Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 11:07

Goedemorgen,

Ik vroeg me af hoe makkelijk/moeilijk het bij jullie op het werk is om vrij te krijgen? En welk beroep je dan doet?

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:09

Ik ben filiaalmanager bij Zeeman en verantwoordelijk voor de roosters van mijn team.. Doorgaans is het bij ons niet moeilijk om vrij te krijgen, maar in de vakantieperiodes kan het wel eens lastiger zijn..

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:10

Bij mij super makkelijk. We zitten in een team van 4. Als iemand vrij wil vraagt ie gewoon vrij via ons portaal waar je vakantiedagen aanvraagt. Enige wat ik doe is; hey donderdag neem ik vrij. Oke veel plezier is dan het antwoord ;)

Wel heel erg fijn.

Edit; ik zit in een serviceteam van een grote keukenzaak.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8299
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:12

Vrij van verlof of voor vakantie?
Dat laatste moet in oktober voor het komende jaar worden doorgegeven. Verlof is heel makkelijk online te regelen, je ziet of er ruimte is voor verlof en dan plan je dat in.

Ik ben buschauffeur in de regio midden Nederland.

Supervixen

Berichten: 12835
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:15

Ik kan geen vrij krijgen. Zit in het basisonderwijs, dus alleen vrij in de schoolvakanties.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 11:17

Muiz schreef:
Vrij van verlof of voor vakantie?
Dat laatste moet in oktober voor het komende jaar worden doorgegeven. Verlof is heel makkelijk online te regelen, je ziet of er ruimte is voor verlof en dan plan je dat in.

Ik ben buschauffeur in de regio midden Nederland.


Beide was ik benieuwd naar, bedankt voor je reactie

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:18

Ik werk bij de NS. Extreem lastig om vrij te krijgen...

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:19

'Ik wil vrijdag naar de Veluwe, kan dat?' en dan is het antwoord 'Jahoor'. Soms is het ook meer een mededeling dat ik er niet ben. Zo een dagje vrij is niet moeilijk, zolang je werk maar af komt en de deadlines gehaald worden.

Echt een week vrij in de drukke periode (tot juli) is lastiger, maar na juli mag je zo 8 weken vakantie voor hun part opnemen.

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:22

Hier ook gemakkelijk. Ik ben ambtenaar en mijn teamgenoten hebben allemaal kinderen. Die zijn juist blij dat ik buiten de vakanties om vrij neem :)) Bovendien zijn we hier ook veel bezig met mentale gezondheid en rust. Dus vrije tijd is hier ook echt van waarde. (en ja, ik werk ook wel eens een avondje of weekendje door indien nodig ;) )

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 11:27

Ik merk dat ik het soms best lastig vind :o ik zeg altijd ik werk om te leven maar het werk beïnvloed het natuurlijk wel.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 21-03-23 11:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:27

Heel makkelijk, ik Blokkeer gewoon mijn agenda
Mochten er al patiënten gepland staan dan kan ik die zelf verzetten als ik wil. Zorg er dan wel hoor dat ze niet langer hoeven te wachten voor een consult.

Vakantie beslissen we samen, het is niet de bedoeling dat we gelijktijdig drie weken afwezig zijn.

Wij zijn met z’n tweeën in dezelfde functie en vangen ook makkelijk dingen van elkaar op.

Oh en ik ben verpleegkundig consulent voor hartpatiënten

wilson

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-11-05
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:39

Hier gaat het ook vrij makkelijk. Het belangrijkste is dat een andere collega met hetzelfde vakgebied wel aanwezig is. Dan kan het altijd wel. Ik werk bij een gemeente.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:41

Bij ons gaat het totaal niet lastig, als in: regel het onderling maar. Jammere is dat al mijn collega's (jonge) kinderen hebben, die menen dan standaard voorrang te krijgen tijdens schoolvakanties.

Belachelijk.

Yv_
Berichten: 19116
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:42

Ik ben transportplanner en onze leidinggevende geeft té gemakkelijk vrij. Ik kijk dus eerst zelf in de agenda waar he een beetje leeg is voordat ik mijn dagen indien. Vorig jaar hebben we bijna de hele zomer (= onze piek) met 3 man op kantoor gezeten (normaal 6 en een aantal dagen 7) met 55+ uren per week en zo oncollegiaal wil ik niet zijn.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:43

Bij ons heel gemakkelijk, we werken met een heel flexibel team en we lossen graag ea voor elkaar op.

Bij mijn partner is het wel vreselijk lastig, zelfs om verlof te krijgen waar hij gewoon cap technisch recht op heeft. Heel frustrerend.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:47

Hier redelijk makkelijk, eigenlijk is het zo dat ik moet zorgen dat ik niet tegelijkertijd met mijn collega weg ben en dan is het goed.
Enige uitzonderingen zijn rond de kerst en met de bedrijfsvakantie. Dan gaan ze er van uit dat er minimale bezetting is.
Enige nadeel is dat er eigenlijk ook wel een beetje van je verwacht wordt dat je vrij neemt in de bouwvak en dat doe ik liever niet als het niet nodig is.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:51

Hier heel makkelijk. Ik werk in een team van 20 mensen, maar heb volledig mijn eigen pakket. Ik kan mijn werk daardoor zelf indelen. Ook in reguliere weken kan ik heel flexibel werken (overleggen uitgezonderd, maar andere werkzaamheden kan ik doen wanneer ik wil), datzelfde geldt voor vakantie. Ik deel het mede en hoef het niet eens te vragen :))
Ik werk bij een gemeente als beleidsambtenaar.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:52

Ik ben schoolmaatschappelijk werker, dus hoef me qua vakantie nooit zorgen te maken: ik ben alle schoolvakanties verplicht vrij en mag daarbuiten geen vakantie opnemen.

Voor bijzonder verlof dien ik gewoon een aanvraag in, maar dan heb je er ook een gegronde reden voor.

prompter

Berichten: 11095
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:54

Ik ben KAM-Coördinator. Ik maak zelf de afspraken voor de audits, dat zijn dagen waarop ik echt geen vrij kan nemen. Voor de rest bepaal ik mijn eigen rooster, kan dus altijd vrij nemen wanneer ik wil :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2416
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:55

Ik maak de roosters van mijn 2 teams, en doe eigenlijk bij niemand moeilijk, mijn eigen vakanties kan ik ook altijd goed inplannen. Snipper dagen zijn ook makkelijk op te nemen

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:56

Momenteel werk ik niet meer.
Maar voorheen was vrij vragen niet gemakkelijk. Alles moest je ver in voren aanvragen.
Ik werkte in een 3 ploegen rooster van 7 dagen in de week.
Alles was strak gepland.
Je kon kijken of je kon ruilen met een collega van dienst maar dat moest dan maar net uitkomen met het slapen.

Dit was beveiliging.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:58

Ik heb geen standaard werktijden (consultant) en deel mijn eigen agenda in. Zolang er geen afspraken of deadlines staan kan ik spontaan besluiten even naar stal te gaan (mooi weer) en dan in de avond of weekend verder te werken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 11:59

Op zich makkelijk, we vragen het binnen het team en melden dan aan de groepsleider om het in de planning te zetten. :)) Er zijn wel regels voor bezetting maar doorgaans voldoen we aan de minimale bezetting. Dus ooit is het een dag van te voren. Ik ben 1ste lijns troubleshooter en werk in een team met 9 personen.

Muiz schreef:
Vrij van verlof of voor vakantie?
Dat laatste moet in oktober voor het komende jaar worden doorgegeven. Verlof is heel makkelijk online te regelen, je ziet of er ruimte is voor verlof en dan plan je dat in.

Ik ben buschauffeur in de regio midden Nederland.


Ik hoop dat je dan wel binnen 2 weken na je aanvraag de goedkeuring komt? Dit moet namelijk binnen 2 weken, een weigering moet schriftelijk. Hoor je binnen de 2 weken niets moet je aanvraag goedgekeurd worden. Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-opnemen.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 12:00

Heel makkelijk. Ik ben secretaresse en werk in een team. Zolang er altijd maar 1 of 2 personen aanwezig zijn is het prima.

Ze zijn bij mij op het werk sowieso heel soepel. Ik kan bv. ook in de ochtend bedenken dat ik in de middag eerder naar huis wil. Is eigenlijk altijd wel te regelen.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 12:02

Ik werk in de zorg , bij een grote instelling als begeleider op een locatie en als PGB'er bij een cliënt thuis.

Bij mijn eerste baan kan het lastig zijn , met name collega's die wel graag willen dat je voor hun invalt maar andersom dan lastig kunnen doen. Ik ruil vaak met mensen waarmee ik een betere klik heb en vang hun dan ook weer op als ze een keer een dag vrij moeten. Waar we dan nog mazzel mee hebben is de flexdienst en ZZP'ers. Mocht er echt niks beschikbaar zijn , dan is daar op terug te vallen. Ik moet zeggen dat het ruilen voor mij tot nu toe vrij soepel gaat. Maar ik plan eigenlijk ook niks in op de dagen dat ik moet werken , je weet je rooster al ruim van te voren denk ik dan maar.

Bij het PGB werk is het echt heel gemakkelijk om vrij te krijgen. We zijn met een klein team , maar alles loopt daar zo fijn dat niemand moeilijk doet over een vrije dag extra. Ook als niemand kan invallen is het geen probleem en kan het alsnog worden geregeld. Erg fijn dat het daar zonder gezeur en soepel verloopt. De zomervakantie hadden we binnen 15 minuten rond wie wanneer zou gaan werken. Was elk team maar zo :')