Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 22:53

MoniqueT schreef:
Kijk, de beste manier om een taal te leren is de liefde! Doe je goed ;-)


Heb ik weer, mijn franse vriendin spreekt gewoon goed Engels :P
Ik ben sinds 3 dagen bezig met Duolingo om toch wat frans te leren, heb zweeds ook open gezet aangezien ik in Zweden woon. Bevalt tot nu toe goed :D

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 09:40

Haha, ik heb een keer een tinderdate gehad om een uurtje Spaans te oefenen. We wisten allebei dat het verder niets zou zijn of worden, maar omdat hij uit Brazilie kwam en dus Spaans sprak en nog niet zo lang in Nederland was hebben we gewoon even afgesproken voor een natuurwandeling.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 10:44

In Brazilië spreken ze over het algemeen Portugees ;-) Het enige land in Zuid Amerika wat niet Spaanstalig is.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:04

MoniqueT schreef:
In Brazilië spreken ze over het algemeen Portugees ;-) Het enige land in Zuid Amerika wat niet Spaanstalig is.

Suriname? :D

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:11

Uitzondering:

Mensen vragen ook:
Waarom hoort Suriname niet bij Zuid-Amerika?
En terwijl Suriname in Zuid-Amerika ligt, wordt het niet als Latijns-Amerikaans beschouwd, omdat Nederlands de officiële voertaal is

ik had dus moeten zeggen: Latijns-Amerikaans.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 11:28

Ja, want er is ook nog Guyana trouwens, daar spreken ze ook geen Spaans :P

Interessant topic. Ik wil graag Grieks leren, maar dat roep ik al jaren en ik heb er de tijd/headspace niet echt voor. Ben een beetje huiverig ook voor Duolingo, mijn Britse man heeft de afgelopen jaren vooral met Duolingo Nederlands geleerd en moet nu verkeerd geleerde woorden en grammatica echt afleren :+ Hij woont nu sinds zo'n 3 weken in Nederland. We spreken samen nog wel Engels, dat zal denk ik ook grotendeels zo blijven maar voor hem ook wel fijn om niet 24/7 Nederlands te hoeven praten denk ik.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 11:42

MoniqueT schreef:
In Brazilië spreken ze over het algemeen Portugees ;-) Het enige land in Zuid Amerika wat niet Spaanstalig is.

En hij sprak dus Spaans, haha.
Op Curacao wordt weer papiaments gesproken, maar je ook veel Spaans en Portugees. De kamermeisjes spraken Spaans bij ons toen. Maar toen kwam ik nog niet verder dan hola.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:11

Verkeerd geleerde woorden en grammatica? :wow: echt?? Wat dan?

Mijn vriend kreeg wel een beetje onzinnige zinnen te leren, zoals "ik ben een appel" . Maar dat is toch wel alles :=

Overigens krijg ik ook maffe zinnen in het Deens, zoals "de eend zegt goedemorgen" of "de opa eet de maaltijd van de hond". Maar goed dat voegt ook wel humor toe hahaha

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:25

Ja m'n favoriet was "misschien ben je een eend" :')

Kan me zo snel niets bedenken, maar we hebben vrij vaak deze discussie:
"Dat zeg je niet zo"
"Maar Duolingo zegt van wel???"
Volgens mij is het meestal niet echt compleet fout, meer een aparte woordkeuze of zinsbouw die je in het Nederlands niet echt zou gebruiken. De echt hardnekkige is dat hij nu steeds "spannend" gebruikt voor "excited" (volgens hem heeft hij dat van Duolingo) waardoor hij nu vaak "Ben je spannend?" vraagt :') Maar hij heeft het wel echt 3 jaar lang of zo gebruikt, ik denk dat het voor de basis best nuttig is maar je leert natuurlijk ook niet echt wat de regels zijn of waarom zinsbouw zo is zoals die is, dus op een gegeven moment kom je niet veel verder volgens mij.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:29

Hahaha heeeul spannend _O- . En opzich is het ook niet heel gek dat je als beginner afentoe verkeerde woorden kiest, zelfs al heb je het anders uitgelegd gehad. Veel woorden hebben gewoon net een andere lading, of gebruik je inderdaad op een andere manier dan je vanuit je eigen taal verwacht.

In het Deens zeg je 'farvel' als je doei bedoeld. En ik heb toen verteld dat dat super veel lijkt op vaarwel, wat ongeveer hetzelfde betekent maar dan met iets meer drama erachter.

Mijn vriend vindt dat dat prima kan haha. Dus na uit eten met mn ouders zei hij dankjewel en vaarwel hihi

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 12:39

Vaarwel :')
Mijn man vroeg mijn ouders ook of ze van speeltjes hielden. Huh? Hij bedoelde bordspellen :')

Ik merk trouwens in die 3 weken al zoveel verschil in zijn Nederlands. Hij doet ook een intensieve cursus van B1 naar B2 niveau, 2 keer per week, maar hij gaat echt met sprongen vooruit. Het is een paar pagina's terug geloof ik al gezegd, maar wat dus echt helpt is gewoon vaak kunnen praten met mensen in die taal. Wij praten samen dus geen Nederlands (voelt gek, en hij vindt dat ik te snel praat :+ ) dus toen we nog in Engeland woonden was dat lastig.
Door dit topic gaat het wel wat meer kriebelen om toch Grieks op duolingo te gaan doen :D

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 12:51

Sintara schreef:
Verkeerd geleerde woorden en grammatica? :wow: echt?? Wat dan?

Mijn vriend kreeg wel een beetje onzinnige zinnen te leren, zoals "ik ben een appel" . Maar dat is toch wel alles :=

Overigens krijg ik ook maffe zinnen in het Deens, zoals "de eend zegt goedemorgen" of "de opa eet de maaltijd van de hond". Maar goed dat voegt ook wel humor toe hahaha

Dat is ook zo in het Spaans, de uil sprak met het varken e.d.

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:04

:') speeltjes

Duolingo is volgens mij heel erg afhankelijk van de taal, en voor Grieks is (of was) het niet heel erg goed. Het was (is?) grotendeels community driven en ze hebben niet altijd mensen op het team die native speakers zijn. Sowieso is Grieks moeilijk te leren (maar dat weet jij ook wel denk ik :+ ), maar misschien is Duolingo een leuk/toegankelijk begin.

Ik ben Frans en Italiaans aan het leren; niet echt een top combinatie om samen te leren maar ik woon in Frankrijk en mijn partner is Italiaans. Omdat ik vanuit huis werk heb ik eigenlijk geen interactie in het Frans wat wel jammer is, ik ben wel een beetje aan het aanmodderen met Duolingo maar dat is net te makkelijk, en gesprekken voeren 'in het echt' is te moeilijk. Ik versta het redelijk goed, maar spreken is een enorme drempel vanwege de uitspraak.

Voor Italiaans lees ik boeken samen met m'n partner, en ik probeer ook stukken voor te lezen zodat ik uitspraak kan oefenen. Ik merk echter dat mijn grammatica achterblijft, nu heeft m'n schoonmoeder me een lesboek gestuurd (ze geeft Italiaanse les) en het voelt echt alsof ik weer op school zit :') en ik gebruik Anki (flashcards app/website) om te helpen met het leren- er staan ook kaarten voor verschillende talen op die je zo kunt downloaden om grammatica en vocabulaire te leren.

Ik moet mezelf eigenlijk een schop geven en Italiaans echt gaan proberen te spreken, maar Engels is zo makkelijk- ik heb hiervoor tien jaar in de UK gewoond en het Engels is ook ongeveer de eerste taal van m'n partner, dus we praten zo lekker weg samen := soms praat hij wel tegen me in het Italiaans maar dan geef ik gewoon antwoord in het Engels, zo stom ook van mezelf :')

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:18

Hier in Spanje zijn nog heel veel mensen die amper Engels spreken of een enorme drempel hebben. Dat helpt wel, je moet wel in het Spaans communiceren als je wat wil. Toch zie ik hier ook mensen die al 20 jaar hier wonen en niet verder komen dan boodschappen doen en uit eten gaan. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om voor elk wissewasje hulp in te moeten roepen.

Ik heb ooit nog een volledige cursus Spaans voor gevorderden (B1/B2) gedaan van het LOI. Daar heb ik echt veel van geleerd. De grammatica kwam ruimschoots aan de orde en die basis heeft echt geholpen. Hun interactieve opdrachten waren hilarisch, je moest dan echt een rollenspel inspreken en kreeg daarop ook feedback.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:34

mijn dochter van 9 is ook druk met duolingo (helaas op mijn telefoon). Ze leert frans en is al aardig ver. Ik vind het knap, vooral haar doorzettingsvermogen. Ik moet alleen af en toe helpen met de uitspraak.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 13:43

Dat is inderdaad knap!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-23 13:48

Zo, dat is knap, en leuk.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 15:27

Wat leuk, dat gaat haar later helpen op school :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 01:41

Onderweg in de trein vandaag was ik vet fanatiek: bijna een compleet hoofdstuk afgesloten. Ik moet elke dag veel treinreizen dus probeer het vooral dan te doen. Omdat ik nét niet het hoofdstuk had afgesloten wilde ik het nu nog af maken op mijn laptop, maar de site ligt eruit ivm onderhoud |( Beetje jammer voor vanavond -O-


Doen jullie trouwens leren vanuit het NL - nieuwe taal, of ENG - nieuwe taal?
Voor frans doe ik nu beiden. NL - FR, en ENG - FR. Want de Engelse versie heeft in totaal veel meer hoofdstukken dan de Nederlandse versie.

Kasmir

Berichten: 5431
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 02:08

Ik doe voor nu NL-FR als ik daarna verder wil zal ik de test maken met ENG-FR en daarmee verder gaan. Het beetje Zweeds dat ik er nu bij pak is ENG-ZW.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 11:33

Ik doe Engels - Deens, vanuit het Nederlands bestaat het niet :(

Lien_

Berichten: 2493
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 11:36

Wat leuk en knap juval!

MoniqueT dat ‘20 jaar ergens wonen en nog steeds de taal niet spreken’ vind ik zo gênant en wil ik ook voorkomen. Ik woon nog niet zo lang in Frankrijk (nouja, de tijd vliegt := rond 1 jaar nu) en ik vind het best erg om hulp te moeten vragen bij sommige dingen. Hier moet je ook gewoon Frans spreken bij bijna alles. Ik probeer het wel, maar soms kan de andere persoon in het midden van een gesprek iets zeggen wat ik totaal niet begrijp en dan schiet ik in paniek.

Ik leer alles vanuit het Engels, ik spreek weinig Nederlands meer dus dat maakt niet veel uit

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 11:50

Hier Noors vanuit het Engels, veel logischer leren voor mij. Plus ik vind Nederlands ook gewoon een verschrikkelijke taal :+

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Een taal leren met een app zonder cursus, ervaringen. Duolingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 12:49

@Emita: ik vind het niet zozeer genant, maar ik voel me echt ongelukkig als ik ergens zit en niks begrijp van wat er om me heen gezegd wordt ;-)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-23 08:18

Ghostattack schreef:
Hier Noors vanuit het Engels, veel logischer leren voor mij. Plus ik vind Nederlands ook gewoon een verschrikkelijke taal :+


Hvordan gar det med a laere norsk ?