Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:19

Ik zou best 2 weken vrij kunnen nemen, maar snap niet zo goed waarom ik dat zou moeten doen?

Een oud collega vind het altijd heel gek dat ik de schoolvakanties niet vrij nam. Mijn dochter gaat toch naar de BSO en dan neem ik liever vrij op dagen dat we er echt iets aan hebben. Sowieso werk ik 1 dag met kerst en 1 met oud en nieuw, meestal neem ik de week daarna vrij.

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:23

Wij werken met een aanvraag agenda voor 'dagjes' vrij, weekenden vrij, of vakanties buiten de schoolvakanties om.

Tot nu toe heb ik altijd nog vrij gekregen, moet ook toegeven dat ik direct de dagen die ik vrij wil hebben erin zet zodra de agenda op kantoor ligt ( ik doel dan op verjaardagen van onze kinderen,man en of speciale dag zoals jubileum/trouwdag). Mocht je geen vrij krijgen dan wordt er onderling geruild.
Ik ben werkzaam in de zorg en vakantie aanvragen met kerst en oud en nieuw gebeurd niet. Weekendjes weg plan ik in mijn vrije weekend.

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:25

Ik werkte als iPhone technician en was altijd makkelijk vrij te krijgen, alleen als ik langer dan een week wegging moest ik even ons hoofdkantoor laten weten dat zij meer reparaties kregen (zat alleen dus reparaties werden dan doorgestuurd).

Alleen heb onlangs daar ontslag genomen en begin per 1 april bij m’n nieuwe baan, dus dat is nog even afwachten! Maar hoorde dat ze daar helemaal niet moeilijk zijn. Altijd weer spannend :)

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:29

Ik werk in het onderwijs, dus mijn vakanties staan vast. Buiten de vakanties is het erg lastig om vrij te krijgen. Toevallig is het mij voor dit schooljaar wel gelukt, maar dat is maar eenmalig.

Bij mijn vorige baan was het niet moeilijk om vrij te krijgen. Ik was toen filiaalmanager van een drogisterij, dus ik was verantwoordelijk voor de vakantieplanningen en de roosters.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:44

Ik werk als werkvoorbereider in de infrastructuur.
Het is bij mij erg makkelijk om vrij te krijgen. We hebben als vaste weken de bouwvak en kerstvakantie. Hiernaast beschik je ook over losse vakantie dagen die je zelf mag invullen!

Heb nog niet ervaren dat is er moeilijk gedaan word.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 19:57

Trouwens wel typisch dat de bouwvak nog zo ingeburgerd is, want het is eigenlijk allang afgeschaft. Ik vind het ook zoiets onlogisch om als bedrijf 3 weken helemaal dicht te gaan.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 20:24

zonnebloem18 schreef:
Trouwens wel typisch dat de bouwvak nog zo ingeburgerd is, want het is eigenlijk allang afgeschaft. Ik vind het ook zoiets onlogisch om als bedrijf 3 weken helemaal dicht te gaan.

Aan de andere kant... Dan kun je wel borgen dat de medewerkers een periode een aaneengesloten vakantie hebben, en je buiten de bouwvak om voldoende bezetting houdt. En als je leveranciers, adviesbureaus e.d. wel bouwvak hebben, en jouw'n bedrijf niet, dan kunnen er tijdens de bouwvak aardige gaten vallen in je planning. Het heeft zijn voordelen en nadelen..
Laatst bijgewerkt door Kookaburra op 21-03-23 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 20:25

SusanH schreef:
Jeetje standaard 2 weken vrij met kerst. Dat is wel een nadeel van de zorg, dat dat nooit kan. Voordeel is wel dat ik vaak doordeweeks lekker vrij ben als anderen werken.


Oh moet geen 2 weken hoor, gewoon de 24ste vrij zou ik al feest vinden haha!

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 20:38

zonnebloem18 schreef:
Trouwens wel typisch dat de bouwvak nog zo ingeburgerd is, want het is eigenlijk allang afgeschaft. Ik vind het ook zoiets onlogisch om als bedrijf 3 weken helemaal dicht te gaan.


In de bouw nog steeds heel normaal hoor...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 20:46

De bouwvak is niet afgeschaft. Het is alleen nu een advies in plaats van een verplichting.

https://www.bouwendnederland.nl/actueel ... es-bouwvak

Citaat:
Er bestaat al jaren geen verplichte bouwvak meer. Maar omdat veel bouwbedrijven behoefte hebben aan een richtlijn voor de collectieve bedrijfssluiting in de zomer, publiceren wij elkaar jaar hiervoor het terugvaladvies op onze website.

Hieronder tref je het terugvaladvies voor de bouwvak 2020 t/m 2023. Deze data zijn slechts een advies, er bestaat voor ondernemers geen verplichting deze data aan te houden of het bedrijf collectief te sluiten gedurende deze periode.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 21:01

Ik hoef geen vrij te vragen.
Ik moet het alleen melden zodat ze weten dat ik er niet ben.
Ideaal!

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 21:18

Wij hebben een zomerstop. Verplicht 3 weken vrij in het hoogseizoen.
Als kinderloze zou ik die drie weken maar wat graag inruilen voor drie willekeurige weken elders in het seizoen.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 21:21

Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis en wij vullen een wens rooster in. Meestal krijg ik bijna alles naar wens. Als ik dan nog iets wil wijzigen later dan moet ik een collega zoeken om mee te ruilen.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:09

Vrij makkelijk.
Ik ben jurist en wij checken elkaars plannen altijd wel even, zodat er bij 'spoedjes' wel altijd genoeg mensen zijn. Maar als ik nu bedenk dat ik morgenmiddag vrij wil, dan kan dat. Als er maar genoeg anderen zijn en het in mijn eigen planning past.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:23

AmyJamess schreef:
Inprincipe word er hier niet moeilijk over gedaan. Mits je het optijd aangeeft en overlegt met je directe collega's.
En hier mogen we alleen in December geen vrije dagen nemen. Dit ivm de drukte maar dat is ook direct aangegeven bij de sollicitatie dus daar heb ik dan ook geen problemen mee.


Notariaat toevallig?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:37

Op dit moment heel makkelijk. Als het maar in de agenda past. Ik ruil regelmatig m'n vaste vrije dag tegen een andere, zowel op mijn verzoek als omdat dat beter past qua werk (werkt dus twee kanten op). Ben er erg blij mee. Heb hiervoor in een (onderbezet) ziekenhuis gewerkt en hoewel er wel altijd werd meegedacht was het daar echt wel moeilijker of moesten de roosteraars veel (te veel) moeite doen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 22:40

Faya__ schreef:
Op dit moment heel makkelijk. Als het maar in de agenda past. Ik ruil regelmatig m'n vaste vrije dag tegen een andere, zowel op mijn verzoek als omdat dat beter past qua werk (werkt dus twee kanten op). Ben er erg blij mee. Heb hiervoor in een (onderbezet) ziekenhuis gewerkt en hoewel er wel altijd werd meegedacht was het daar echt wel moeilijker of moesten de roosteraars veel (te veel) moeite doen.


En wat doe je nu dan? Ook nog wel een zelfde functie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:40

Ik werk op de financiële administratie van een woningcorporatie. Bij mij is heel heel eenvouding om verlof te krijgen. Zolang ik geen afspraken die dag heb gepland en het werk optijd af is kan ik altijd wel vrij krijgen. Dit hoeven wij in rustige perioden ook niet altijd te vragen ter goedkeuring. Een mededeling is voor 1 dagje verlof vaak al prima. Vakanties dienen hier wel altijd in goed overleg te gaan.

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:41

moonsparkle schreef:
Faya__ schreef:
Op dit moment heel makkelijk. Als het maar in de agenda past. Ik ruil regelmatig m'n vaste vrije dag tegen een andere, zowel op mijn verzoek als omdat dat beter past qua werk (werkt dus twee kanten op). Ben er erg blij mee. Heb hiervoor in een (onderbezet) ziekenhuis gewerkt en hoewel er wel altijd werd meegedacht was het daar echt wel moeilijker of moesten de roosteraars veel (te veel) moeite doen.


En wat doe je nu dan? Ook nog wel een zelfde functie?


Nee andere functie bij een heel ander bedrijf ook.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:54

Bij ons is de bouwvak ook logisch, net als de wintersluiting. We onderhouden woningen in bewoonde staat. Die bewoners hebben er denk ik niet veel trek in dat we de kerstvakantie en hele zomervakantie in de woning staan om te renoveren. De werkzaamheden zijn normaal gesproken al ingrijpend genoeg. :P

Hier is gelukkig nooit sprake van voorrang krijgen op bepaalde vakanties. Dat is dan ook weer het voordeel van een bedrijfssluiting. De weken vallen samen met de kerstvakantie (maximaal 2 weken voor kantoorpersoneel, verplicht 3 weken voor vaklieden) en 3 weken van de zomervakantie, dus je hebt sowieso twee vakanties die samenvallen met die van schoolgaande kinderen. Alles daarbuiten neem je op in overleg. Eigenlijk nooit gedoe over...

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:56

Ik zou nooit kiezen voor een bedrijf met vaste sluitingen. Juist met kerst wil ik niet eens vrij, niets aan die tijd van het jaar (koud, nat, donker).

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 06:26

_Lorette_ schreef:
Bij ons is de bouwvak ook logisch, net als de wintersluiting. We onderhouden woningen in bewoonde staat. Die bewoners hebben er denk ik niet veel trek in dat we de kerstvakantie en hele zomervakantie in de woning staan om te renoveren. De werkzaamheden zijn normaal gesproken al ingrijpend genoeg. :P

Hier is gelukkig nooit sprake van voorrang krijgen op bepaalde vakanties. Dat is dan ook weer het voordeel van een bedrijfssluiting. De weken vallen samen met de kerstvakantie (maximaal 2 weken voor kantoorpersoneel, verplicht 3 weken voor vaklieden) en 3 weken van de zomervakantie, dus je hebt sowieso twee vakanties die samenvallen met die van schoolgaande kinderen. Alles daarbuiten neem je op in overleg. Eigenlijk nooit gedoe over...



Alles daarbuiten? De vaklieden hebben dus 6 weken vakantie en dan daarbuiten ook nog?

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 07:04

Bij mijn huidige werkgever is het heel makkelijk om vrij te vragen en op te nemen.
Ik kan bijvoorbeeld een dag van te voren aangeven dat ik vrij wil maar dat gebeurd zelden.

Vorige week dinsdag kreeg ik te horen dat mijn vader is overleden dus vanaf woensdag gingen mijn 5 dagen verlof in tot gisteren.
Maar ik heb gelijk gevraagt of ik daar 3 dagen verlof eraan kon plakken en dat was geen enkel probleem.

Bij mijn vorige werkgever was vrij vragen of eerder weg gaan echt altijd een probleem en deden ze altijd moeilijk.


Maar ik heb ook wel eens een baan geweigerd omdat ik verplicht was om 3 weken in de zomervakantie vrij te nemen.

Als het nou in een sector was waar het gebruikelijk is dan snap ik het nog maar mijn kind is volwassen en wil graag vakantie opnemen buiten de schoolvakanties.

Het grappige ervan is dat mijn zoon nu tijdelijk bij het bedrijf werkt en als ik zijn verhalen zo hoor ben ik blij dat ik de baan toen heb geweigerd.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 07:41

Ik werk in de kinderopvang en vrij krijgen is niet makkelijk momenteel. Geen vervanging. Dat geeft dus regelmatig moeilijkheden.

Vakanties tot en met de zomervakantie moeten voor 15 januari zijn aangevraagd en dan worden ze uiterlijk half februari goedgekeurd. Heb je dan niet aangevraagd? Dan maar hopen dat je nog vrij kunt krijgen.

Kind ziek? Vergeet het maar...
Af en toe kneiter vervelend, maar gelukkig kan mijn ex man makkelijk thuis werken, mocht het echt nodig zijn met de kinderen.

Kaplaars

Berichten: 1546
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 07:56

Ik werk in het middelbaar onderwijs en zit vast aan schoolvakanties. Maar daarbuiten heb ik ook wat vrij op te nemen dagen. Aan die dagen zitten wat regels zoals niet net voor de zomervakantie.

Ik heb met mijn teamleider de afspraak dat ik bij de geboorte van een veulen een verlof dag mag inzetten. (Door omstandig is mijn merrie nu pas uitgerekend in de laatste week voor de zomervakantie, dus even afwachten hoe en wat)
Ik zet niet veel verlofdagen in, maar vind het wel erg fijn om ze te hebben.