Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbientje

Berichten: 4711
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:54

theoretisch gezien moet ik in december/ januari voor vakanties een lijst invullen en deze opsturen naar het hoofdkantoor.

Maar in de praktijk meld ik gewoon bij mijn leidinggevende of het goed is dat ik tussen xx en xx vakantie neem.
Mijn vakanties vallen meestal buiten het hoofdseizoen, dus over het algemeen geen probleem.

Ook vrije dagen spreek ik gewoon af met mijn leidinggevende en/of collega's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:56

Zebrastreep schreef:
Menino schreef:
mag altijd vrij vragen, ook de dag van te voren. En nog nooit niet toegekend. Heb geen baan waar levens vanaf hangen (tekstschrijver) en een blog meer of minder komt ook niet op een dag aankijken. De SEO-resultaten boek je vaak pas na maanden.

Mijn vriend werkte in de zorg en moest vaak 2 maanden van te voren vrij vragen. Ook voor de weekenden. Dat was pas drama. Als iemand z'n verjaardag 6 weken van te voren aankondigde kon die wsl mooi niet komen }:0 . Altijd gedoe in de familie.
Snap wel dat het niet fantastisch gaat met die beroepsgroep met zulke voorwaarden.

Verder doe ik in het weekend soms platformwerk als ZZP'er (dus gewoon kijken welke klus er open staat via een uitzendbureau), dan kan je je klus tot 48 uur van te voren annuleren. Dus dat is chill. Maar als je daarna ziek wordt moet je een boete van 100 euro betalen dus dat is eigenlijk echt belachelijk en middeleeuws :') . Helemaal voor het kakloontje wat je krijgt. Maargoed. 't is wel een makkelijke manier om snel aan klusjes en geld te komen als we krap zitten.


Dat laatste was mijn niet eens bekend! Wij maken ook vaak gebruik van ZZP'ers in de zorg , maar dat er een boete gekoppeld aan stond als je binnen 48 uur afmeld is echt wel over de top....


Dit verschilt wel per platform / bemiddelaar hoor. Net als de verzekeringen die daar vanuit gaan.

Het laatste is zo bij Temper, en dat zijn echt lage lonen baantjes (ik ben nu vooral dozen aan het vouwen in een magazijn. Wel van een hele leuke, nette opdrachtgever die bv. ook meerdere pauzes doorbetaalt ) dus dan word je echt behandeld als het afvoerputje van de samenleving :') . En dat voor 14 euro per uur, zonder sociale zekerheden, een administratie die je bij moet houden, geen reiskostenvergoeding etc. Nu doe ik het naast mijn gewone werk, onregelmatig en alleen wanneer ik tijd heb. Dus voor mij is het gewoon 80 of 90 euro die ik extra in mijn zak kan stoppen voor een dagje dozen vouwen en slap ouwehoeren. Maar als het "je werk" is is het echt schandalig natuurlijk (met de 100 euro boete voor ziek zijn als dieptepunt, maar sommige opdrachtgevers zijn ook echt helemaal gek geworden qua verwachtingen versus vergoeding). Ik geloof dat Temper daarin wel berucht is, maar ik krijg er "helaas" ook de meeste opdrachten mee (en ben dan als de dood dat ik een keer met dikke griep wakker word :P )

Ik neem aan dat er voor ZZP verpleging wat meer waardering is, wat betere regelingen en bemiddelaars, en ook wel andere uurtarieven waardoor je zelf mss ook wat meer op kunt vangen :D De ZZP collega's van mijn vriend zaten er iig warmpjes bij (maar die werkte wel kneiterhard en vaak ook 6 dagen per week :oo ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-23 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DemiSisa

Berichten: 1047
Geregistreerd: 10-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:57

Absoluut niet makkelijk :+ Officieel gezien moet je 7 maand van tevoren vrij vragen (en dat mag ook echt niet eerder). Vaak lukt dat dan wel, maar ook echt niet altijd als mensen je voor zijn. Later vrijvragen mag ook wel, alleen dan moet je echt geluk hebben dat het kan en er dus genoeg mensen zijn. Soms weet je het dan pas een week of paar dagen van tevoren. Absoluut niet fijn dus. Ik werk in een ziekenhuis, op een klinisch chemisch lab. Is ook wel een van de redenen voor mij om weer terug te gaan naar school.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 13:58

Supervixen schreef:
Ik kan geen vrij krijgen. Zit in het basisonderwijs, dus alleen vrij in de schoolvakanties.


Ik ook niet (VO). Behalve voor dingen die in de CAO staan (eigen bruiloft enzo) Wel echt vervelend soms, zeker als prijzen weer zo omhoog schieten in de schoolvakanties :)) of er eens een dag iets is waar je echt graag bij wil zijn. Gewoon echt 0 flexibiliteit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34707
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:01

Ik werk in de gehandicaptenzorg, in de woonbegeleiding. Vakanties moeten ruim van tevoren aangevraagd worden, en als ik nu al zeker weet dat ik op datum x in maand y (dus wat verder weg) niet ingepland kan worden geef ik dat ook door aan de roosteraar via een melding in het rooster programma. Maar ad hoc een dienst ruilen is altijd mogelijk, we hebben gelukkig een heel fijn team.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:03

Wat betreft Temper slaat het nergens op dat je 100 euro boete krijgt en ze zo moeilijk doen. Ik heb ook via Temper een aantal horeca baantjes overgehouden. Ik spreek daar per maand of per week af, maar daar kan ik altijd nog wel wat in schrijven.

Bij mijn andere baan in de gehandicaptenzorg hebben wij 3 maanden vooraf ons rooster. Dan kan je ruilen met collega's. Vakanties moeten we voor de zomermaanden voor 15 januari doorgeven en dan hebben ze de tijd tor ergehlns half februari om door te geven of het kan. Dit staat ook op intranet en daarmee vervalt de wettelijke regel binnen 14 dagen reactie op vrij aanvraag. Voor de overige maanden geld dat wel.

Vorig jaar wilde ik nog last minute op vakantie maar dat kon niet in de week dat ik vrij was, maar dit is met hulp van de roostermaker wel gelukt. :) zelf ben ik wel heel flexibel dus vind het ook fijn dat het 2 kanten op werkt :)

Charmander
Berichten: 65
Geregistreerd: 05-12-22

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:47

Ik ben onderzoeker en deel mijn eigen agenda in. Als ik geen demo’s, deadlines of afspraken heb staan kan ik altijd vrij nemen.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:48

Muiz schreef:
BugsFunny schreef:
Ik werk bij de NS. Extreem lastig om vrij te krijgen...


Is dit als rijdend personeel of als kantoor personeel?



Ik werk bij NS op kantoor in ploegendiensten. Het ligt er bij ons heel erg aan bij welke groep je zit (RBC). Onze knopen hebben voldoende mensen om bijna alle verloven te vervullen, maar een andere knoop zit ernstig in het mensentekort dat iemand niet eens vrij kan krijgen voor zijn eigen bruiloft := (hier wordt aan gewerkt uiteraard).
In oktober moet je al je vakantiedagen voor het komende jaar doorgeven, dus dat is wel makkelijk met vroegboeken etc.

Hutcherson

Berichten: 7395
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 14:49

Ik zet gewoon 'niet inplannen' in mn agenda. En zeg tegen collega's: ik ben er morgen ff niet, tot donderdag' :')
Ik ben werkgever.

zonnebloem18

Berichten: 24852
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:01

Ik werk indirect voor de NS, maar ik kan vrij makkelijk vrij krijgen. Ik maak zelf het rooster, maar ook collega's die vrij willen kunnen 99% van de tijd ook echt vrij krijgen. Zolang de bezetting in orde is, is er vrij veel mogelijk.

Django_Mette

Berichten: 1376
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:07

Hier is het semi-makkelijk om vrij te krijgen.
Ten eerste maken ze bij mijn werk - Management van een Mc Donald'sfiliaal - gebruik van beschikbaarheid bij parttimers. Dat zijn de dagen waarop je ingepland kan worden voor werk. Als je dus aangeeft dat je niet op maandag kan werken, word je niet ingepland en ben je iedere maandag vrij :Y) Daarnaast kan ik in mijn specifieke geval iedere maand tot de 10e vrij vragen voor de maand erop, met de publicatie van het rooster op de 15e. De uren die daarop staan dien je gewoon te werken, of te ruilen. In een heel uitzonderlijk geval kan je worden weggestreept van het rooster, maar dat kan niet altijd omdat er toch altijd een manager moet zijn ieder uur van de dag.

Verzoeken voor vrij worden in principe altijd ingewilligd, maar uitzonderingen zijn bijvoorbeeld de zomervakantie en feestdagen :)

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:11

Ik werk in de marketing bij speelgoed, in het hoogseizoen kan ik geen vrij krijgen erbuiten eigenlijk altijd wel.. het jammere is dat het werk blijft liggen wachten op mij dus dat geeft stress

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:16

Heel makkelijk, dagjes kan, maar lange vakanties ook :D

Vorig jaar 6 weken aaneengesloten gehad (Verhuisd, opknappen) en 2 weken in september.

Dit jaar heb ik 3 weken in mei, 3 weken in Juli en 2 weken in September.
En dan heb ik nog 10 dagen over.... Maar de winter is de drukste periode, dus dan werk ik altijd.

Sintara

Berichten: 7433
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:19

Ja in het hoogseizoen met de beurzen werk ik soms alle dagen, inclusief weekend. En dan bijvoorbeeld van 9 uur s ochtends tot 7 uur s avonds beurs draaien in België... En dat telt voor gewoon 1 dag werken die ik dan mag compenseren wanneer het gaat met het werk.

Celebi
Berichten: 3748
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:20

Op mijn vorige werk was het vreselijk. Moest altijd maanden van tevoren mijn zomervakantie doorgeven en altijd waren het precies dezelfde weken waarin ik en mijn collega's uit hetzelfde onderdeel van het bedrijf weg wilden. De regel was dat er minimaal 1 van ons moest blijven, maar doordat mijn andere collega's vrienden waren en samen weg gingen moest ik altijd inleveren op mijn vakantie. Een van de twee was ook nog management waardoor ik regelmatig mijn vakantie maar moest verkorten of annuleren. Zelfs toen ik met een burnout amper nog uren kon/mocht maken werd me verplicht om aanwezig te zijn tijdens hun 3 weken zomervakantie. Ik was dan 2 dagen 2 uur aan het werk geloof ik en er was afgesproken dat ik hun werk niet mocht oppakken tijdens mijn ziekteperiode, maar toch moest ik er zijn. Wat een afgrijselijk gedoe. Ben er uiteindelijk gillend weg gegaan en in dezelfde meeting dat ik mijn ontslag aankondigde moesten ze ook de vakantiedagen voor de zomer opgeven. Toen zei mijn collega/management dus doodleuk dat ze nog steeds allebei naar het buitenland gingen en dat dat wel moest kunnen. Voelde me zó genaaid.

Anyhow, tot zover de frustraties. Als ik nu een dagje vrij wil zet ik het in een portaal. Bij meer dan 1 dag vrij achter elkaar even een berichtje naar de baas voor goedkeuring en tot nu toe wordt alles goed gekeurd. Ideaal.

Ben wel altijd jaloers om mensen die meer dan 5 weken vrij hebben. Ik vind het zó weinig. 2 in de zomer, 2 met kerst en dan 4 losse dagen vrij in het jaar en ik ben er al doorheen.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:23

Ik heb ook wel eens ergens gewerkt waar vakantietoezegging als smerige machtsmethode ingezet werd. Zelf als had je 3 back-ups geregeld dan kwam er vaak nog een onrealistisch wereldvreemd hypothetisch argument waarom het niet mocht of pas op de laatste minuut :r

Exitium

Berichten: 7158
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:25

Vijf weken? Vorig jaar heb ik alles bij elkaar zo'n tien weken gehad. := Had het jaar erop wel 'maar' vier weken vrij genomen omdat ik wist dat ik begin vorig jaar zou verhuizen, dus daar zijn wat weken naartoe gegaan. Normaal is voor mij zo'n 6,5 week: paar dagen rond de NFL playoffs, week in het voorjaar, drie weken zomer en twee weken in december :)

moonsparkle
Berichten: 21760
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 15:26

Celebi dat vind ik eigenlijk ook ik heb 4 weken en een week bovenwettelijke vakantiedagen. En daarnaast max 3 dagen tijd voor tijd werken. Dus dan werk je extra en neem je het een andere keer weer op. Maar dat was in een baan in een andere sector ook hetzelfde, alleen kon ik daar wel meer tijd voor tijd werken.

Gelukkig kun je nu wel makkelijker vrij nemen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78542
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:36

Olympia schreef:
Bij mijn andere baan in de gehandicaptenzorg hebben wij 3 maanden vooraf ons rooster. Dan kan je ruilen met collega's. Vakanties moeten we voor de zomermaanden voor 15 januari doorgeven en dan hebben ze de tijd tor ergehlns half februari om door te geven of het kan. Dit staat ook op intranet en daarmee vervalt de wettelijke regel binnen 14 dagen reactie op vrij aanvraag. Voor de overige maanden geld dat wel.


Nee hoor, die vervalt dan helemaal niet, die wettelijke termijn is altijd van kracht.

Qerty
Berichten: 2015
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:41

Ik werk als theaterproducent. Sommige dagen of periodes kan ik gewoonweg geen vrij krijgen. Ik plan mijn vakanties en uitjes om belangrijke deadlines, data en evenementen heen.
Verder is vrije tijd opnemen geen probleem. Zo lang mijn werk af komt is vrij vragen niet aan de orde. Een mededeling; 'ik ben er niet' en of het compensatie-uren of vakantie uren betreft volstaat. Daartegenover is het dan weer mijn eigen verantwoordelijkheid dat er niets in de soep loopt tijdens mijn afwezigheid.

Jess_Ashlinn
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:48

Heel makkelijk :).

Ik plan als ambulant hulpverlener mijn eigen agenda in, dus als ik een dagje niet kan werken, dan plan ik mezelf uit en verplaats ik mijn afspraken.
Vakanties in overleg, dat er niet teveel in een keer afwezig zijn.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:50

Meestal is het een mededeling... t is wel handig als er iemand van ons team er is, maar het is ook wel voorgekomen dat dat niet zo was. Zo lang het in schoolvakanties is, gaat dat meestal wel prima.

Ik werk voor een kleine gemeente. In de schoolvakanties is het hier op de afdeling rustig omdat er dan geen collegevergaderingen zijn. Daarom is t ook nooit een probleem om in de schoolvakanties vrij te krijgen.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:50

Neonlight schreef:
Olympia schreef:
Bij mijn andere baan in de gehandicaptenzorg hebben wij 3 maanden vooraf ons rooster. Dan kan je ruilen met collega's. Vakanties moeten we voor de zomermaanden voor 15 januari doorgeven en dan hebben ze de tijd tor ergehlns half februari om door te geven of het kan. Dit staat ook op intranet en daarmee vervalt de wettelijke regel binnen 14 dagen reactie op vrij aanvraag. Voor de overige maanden geld dat wel.


Nee hoor, die vervalt dan helemaal niet, die wettelijke termijn is altijd van kracht.


Jawel. Als er een belang is wat in cao is afgesproken of met de OR is afgestemd mag er vanaf geweken worden. Ik heb dit laatst helemaal uitgezocht en ook nagevraagd bij juridisch loket.

En bij ons is daar dus een uitzonderingsregel voor.

Celebi
Berichten: 3748
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:53

6,5 week?! Nee hier is het inderdaad gewoon het wettelijk verplichte aantal plus 1 week.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 15:58

Onze marketing & communicatie afdeling van een middelgroot bedrijf bestaat uit slechts 3 personen. Ik maak daarvan de meeste uren en heb ook dagen dat ik er alleen ben. Eigenlijk moet er altijd bezetting zijn. Toch wordt er nooit een punt van gemaakt als ik gewoon vrij wil nemen of als er iets geks tussendoor komt. Privé dingetjes en onvoorziene omstandigheden mogen er ook zijn. Het is alleen niet wenselijk om 'zomaar' een langere vakantie (>1 werkweek) op te nemen buiten de vaste bedrijfssluitingen (bouwvak en wintersluiting).