Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 17:32

Ik ben op zoek naar ervaringen van bedrijven die Confluence gebruiken om daarin hun teams, processen en informatie te borgen.
Online vind ik alleen teksten van Confluence/atlassian zelf.

Heeft er hier misschien iemand ervaring met Confluence?

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:34

Ik heb het gebruikt bij een baan waar ik 1,5 jaar gewerkt heb, wat wil je weten? :)

landvrouw

Berichten: 1797
Geregistreerd: 03-02-09
Woonplaats: Daar waar mijn kat is

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:00

Yes, wij gebruiken het momenteel en bij een eerdere baan heb ik heel veel gedaan met Confluence.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:53

Veel bedrijven in de IT gebruiken Confluence. Wat is je vraag?

Ik vind het een dramatisch systeem overigens. Ik kan er nooit mijn weg in vinden. Meestal leidt het tot een wildgroei aan pagina’s die niemand makkelijk kan terug vinden. Dramatisch vind ik het.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:35

Same. En bekend met de wildgroei.
Notion idem dito ( maar volgens velen een beter systeem)

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:53

Ik ken het ook, wordt vaak samen met andere producten van Atlassian gebruikt (denk JIRA) bij IT projecten. Ik vind het een fijn systeem. Hoe handig het werkt (en hoe makkelijk je dus dingen kan vinden) is heel erg afhankelijk van hoe handig de mensen die de confluence vullen en welke afspraken daar wel (of niet) over gemaakt worden.

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:00

Hier gebruiken wij het ook, onder andere voor documentatie rondom ons IT project.

En ik sluit mij aan bij Shiloh, ik vind het ook dra-ma-tisch. Ik heb nog liever gewoon een bak met word documenten ergens ;) Maar dat ligt vooral aan hoe mensen het gebruiken (en daar sluit ik mij aan bij nps ;) )

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:04

Shiloh schreef:
Veel bedrijven in de IT gebruiken Confluence. Wat is je vraag?

Ik vind het een dramatisch systeem overigens. Ik kan er nooit mijn weg in vinden. Meestal leidt het tot een wildgroei aan pagina’s die niemand makkelijk kan terug vinden. Dramatisch vind ik het.


Dit

nps
Berichten: 1984
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:57

Wat grappig, die verschillende ervaringen :) Wat ik vaak merk is dat het toch wel handig is een Single Point of Truth te hebben voor documentatie - een plek waar iedereen bij kan, en wat daar dan staat is waar. Ik vind het echt niet te doen als iedereen 1000 mailtjes naar elkaar gaat sturen met documenten. Op gegeven moment weet niemand meer wat de laatste versie is, je kan niet samenwerken op een word document en de helft (in ieder geval ik) lees al die mailtjes toch niet. Maar goed, ipv Confluence heb je vast andere documentatieoplossingen. Die overigens allemaal niet te gebruiken zijn als mensen allemaal troep erin gaan zetten ;).

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 11:03

Ik zit in het team om het op te gaan bouwen. We zitten nu aan de basis...hoe richten we het in?
Zelf denken we aan iedere afdeling een eigen space met daarin een kennisbank, processen, vergaderingen.

Ook een eigen space voor iedere software applicatie die we maken.

En daar kwam ons punt? Zetten we de kennisbank/handleiding in de software space of krijgt die een eigen space?

Dit idd om wildgroei te voorkomen.

We hebben nu teams en daar kan ook niemand iets vinden ondanks dat alles netjes gegroepeerd staat.

En idd ik werk voor een ICT bedrijf #nerd

Anoniem

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:13

Wij werken hier ook mee, ik snap dat mensen snel last hebben van wildgroei maar ik denk dat het toevoegen van goede index/filterwoorden hierin al een boel scheelt. Wij zijn het ook verder uit aan het bouwen, ik zal later nog even wat uitgebreider reageren (hier of via pb).

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 09:18

Een grote uitdaging is ook: hoe ga je alles up to date houden?

Ik ben een inventaris aan het doen van wat wij daar hebben staan, en we hebben vaak informatie van vier jaar terug wat nooit meer gecontroleerd is. Kloppen die processen en ontwerpen dan nog wel...?

Met documenten in bijvoorbeeld SharePoint kan je daar wat op inrichten, dat er reviews zijn elk jaar. Dat mis ik nog in Confluence.

Maar goed, elk systeem staat en valt met of iemand wel kennismanagement doet op de informatie er in :D

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 19:16

Die persoon ben ik :D Ik werk op de afdeling functioneel- en informatiebeheer.
We willen het nu op een logische manier gaan opzetten zodat het goed te onderhouden blijft.
Maar omdat ik op een software bedrijf werk hebben we niet alleen afdelingen maar ook software. Voor die software willen we ook spaces gaan inrichten. Alleen is er buiten de info van confluence zelf nergens info te vinden wat er nou het fijnst en meest efficiënt werkt.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 20:31

Tot enkele jaren geleden ben ik lange tijd werkzaam geweest in de ICT en heb heel wat voorbij zien komen wat betreft versie- en documentatiebeheer.
Het meest blij werd ik van Bitbucket/Github voor opensource - internet-based - en Gitlab voor closed-source - intranet based.
Documentenbeheer (word, excel, etc) heb ik altijd een drama gevonden en nooit iets tegengekomen dat echt goed was, uiteindelijk werd dat altijd een zootje na enkele maanden, met wat geluk en intensieve monitoring door een persoon werd het gerekt tot een paar jaar.
Grootste probleem van betaalde services als Confluence vond ik de belachelijk hoge prijzen en dat er een paar maal per jaar de boel niet werkte en dan kan er dus vrijwel niets meer. Ik heb sowieso een sterke aversie tegen betaalde internet-based services. Ze zijn duur (met enorme winsten) en kunnen alles lamleggen (spreek uit ervaring).

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:23

Natascha schreef:
...
Maar omdat ik op een software bedrijf werk hebben we niet alleen afdelingen maar ook software. Voor die software willen we ook spaces gaan inrichten. Alleen is er buiten de info van confluence zelf nergens info te vinden wat er nou het fijnst en meest efficiënt werkt.


Hah, we zitten wel in dezelfde ruimte dan ;) Hier wordt het dus ook gebruikt voor documentatie van softwareontwikkeling. En... pffft!

Ik heb nog niet de gouden oplossing (maar ben pas sinds deze week mij in Confluence aan het verdiepen). Ik mis wel heel erg gewoon het hebben van documenten, met lifecycle management en archivering (ik kom uit de SharePoint wereld vandaan).

De enige tip die ik wel alvast kan geven: Structuur, structuur, structuur... Als je meerdere spaces gaat gebruiken voor meerdere software projecten, zorg dat ze dezelfde opzet hebben. Anders kunnen developers en architecten de helft van de tijd niets terugvinden :O

(Maar goed. Dat is een open deur, en een oude. Ook met documenten wil je dat je standaarddocumenten gewoon een template volgen ;) )

In ieder geval succes! Uiteindelijk maakt het ook weer niet zo veel uit welke tool je gebruikt: als je het maar gestructureerd en goed gebruikt :D

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 10:40

Wij werken ook met Confluence (data/IT-club). Wij beschrijven alles hier:

- Opbouw van onze producten (incl. programmeercode en architectuur en andere technische documentatie)
- Hoe we samenwerken (vb. in andere tooling enz.)
- Processen
- Projecten: hoe we het project aanpakken (PVA), contactpersonen, Ganttchartplanning kan je makkelijk maken met Draw io, enz.

Ik vind het wel een heel fijne manier van werken, maar ik snap wel dat het kan leiden tot wildgroei. Wij hebben in ons team iemand aangewezen als Confluence Eindbaas :Y) Diegene is verantwoordelijk voor de opbouw en structuur, en voor het feit dat er uberhaupt wordt gedocumenteerd.
Verder vind ik het wel een hele intuitive tool, mits dus goed opgebouwd.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-23 12:31

Ik snap idd alle nadelen, maar ik moet in voordelen denken :o
Als internet eruit ligt kun je niks meer, dat vind ik zelf ook echt wel iets. Ook als je na een x periode iets anders wilt alles overzetten lijkt me ook kak.
Maar ons bedrijf heeft de keuze gemaakt en aan mijn nerdherd de taak de structuur aan te gaan brengen.

Weet 1 van jullie toevallig ook of het voor handleidingen voor klanten geschikt is? Ik mis nu bijvoorbeeld de picture library, maar daar schijnt een betaalde plugin voor te zijn. En kunnen mensen van buiten je bedrijf in die ene bepaalde handleiding space komen?
Ik werk nu met HelpnDoc en vind dat super fijn voor handleidingen, maar tijdens struinen in Confluence kwam ik niet de typische handleiding schrijf opties tegen.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:22

Hier ook een gebruiker. Wildgroei valt bij ons wel mee gelukkig. Wel heeft elk team zijn eigen opmaak en dat is soms even wennen, maar verder werkt het prima.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 15:25

In mijn bedrijf staat alle IT informatie ( zo goed als ) in Confluence. Wordt bij ons door duizenden IT-ers gebruikt en heb ongeveer tien jaar ervaring in gebruik en beheer. Het is misschien even wennen, maar elke systeem voor documentatie vraagt discipline en structuur. Meestal ligt het probleem niet in de tooling, maar bij de gebruikers ;-).

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 11:59

Weet iemand van jullie of Confluence een media library heeft?
Ik moet namelijk een handleiding van meer dan 100 pagina's en heel veel plaatjes overzetten.
In de software waar ik nu mee werk pas ik een veelgebruikt plaatje aan via de media library zodat het automatisch mee aangepast wordt op alle pagina's waar her plaatje op staat.
Ik heb dit in Confluence nog niet kunnen vinden.
Wie kan mij hier mee helpen?

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Wie gebruikt hier Confluence op zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 16:02

Pffft....

In SharePoint is dat makkelijk en basic (hah!). In Confluence zie ik dat al onze afbeeldingen als Attachments aan een pagina hangen. Een attachment kan daarna ook op een andere pagina gebruikt worden, dus dat is mooi.

Maar het overzicht van attachments (Content Tools -> Attachments) laat mij alleen de afbeeldingen zien; ik kan ze verder niet updaten of wat dan dan ook.

Dus met dat in gedachten, werkt het niet heel goed als media library. En op internet lees ik er veel vragen over... maar geen antwoorden nog :/