[ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

[ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 20:47

Goedeavond Bokkers,

Op dit moment zit ik in de laatste fase van mijn schoolcarrière! *\o/*
Om ervoor te zorgen dat ik voor de zomer klaar ben met mijn studie Hippische Bedrijfskunde aan de Aeres Hogeschool in Dronten ben ik begonnen aan mijn scriptie.
Inmiddels is mijn vooronderzoek goedgekeurd en kan ik beginnen aan mijn onderzoek. +:)+

Met mijn scriptie onderzoek ik de huidige kennis van de Nederlandse ruiter over het sjabrak.
Ik ben namelijk erg benieuwd waar ruiters op letten bij de aankoop van een sjabrak en of ze weten welke problemen er kunnen ontstaan bij het gebruik van een sjabrak.

Ben jij een ruiter en wil jij graag je kennis van de sjabrak testen? :))
Of ben/ken jij een zadelmaker en vind je het een leuk onderzoek?

Vul deze enquête dan in en deel hem met al je paarden vrienden! :):)

https://bit.ly/kennisinventarisatiesjabrak

Mocht je benieuwd zijn naar de resultaten, stuur mij gerust een berichtje :wave:

Groetjes,
Noëlle

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:51

Er kan maar 1 discipline worden gekozen, dat zal voor lang niet iedereen correct zijn.

Edit: en de kennisvragen zijn nogal zwart-wit en vaag. En moet daar ook geen onderscheid worden gemaakt tussen weten en gokken (oftewel, weet ik niet)? Wat wil je bereiken met de kennisvragen op deze manier?

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:13

Ingevuld.
Bij sommige vragen ben ik het eens met Bowo, best wel zwart/wit

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: [ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:25

Idd rij ook meerdere disciplines dus maar voor recreatie gekozen...

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:59

Je hebt een prima enquête gemaakt, TS! :j Ik miste op een bepaald moment wel de mogelijkheid om een toelichting te kunnen geven. Dat was bij de vraag of de Nederlandse ruiter wel over voldoende kennis beschikt om te oordelen welk sjabrak bij hun discipline past.

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:10

Ingevuld

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 22:16

Bowo schreef:
Er kan maar 1 discipline worden gekozen, dat zal voor lang niet iedereen correct zijn.

Edit: en de kennisvragen zijn nogal zwart-wit en vaag. En moet daar ook geen onderscheid worden gemaakt tussen weten en gokken (oftewel, weet ik niet)? Wat wil je bereiken met de kennisvragen op deze manier?


Om het indelen in disciplines zo makkelijk mogelijk te maken en omdat er meestal maar 1 discipline het fanatiekst wordt getraind heb ik voor 1 discipline gekozen met daarnaast de optie recreatie, als je meerdere disciplines rijdt. ;)

Maar ik zie dat ik die optie eventing er niet bij had staan!! :oo (is nu toegevoegd, dus bedankt!! :)) )
Is dat toevallig de discipline die je zou willen kiezen? Dan maak ik daar even een aantekening van!

Wat betreft de kennisvragen, deze zijn om degene die de enquête invult na te laten denken en bij de waarom-vraag ben ik benieuwd naar de redenatie erachter.
Spoiler:
Beide antwoorden zijn namelijk goed met de juiste redenatie :=

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 22:20

snorkel1986 schreef:
Idd rij ook meerdere disciplines dus maar voor recreatie gekozen...


Meerdere disciplines op hoog niveau of eventing? Dan zal ik daar een aantekening van maken. :)

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:25

Dusteyes schreef:
snorkel1986 schreef:
Idd rij ook meerdere disciplines dus maar voor recreatie gekozen...


Meerdere disciplines op hoog niveau of eventing? Dan zal ik daar een aantekening van maken. :)

Dressuur in de wedstrijden .. maar ook geregeld een crossles en oefenwedstrijden en springen doen we gewoon lekker op de club of extra springles

Wel jammer dat ik niet via mij hotmail kan maar via g mail moet ( daar kijk ik nooit)

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-23 22:37

snorkel1986 schreef:
Dressuur in de wedstrijden .. maar ook geregeld een crossles en oefenwedstrijden en springen doen we gewoon lekker op de club of extra springles

Wel jammer dat ik niet via mij hotmail kan maar via g mail moet ( daar kijk ik nooit)


Om onderscheid te kunnen maken tussen de disciplines heb ik voor het invullen van 1 optie gekozen. Anders kan iedereen alle disciplines invullen, zelfs al doen ze het maar zelden. ;)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:39

Dusteyes schreef:
Bowo schreef:
Er kan maar 1 discipline worden gekozen, dat zal voor lang niet iedereen correct zijn.

Edit: en de kennisvragen zijn nogal zwart-wit en vaag. En moet daar ook geen onderscheid worden gemaakt tussen weten en gokken (oftewel, weet ik niet)? Wat wil je bereiken met de kennisvragen op deze manier?


Om het indelen in disciplines zo makkelijk mogelijk te maken en omdat er meestal maar 1 discipline het fanatiekst wordt getraind heb ik voor 1 discipline gekozen met daarnaast de optie recreatie, als je meerdere disciplines rijdt. ;)

Maar ik zie dat ik die optie eventing er niet bij had staan!! :oo (is nu toegevoegd, dus bedankt!! :)) )
Is dat toevallig de discipline die je zou willen kiezen? Dan maak ik daar even een aantekening van!

Wat betreft de kennisvragen, deze zijn om degene die de enquête invult na te laten denken en bij de waarom-vraag ben ik benieuwd naar de redenatie erachter.
Spoiler:
Beide antwoorden zijn namelijk goed met de juiste redenatie :=

Ik zou dan wel vragen welke discipline iemand voornamelijk rijdt, maar dan nog, wat moet iemand invullen die op M niveau zowel springt als dressuurt? Het is meerdere disciplines, maar competitief/prestatiegericht.

En de waarom staat niet bij alle kennisvragen?
Ik mis op de laatste pagina echt wel wat redenatie ruimte, en definitie. Zoals die materialen, ik ken niet eens sjabrakken met gel, dus ik heb geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. En die stellingen zijn voor mij ook nogal afhankelijk van interpretatie en situatie.

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 22:46

Ik ben gestopt gaat echt om dat iemand rijd. Ik heb jaren gereden maar helaas dit jaar paard met pensioen gedaan. Dus voor mij is het niet van toepassing dat ik een zadel laat nakijken

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 14:56

Bowo schreef:
Ik zou dan wel vragen welke discipline iemand voornamelijk rijdt, maar dan nog, wat moet iemand invullen die op M niveau zowel springt als dressuurt? Het is meerdere disciplines, maar competitief/prestatiegericht.

En de waarom staat niet bij alle kennisvragen?
Ik mis op de laatste pagina echt wel wat redenatie ruimte, en definitie. Zoals die materialen, ik ken niet eens sjabrakken met gel, dus ik heb geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. En die stellingen zijn voor mij ook nogal afhankelijk van interpretatie en situatie.


Voor iemand die zowel op hoog niveau springt als dressuurt is het inderdaad niet handig, maar om te voorkomen dat alle disciplines worden ingevuld die iemand een keer heeft gereden heb ik ervoor gekozen dat er maar 1 discipline gekozen kan worden.

Nee klopt de waarom staat niet bij alle kennisvragen, omdat sommige vragen met ja en nee beantwoord kunnen worden. Daarnaast kunnen waarom-vragen ook lastiger zijn om juist te interpreteren, dus om het simpel te houden heb ik het op deze manier bedacht ;)

Bedankt voor het meedenken! :j


maj0 schreef:
Ik ben gestopt gaat echt om dat iemand rijd. Ik heb jaren gereden maar helaas dit jaar paard met pensioen gedaan. Dus voor mij is het niet van toepassing dat ik een zadel laat nakijken


Om de ruiters uit te sluiten die geen invloed hebben op (de keuze van) het sjabrak heb ik ervoor gekozen om alleen ruiters met een eigen (verzorg/lease) paard mee te nemen in mijn enquête, maar ruiters die een eigen (verzorg/lease) paard hebben gehad mogen deze natuurlijk ook invullen. Ik zal deze optie toevoegen! Bedankt voor je reactie! :D

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 15:15

Ingevuld.
En ik ben wel geïnteresseerd in de resultaten!

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-23 16:06

jowien schreef:
Ingevuld.
En ik ben wel geïnteresseerd in de resultaten!


Leuk om te horen! :D Ga ik noteren, dan zal ik ze tegen die tijd met je delen! +:)+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:25

Ik wil vooral de goede antwoorden weten :') . Leuke vragenlijst, ingevuld.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:00

Ingevuld. Lijkt bij de laatste paar vragen wel dat sjabrak gelijk gesteld wordt aan zadelpad? Zijn voor mij 2 verschillende dingen...

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 00:31

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten! Ik vind het een prima enquete TS, keuzes die je bij nepaalde vragen hebt gemaakt kan ik volgen :j

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 05:06

maj0 schreef:
Ik ben gestopt gaat echt om dat iemand rijd. Ik heb jaren gereden maar helaas dit jaar paard met pensioen gedaan. Dus voor mij is het niet van toepassing dat ik een zadel laat nakijken


Gebruiken mensen ook sjabrakken als ze niet rijden dan?

Ingevuld TS, ben heel benieuwd naar de antwoorden!

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: [ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 11:09

Ingevuld en benieuwd naar de antwoorden / hoe jij hier vanuit de opleiding tegenaan kijkt.

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 12:15

SusanH schreef:
Ik wil vooral de goede antwoorden weten :') . Leuke vragenlijst, ingevuld.


Hahaha leuk om te horen! Van welke vragen ben je benieuwd naar het antwoord?
Die zal ik dan wel even prive delen, anders kunnen anderen afkijken :P


Juut schreef:
Ingevuld. Lijkt bij de laatste paar vragen wel dat sjabrak gelijk gesteld wordt aan zadelpad? Zijn voor mij 2 verschillende dingen...


Bij de stellingen bedoel je?
Zowel de pad als het sjabrak heeft invloed op de ligging van het zadel, maar de vragen zijn wel bedoeld voor de sjabrak inderdaad. ;)


Freyr schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de resultaten! Ik vind het een prima enquete TS, keuzes die je bij nepaalde vragen hebt gemaakt kan ik volgen :j


Op dit moment zit ik op 302 respondenten van de 384 die ik nodig heb! *\o/* Dus nog heel even en ik kan de resultaten delen! :D

Leuk om te horen dat je de enquête goed in elkaar vind zitten, er zitten wat uren in en hebben wat mensen naar gekeken :')


Captain schreef:
maj0 schreef:
Ik ben gestopt gaat echt om dat iemand rijd. Ik heb jaren gereden maar helaas dit jaar paard met pensioen gedaan. Dus voor mij is het niet van toepassing dat ik een zadel laat nakijken


Gebruiken mensen ook sjabrakken als ze niet rijden dan?

Ingevuld TS, ben heel benieuwd naar de antwoorden!


Heey Hannah dat is lang geleden! Leuk dat je mijn enquête ook in hebt gevuld! :D


JorineV schreef:
Ingevuld en benieuwd naar de antwoorden / hoe jij hier vanuit de opleiding tegenaan kijkt.


Bedankt voor het invullen! Ik ben ook heel benieuwd wat er uit gaat komen! :j

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Re: [ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-23 13:38

Inmiddels al meer dan 300 respondenten! *\o/*
Super bedankt iedereen voor het invullen!

Mocht je deze topic nu net tegen komen, mijn streefaantal is 384 dus voel je vrij om de enquête alsnog in te vullen :j

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: [ENQ] Wat weet u eigenlijk van het sjabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 05:14

Ik ben ook heel benieuwd naar de antwoorden, deel je die hier als je voldoende deelnemers hebt?

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-23 19:47

BarbaravdW schreef:
Ik ben ook heel benieuwd naar de antwoorden, deel je die hier als je voldoende deelnemers hebt?


Jazeker! Nu nog op zoek naar de laatste 10! *\o/* Dan zal ik hier de resultaten delen :D

Dusteyes

Berichten: 127
Geregistreerd: 12-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-23 15:40

Na een tijd van bloed, zweet en tranen is mijn scriptie afgerond en heb ik de samenvatting voor de geïnteresseerde: *\o/*

Citaat:
Ruiters gebruiken al sinds de oudheid lagen tussen het zadel en de rug van hun paard, zoals een
opgevouwen deken, een schapenvacht tot een naar het paard gevormde sjabrak. Ondanks het
algemeen gebruik van een sjabrak is er weinig onderzoek naar gedaan. In deze scriptie is een
literatuuronderzoek gedaan om erachter te komen welke knelpunten een niet optimaal
functionerend sjabrak veroorzaakt. Daarnaast is er een enquête opgesteld en uitgezet om erachter
te komen of de Nederlandse ruiter op de hoogte is van de knelpunten die uit het
literatuuronderzoek naar voren komen.

Van de Nederlandse ruiters geeft 63% aan dat de Nederlandse ruiter goed zelf kan beslissen over de
juiste sjabrak voor hun eigen paard en het zadel. Vooral leeftijdscategorie 19 tot 25 jaar denkt dat de
Nederlandse ruiter goed zelf kan beslissen. Tijdens de zoektocht naar een sjabrak gaat de
Nederlandse ruiter zelf actief opzoek naar een sjabrak en willen niet geïnformeerd worden.

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat de Nederlandse ruiter op de hoogte is van de vorm en het
formaat dat een sjabrak moet hebben, maar niet van de verdere eisen aan het sjabrak. Dat het
sjabrak de druk moet verdelen, dat een sjabrak stroef moet zijn, dat de D-ringen op de goede plek
bevestigd zijn of dat het sjabrak lucht door moet laten wordt door minder dan 12% van de
respondenten genoemd.

De keuze voor een sjabrak wordt vooral gebaseerd op het uiterlijk. Daarna komen: de prijs, de
kwaliteit, het materiaal en de pasvorm. Met name leeftijdscategorie 19 tot 25 jaar is meer bezig met
het uiterlijk van het sjabrak. Zowel bij de keuze van het sjabrak, als de reden om te wisselen van een
sjabrak, zijn vooral gebaseerd op het uiterlijk. Toch gebruikt 57% van de respondenten een sjabrak
om het zadel te beschermen en geeft 15% aan dat ze het sjabrak gebruiken voor het comfort voor
het paard. Vooral de 31 tot 40 jarige respondenten gebruiken hun sjabrak om het zadel te
beschermen. Deze leeftijdscategorie is het meest bewust van de keuze van het materiaal van het
sjabrak en geeft het vaakst aan dat een dun sjabrak beter voldoet dan een dik sjabrak.
Leeftijdscategorie 26 tot 30 jaar gebruikt het sjabrak vooral voor het comfort voor het paard.

Dat een niet functionerend sjabrak huidproblemen kan veroorzaken wordt door 65% van de
respondenten genoemd. Andere knelpunten die kunnen ontstaan zoals: spier- en rugproblemen of
verkorte passen wordt door maximaal 5% genoemd. Naast de huidproblemen en de invloed van het
sjabrak op het zadel, is het belangrijk voor het paardenwelzijn dat drukplekken worden voorkomen
en dat de druk zoveel mogelijk wordt verdeeld over de rug. De gebruiksduur van het paard kan hier
uiteindelijk door worden verlengt. Ondanks het belang van drukverdeling wordt dit nauwelijks
genoemd in de antwoorden. Van de respondenten noemt 6% het als reden voor het gebruik van het
sjabrak. 3% van de respondenten noemt het eis aan het sjabrak. Als basis van de keuze voor een
sjabrak wordt het helemaal niet genoemd. Dat de drukverdeling een mogelijk medisch probleem is
die een sjabrak op kan lossen wordt door 2% van de respondenten genoemd. Van de respondenten
noemt 28% dat rendierbont het beste de druk verdeelt. Van de respondenten heeft 92%
geantwoord dat sjabrakken die gestikt zijn in kleine vakjes beter blijven liggen op de rug van het
paard dan de sjabrakken die gestikt zijn in banen. 227 respondenten vinden dat een dun sjabrak
beter voldoet, omdat een dik sjabrak de pasvorm van het zadel verandert. Ze geven ook aan dat het
gebruiken van een sjabrak om de zadelligging te corrigeren geen goede permanente oplossing is.

Samenvattend blijkt dat de Nederlandse ruiter tot op bepaalde hoogte weet welke knelpunten er
kunnen ontstaan bij een niet functionerend sjabrak, maar hier in mindere mate rekening mee houdt
als het gaat om de keuze en aanschaf van een sjabrak.