Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Loonindicatie per sector (paraveterinair)

 
Profiel   

Binnenkort heb ik een sollicitatie gesprek als paraveterinair.
Ik heb enkele jaren geleden dit werk al gedaan en ben er dus ook voor afgestudeerd, maar vanwege diverse redenen destijds gestopt.
Nu kwam er een ontzettend leuke vacature voorbij in de buurt, en ondanks dat ik eigenlijk niet in de planning had om weer als paravet aan de slag te gaan en ik al vele vacatures gezien heb in de afgelopen jaren, voelde deze op een of andere manier wel goed. Nu is het dus al een tijdje geleden, en ondertussen is er veel gebeurd in Nederland, alleen al kijkende naar de inflatie van het afgelopen jaar..
Ik ben daarom heel benieuwd wat een beetje het gemiddelde (uur)loon is momenteel.
In mijn periode was het helaas geen goed betaald beroep, dat was ook een van de renenen destijds dat ik gestopt ben, en hoogstwaarschijnlijk heb ik nu een beter betaalde baan, maar aan de andere kant zou ik hier wel graag aan de slag gaan, dus vind het lastig inschatten waar ik momenteel op in kan zetten als deze vraag komt.
ik hoopte hier paravets te treffen die misschien hun ervaring hierin met mij willen delen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 13:06 



 
Profiel   

In de CAO kun je hier meer informatie over vinden, hangt ook van je ervaring volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 19:36 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe lang je er al uit bent, maar t loon is nog net zo bedroevend als 10 jaar geleden.
T is maar goed dat ik zo leuk werk heb denk ik altijd maar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 07:15 



 
Profiel   

Als paravet algemeen zit je in groep 6. Vanaf 1 Jan 2023 kom je dan op €2.052,43 als minimumloon voor fulltimefunctie. Is minimum dus onderhandelen kan altijd. En niet leidend als praktijk niet aan cao is gebonden. Maar zou zeker niet voor minder werken.

Wettelijk minimumloon is in Jan 2023 trouwens €1.934,40. Dus ja het loon van paravet is om te huilen.

Cao veterinaire sector.
https://www.bpl-dierenartsen.nl/sites/d ... 2023-1.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 07:41 



 
Profiel   

Allejandro schreef
In de CAO kun je hier meer informatie over vinden, hangt ook van je ervaring volgens mij.


cao is mij bekend, al werken de meeste praktijken zonder cao. Dat t van ervaring afhangt is natuurlijk logisch, maar ben benieuwd wat nu een beetje gemiddeld is met (en zonder) ervaring.


WillemYntJee schreef
Ik weet niet hoe lang je er al uit bent, maar t loon is nog net zo bedroevend als 10 jaar geleden.
T is maar goed dat ik zo leuk werk heb denk ik altijd maar!


Dankjewel Willemyntje, ik was er al beetje bang voor, ben er nog niet zo heel lang uit hoor, kleine 2,5-3 jaar pas, maar sindsdien is de markt wel behoorlijk gekanteld, dus hoopte op wat beters haha.



future_vet schreef
Als paravet algemeen zit je in groep 6. Vanaf 1 Jan 2023 kom je dan op €2.052,43 als minimumloon voor fulltimefunctie. Is minimum dus onderhandelen kan altijd. En niet leidend als praktijk niet aan cao is gebonden. Maar zou zeker niet voor minder werken.

Wettelijk minimumloon is in Jan 2023 trouwens €1.934,40. Dus ja het loon van paravet is om te huilen.

Cao veterinaire sector.
https://www.bpl-dierenartsen.nl/sites/d ... 2023-1.pdf


Dank.
Nee voor minder ga ik zeker niet aan de slag, maar om heel eerlijk te zijn vind ik dit ook eigelijk te laag. Ik heb wel al meerdere jaren ervaring en weet wat ik in mn mars heb, dus misschien is er wat onderhandel ruimte.
Hoef echt geen vetpot, het is ook niet heel erg als het ietsjes onder mijn huidige salaris ligt, maar moet wel rond kunnen komen. Het ontbreekt namelijk ook vaak nog aan doorgroeimogelijkheden en verbetering in salaris op lange termijn, dan zou ik het mezelf wel heel moeilijk maken.
Vind het fijn als mn werk leuk is, maar eind van de dag werk ik wel om te leven en niet andersom, dus dat moet dan ook wel normaal kunnen, zeker na de huidige inflatie en het tekort aan medewerkers overal momenteel.
Zonder passend aanbod blijf ik dus ook lekker zitten waar ik zit haha :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 19:47 



 
Profiel   

CAO is toch de moeite waard om te bekijken want hij is je niet goed genoeg meer bekend, sinds 1 januari 2021 zijn alle werkgevers in die sector verplicht om zich aan de CAO te houden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 20:11 



 
Profiel   

Sommige dierenartsenpraktijken betalen wel beter, ook afhankelijk van je kunnen: kun je zelfstandig een braunule zetten? bloed afnemen (uit de hals)? röntgenfoto's maken? heb je veel kennis van anesthesie, kun je werken met beademingsapparaten? dat soort dingen.. daar zit best veel verantwoordelijkheid in en dat mag ook beloond worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 20:38 



 
Profiel   

Ik werk al 17 jaar als paraveterinair. Het loon is slecht. Meeste praktijken werken nog steeds niet volgens CAO. Het is wel dat er tegenwoordig bijna meer vraag is dan aanbod. Dit geeft de mogelijkheid tot onderhandelen als je ervaring hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 21:16 



 
Profiel   

Het is momenteel provincie afhankelijk hoeveel je kan vragen. In sommige gebieden is er een enorm te kort.
Er zijn klinieken die boven CAO loon dan betalen.
De CAO is alleen voor aangesloten klinieken. Deze is niet voor alle dierenklinieken. Maar er zijn ook klinieken die niet aangesloten zijn en toch ook CAO loon of hoger en pensioen betalen.
Er zijn helaas ook genoeg klinieken die onder CAO loon betalen.
Het is dus echt omgeving afhankelijk met vraag en aanbod van vacatures.
Op www.vedias.nl kan je ook veel vinden over de CAO lonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 21:58 



 
Profiel   

Ik heb ook de opleiding ooit afgemaakt maar nooit in gewerkt, valt niks in te verdienen. Volgens mij nu nog steeds niet als ik verhalen van vriendinnen moet geloven. Die zijn ook ondertussen wat anders gaan doen omdat ze niet goed meer rond kwamen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-22 22:05 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties.


Neonlight schreef
CAO is toch de moeite waard om te bekijken want hij is je niet goed genoeg meer bekend, sinds 1 januari 2021 zijn alle werkgevers in die sector verplicht om zich aan de CAO te houden. :)


Mij is dit inderdaad niet bekend, en aan de reacties onder jou te lezen vele andere ook niet. Ik kan nergens vinden dat praktijken verplicht de cao moeten volgen eerlijk gezegd, zie ook nog steeds regelmatig bij vacatures staan dat ze niet met cao werken

Wel valt mij op de de cao inderdaad veranderd is en ze niet meer met loonschalen werken, maar met een minimum - middenlijn - en maximum. Ik denk dat ik de middenlijn aan ga houden in mijn salarisgesprek, dat is al behoorlijk weinig vind ik, maar zou ik mee kunnen leven.

Ik wil nog niet te veel vrij geven, maar het gaat sowieso om een praktijk die niet bij een keten aangesloten is en heel klein is, dus veel informeler, ik merkte dat ze ervaring ook niet zo heel relevant vonden, eerder of iemand bij het team past. Ik weet nog niet zo goed wat dat met het loon doet, het is ook nog niet ter sprake gekomen in het eerste gesprek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 11:28 



 
Profiel   

Als een cao algemeen verbindend verklaard is geldt hij voor de hele beroepsgroep. Dan kan een werkgever het niet willen volgen en dat zelfs aangeven maar hij zou het wel moeten.

Dat gezegd hebbende was mijn ex-werkgever aangesloten én onze cao algemeen verbindend verklaard. Maar ze hebben het toch gepresteerd om alleen de cao verhogingen uit te betalen aan een persoon die er naar vroeg en de rest niet te informeren zodat ze onder de betalingen uitkwamen.

Daarmee heb ik ook afgeleerd om een salaris te vragen wat goed is voor de werkgever. Ik vraag voortaan wat goed is voor mij. Want geloof me, zo trouw als jij aan je werkgever bent, zo zijn ze echt niet voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 14:34 



 
Profiel   

Oh en salaris onderhandelen is net als een paard verkopen hè? Je gaat hoog zitten zodat je na onderhandelen op een acceptabel bedrag uitkomt

Met wat mazzel krijg je het hoge bedrag en anders ben je nog tevreden en heb je je goede wil getoond door in te stemmen met minder. Bovendien heb je een opening om later meer te vragen.

En ja, ik weet dat het makkelijk praten is. Ik zou er ook over lopen stressen. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 14:50 



 
Profiel   

Sybelle schreef
Als een cao algemeen verbindend verklaard is geldt hij voor de hele beroepsgroep. Dan kan een werkgever het niet willen volgen en dat zelfs aangeven maar hij zou het wel moeten.

Dat gezegd hebbende was mijn ex-werkgever aangesloten én onze cao algemeen verbindend verklaard. Maar ze hebben het toch gepresteerd om alleen de cao verhogingen uit te betalen aan een persoon die er naar vroeg en de rest niet te informeren zodat ze onder de betalingen uitkwamen.

Daarmee heb ik ook afgeleerd om een salaris te vragen wat goed is voor de werkgever. Ik vraag voortaan wat goed is voor mij. Want geloof me, zo trouw als jij aan je werkgever bent, zo zijn ze echt niet voor jou.



Dank voor je reactie Sybelle,
Dit is wel echt een hele fijne werkgever, daar ben ik 100% van overtuigd, mede omdat het heel klein en persoonlijk is. Dat is voor mij ook de reden dat ik er wel graag wil werken. Alleen dat maakt het vragen om (een goed) salaris ook juist weer een stukje lastiger vind ik.
helemaal omdat deze sector eigenlijk altijd al weinig onderhandelingsruimte ligt en van "gewoonte" slecht betaald is.


Sybelle schreef
Oh en salaris onderhandelen is net als een paard verkopen hè? Je gaat hoog zitten zodat je na onderhandelen op een acceptabel bedrag uitkomt

Met wat mazzel krijg je het hoge bedrag en anders ben je nog tevreden en heb je je goede wil getoond door in te stemmen met minder. Bovendien heb je een opening om later meer te vragen.

En ja, ik weet dat het makkelijk praten is. Ik zou er ook over lopen stressen. :D


Haha ja erg he, ik krijg er ook stress van merk ik, word dat gelukkig met de jaren wel minder, maar ik ben ook iemand die altijd iedereen wil helpen en overal ja op wil zeggen, terwijl dat voor mezelf niet altijd goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-22 19:00 



 
Profiel   

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik toch de moed verzameld om een arbeidsvoorwaarden gesprek aan te vragen. Hier is een aanbod uitgekomen, iets boven het minimum van de cao lonen per januari 2023. Ik zit echt heel erg in dubio nu, ik denk dat ik er in deze sector gewoon niks beters uit ga halen, en eigenlijk lijkt het me wel echt leuk om er aan de slag te gaan, maar ik merk dat ik niet heel enthousiast word van het salaris en dat houd me toch een beetje tegen, omdat ik gezien de beperkte doorgroeimogelijkheden gewoon weet dat dit het dan gaat zijn voor de komende jaren.
het word nu echt kiezen tussen dit, of volledig om laten scholen en niet meer als paravet aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 12:47 



 
Profiel   

Lastige keuze inderdaad. Ik heb er toen ook over na moeten denken. Ik ben nu operatieassistent in het ziekenhuis. Wel dus omgeschoold en opleiding gevolgd, maar is het zeker waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 13:23 



 
Profiel   

Oskarrino schreef
Lastige keuze inderdaad. Ik heb er toen ook over na moeten denken. Ik ben nu operatieassistent in het ziekenhuis. Wel dus omgeschoold en opleiding gevolgd, maar is het zeker waard!


Ook een mooi beroep! Echt jammer dat zo veel mensen moeten omscholen omdat het werk zulke slechte arbeidsvoorwaarden heeft. Ik zie zelf een nieuw regulier opleidingstraject starten niet zo zitten, zeker omdat ik daarnaast wel voldoende moet werken om mijn huis ed te kunnen betalen, maar heb geen andere diploma's dus dat maakt het wat lastig.
Hoewel zelfs in de supermarkt werken nog beter betaald volgens mij :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 15:57 



 
Profiel   

Zie jij jezelf over 5 jaar als paravet tegen dit loon (max paar procent gestegen door inflatie ed) werken?

Zo ja, ga er voor, dan is het geld dus ondergeschikt. Zo nee (en als ik jouw verhaal zo lees verwacht ik dit) dan niet doen, blijven zitten waar je zit en met een jobcoach gaan praten.

Voldoende banen met meer loon en meer perspectief. Je kan ook leren/werken he. Ik heb bijvoorbeeld Nemas Middle Management naast mijn baan gedaan. 4 dagen werken, 1 dag leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 16:28 



 
Profiel   

Faelynn schreef
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik toch de moed verzameld om een arbeidsvoorwaarden gesprek aan te vragen. Hier is een aanbod uitgekomen, iets boven het minimum van de cao lonen per januari 2023. Ik zit echt heel erg in dubio nu, ik denk dat ik er in deze sector gewoon niks beters uit ga halen, en eigenlijk lijkt het me wel echt leuk om er aan de slag te gaan, maar ik merk dat ik niet heel enthousiast word van het salaris en dat houd me toch een beetje tegen, omdat ik gezien de beperkte doorgroeimogelijkheden gewoon weet dat dit het dan gaat zijn voor de komende jaren.
het word nu echt kiezen tussen dit, of volledig om laten scholen en niet meer als paravet aan de slag.


Maar wat is jouw tegenbod dan? In welke trede willen ze jou inschalen en waar wil jij zijn?

Het is niet dat je dit aan moet nemen voor hun bod. Je kan best je eis op tafel leggen. En tja, als ze daar niet in mee gaan denk je verder.

Ik neem aan dat jij paravet B of C bent.(Is de verdeling nog zo?) Dan is het wel zuur om te werken voor het zelfde salaris als Miepje die bij de LOI een cursus gedaan heeft. En dat verschil in kwaliteit herkent een praktijk ook best.

En anders...
Tandartsassistent niet iets voor jou? Veel werk in, leerbanen te vinden en doorgroeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 16:38 



 
Profiel   

Je kan prima een tegenbod doen hoor TS :) Als ik je zo hoor heb je in deze weinig te verliezen. Je kan een tegenbod doen en als ze die niet accepteren kun je voor jezelf bedenken of je bereid bent om voor lager loon aan de slag te gaan. Je kunt er ook nog voor kiezen om nu deze baan aan te nemen en je ondertussen om te scholen als je dat zou willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-22 17:17 



 
Profiel   

Sybelle schreef
Faelynn schreef
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik toch de moed verzameld om een arbeidsvoorwaarden gesprek aan te vragen. Hier is een aanbod uitgekomen, iets boven het minimum van de cao lonen per januari 2023. Ik zit echt heel erg in dubio nu, ik denk dat ik er in deze sector gewoon niks beters uit ga halen, en eigenlijk lijkt het me wel echt leuk om er aan de slag te gaan, maar ik merk dat ik niet heel enthousiast word van het salaris en dat houd me toch een beetje tegen, omdat ik gezien de beperkte doorgroeimogelijkheden gewoon weet dat dit het dan gaat zijn voor de komende jaren.
het word nu echt kiezen tussen dit, of volledig om laten scholen en niet meer als paravet aan de slag.


Maar wat is jouw tegenbod dan? In welke trede willen ze jou inschalen en waar wil jij zijn?

Het is niet dat je dit aan moet nemen voor hun bod. Je kan best je eis op tafel leggen. En tja, als ze daar niet in mee gaan denk je verder.

Ik neem aan dat jij paravet B of C bent.(Is de verdeling nog zo?) Dan is het wel zuur om te werken voor het zelfde salaris als Miepje die bij de LOI een cursus gedaan heeft. En dat verschil in kwaliteit herkent een praktijk ook best.

En anders...
Tandartsassistent niet iets voor jou? Veel werk in, leerbanen te vinden en doorgroeien.


Dat is een beetje het lastige, er zijn geen tredes of categorieën meer, alles is "algemeen paraveterinair" de cao heeft en minimaal van €2052 bruto en maximaal van €2557 bruto ovb 40 uur per week. En daar mag volgens mij zelfs weer vanaf geweken worden ten gunstige van de medewerker, dus hoger mag, lager niet. (correct me if i'm wrong)

Ik had gehoopt minimaal de middenlijn aan t kunnen houden betreft salaris, dat is €2305, €13,50-€14 bruto per uur, maar ze hebben aangegeven mij iets boven het minimum in te schalen.
Voor de sector is het misschien wel een realistisch aanbod? Maarja de sector staat er dan ook om bekend slecht te betalen, dus weet niet of dat een goede reden is om maar akkoord te gaan haha. End of the day moet ik er wel in mn eentje van leven en een huishouden betalen. Nu vind ik werk best leuk, maar ik werk wel echt om te leven.
Als het voor korte termijn was had ik het wel prima gevonden en was ik sowieso akkoord gegaan, maar ga er wel in met de intentie er lang te blijven, en hoef er denk ik niet vanuit te gaan dat het loon over de jaren nog gaat stijgen, behalve de 2% inflatie. En dat niet door kunnen groeien of omhoog kunnen gaan in salaris, dat houd mij wel een beetje tegen, ik droom er toch op een dag niet elk dubbeltje om te hoeven draaien, maar ook wat meer luxe te hebben, paardje aan huis zou ik echt fantastisch vinden, niet in de nabije toekomst, maar als ik niet vooruit ga dan komt het er nooit van. En dan niet te vergeten dat hier vermoedelijk ook geen pensioen opbouw bij in zit, dus dat moet ik zelf nog van dat lage loon sparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 13:09 



 
Profiel   

Snippergroen schreef
Je kan prima een tegenbod doen hoor TS :) Als ik je zo hoor heb je in deze weinig te verliezen. Je kan een tegenbod doen en als ze die niet accepteren kun je voor jezelf bedenken of je bereid bent om voor lager loon aan de slag te gaan. Je kunt er ook nog voor kiezen om nu deze baan aan te nemen en je ondertussen om te scholen als je dat zou willen.


dat is misschien ook zo, ik wil altijd iedereen tevreden houden en wil gewoon niet "te moeilijk" zijn, maar ik snij wel mezelf in de vingers als ik straks de rekeningen niet kan betalen. Heel veel heb ik inderdaad niet te verliezen, het is voor mij geen ramp als het niet door gaat, alleen ik wil ook niemand teleur stellen. Zeker omdat we het beide wel zien zitten en ik denk dat t echt wel een leuke werkplek is. Ik had eigenlijk al een beetje ja gezegd ook op een dag meelopen e.d. voordat er arbeidsvoorwaarden besproken waren.
Dat was misschien niet zo slim

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 13:14 



 
Profiel   

Loop een dagje mee en dan zeg je 'Moet je horen ik vond het hartstikke leuk maar ik dacht meer aan 15 euro per uur. Ik wil er over denken voor 14.'

Volgens het UWV zijn alleen dierverzorgers en uitvaartbegeleiders geen krapte beroepen. Verder overal tekorten. En als ik lees hoe handig jij bent in het vinden van baantjes heb je dit, voor het bedrag dat zij bieden, niet nodig.

En probeer of je uit kan schakelen dat je ze zo aardig vindt. Als je het accepteert zeg je eigenlijk 'Ik vind jullie aardiger dan mezelf.' Want je zorgt beter voor hen dan voor jou. En dat is niet gezond voor je.

*Ervaringsdeskundige hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 14:06 



 
Profiel   

Nee je hebt ook gelijk hoor Sybelle
Ik heb aangegeven dat ik het te laag vind en gevraagd of er nog ruimte zit, indien er nog ruimte is ga ik inderdaad naar de meeloopdag, zo niet dan denk ik dat ik het moet laten gaan, hoe jammer dat ook is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-12-22 19:37 



 
Profiel   

Ik ben uiteindelijk toch langs gegaan en werkgever en ik zijn eruit gekomen :)
Iets minder dan ik hoopte, maar we zijn elkaar wel tegemoet gekomen, en kijkende naar de sector en type praktijk ben ik er wel tevreden mee. We hebben er een super fijn open gesprek over kunnen hebben, dus het voelde ook gewoon goed
Ik blijf het parttime combineren met mijn huidige werk, zodat ik daar ook mijn wat betere inkomen behoud en nog voldoende rond kan komen. Beide compleet verschillende banen, dus ook wel weer heel leuk voor de variatie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-23 23:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen