Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

 
Profiel   

Makkelijk, als ik geen fysieke afspraken heb staan op die dag en mijn beide directe collega's zijn aanwezig, dan kan ik die dag vrij krijgen.

Voor echte vakanties even onderling afstemmen met diezelfde twee collega's zodat we niet alledrie tegelijk weg zijn, maar dat is het. Ik werk als trainer voor een leverancier.

In mijn vorig werk als behandelaar in de zorg was het erg lastig om een dag tussendoor vrij te krijgen en grote vakanties moesten altijd in het hoogseizoen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:03 



 

mag altijd vrij vragen, ook de dag van te voren. En nog nooit niet toegekend. Heb geen baan waar levens vanaf hangen (tekstschrijver) en een blog meer of minder komt ook niet op een dag aankijken. De SEO-resultaten boek je vaak pas na maanden.

Mijn vriend werkte in de zorg en moest vaak 2 maanden van te voren vrij vragen. Ook voor de weekenden. Dat was pas drama. Als iemand z'n verjaardag 6 weken van te voren aankondigde kon die wsl mooi niet komen }:0 . Altijd gedoe in de familie.
Snap wel dat het niet fantastisch gaat met die beroepsgroep met zulke voorwaarden.

Verder doe ik in het weekend soms platformwerk als ZZP'er (dus gewoon kijken welke klus er open staat via een uitzendbureau), dan kan je je klus tot 48 uur van te voren annuleren. Dus dat is chill. Maar als je daarna ziek wordt moet je een boete van 100 euro betalen dus dat is eigenlijk echt belachelijk en middeleeuws :') . Helemaal voor het kakloontje wat je krijgt. Maargoed. 't is wel een makkelijke manier om snel aan klusjes en geld te komen als we krap zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:03 



 
Profiel   

Heel simpel. Gewoon in het systeem invoeren, wordt automatisch goedgekeurd. Hoef enkel tegen mijn collega's op opdrachten aan te geven wanneer ik er niet ben. Geen overleg of iets nodig. Vakantie = vakantie :+

Ik hoef letterlijk nergens rekening mee te houden, met niks en niemand. Ideaal :D

Overigens werk ik in de IT als BI Engineer

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:05 



 
Profiel   

Hier kan ik bij wijze nu zeggen dat ik verlof pak de rest van de dag. Ik werk bij een accountants kantoor. Zolang ik zorg dat mijn werk afkomt is er geen probleem. In de btw maanden neem ik geen verlof op zover mogelijk. Ik kan ook in een keer een week verlof opnemen, dat is ook geen probleem. Ik vind het heel prettig, heeft me meermaals uit de brand geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:06 



 
Profiel   

Menino schreef
mag altijd vrij vragen, ook de dag van te voren. En nog nooit niet toegekend. Heb geen baan waar levens vanaf hangen (tekstschrijver) en een blog meer of minder komt ook niet op een dag aankijken. De SEO-resultaten boek je vaak pas na maanden.

Mijn vriend werkte in de zorg en moest vaak 2 maanden van te voren vrij vragen. Ook voor de weekenden. Dat was pas drama. Als iemand z'n verjaardag 6 weken van te voren aankondigde kon die wsl mooi niet komen }:0 . Altijd gedoe in de familie.
Snap wel dat het niet fantastisch gaat met die beroepsgroep met zulke voorwaarden.

Verder doe ik in het weekend soms platformwerk als ZZP'er (dus gewoon kijken welke klus er open staat via een uitzendbureau), dan kan je je klus tot 48 uur van te voren annuleren. Dus dat is chill. Maar als je daarna ziek wordt moet je een boete van 100 euro betalen dus dat is eigenlijk echt belachelijk en middeleeuws :') . Helemaal voor het kakloontje wat je krijgt. Maargoed. 't is wel een makkelijke manier om snel aan klusjes en geld te komen als we krap zitten.


Dat laatste was mijn niet eens bekend! Wij maken ook vaak gebruik van ZZP'ers in de zorg , maar dat er een boete gekoppeld aan stond als je binnen 48 uur afmeld is echt wel over de top....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:06 



 
Profiel   

Ailill schreef
Bij ons gaat het totaal niet lastig, als in: regel het onderling maar. Jammere is dat al mijn collega's (jonge) kinderen hebben, die menen dan standaard voorrang te krijgen tijdens schoolvakanties.

Belachelijk.


Dat het niet geheel netjes is dat je collega's de schoolvakanties voor zichzelf claimen, ben ik het mee eens.

Maar is er bij jou een reden dat je in de schoolvakanties weg wil? De prijzen zijn dan véél hoger dan buiten de schoolvakanties.

Ik hoop binnenkort weer aan het werk te gaan, zal weer wennen worden de vakanties echt in te moeten plannen ipv lang leve de vrijheid, tis mooi weer dus ik ben weg.

Dit jaar ga ik waarschijnlijk óók aan de zomervakantie gebonden zijn, mei vindt ik te koud/ te vroeg om te gaan kamperen. Juni zijn m'n ouders weg en tegelijkertijd op vakantie doe ik niet en na half augustus weiger ik nog te gaan kamperen. Dus dat wordt zeer waarschijnlijk toch weer gewoon de zomervakantie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:16 



 
Profiel   

BugsFunny schreef
Ik werk bij de NS. Extreem lastig om vrij te krijgen...


Is dit als rijdend personeel of als kantoor personeel?

Neonlight schreef
Muiz schreef
Vrij van verlof of voor vakantie?
Dat laatste moet in oktober voor het komende jaar worden doorgegeven. Verlof is heel makkelijk online te regelen, je ziet of er ruimte is voor verlof en dan plan je dat in.

Ik ben buschauffeur in de regio midden Nederland.


Ik hoop dat je dan wel binnen 2 weken na je aanvraag de goedkeuring komt? Dit moet namelijk binnen 2 weken, een weigering moet schriftelijk. Hoor je binnen de 2 weken niets moet je aanvraag goedgekeurd worden. Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-opnemen.


Nee dat duurt altijd wel even. Maar als het volledige rijdende personeel de vakanties door moet geven snap ik ook wel dat ze daar wat langer over moeten puzzelen. En dat is ook altijd met goedkeuring van de OR. Dus ik maak mezelf er maar niet druk over.

Die van dit jaar sloeg wel alles, toen kwam de vakantie uitvraag pas in januari 2023 :roll:
Dat is niet prettig als je eind januari op ski vakantie wilt kan ik verklappen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:19 



 
Profiel   

Kantoor personeel bij een busmaatschappij en 1 van de redenen waarom ik niet meer weg zou willen, is omdat er zo flexibel mee omgegaan wordt als je vrij wilt. Op de dag zelf is zelfs geen probleem en dan hoeft het te zijn dat je vrij wilt omdat je ergens naar toe moet.
Hiervoor bij de AH gewerkt, daar was het altijd een kriem om vrij te krijgen ... zelfs 3 weken van te voren (wat moest).

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:27 



 
Profiel   

Ailill schreef
Bij ons gaat het totaal niet lastig, als in: regel het onderling maar. Jammere is dat al mijn collega's (jonge) kinderen hebben, die menen dan standaard voorrang te krijgen tijdens schoolvakanties.

Belachelijk.


Grappig, ik doe precies omgekeerd (met jong kind).
Ik werk altijd met kerst en ben tijdens de zomer nagenoeg volledig beschikbaar met aangepaste werktijden. Veel te duur en in de zomer veel te warm. In de herfst ga ik wel in de schoolvakantie maar dan wil verder toch bijna niemand vrij.

De enige periode dat ongeveer de halve firma leeg is, is in het skiseizoen, maar dat geldt vaak ook voor klanten :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:35 



 
Profiel   

Makkelijk, als m'n werk maar afkomt en ik m'n deadlines haal. Als ik maar 1 afspraak heb staan en ik wil vrij nemen, probeer ik te verzetten of doe ik die even tussendoor op m'n vrije dag. Maar werk niet echt meer in een team dat afhankelijk van me is of met heel veel deadlines. Dat maakt het een stuk makkelijker, op m'n vorige werk was dat anders (hoewel het daar in overleg ook altijd wel kon hoor, maar wel minder makkelijk). Andersom wil ik dus ook best wel eens iets oppakken op een vrije dag, avond of weekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:37 



 
Profiel   

Makkelijk. Ik zou zelfs nog met terugwerkende kracht vrij kunnen vragen.
Ook heb ik voor deze zomer 4 weken vakantie goedgekeurd gekregen. Het is wel afhankelijk van drukte, praktisch gezien moet het wel kunnen natuurlijk, maar dat is wel je eigen verantwoordelijkheid.
Ik werk bij een gemeente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:41 



 
Profiel   

Ik geloof dat ik beter voor een functie bij de gemeente kan kijken :P daar lees en hoor ik altijd veel gunstige dingen over, haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:43 



 
Profiel   

Bij ons makkelijk. Zeker nu we al thuis werken. Enige is dat je even moet afstemmen met je collega's, en als je belangrijke meetings hebt dat je die verzet als het kan. Maar ik kan bij wijze van vanmiddag last minute vrij nemen als ik geen overleggen meer heb.

In de zomervakantie is het iets lastiger, maar we hebben de regel dat er van elke functie iig 1 iemand aanwezig/bereikbaar moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:45 



 
Profiel   

Ik ben projectmedewerker en mijn werkgever is heel flexibel. Ik deel zelf mijn werkzaamheden in en kan dus makkelijk vrij krijgen. Daarentegen heb ik wel een drukke agenda met veel afspraken, dus als ik vrij wil moet ik dat ook ruim op tijd bedenken. Anders moet ik alle afspraken gaan verzetten en dat is bijna niet te doen op korte termijn, dus dat doe ik alleen als ik het echt belangrijk vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:46 



 
Profiel   

Ik werk in het toerisme. Vrij krijgen is bij ons erg makkelijk. We hebben alleen de ongeschreven regel dat je tijdens het hoogseizoen niet met vakantie gaat (eind maart tot half mei). Zelfs 2 maanden vakantie eind dit jaar is goed gekeurd. Nou was het meer een mededeling van mijn kant dan dat ik toestemming vroeg. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:49 



 
Profiel   

Ik kan eigenlijk vrij krijgen wanneer ik wil. Ben Office Manager/Management Assistente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:58 



 
Profiel   

Freyr schreef
'Ik wil vrijdag naar de Veluwe, kan dat?' en dan is het antwoord 'Jahoor'. Soms is het ook meer een mededeling dat ik er niet ben. Zo een dagje vrij is niet moeilijk, zolang je werk maar af komt en de deadlines gehaald worden.

Bij ons op het werk gaat het ook zo. Ik meld het altijd wel bij mijn projectmanager en (voor de bereikbaarheid) bij collega's met wie ik (die dag) direct samenwerk, maar het belangrijkste is dat het werk af komt en dat je aanwezig bent bij gepland overleg (al dan niet online). Ik ben overigens redacteur.

Als die uren toch lastig gemist kunnen worden, dan kan ik ze inhalen op mijn vaste vrije (mid)dag, 's avonds of in het weekend. Ik kan ook vrijgenomen uren binnen dezelfde salarisperiode gelijktrekken met extra gewerkte uren (tijd voor tijd). Heel flexibel dus en daar ben ik heel blij mee :j

Wil je een week of langer vakantie, dan wordt het wel erg gewaardeerd wanneer je dat even meldt voordat je iets vastlegt. Maar tot nu toe heb ik nog nooit vakantieplannen hoeven te verzetten omdat een collega mij voor was. Ik plan mijn zomervakantie ook altijd net vóór de schoolvakanties, dus ik zit collega's met schoolgaande kinderen en/of lesgevende (vakantie)partners niet in de weg ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:00 



 
Profiel   

Makkelijk, ik ben leidinggevende van een klein team (juridisch adviseurs) en zolang de bezetting goed genoeg is kan gewoon vrij nemen, eventueel op de dag zelf nog. Ben uiteraard wel zelf verantwoordelijk ervoor dat ik wel bij belangrijke afspraken wel ben. Mijn leidinggevende kijkt niet eens naar m'n aanvragen en keurt het altijd goed (hij heeft geen inzicht in de bezetting van mijn team).

Zomervakantie stemmen we wel altijd even af. Maar daar is altijd wel begrip voor elkaar en kijken we gewoon wat past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:04 



 
Profiel   

Ik werk als change coördinator in de IT. Ondanks flinke onderbezetting (40% van de afdeling weg in de eerste maanden van het jaar) is het niet een groot issue bij ons, heel jammer voor het werk wat blijft liggen maar we komen nu al niet overal aan toe. Dat weet men ook en het is nu belangrijker dat mensen niet langdurig uitvallen (is met één al gebeurd), dus af en toe verlof is nodig.

Zomervakanties moeten nog geregeld worden, dat wordt meestal in het begin van het jaar besproken maar is door reorganisatie e.d. op een laag pitje gezet, dus dat zal binnenkort wel komen. Daarbij kan het wel voorkomen dat niet iedereen z'n gewenste weken vrij kan zijn, maar meestal valt dat ook wel mee.

Voorheen in een technische functie had ik wel iets meer om rekening mee te houden (kon niet tegelijk weg met een ander bijvoorbeeld), maar ook dan was het vaak prima te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:14 



 
Profiel   

Ik werk als veiligheidskundige. Ons team bestaat uit vier personen. Vrij nemen op langere termijn lukt altijd wel. Op korte termijn hangt het een beetje af van hetgeen er op de plannig voor je staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:19 



 
Profiel   

Ailill schreef
Bij ons gaat het totaal niet lastig, als in: regel het onderling maar. Jammere is dat al mijn collega's (jonge) kinderen hebben, die menen dan standaard voorrang te krijgen tijdens schoolvakanties.

Belachelijk.

Dat zou voor mij ook niet werken. Mijn man zijn werkgever is met de bouwvak drie weken dicht en hij kan daarbuiten amper een volle week vrij krijgen, laat staan twee of drie aansluitend. Het is niet mijn eerste keus, maar wij zitten nu eenmaal aan de bouwvak vast.
Gelukkig is dat hij ons geen probleem. Er is sowieso geen vervanging voor mij dus als ik er niet ben zullen ze het toch zonder mij moeten zien te rooien. Maar ik vraag het wel altijd aan zodra ik van mijn man (z’n werkgever) bevestiging heb over welke weken ze dicht zijn en dat is veelal in december of januari. Dan is iedereen ruim op tijd ervan op de hoogte wanneer ik er niet ben. Is in al die jaren nog nooit een probleem geweest.

Nou heb ik wat dat betreft het voordeel dat ik dus een ondersteunende functie heb en van niemand afhankelijk ben. In de grotere teams is bezetting van groter belang. Zeker de teams waar ze in de zomer hun piek hebben. Die worden ook geacht ruim op tijd aan te vragen als ze meer dan een week vrij willen, wat in de praktijk vaak ergens in het voorjaar is dus daar zou ik ook aan voldoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:20 



 
Profiel   

Exitium schreef
Dat weet men ook en het is nu belangrijker dat mensen niet langdurig uitvallen (is met één al gebeurd), dus af en toe verlof is nodig.

Dit kan bij ons ook altijd :j Heb je het nodig, dan heb je het nodig. Komt daardoor je werk niet op tijd af, dan zoeken we samen naar een oplossing. Die is er altijd (denk aan deadline verzetten, werk overdragen aan een collega die ruimte heeft of wat langer vrij nemen nadat de klus af is), maar het belangrijkst is altijd dat de werknemer heel blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:29 



 
Profiel   

Als basisschoolleraar zit ik vast aan de schoolvakanties.
Medische afspraken en sterfgevallen zijn -uiteraard- een uitzondering maar voor de rest is het niet mogelijk om dagen vrij te vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:32 



 
Profiel   

Bij mij is dat super makkelijk.

Ik heb mijn diploma strategisch genegeerd toen een paar jaar geleden de balans veel meer doorsloeg naar werk in plaats van privé, en ben in de schoonmaaksector gestapt. Ik ben nu huishoudelijke hulp, zo ben ik echt nooit langer dan een kwartier onderweg naar mijn werk, en vaak is het zelfs maar 5 minuten :') Het maakt ook dat ik zelf kan kiezen hoeveel uur ik werk - ik ben woensdag namiddag altijd vrij, en om de week ook vrijdag namiddag.

Ik zou het niet anders willen. Ik haal voldoening uit iets dat vuil is, weer schoon te krijgen. Ik ben ontzettend blij met de korte afstanden, en de 6 vrije halve dagen per maand. Ik kan heel de dag werken met een oortje in, dus mijn abonnement voor audioboeken haal ik er dubbel en dik uit haha. Er is zoveel vraag naar huishoudhulpen dat ik ook nog eens selectief kan zijn wat betreft klanten. Ik vind het niet erg om hard te werken, maar zeurpieten die heel de dag in mijn nek hijgen - nee. Oh, en de zomers zijn meestal ook nog wel aangenaam, iedereen wilt dan schone ramen, schone tuinpaden, schone garagepoorten, .. Ik kan er wel van genieten haha.

En het maakt dus ook dat ik vrij easy een dag vrij kan krijgen. De dag zelf, als het moet, maar dat doe ik mijn klanten liever niet aan. Alleen in geval van schele hoofdpijn oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:33 



 
Profiel   

Karin schreef
Exitium schreef
Dat weet men ook en het is nu belangrijker dat mensen niet langdurig uitvallen (is met één al gebeurd), dus af en toe verlof is nodig.

Dit kan bij ons ook altijd :j Heb je het nodig, dan heb je het nodig. Komt daardoor je werk niet op tijd af, dan zoeken we samen naar een oplossing. Die is er altijd (denk aan deadline verzetten, werk overdragen aan een collega die ruimte heeft of wat langer vrij nemen nadat de klus af is), maar het belangrijkst is altijd dat de werknemer heel blijft.

Bij ons is er nu niet echt ruimte om werk over te dragen (ik doe al sinds begin januari het werk voor 1,6 - 1,8 personen en dat geldt voor de meesten), maar dan blijft het maar wat langer liggen.

We werken ook niet over, want dat zou structureel moeten. Als je weet dat je daarna minstens een paar maanden bij bent prima, maar dat zou niet zo zijn. Komt nu regelmatig voor dat mensen op vrijdag eerder stoppen omdat ze eerder die week wat langer hebben gezeten, zal bij mij deze week ook wel zo zijn gezien ik morgen een werkdag van ± 10 uur ga hebben.

Gelukkig gaat er voor een grote klant wat anders geregeld worden en komt er over twee weken een nieuwe collega bij, hopelijk krijgen we daardoor weer wat lucht :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen