Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 08:27

Tiggs schreef:
AmyJamess schreef:
Inprincipe word er hier niet moeilijk over gedaan. Mits je het optijd aangeeft en overlegt met je directe collega's.
En hier mogen we alleen in December geen vrije dagen nemen. Dit ivm de drukte maar dat is ook direct aangegeven bij de sollicitatie dus daar heb ik dan ook geen problemen mee.


Notariaat toevallig?


Nee, magazijn

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:27

Hier geen verplichte sluitingen gelukkig. En al mijn 40 vrije dagen kan ik opnemen wanneer ik wil :D

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:35

Bij mij gaat het inprincipe heel makkelijk. Behalve in de kerstvakantie en de bouwvak. Mijn directe collega haar partner heeft dan alleen vrij.

Wel vind ik dat als wij over een paar jaar zelf kinderen hebben en zij zelf naar school gaan, mijn collega ook flexibel zal moeten zijn in de zomervakantie. Want de bouwvak valt midden in de zomervakantie en dan zou ik geen drie weken achter elkaar vrij kunnen nemen. Ik vind dat we dan allebei drie weken achterelkaar vrij moeten kunnen nemen.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:37

Ik heb ook verplichte vrij dagen rond kerst, dat moet ook wel want anders is iedereen overspannen in die tijd. Het is echt lekker om na een periode je benen onder je vandaan rennen te weten dat alles dicht is, er niks blijft liggen en je gewoon een week kunt ontspannen

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 11:41

Charlottemv schreef:
_Lorette_ schreef:
Bij ons is de bouwvak ook logisch, net als de wintersluiting. We onderhouden woningen in bewoonde staat. Die bewoners hebben er denk ik niet veel trek in dat we de kerstvakantie en hele zomervakantie in de woning staan om te renoveren. De werkzaamheden zijn normaal gesproken al ingrijpend genoeg. :P

Hier is gelukkig nooit sprake van voorrang krijgen op bepaalde vakanties. Dat is dan ook weer het voordeel van een bedrijfssluiting. De weken vallen samen met de kerstvakantie (maximaal 2 weken voor kantoorpersoneel, verplicht 3 weken voor vaklieden) en 3 weken van de zomervakantie, dus je hebt sowieso twee vakanties die samenvallen met die van schoolgaande kinderen. Alles daarbuiten neem je op in overleg. Eigenlijk nooit gedoe over...



Alles daarbuiten? De vaklieden hebben dus 6 weken vakantie en dan daarbuiten ook nog?


Er zit wel een 'maar' aan. Om deze uren te compenseren, werken ze in de zomer langer door. Er is dus voor gespaard. En de sluiting is verplicht. Er is geen mogelijkheid om door te werken. Ik durf verder niet te zeggen hoe eenvoudig het is om als vakman wat langer vrij te nemen buiten de bedrijfssluitingen. Ons systeem op de afdeling is er zo op ingericht dat we elkaars werk deels over kunnen nemen, maar dat zal voor ons gemakkelijker zijn dan op de bouw.

Winged

Berichten: 33034
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 12:00

Sizzle schreef:
Ik zou nooit kiezen voor een bedrijf met vaste sluitingen. Juist met kerst wil ik niet eens vrij, niets aan die tijd van het jaar (koud, nat, donker).

:))

Ik heb rondom Kerst de dag ervoor vrij gehad. Daarna weer gewoon aan het werk. Vervolgens de gehele maand februari vrij gehad om te reizen. Krijg je ook vragen 'hoezo ben jij 4 weken vrij?' maar wanneer ik reageerde met 'dat ben jij toch ook, maar dan in de zomer?' was het direct stil. In de zomer door vind ik niet heel erg, het is juist een moment om ook heel veel werk te verzetten. Waarschijnlijk neem ik voor en na de zomervakantie nog 2x 1,5 week vrij. erg veel overuren

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:04

Enerzijds onmogelijk. Zit in het onderwijs. Anderzijds is hier best weleens wat mogelijk. Doe je altijd goed je best, dan kan er altijd wel wat geregeld worden wanneer je vrij nodig hebt.

Ik ga bijvoorbeeld in juni een lang weekend weg ivm verjaardagen van mijn ouders. Daar krijg ik dan vr/ma vrij voor.

Daar heb ik natuurlijk al heel veel vrij, dus niet vrij kunnen kiezen is voor mij absoluut geen belemmering.

Herfst 1 week
Kerst 2 weken
Carnaval 1 week
Mei 2 weken
Zomer 6 weken.
Goede vrijdag 1 dag
Tweede paasdag 1 dag
Hemelvaart 2 dagen
Pinksteren 1 dag

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:59

paddington schreef:
Bij mijn huidige werkgever is het heel makkelijk om vrij te vragen en op te nemen.
Ik kan bijvoorbeeld een dag van te voren aangeven dat ik vrij wil maar dat gebeurd zelden.

Vorige week dinsdag kreeg ik te horen dat mijn vader is overleden dus vanaf woensdag gingen mijn 5 dagen verlof in tot gisteren.
Maar ik heb gelijk gevraagt of ik daar 3 dagen verlof eraan kon plakken en dat was geen enkel probleem.

Bij mijn vorige werkgever was vrij vragen of eerder weg gaan echt altijd een probleem en deden ze altijd moeilijk.


Maar ik heb ook wel eens een baan geweigerd omdat ik verplicht was om 3 weken in de zomervakantie vrij te nemen.

Als het nou in een sector was waar het gebruikelijk is dan snap ik het nog maar mijn kind is volwassen en wil graag vakantie opnemen buiten de schoolvakanties.

Het grappige ervan is dat mijn zoon nu tijdelijk bij het bedrijf werkt en als ik zijn verhalen zo hoor ben ik blij dat ik de baan toen heb geweigerd.

Gecondoleerd

M_D_H
Berichten: 17476
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:29

Bij mij op het werk hebben wij bepaalde afspraken, voor de herfstvakantie moeten wij de voorjaars en mei vakantie doorgegeven hebben, voor november de zomer vakantie en voor de meivakantie de herfstvakantie.
Je kan maar 2 schoolvakanties vrij hebben in 1 jaar, om het eerlijk te houden.
Ze hebben wel het liefst dat je alles zo vroeg mogelijk van te voren aangeeft en half november tot aan half januari is er een verlofstop en krijgt niemand vrij.

Voorheen, toen wij nog een goede bezetting op kantoor hadden, was vrij nemen eigenlijk geen probleem, kon dat vaak zelfs nog op de dag zelf :j
Maar de afgelopen 5 a 6 maanden, hebben wij een onderbezetting, waardoor vrij vragen heel lastig is en dat is nu wel even vervelend, maar dat wordt ook echt wel weer opgelost :j

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:33

Vrij kregen is niet moeilijk, als ik een mailtje rondstuur dat ik verlof wil, dan is daar nog nooit afwijzend op gereageerd. Maakt ook niet uit of het om een dag of om twee weken gaat. Maar het werk van mijn drie projecten tijdelijk overdragen is wel een uitdaging...

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 17:33

Redelijk makkelijk.
We mogen zelf voorkeuren ingeven de maand van tevoren. Wel rekening houden met elkaar, dat er volgende bestaffing is. Maar met drie directe en drie indirecte collega's is dat rap besproken :D Onze baas bekijkt dan het rooster en past nog aan waar nodig.
Als er dringende zaken zijn, kunnen we met een beetje bellen of overleggen ook snel vrij krijgen. Bij zieken komen er anderen uit zichzelf terug. We hebben niet te klagen :D

Ik werk als fysio in een ziekenhuis.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:04

Heel makkelijk. Ik werk in de ICT als software developer. Vrij krijgen kan eigenlijk altijd wel ook last minute. Enige waar we op moeten letten is dat we niet allemaal tegelijk weg zijn.

Afgelopen kerst wilde iedereen vrij zijn. Uiteindelijk hebben we dat opgelost door de dagen te verdelen met stand-by staan. Wat niet meer betekend “als er problemen zijn kun je gebeld worden en dan moet je het oplossen”. Maar er zijn vrijwel nooit problemen.

Heb tevens ook veel vrijheid om de dag in te delen of om wat uren om te gooien. Zolang ik zorg dat ik bij de team meetings aanwezig ben is het geen probleem als ik een keer overdag een uur ergens heen wil en dat uur dan gewoon aan het einde van de dag inhaal.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:21

Hier ook mega makkelijk. Werk in de marketing. Zelfde als Shiloh hierboven eigenlijks wat betreft vrij vragen. Moet natuurlijk wel redelijk zijn, dus ik kan niet vandaag aankomen met dat ik 3 weken weg ga vanaf morgen maar verder heel relaxed.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:28

Hier super makkelijk. Ik werk in een labo voor vooral ruwvoeranalyses (dus vergelijkbaar met de Pavo Quickscan) maar spring wat bij op andere afdelingen ook. Ik denk dat ik zelf mag kiezen of/wanneer ik het labo sluit komende zomer, en vrij nemen is ook piece of cake als het past in het werk. Ik werk deeltijds (24u), heb zelf mijn uurrooster opgemaakt (wel ifv de duurtijd van de analyses) en mag hiervan afwijken wanneer ik wil. En kom ik 's morgens een halfuurtje vroeger of later, geen enkel probleem, onderling vertrouwen, iedereen heeft zijn eigen takenpakket (met een backup voor ziekte of verlof) en we krijgen heel veel vrijheid om ons werk uit te voeren.

Exitium

Berichten: 7142
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:45

Shiloh schreef:
Afgelopen kerst wilde iedereen vrij zijn. Uiteindelijk hebben we dat opgelost door de dagen te verdelen met stand-by staan. Wat niet meer betekend “als er problemen zijn kun je gebeld worden en dan moet je het oplossen”. Maar er zijn vrijwel nooit problemen.

Bedrijf waar ik werkte is overgenomen door het bedrijf waar ik nu nog altijd zit, en voor de overname was er bij ons altijd ruzie om wie standby mocht draaien. Met wat pech werd je één of twee keer in een week gebeld, maar je kreeg wel een standbyvergoeding, vrije uren en al je gewerkte uren dik betaald. Heb weleens drie weken op rij gelopen zonder gebeld te worden :+

Blacky94

Berichten: 3479
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 22:49

Vrij moeilijk... Moeten 4 maanden van tevoren vrij vragen maar krijgen het rooster pas amper een maand van tevoren. Last minute ruilen is dus bijna niet te doen, ook omdat niet iedereen zomaar met elkaar mag ruilen vanwege verschil in functie. En omdat we gewoon dik onderbezet zijn. Maar zelfs als je vrij gevraagd had gebeurde het nog wel eens dat je ingeroosterd werd en je toch eerst zelf maar vervanging moest regelen. Gelukkig zijn we deze maand gestart met zelfroosteren dus ben benieuwd of dit voor wat verbetering zorgt. Blijft wel dat "last-minute" ruilingen nog steeds moeilijk zijn. Welkom in de zorg...

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 23:31

_Lorette_ schreef:
Er zit wel een 'maar' aan. Om deze uren te compenseren, werken ze in de zomer langer door. Er is dus voor gespaard. En de sluiting is verplicht. Er is geen mogelijkheid om door te werken. Ik durf verder niet te zeggen hoe eenvoudig het is om als vakman wat langer vrij te nemen buiten de bedrijfssluitingen. Ons systeem op de afdeling is er zo op ingericht dat we elkaars werk deels over kunnen nemen, maar dat zal voor ons gemakkelijker zijn dan op de bouw.

Zo'n werkgever had ik ook, die bepaalde gewoon 5 weken vakantie voor mij. Maar hij had mij ingehuurd dus ik zeg: wil je dat ik blijf? Dan werk ik in de zomer door en ga in september op vakantie, take it or leave it! Hij had vrij weinig keuze.....

Mijn huidige werkgever is volledig tegenover gesteld. Ik deel m'n eigen tijd in en alleen afspraken en overleg met anderen wordt afgesproken; de rest zit in een flexibel tijdspad waarbij het meestal ook niet toe doet waar ik zit, zolang ik maar GSM-ontvangst heb.
Zelfs deadlines houden mij niet tegen. Het is maar zelden dat ik daarvoor fysiek op een specifieke plek moet zijn, dus ook op een terras hartje York kan ik m'n deadline halen :D

Renee

Berichten: 3124
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Overal & Nergens

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:47

Voor mij is vrij vragen heel gemakkelijk. Flexibiliteit komt in dit geval van twee kanten. Kan op het laatste moment vrij vragen en dan is er nog geen probleem. Ik werk als laborant.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:53

Vrij moeilijk..werk in de kinderopvang. Mega personeelstekort..op korte termijn vrij vragen is vrijwel altijd onmogelijk. De vakanties worden in december goedgekeurd voor het jaar erop

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Hoe makkelijk/moeilijk is het bij jullie om vrij te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 06:58

Makkelijk als mijn back up er maar is.

Ik werk als laborant.
Iedereen heeft een back up en daar overleg je mee.
En daarna zet je het bij ons op het bord en in het klokken systeem.
Wij hebben 1 manager boven ons hem zien wij niet veel.
Er zit geen leidinggevende tussen dat scheelt denk ik ook.