Leuke ideeën voor ijsbrekers voor start Kwartaaldag?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Leuke ideeën voor ijsbrekers voor start Kwartaaldag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 10:31

Bij het bedrijf waar ik werk organiseren we 4x per jaar een Kwartaaldag. Dan komen alle collega's bij elkaar, delen we kennis en hebben we een leuke tijd samen.
Nu ben ik dagvoorzitter van de Kwartaaldag morgen, samen met een collega. We zijn nog op zoek (lekker lastminute :Y) ) naar een leuke opening of ijsbreker. Mag best iets fysieks zijn, in 5 a 10 minuten.

Hebben jullie nog leuke ideeën? Ik wilde een Nederland in Beweging-sessie doen, maar m'n collega wil zichzelf niet voor gek zetten haha

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:40

Mloes schreef:
Bij het bedrijf waar ik werk organiseren we 4x per jaar een Kwartaaldag. Dan komen alle collega's bij elkaar, delen we kennis en hebben we een leuke tijd samen.
Nu ben ik dagvoorzitter van de Kwartaaldag morgen, samen met een collega. We zijn nog op zoek (lekker lastminute :Y) ) naar een leuke opening of ijsbreker. Mag best iets fysieks zijn, in 5 a 10 minuten.

Hebben jullie nog leuke ideeën? Ik wilde een Nederland in Beweging-sessie doen, maar m'n collega wil zichzelf niet voor gek zetten haha



Ken je collega beter met de mentimeter :')

Of een paar leuke stellingen ''over de lijn stappen''. Te beginnen met ''stap over de lijn als je zin hebt in vandaag''

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Leuke ideeën voor ijsbrekers voor start Kwartaaldag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:58

Vouw met de collega naast je een papieren vliegtuigje en doe een wedstrijd wie het verste komt :D

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:37

Je kan de dag met een oefening uit de democratische dialoogvoering starten! Wij doen dit regelmatig op de studie met gespreksvoering en groepswerk, blijft leuk en grappig. Het gaat erom dat iedereen met verschillende gevoelens en ideeën de dag begint (weerstand of juist zin, slecht geslapen, wil eigenlijk nog in bed liggen, ben blij weg te zijn van mijn kinderen etc) en dat deze erkend mogen worden en vooral ook dat er herkenning kan zijn.

Iedereen gaat in een kring staan en popcornstyle stap je naar voren en deel je in enkele zinnen hoe je erbij staat of hoe je over de dag denkt of wat je maar kwijt wilt. Iedereen die dit herkent doet een stap naar voren. Dan stap je weer naar achter en ga je door tot alles wat gezegd moet worden gezegd is.
Het begin is soms wat ongemakkelijk, maar als er eenmaal iemand begint (bijv jij of je collega), gaat het vaak los en komen er grappige, stomme en herkenbare gevoelens naar voren. Weerstand is dan vaak ook weg en mensen voelen zich open naar elkaar. :)

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 20:26

Thanks voor de ideeën!

Suliko schreef:
Je kan de dag met een oefening uit de democratische dialoogvoering starten! Wij doen dit regelmatig op de studie met gespreksvoering en groepswerk, blijft leuk en grappig. Het gaat erom dat iedereen met verschillende gevoelens en ideeën de dag begint (weerstand of juist zin, slecht geslapen, wil eigenlijk nog in bed liggen, ben blij weg te zijn van mijn kinderen etc) en dat deze erkend mogen worden en vooral ook dat er herkenning kan zijn.

Iedereen gaat in een kring staan en popcornstyle stap je naar voren en deel je in enkele zinnen hoe je erbij staat of hoe je over de dag denkt of wat je maar kwijt wilt. Iedereen die dit herkent doet een stap naar voren. Dan stap je weer naar achter en ga je door tot alles wat gezegd moet worden gezegd is.
Het begin is soms wat ongemakkelijk, maar als er eenmaal iemand begint (bijv jij of je collega), gaat het vaak los en komen er grappige, stomme en herkenbare gevoelens naar voren. Weerstand is dan vaak ook weg en mensen voelen zich open naar elkaar. :)


Deze is leuk! Nog even toetsen bij mijn collega.

We gaan in ieder geval in stilte (dus zonder communicatie) rangschikken wie het langst/kortst bij ons werkt. Hebben nl veel nieuwe collega's dus wel even leuk voor hun om te zien wie er het langst werkt. Maar wellicht gaaf om deze er na te doen als dat past qua tijd.

Vliegtuigje vouwen ook geniaal hahaha krijg dat niet meer geregeld qua materiaal maar goeie voor een volgende keer :D

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Leuke ideeën voor ijsbrekers voor start Kwartaaldag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 20:48

Bij ons moest een keer iedereen zijn sleutelbos tevoorschijn halen en aan elkaar vertellen over wat je eraan hebt hangen. Iedereen heeft er wel wat persoonlijks aan.
Dat zegt vaak verrassend veel over iemand!

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:34

Je hebt er nu niet zoveel meer aan, maar misschien voor een volgende keer.

Wij hebben met onze start allemaal een voorwerp van thuis mee moeten nemen en daarmee iets over onszelf vertellen, vergelijkbaar aan de sleutelbosmethode. Daarna zijn er briefjes uitgedeeld met daarop 16 vakjes (4x4) met onderwerpen (Wie heeft dezelfde hobby als jij, hetzelfde favoriete vakantieland, dezelfde schoenmaat enz.) en dan gaan mensen dus goed mengen en in gesprek met elkaar om zoveel mogelijk vakjes met onderwerpen te vullen en zo "vier op een rij" te halen.

Heel geslaagd vond ik

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Leuke ideeën voor ijsbrekers voor start Kwartaaldag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 10:59

Hele leuke ideeën komen voorbij, dankjewel! Ik organiseer nog wel eens vaker zoiets dus ik neem alles zeker mee voor een volgende keer!