Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

werken in de zorg met frozen shoulder?

 
Profiel   

Ik zit met een vraag, waar hopelijk wat mede bokkers met ervaring over mee kunnen denken.

Ik ben begin augustus van het paard gevallen. Op zich leek het goed te gaan op wat vage rug en schouder klachten. Na een paar weken ben ik naar de fysio gegaan, die de rugklachten nu zo goed als verholpen heeft. Echter neemt de schouderpijn sinds een paar weken enorm toe. Van de week zijn er echo's en röntgen foto's gemaakt, omdat de schouder pijn op bepaalde momenten bij bepaalde bewegingen echt enorm zeer doet. Hieruit blijkt dat ik een frozen shoulder heb. Na wat gegoogle is dat niet 123 opgelost.

Op mijn werk in de zorg, ben ik gastvrouw. Ik voorzie al een aantal jaren de mensen van eten en drinken. Erg leuk om te doen, maar begint ook wel een beetje saai en eentonig te worden. Nu is mij de opleiding helpende aangeboden. Dat wil ik echt al heel lang, maar....zijn er hier mensen die mij kunnen vertellen hoe lichamelijk belastend dat is? Veel lopen, bukken ed is geen probleem, maar mijn arm gebruiken is bij bepaalde bewegingen echt pijnlijk. Wat ik nu doe, gaat op zich prima, (hoewel ik het na afloop soms voel, dat ik over de grens ben gegaan). Ik doe nu ook veel met links om de arm te ontlasten. Hierdoor weten ze niet dat ik wat beperkt ben met mijn arm. Ik dacht dat hoeven ze niet te weten en zo lang ik alles naar behoren uitvoer, maar nu wordt het steeds erger en heb ik te horen gekregen wat de oorzaak is.

Ik weet niet of ik deze kans opnieuw krijg. Ik heb al eens geprobeerd om in aanmerking te komen voor de opleiding en toen werd ik afgewezen. Ik weet niet wat nu wijsheid is. Als ik in deze huidige functie weg ben, wordt hij opgevuld door een ander en kan ik daar niet meer terug als het toch niet lukt. Of is het als helpende niet zo lichamelijk schouder belastend dat ik me geen zorgen moet maken? Er zijn natuurlijk tilliften en zo. Ik weet dat het nu tijd is om te vertellen dat ik tijdelijk een lichamelijk probleem heb, maar in hoe verre dat de functie / opleiding in de weg gaat staan, weet ik niet. Ik heb nog 1,5 maand voor de opleiding begint. En bij de 1 duurt een frozen shoulder een aantal weken cq maanden en een ander kan er maar zo een jaar of langer zoet mee zijn. Ik heb geen glazen bol.

Iemand die mij iets kan vertellen die als helpende of verzorgende werkt of ook bekend is met een frozen shoulder?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 08:39 



 
Profiel   

Nou heel toevallig net een collega gesproken die hetzelfde heeft, die wordt begin volgend jaar geopereerd en diegene zei dat ie niet zeker wist of hij het nog vol ging houden te blijven werken tot aan de operatie.
Ik vind het lichamelijk zwaar werk (heb tijdje de opleiding gevolg maar gestopt) en ik denk dat je jezelf tegen gaat komen tijdens het werken. Dus denk er goed over na. Kan de dokter/fysio niks meer beteken voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 08:43 



 
Profiel   

Mijn schoonmoeder werkt in de zorg en heeft een frozen shoulder.
Ze heeft er al een aantal jaar last van. Het komt namelijk in veel gevallen met golfbewegingen. Dan is het een half jaar weg en dan komt het weer terug. Dat schijnt heel normaal te zijn.
Tijdens de periode dat ze er last van heeft, is het ook echt best heftig. Ze heeft dan veel last en kan veel taken niet uitvoeren. Gelukkig weten haar collega's hier wel van en krijgt ze dan aangepaste werkzaamheden.
Momenteel zit ze gelukkig in de periode dat ze weinig tot geen last heeft, maar dat kan opeens weer helemaal omdraaien.
Ik zou het zeker niet onderschatten!


Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-12-22 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 08:55 



 
Profiel   

Het is op zijn best sub-optimaal. Zere schouders komen veel voor bij mensen die 'aan bed' helpen, en als je al begint met een zere schouder...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 08:57 



 
Profiel   

Kun je niet een dag meelopen om te testen?

Het hangt denk ik heel erg af van de doelgroep waar je voor gaat werken. Moet je vooral begeleiden bij de ADL taken of moet je die ook echt doen? Bij die laatste zou ik niet met een frozen shoulder gaan starten. Bij de eerste doelgroep kan het waarschijnlijk prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:07 



 
Profiel   

spoekie schreef
Kun je niet een dag meelopen om te testen?

Het hangt denk ik heel erg af van de doelgroep waar je voor gaat werken. Moet je vooral begeleiden bij de ADL taken of moet je die ook echt doen? Bij die laatste zou ik niet met een frozen shoulder gaan starten. Bij de eerste doelgroep kan het waarschijnlijk prima.


Op zich heb ik hier niet aan gedacht, binnen onze stichting zijn veel verschillende doelgroepen. Ik kan het natuurlijk navragen of ik ergens op een afdeling mag komen, waar de focus ligt op begeleiding. Ik zal het toch moeten gaan vertellen.

ps meelopen heb ik al eens gedaan, maar dan kijk je alleen, maar doe je zelf niks. En toen heb ik ook niet opgelet of dat problemen zou gaan geven met de schouder, omdat er toen geen enorme pijn hinder van was. Ik weet ook sinds enkele dagen wat het probleem is en de scherpe pijn is er ook pas sinds enkele weken, dat is in een rap tempo gekomen.


Laatst bijgewerkt door bridgetF op 09-12-22 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:11 



 
Profiel   

Er mogen dan wel tilliften zijn, hoe denk je dat die mensen erin komen?

Nee ik zou het niet doen, lichamelijke klachten krijg je vanzelf wel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:13 



 
Profiel   

Ik heb twee keer een frozen shoulder gehad (lucky me). Eerste keer links, intensieve fysiotherapie gehad, na 2 jaar over. Tweede keer rechts, geen therapie gehad, na 2 jaar over :D

Ik kon toen ik links die frozen shoulder had nog geen parkeerkaartje uit een automaat trekken, en toen ik 'm rechts had, m'n auto niet eens in de 5e versnelling zetten (duwbeweging naar buiten).
Ik deed alleen maar kantoorwerk en dat was al afzien.

Ik zou echt niet beginnen aan een zorgopleiding/baan.

Ik kan me trouwens met de huidige personeelskrapte in de zorg niet voorstellen dat je binnen een paar jaar niet vaker zo'n kans zou krijgen... Misschien over een paar jaar juist wel vaker, want dan wordt 'men' misschien eindelijk wakker en komt het besef dat je om de personeelsproblematiek op te lossen je wél mensen moet opleiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:16 



 
Profiel   

Niet alle afdelingen en doelgroepen zijn even zwaar, maar als helpende doe je toch voor een groot deel ADL-zorg. En dat is altijd fysiek en belastend. Ik werk in de zorg (VIG), moet er niet aan denken om mijn werk te doen met een frozen shoulder. Zou dan toch wachten tot een groot deel van de klachten verholpen zijn, en dan aan de opleiding beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:19 



 
Profiel   

Toevallig heb ik een collega die sinds een tijdje last heeft van een frozen shoulder.
Wij werken op een afdeling waar we veel begeleiding doen en weinig echt aan het bed staan. Mijn collega kan bepaalde handeling nog wel uitvoeren maar je merkt per week haar achteruitgang en werkzaamheden en je ziet dat ze met regelmaat toch veel pijn heeft.

Ik zou het je dus ook niet aan raden om nu met de opleiding te beginnen maar gewoon wachten tot je dadelijk weer alles kan doen.
Mijn ervaring is ook dat een opleiding volgen eigenlijk altijd wel mogelijk is binnen zorgorganisaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:24 



 
Profiel   

Steekt vingertje op.
Ik heb er 2 jaar mee gelopen.
Als hij in de frozen stand staat kan de fysio er niets mee. Zodra hij weer ontdooid kan je ondersteund worden met fysio.
Ik kon mijn hand net op mijn billen achter krijgen hoger kwam ik niet, best grappig al je je bh uit wilt doen en de sluiting achter los wil maken.

Ik kon er wel redelijk mee functioneren al deed ik geen dozen tillen.
Ik probeerde wel de was op te hangen (ben nogal eigenwijs) en dan deed het wel even zeer en stond ik wel in een kronkel maar die was hing dan wel :')

Met goede oefeningen die ik echt iedere dag braaf deed is het wel beter geworden.

Besef wel dat je schouder altijd een zwak punt zal blijven.

Ik heb nu een tennis elleboog maar mijn schouder deed ook zeer. Ze dachten ontstekingen erin maar mijn schouder is dus hypergevoelig geworden en bij het minste geringste schiet hij in de safe modus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-22 09:32 



 
Profiel   

Gisteren is er een cortisone injectie ingegaan, hopelijk verlicht dat de pijn en zal het herstel spoediger verlopen. Op vele reacties hier en het aanraden van de huisarts heb ik gevraagd of ik de opleiding mocht uitstellen tot september. En dat was geen probleem. Tegen die tijd zie ik wel weer verder of het beter voelt. Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-22 15:22 



 
Profiel   

Fijn dat de opleiding in september kan...!

Manlief heeft een frozen shoulder gehad.
Na een uit de hand gelopen peesontsteking. (Hopelijk doet de cortisol nog iets tegen de ontsteking, maar ontsteking is net niet hetzelfde als 'frozen'.)

Snel erbij geweest met fysiotherapie;
electiciteit door de schouder om het weefsel 'warm' / soepel te maken,
en dan oprekken (met pijnstillers) (niet leuk),
thuis dagelijks oefenen met rekken,
en we hebben zelf er dagelijks een braaf massageapparaat opgezet (trillen en warmte).
En zo veel mogelijk de gewone dingen doen.

En vraag bij de huisarts om je B12 te testen. Het is nog niet dubbelblind placebo gecontroleerd getest, maar er zijn verhalen dat een B12 tekort een rol kan spelen.

Manlief was na drie maanden volledig hersteld. Ook geen blijvend zwakke plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-22 15:31 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik heb twee keer een frozen shoulder gehad (lucky me). Eerste keer links, intensieve fysiotherapie gehad, na 2 jaar over. Tweede keer rechts, geen therapie gehad, na 2 jaar over :D

Ik kon toen ik links die frozen shoulder had nog geen parkeerkaartje uit een automaat trekken, en toen ik 'm rechts had, m'n auto niet eens in de 5e versnelling zetten (duwbeweging naar buiten).
Ik deed alleen maar kantoorwerk en dat was al afzien.

Je hebt het klassieke verloop van frozen shoulder gehad.

Overigens ken ik ook iemand bij wie frozen shoulder werd gediagnosticeerd en die wilden ze na jaren zonder echte verbetering opereren. Diegene zag dat niet zo zitten en gezien het beroep en de klachten hebben we geadviseerd foto's te laten maken van de nek. Conclusie: artrose in de nekwervels.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-22 15:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen