het dan voor iedereen vertalen. Zo heb ik dus ook cursussen gegeven. Een voorbeeld van wat soms lastig is: Leinenfalle, linetrap en eh, daar is geen Nederlands woord voor, dan gebruiken we ook gewoon linetrap bijvoorbeeld. Deze duikterm is nooit vertaald. Lijn val is niet geheel juist m.b.t. de betekenis in het grotduiken.

Of ik mij met een simpel gesprekje kan redden in het Spaans ga ik over een paar maanden uitproberen. :D Ik merk wel dat lezen eigenlijk aardig goed gaat. Omdat ik geen TV kijk verder kan ik het niet oefenen met films, een enkele keer kijk ik bij een ander en dan is het verstaan best lastig. Maar laatst was ik bij iemand met dezelfde opleidingsachtergrond, en keken we een film, maar die bleek de ondertiteling alleen in het Engels te hebben. Dat was mij niet eens opgevallen en hij zei van we pakken een ander, dit is me te inspannend. We keken er ongeveer 5 minuten naar en ik had het nog niet eens gezien. Dat is eigenlijk best fout natuurlijk als Nederlander dat je zo gemakkelijk schakelt.

Ik ben op Youtube geabonneerd op diverse Duitse 'vloggers' zoals 37 Grad, Taff, TRU doku, enz voor documentaires. Zoiets is er misschien ook wel in het Spaans, maar nog niet gevonden. En ook 'Leeroy will es wissen' ofzo volg ik. Als er wat is in het Spaans is voor documentaires over van alles en nog wat, dan hou ik me aanbevolen.

En gewoon een paar euro uitgeven om eens met native speakers te praten doe ik denk ik eerder dan een cursus. Een paar facebookvrienden waar ik wel eens contact mee heb in het Engels mogen van mij nu alleen nog maar in het Spaans schrijven, haha. Maar dat gaat om contacten eens per maand een paar zinnen. Maar alles draagt weer bij natuurlijk.

MoniqueT, doe jij alles in het Spaans waar je woont? En denk je ook in het Spaans? Ik merk dat ik bij Duits en Engels vrijwel direct overschakel naar ook denken in die talen. Dat kost me geen enkele moeite. Praat je thuis ook Spaans of dan nog wel Nederlands? Lees je ook Spaanse boeken?

En 1 van mijn facebookvrienden die uit Duitsland komt, maar in Nederland woont, daar lukt het niet mee om een gesprek in het Nederlands te voeren. We gaan automatisch over naar het Duits, ook al is de afspraak in het Nederlands te praten. Dan moeten we echt zeggen, ho, Nederlands en hup, paar minuten later is het weer Duits. :+

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:15

germie schreef:
Marigold schreef:
Qua apps om met een native speaker betaald te oefenen (prijzen lopen erg uiteen) is er ook de app Preply.

Die native speakers zit ik soms wel over na te denken. Het idee was om 'even' de cursus bij Duolingo tot aan het einde te doorlopen. Maar zelfs mijn afgeronde cursus Duits is ineens niet meer afgerond.
Ik heb net als velen net een 1* review op trustpilot geschreven. Van 4* is de app gedaald naar 1* helaas door die zgn. vernieuwing.
Dat het te traag gaat en te veel herhaling blijken velen ook te hebben
.


Duolingo heb ik veel van geleerd en is zeker goed aan het begin als je bv naar een land wil verhuizen. Alleen Duolingo is meer gericht op mensen "verslaafd" te maken aan de app als dat ze echt doorstoten om ze Frans te leren. Elke keer ben je bezig om alle bolletjes gekleurd te houden. Elke keer verzinnen ze iets dat je alles kwijt bent en kun je weer bij 1 beginnen. Na paar jaar was ik er zo klaar mee dat ik er helemaal mee gestopt ben. Dat herhalen is eindeloos en op een gegeven ogenblik niet meer goed. Teveel.

HEt nadeel is ook als je op C1 niveau een diploma wil halen, dat je leert met verschillende niveaus door elkaar. Ik heb les gehad van een lerares die verrast was, want als je autodidact bent, zoals ik, dan blijk je alle niveaus door elkaar te hebben. Ik had soms vragen aan haar op niveau A2 en soms zat ik dan weer op B2 of C1. Dat was wel wat bizar omdat de leer curver anders gaat met apps als Duolingo.

Ik vond het LOI ook een goede opleiding hebben, die deed ik ernaast. Kan via internet, maar dat kost wel geld.

Succes ermee Germie. Het belangrijkste voor mij is, dat ik gewoon lekker kan babbelen met de mensen en ze goed begrijp. Dat gaat vrij goed op dit moment. En dat leer je vooral door je onder de mensen te begeven die geen andere talen spreken als (in mijn geval) het Frans.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 09:27

Ah Pien, jij bent ook een autodidakt dus. Dat is soms handig, maar wordt ook vaak niet gewaardeerd.

Mijn Frans moet echt nog wel wat bijschaving, haha. Wel is het zo dat als ik cursus geef in Frankrijk dat ik altijd de volledige vertaler ben voor de groep, bij de bakker, in een restaurant, echt overal. Het verbaast me hoeveel Nederlanders nog geen pain kunnen bestellen bij een bakker. Het is wel fout dat de bakker in Gramat mij herkent. Dan is het zo, ah, je bent er weer met een groep grotduikers.
En met de mensen waar ik vaak een huis van huur heb ik in oktober een heel gesprek gehad over de stijgende prijzen en hoe zij hun huis verwarmen. Dat ging heel hakkelend hoor, maar het lukte. De woning die wij dan huren heeft alleen elektrische kachels en gaat van november tot april uit de verhuur, want anders wordt het te duur en zij zelf hebben een houtkachel in de woonkamer en een schuif in de schoorsteen om dan in de gang en boven warme lucht in te laten. Dus verder ook geen centrale verwarming. Dat had ik nog nooit gezien, maar daar ging ons laatste gesprek over, haha. Geen standaard gesprek dus :D

Ik heb via Duolingo Frans even stopgezet. Want met Swahili en Spaans is het druk genoeg. Ik heb Frans wel gedownload om te kijken wat het is, en bij Duits heb ik ooit dus de examens gedaan en was in 10 minuten door de gehele cursus. Nu zou ik eigenlijk weer eens naar het hoogste niveau moeten switchen en een examen doen, maar dat ging dus mis omdat ik geen ringel-S op mijn telefoon heb en dus kon ik de vragen niet beantwoorden. Want een dubbele s wat dan normaal gewoon gebruikt wordt, wordt bij duolingo niet geaccepteerd. Dus ik kon volgens Duolingo het woord 'Draussen' niet goed typen en dat was erg demotiverend. Het was zelfs geen typefout namelijk.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:38

Vroeger heb ik Frans gehad op de middelbare school, en dat is een voordeel ook al was ik alles kwijt en moest het ophalen.

Het kachel gesprek, waar jij over praat, dat noem ik een technisch gesprek . Dat zijn de moeilijkste gesprekken omdat je die zelden voert en die hebben een eigen taal. Dus ben jij met een loodgieter, of een bouwvakker, een dermatoloog, of een chirurg→ die bezigen allemaal woorden die ik dan weer zelden of nooit heb gehoord en dan gaat het soms wat stroever. Dat is normaal.

Een brood kunnen bestellen of je boodschapjes doen, je zaken regelen dat is wel basaal en heel belangrijk en dat gaat me goed af. Zowel in gesprek als op internet. Het wordt moeilijker als je echt zoals wij lang onder de mensen bent in bv een vriendengroep die allemaal uit hoog opgeleide bestaat. Het goed de taal spreken daar kom je er dan ook niet mee, want doordat wij pas na 50++ uit Nl zijn vertrokken missen we een heel groot deel vd cultuur (boeken, schrijvers, zangers, politieke figuren etc). Die leemte is iets dat ik sinds kort heb geaccepteerd. Dus ik blijf stoten tegen een soort plafond waar ik niet door heen kom.

Maar ik vergader, ik heb onlangs een idee in een bestuur gepresenteerd (was ik wel erg zenuwachtig over) ik ga uit eten en wandel met mijn vriendinnen en heb het gewoon heel erg leuk. Ik doe vrijwilligerswerk in de VVV van het dorp := dat ook de bewoners van het dorp ontvangt, dus ik beantwoord veel vragen over van alles en nog wat uiteenlopend van de vuilnis stort tot fiets/ wandel routes en bezienswaardigheden. Dat gaat goed.
Dat is dat ook een beetje mijn advies aan iedereen die een taal wil leren, houd het leuk en heb er plezier in en maak het vooral niet te zwaar voor jezelf, want wij Nederlanders willen altijd het beste meisje van de klas zijn en waarom ?
Ik praat volgens de Fransen met een licht accent dat ze erg charmant vinden, ze verstaan me zeer goed. En als ik zeg dat ik wel veel foutjes maak kijken ze me verbaasd aan en zeggen dat dit heel erg mee valt. Tja, is dit de Franse beleefdheid of is dat waar? Ik geniet er maar van want het is toch wat het is en elke dag verbeter ik me weer een beetje. Maar echt een taal goed leren, is niet gemakkelijk. En dan heeft het Frans ook nog een eigen schrijftaal en die laat ik voor wat het is. Te moeilijk (voor iemand met dyslexie) .

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 10:02

Dat kachelgesprek was gewoon toen ik de huur van de 'drap de lit' ging afrekenen. Dus we waren beiden geen experts. Maar ja, het waren wel woorden die ik nog nooit gehoord had. Maar ook een gesprek over andere simpele dingen vind ik moeilijk.

Vind je Fransen gesloten Pien of juist niet? Want heel veel van mijn cursisten zeggen altijd dat ze Fransen een rotvolk vinden. Ik heb er echter nooit moeite mee, maar sommige dingen zijn gewoon echt anders in de omgang. En als je dat accepteert en respecteert krijg je ook echt wel wat voor elkaar.
Maar een voorbeeld is soms de toegang tot grotten. Bij 1 grot moet je de burgemeester bellen. Kennelijk wil die een zgn. belangrijke taak voor zichzelf houden. Je kunt de mairie mailen, maar je zult geen antwoord krijgen. Als je belt en die grot is nog niet gereserveerd zullen ze nooit nee zeggen. Maar een andere taal dan Frans, nee, dat spreken ze niet. In Anjeux komt de burgemeester zelf op de fiets het hek open doen, dat vindt die man geweldig. Wij denken alleen maar aan 'heeft die man er tijd voor?' Maar het hoort bij de charmes van Frankrijk vind ik.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:29

De Fransen vind ik super aardig en ook open. Ze zijn zeer behulpzaam. Belangrijk in de omgang zijn een aantal dingen:
1. Geef geen kritiek op hun land / cultuur, hunzelf, dat helpt niet voor een fijn contact;
2. Realiseer je dat wij Nederlanders erg direct zijn en dat vinden ze onbeleefd. Dus altijd, bonjour, Ça va bien?, désolée j'ai une petite question, c'est OK of hebt u tijd voor me? Pas, Na het ja, dan je vraag stellen. Wij vallen gauw met de deur in huis. Fransen maken eerst een praatje en informeren hoe het gaat.
3. Fransen zijn allergisch voor opdrachten en ervaren heel snel dat ze "iets moeten". Dus altijd, s'il vous plaît, in de zinnen er tussen voegen. Ik doe het zelfs nu in het Nederlands. Het is een soort hoffelijkheid die wij niet kennen.
4. Praat geen Engels op het platteland. De meesten praten alleen maar Frans en voelen zich gegeneerd, onthand, verlegen als iemand Engels praat.

Met dit in je achterhoofd zullen Nederlanders nooit meer zeggen dat Fransen arrogant zijn of gesloten. Wel hebben ze de slechte eigenschap itt de Engelsen om mensen die proberen Frans te spreken te verbeteren . Ik vind dat erg onbeleefd want dan luisteren ze niet meer naar je verhaal. Sinds ik daar iets van zeg, bv "integreren moet van twee kanten komen en luister gewoon naar me en reageer inhoudelijk terug en geef desnoods in je reactie het verbeterde woord of le/la terug", is dat wel afgelopen.

Dus nee, mensen vinden me erg aardig, wel direct (ik doe zo mijn best om minder te zijn) en we zijn goed geïntegreerd.

Wel ooit gehad dat een Nl kennis zeer negatief over die Fransen deed die hem niet verstonden, en toen ik vroeg wat hij dan gevraagd had verstond ik hem totaal niet. Dus wij Nederlanders vinden ons misschien ook wel te goed Frans spreken.
Gelukkig heb ik dat nooit meer, dat mensen moeite hebben me te verstaan, maar in het begin wel en dat is frustrerend.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 11:50

Citaat:
MoniqueT, doe jij alles in het Spaans waar je woont? En denk je ook in het Spaans? Ik merk dat ik bij Duits en Engels vrijwel direct overschakel naar ook denken in die talen. Dat kost me geen enkele moeite. Praat je thuis ook Spaans of dan nog wel Nederlands? Lees je ook Spaanse boeken?


In mijn omgeving spreek ik inderdaad alleen nog Spaans. En ook veel Engels, want we zijn gewoon ook veel Engelsen hier die geen letter Spaans verstaan.

Thuis spreken we gewoon nog Nederlands, we hebben ook geen kinderen die mee geëmigreerd zijn. Ik lees inderdaad wel graag Spaanse boeken, zeker in een periode dat ik minder les heb (lange zomervakantie) en films volg ik prima. Wel staat hier thuis ook vaak het Spaanse nieuws aan.

Ik denk in het Nederlands. Toen we nog vaak in Amerika kwamen, dacht ik ook vaak in het Engels, ik was toen drukker met de taal in mijn hoofd oefenen dan nu. Ook met Spaans merk ik dat ik minder in het Spaans denk dan eerder, omdat ik gewoon spontaner het gesprek voer nu de taal echt bevestigd is.

Wio je echt goed en goedkoop les, neem dan les in Spanje zelf. Bij ons kan je online les nemen, ze schatten heel snel je juiste niveau in en zo kom je ook in een groepje waar veel geconverseerd wordt op het juiste niveau. ik heb twee keer per week anderhalf uur les en betaal ongeveer 6 euro per uur.

Zelf oefenen? https://www.ProfedeELE.es en https://www.deleahora.com

En wat Pien zegt: ik heb nu niveau B1 en B2 bij het LOI gedaan (gevorderden). Veel van geleerd.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 12:26

Aha Pien, dat van dat directe herken ik. Ik probeer het ook altijd voorzichtig te vragen zeg maar. Wel vraag ik vaak eerst even of ze ook Engels of Duits spreken, maar bij een nee vraag ik of ze tres lentement willen praten. Want dat maakt het voor mij makkelijker. En als ze doorhebben dat je het wel probeert, dan willen ze het ook best 3 keer herhalen als je het niet direct begrijpt.
Dat van niet direct te direct zijn heeft mij een keer een fantastische duik in de achtertuin bij iemand opgeleverd. De beste man woont op een boerderij met een fantastische vijver op zijn land (en hij had een hele mooie Percheron rond de vijver lopen waar hij mee mende). Hij heeft daar een zitje omheen gemaakt, een trap zodat ze er in kunnen zwemmen, werkelijk fantastisch mooi. De percheron er nog lekker rondscharrelend. En je ziet het vanaf de weg liggen. Onder in zijn vijver begint een grot. Maar ja, privegrond he. Dus wij een keer de stoute schoenen aangetrokken en er naartoe gereden. Al jaren zei die man tegen iedereen nee als er gevraagd werd om er in te duiken. Maar toch geprobeerd. Netjes aangebeld, hij deed niet open. Jammer. Dus wij lopen weer naar de auto, blijven nog even netjes achter het hek staan om zijn enorm uitnodigende vijver te bekijken, en gaan dan weer in de auto zitten. Op dat moment komt hij naar buiten en ik groet hem en leg uit dat wij uit Nederland komen en graag in die grot willen duiken. Toen was het totaal geen probleem. De reden waarom hij dus niet open deed is gewoon puur omdat al die duikers vaak direct door banjeren. Hij heeft ons geobserveerd, gekeken of wij door het hekje liepen (wat we niet gedaan hebben) en toen we echt weg wilden gaan wilde hij ons een kans geven. Want hij wist precies wat wij wilden. En na afloop liet hij ons nog even zijn paard zien en de wagen. :D

Monique, ik ben nog maar 1 keer in Spanje geweest, dus daar ken ik de cultuur verder ook niet echt goed. Ik weet dat er ook veel Nederlanders wonen. Ik wil het Spaans leren wegens andere landen waar men ook Spaans spreekt zoals Mexico. En ik hoop ooit nog een keer naar Murcia te gaan, want daar heb je ook een paar prachtige grotten. Het lange rijden houdt me nog wat tegen. En met vliegen moet je daar weer een auto en flessen huren.
Maar D-reizen had laatst een mooie aanbieding naar Playa del Carmen, maar er stond niet bij of het hotel wat ze aanboden wel parkeergelegenheid heeft. En zelf wisten ze het ook niet. Tja, voor ons is een veilige parkeerplaats voor de deur een must. Dus dat hotel opgezocht op google. Zitten er 2 hotels met dezelfde naam in Playa. En ze opereren vanuit 1 website en 1 mailadres. Dus gemaild of er een parkeerplaats was (beetje van mezelf, beetje van Google) en kreeg als antwoord terug, ene hotel niet, andere wel. Welke wil je gaan boeken? Nou, deze mail ik terug met een link met foto's. Bleek dat D-reizen dus de foto's van beide hotels door elkaar had staan in hun aanbieding en dat je dan nog niet weet welke je zou boeken. Tja, dan valt het af. Maar het antwoord op mijn vragen kon ik zonder google zo lezen.

Mijn ervaring met de LOI met een cursus voor Java programmeur is erg slecht, die opleiding was gewoon slecht. Maar misschien is het bij hobbycursussen niet zo.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:21

Ik woon in Murcia, dus daar kan ik je altijd wel informatie over geven.

En nogmaals, kijk voor echt goede en goedkope lessen bij www.ihdemu.com. Het Spaans wat je hier leert, kan je overal gebruiken, ook in Zuid-Amerika.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:22


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 14:29

MoniqueT schreef:

Haha. Een duikcursus hoef ik niet meer te volgen. Daarin ben ik zeg maar de native speaker. Haha.

Murcia heeft veel grotten, ken je die?

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 14:59

Programma's op maat :-) Maar het gaat vooral ook om het Spaans.

Citaat:
De meest deskundige kan ook kiezen voor nachtduiken, wrakken... en genieten van de wereldberoemde Middellandse Zeekusten.


Ik weet dat er bij Cabo de Palos veel scheepswrakken liggen, maar grotten om te duiken ken ik vooral van Isla Plana. Vanuit Puerto de Mazzarón wordt veel gedoken.

Onze regio heeft ook heel veel grotten, maar geen water :-)

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 17:05

MoniqueT schreef:
Programma's op maat :-) Maar het gaat vooral ook om het Spaans.

Citaat:
De meest deskundige kan ook kiezen voor nachtduiken, wrakken... en genieten van de wereldberoemde Middellandse Zeekusten.


Ik weet dat er bij Cabo de Palos veel scheepswrakken liggen, maar grotten om te duiken ken ik vooral van Isla Plana. Vanuit Puerto de Mazzarón wordt veel gedoken.

Onze regio heeft ook heel veel grotten, maar geen water :-)

Droge grotten dus :D Ook leuk, maar ik duik liever. En als ik naar Spanje kom om te duiken, dan ga ik geen taalcursus doen, dan wil ik de taal wel 's avonds oefenen, maar niet overdag er kostbare tijd aan besteden, want onder water liggen is echt zooooo fijn. :P Overigens, nachtduiken of wrakduiken, tja, dat is ook niet direct voor heeeeel ervaren duikers hoor. Het ligt aan diepte, penetratie van wrak of niet, deco, enz. Maar de taal leren en duiken richt zich specifiek op beginnende duikers. De taalcursussen gaan wel heel ver zo te zien. ;)

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:21

Ik bedoelde het ook niet direct als aanrader voor jou. De talenschool trouwens wel, maar dan online in een vast schema. En ja, dat gaat tot de allerhoogste niveaus. Onze groep oefent met name C1 en C2-materiaal.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:23

C1 en C2 is hoog niveau!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:38

pien_2010 schreef:
C1 en C2 is hoog niveau!


Ha, jazeker. Ik dacht in het begin van de lockdown zes weken aan te haken in een groep Erasmus-studenten die terug naar de USA moest. Omdat ik toch niks te doen had. Zes jaar eerder B2 afgerond. De groep kan inmiddels totaal veranderd van samenstelling, maar samen met een Amerikaan, vorm ik wel de meest vaste kern. Gewoon blijven leren.

In onze groep komen vaak mensen die allang vloeiend Spaans spreken, maar voor hun beroep echt perfect willen worden. Velen werken bij multinationals of doen onderzoek aan de Universiteit van Murcia. De conversatielessen zijn daardoor echt heel interessant.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:44

Zo hoog zal ik nooit komen en dat hoeft ook niet. B1 , B2 met uitschieters naar C1 is goed genoeg.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 18:46

Dat is ook ruim voldoende in het dagelijkse leven! Voor mij is het gewoon echt een hobby.

Ik geef inmiddels ook wel wat beginnerslessen, met name aan Nederlanders die graag wat uitleg willen op een rustige en duidelijke manier in hun eigen taal.

pien_2010

Berichten: 43213
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 19:53

Wat ik doe is iemand die nog niet zo lang hier woont helpen met de officiële gesprekken en papier werk en kopen van zaken die ze nodig heeft. Heeft iemand anders voor mij gedaan.

Leuk Moniek om dat te doen. Ik doe wel mee met "French talk" waarin dus Engelsen proberen Frans te spreken en dat ondersteun ik mee. Hahahaha

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-22 20:02

Papierwerk in het Frans kan volgens mij best lastig zijn tenminste, ik denk het wel. In het Spaans ook wel. Dat komt gewoon omdat je nog niet de taal genoeg beheerst. Maar wie weet komt het wel ooit.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 21:52

pien_2010 schreef:
Wat ik doe is iemand die nog niet zo lang hier woont helpen met de officiële gesprekken en papier werk en kopen van zaken die ze nodig heeft. Heeft iemand anders voor mij gedaan.


Klopt, zo ging dat bij ons ook en ik doe dat op mijn beurt ook weer geregeld.