Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 17:13

Weet iemand hoe dat werkt, mijn dochter heeft een bijstandsuitkering en ze heeft nooit een baan gehad. Ze werkte op een leer werk plaats maar daar was ze uitgeleerd zeg maar. Ze wordt in juni opnieuw gekeurd, ze heeft net een revalidatie traject achter de rug. Werk vinden met haar klachten is erg moeilijk, kan je gedeeltelijk afgekeurd worden en hoe zit dat dan met haar inkomsten?

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:15


marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 17:23

Wajong wil ze wel voor gaan maar dat krijg je tegenwoordig haast niet.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:25

Ibbel schreef:
Zou ze voor wajong in aanmerking komen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong

Wajong word bijna niet meer toegekend, je komt tegenwoordig eerder in de participatie wet.
De enige persoon die je daar een goed antwoord op kan geven is het uwv.

Blue_flower
Berichten: 1930
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:28

Als ze in de bijstand zit en de arts beoordeeld dat ze niet in staat is om te werken blijft het uitkering van de gemeente. Je kan alleen een arbeidsongeschiktheid uitkering krijgen bij UWV, daarvoor moet ze ziek uitvallen tijdens het werk en na 2 jaar krijg je dan een WIA keuring.
Maar als zij heeft kunnen werken met succes, dan zal een arts niet snel oordelen dat ze nu niet kan werken. Tenzij er nieuwe klachten bij komen.

Heb je een specifieke vraag, laat het mij dan gerust weten. Je vraag is nu vrij algemeen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 17:41

WIA valt af want ze is niet aan het werk (vanuit de bijstand kom je niet in de WIA). En even snel een maandje werk helpt niet, want de hoogte van de WIA-uitkering wordt bepaald aan de hand van de verdiensten een jaar voorafgaand aan de ziekte.

Wajong is een optie, maar dan moet ze wel aan de voorwaarden voldoen. Ze is vast ouder dan 18 (want in de bijstand) maar misschien kun je nog aantonen dat haar beperking er al was toen ze 18 werd. Mogelijk kan haar leer/werk-plaats nog worden aangemerkt als studie. Gewoon proberen.

Lukt Wajong niet, dan is het bijstand. Meer opties zijn er niet.
https://www.binnenlandsbestuur.nl/socia ... sbeperking

Het is een bittere pil voor zo'n jongedame. Amper mogelijkheden om uit die bijstand te komen door de arbeidsbeperking, en vanuit een bijstand een leuk leven opbouwen is heel moeilijk.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:45

Ik verplaats je topic naar STW, daar past het beter

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 20:47

Functioneerde ze op de leer-werkplek wel? Maw: kan ze werken?
Dat is wel een belangrijke vraag om vooraf te bedenken tav de keuring

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 22:30

Ze kan werken maar geen zwaar werk, dus zitten en lopen afwisselen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:39

Dan zou ze een baan kunnen zoeken waar je dat kunt doen. Er zijn zat banen die niet fysiek zwaar werk bevatten.
Zeker mocht ze dan ziek uitvallen omdat het toch niet lukt met haar klachten, dan kun je via het UWV een uitkering krijgen bij afkeur. Let op, dit klinkt vrij simpel maar er komt echt wel stress, frustratie en veel energie bij kijken.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:41

No offence maar er is toch genoeg zittend werk te vinden lijkt mij? Ik zit ook bijna de hele dag, loop tussendoor een beetje maar eigenlijk doe ik alles achter de laptop.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:47

Zittend werk… een kantoorbaan? Ik wandel dan naar een collega of de waterkoker… Dat heb je echt op alle niveau’s van receptie bij een kantoor tot registeraccountant…

Nikass

Berichten: 16695
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:47

Waarschijnlijk speelt er nog wel wat meer? Kun je iets toelichten over haar beperkingen?

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:51

marleen_usar schreef:
Ze kan werken maar geen zwaar werk, dus zitten en lopen afwisselen.

Administratief werk. Hoef je niet voor te staan maar te zitten

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:52

marleen_usar schreef:
Wajong wil ze wel voor gaan maar dat krijg je tegenwoordig haast niet.

Wajong is alleen maar toegekend als iemand voor zijn 18e verjaardag een beperking heeft gekregen. Heeft ze dat?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:54

En bij een fijne werkgever krijg je een hoog-laag bureau en kun je ook staan.
Ik heb rugklachten, daarom een hoog-laag bureau en een zadelkruk die hoog kan (voeten los van de vloer). Ik kan dus meerdere houdingen afwisselen gedurende de dag.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 22:59

En zelfs als dochter thuiswerkt kan ze aangepaste spullen krijgen.
Ik word daar altijd een beetje allergisch voor. Je kan werken, je kan iets doen en dan ga je voor een uitkering... nee niet mijn soort instelling

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 23:15

Ze was 9 toen ze autisme te horen kreeg, ze is ook slechthorend. In juni krijgt ze te horen of ze ook operatief iets aan haar polsen gaan doen. Discalculie heeft ze ook.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:19

Dyscalculie heb ik ook. Dat hoeft geen beperking te zijn en mag je denk ik ook niet zo zien. Autisme kan belemmerend zijn maar ligt aan de mate. Wat is er met de polsen?

Slechthorend is belemmerend maar neem aan dat er wel met haar gecommuniceerd kan worden?
Ik denk dat je alleen kans maakt op afkeur (via arbo/uwv) op forse autisme. En als het echt zo erg is, zou dat opvallen bij werkgever. Dan is de vraag wil de werkgever dat of niet.
Wajong zal niet veel kans van slagen hebben tenzij hele forse autisme.

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:24

Iemand komt niet zomaar in een uitkering terecht hè. En al helemaal niet op een leer-werk plaats. De dochter van TS valt onder een hele andere doelgroep dan ‘normale’ mensen omdat zij een beperking heeft en niet zomaar op een reguliere werkplek kan functioneren. Ik moet me echt inhouden om niet op alle kort-door-de-bocht reacties hier te reageren, maar goed. }:0

Bijstandsuitkering is het laatste vangnet. Dat betekent dat ongeacht er wel of geen keuring plaatsvindt, dit inkomen het minimum is en zij dit dus ook zal krijgen en behouden. Het is nu afwachten op de keuring en dan zal zij wel/niet begeleid worden naar werk (afhankelijk wat hier uit komt). TS neem contact op met de gemeente (klantmanager) die je dochter begeleid. Zeker omdat ik zie dat hier veel reacties op jouw bericht komen van mensen die geen idee hebben hoe dit geregeld is bij de gemeente. Zo voorkom je verdere misinformatie. Zij kunnen jullie hierbij helpen en je vragen beantwoorden omdat ze het dossier kennen. Blijf niet in onzekerheid zitten! Zeker als je dochter autisme heeft lijkt me het, in haar belang, ook nodig om haar uit te leggen wat haar te wachten staat.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 23:33

Wat voor school heeft ze gedaan? Kan het zijn dat ze in het doelgroepenregister staat of heeft het uwv dit benoemd als optie?
Of als ze wel wil werken maar hierbij echt ondersteuning nodig heeft beschut werken?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:05

Is bv op een sociale werkplaats niet iets voor dr, daar heb je ook best veel verschillende beroepen in.
Vaak is er op dat soort plaatsen heel veel mogelijk

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:18

kiki1976 schreef:
Is bv op een sociale werkplaats niet iets voor dr, daar heb je ook best veel verschillende beroepen in.
Vaak is er op dat soort plaatsen heel veel mogelijk


Dat heet tegenwoordig vaak "werkende dagbesteding." Ik ben in zo'n instelling wel eens geweest ivm mijn werk. Er zijn allerlei soorten werkzaamheden mogelijk, van kantoorwerk tot fietsenmaken, drukkerij, en dingen inpakken zoals sponzen, poetsdoeken en vogelvoersetjes, van alles en nog wat.

Mensen met allerlei beperkingen konden zo toch nog (parttime) werken.

Ik geloof dat er dan een advies indicatie beschut werk geregeld moet worden, via het UWV.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 00:57

Ook bij beschut werk werkt men vaak met behoud van een bijstandsuitkering. "Echte" banen (cao WSW) worden in die werkplaatsen niet meer verstrekt.

Sinds de invoering van de participatiewet worden SW-bedrijven langzaam afgebouwd tot er geen SW-medewerkers meer zijn.
(sterfhuisconstructie). Eeuwig zonde.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 01:28

Off-toppic: Ik werk met meerdere jongeren die werken vanuit beschut werk maar geen 1 hiervan heeft een bijstandsuitkering. Allemaal gewoon loon. (Geen idee onder welk cao ze vallen dus kan daar niks over zeggen)