Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Sparen voor vervroegd pensioen

 
Profiel   

Juval je maakt jezelf mega kwetsbaar en afhankelijk
Je bent toch gescheiden ….. en dit is je nieuwe man ….

Je moet praten en iets opbouwen anders heb je dadelijk niks
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 08:32 



 
Profiel   

tita schreef
Juval je maakt jezelf mega kwetsbaar en afhankelijk
Je bent toch gescheiden ….. en dit is je nieuwe man ….

Je moet praten en iets opbouwen anders heb je dadelijk niks

:D goed geheugen heb je! :) ik ben inderdaad 12 jaar geleden gescheiden.
Inmiddels al weer 11 jaar samen met mijn huidige man, we hebben 2 kinders en het gaat allemaal prima.

Met de huwelijkse voorwaarden heb ik zekerheid mocht het fout lopen, en bij overlijden is ook alles geregeld. Ik kom nu niets tekort hoor (ja, tijd haha). Maar inderdaad het pensioen blijft wel een dingetje.. manlief is van plan om door te werken tot ie er letterlijk bij neervalt, net als zijn vader en opa. Ik zie dat iets minder zitten.
Met een boerenbedrijf is het gebruikelijk dat de opvolger het pensioen van de ouders betaalt, dat doet mijn man dus ook voor zijn moeder. Maar Ik zie het niet zitten om op de zak van mijn kinderen te teren. Tevens is het nog helemaal niet zeker of ze het bedrijf wel willen gaan overnemen.

Het werk is best zwaar, ongeveer 30 uur in de week.
Een baan ernaast zie ik dus niet echt zitten, maar wat hier vaker gezegd wordt, passief geld maken. Of wellicht iets vanuit huis doen. Ben al druk op Vinted, dat is wel leuk, maar echt veel levert het niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 09:53 



 
Profiel   

Eerder stoppen met werken, dat is iets wat ik wel zou willen maar me nog niet helemaal op vastleg. De enige reden is eigenlijk omdat je dan een doel stelt, en met de pensioenen tegenwoordig weet ik niet wat mijn pensioengerechtigde leeftijd over een jaar of 15 is. Stel dat ik als doel stel tot mijn 63ste werken en ik moet dat bijstellen omdat de pensioenleeftijd weer omhoog gaat valt dat tegen.
Wij zijn wel versneld het huis aan het aflossen, hebben in 9 jaar al 60% afgelost, dat gaat lekker.
Verder is er in mijn CAO (metalektro) ook het generatiepact opgenomen, maar waarschijnlijk gaat dat voor mij niet op, verdien tegen die tijd meeste kans teveel om daar aan mee te mogen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:20 



 
Profiel   

[quote="Neonlight"]Eerder stoppen met werken, dat is iets wat ik wel zou willen maar me nog niet helemaal op vastleg. De enige reden is eigenlijk omdat je dan een doel stelt, en met de pensioenen tegenwoordig weet ik niet wat mijn pensioengerechtigde leeftijd over een jaar of 15 is. Stel dat ik als doel stel tot mijn 63ste werken en ik moet dat bijstellen omdat de pensioenleeftijd weer omhoog gaat valt dat tegen.
Wij zijn wel versneld het huis aan het aflossen, hebben in 9 jaar al 60% afgelost, dat gaat lekker.
Verder is er in mijn CAO (metalektro) ook het generatiepact opgenomen, maar waarschijnlijk gaat dat voor mij niet op, verdien tegen die tijd meeste kans teveel om daar aan mee te mogen doen.[/quote

Wij willen eigenlijk ook eerder stoppen met of minder werken.
Aangezien mijn man 9 jaar ouder is dan mij.
Wij hebben geen kinderen en leven zuinig.
Was 17 toen ik fulltime begon te werken. We hebben ons huis 18 jaar geleden gekocht en groot verbouwd. 2 jaar geleden volledig afgelost.
Met het oog op, dat we straks geen kosten meer aan hypotheek hebben.
Maar nu is er wel sprake van dat de belastingdienst eigen huis in box 3 wil hebben vanaf 2026

https://mbmakelaars.nl/nieuws/de-eigen- ... aar-box-3/

https://www.dnb.nl/actuele-economische- ... dt-dat-in/

Houd in dat je belasting gaat betalen over het afgeloste deel van je huis. Wat je duizenden euro's kan gaan kosten.
In dat geval kan het aantrekkelijk zijn om niet af te lossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 14:59 



 
Profiel   

OleJon schreef
Wij willen eigenlijk ook eerder stoppen met of minder werken.
Aangezien mijn man 9 jaar ouder is dan mij.
Wij hebben geen kinderen en leven zuinig.
Was 17 toen ik fulltime begon te werken. We hebben ons huis 18 jaar geleden gekocht en groot verbouwd. 2 jaar geleden volledig afgelost.
Met het oog op, dat we straks geen kosten meer aan hypotheek hebben.
Maar nu is er wel sprake van dat de belastingdienst eigen huis in box 3 wil hebben vanaf 2026

https://mbmakelaars.nl/nieuws/de-eigen- ... aar-box-3/

https://www.dnb.nl/actuele-economische- ... dt-dat-in/

Houd in dat je belasting gaat betalen over het afgeloste deel van je huis. Wat je duizenden euro's kan gaan kosten.
In dat geval kan het aantrekkelijk zijn om niet af te lossen.


Hier ben ik dus ook nogal huiverig voor. Ik weet niet precies wat dat in gaat houden en waarom?
Wij proberen nu onze hypotheek stapsgewijs wat af te lossen, en nu twijfel ik weet of we dat wel goed aan doen en misschien gewoon onze hypotheek moeten laten voor wat het is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:10 



 
Profiel   

Ik zou er iig goed ziek van zijn. Ik betwijfel of ik dan in mijn huis kan blijven wonen. Moet wel een hele royale overgangsregeling worden dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:13 



 
Profiel   

Ja, ik had dat ook al begrepen, baal daar ook ontzettend van. Schulden hebben wordt zo wel beloond, in wat voor maatschappij leven we?
Maar ook dit is precies waarom ik me er niet geheel op vast leg. Regering heeft iedere paar jaar weer plannen die een concreet doel omgooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:30 



 
Profiel   

Overigens vind ik nergens terug dat dit vanaf 2026 zou zijn. Wel dat box 3 dan op de schop gaar, maar niks over een eigen woning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:37 



 
Profiel   

Ik wil er even niet aan denken :o :( , mijn huis leek mij een beste investering voor de toekomst en ik probeerde dan ook extra af te lossen waar mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:37 



 
Profiel   

Hier idem, we hebben al behoorlijk extra afgelost, maar zet het toch voorlopig even op de spaar… of in m’n oude sok :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:39 



 
Profiel   

Ik heb hier heel veel geleerd, zij was binnen een jaar financieel vrij: https://www.financieelvrijevrouw.nl/

Door mijn gezondheid zal het niet gauw gaan lukken financieel vrij te worden. Maar we doen wel ons best om ons geld voor ons te laten werken en minder te hoeven werken voor geld.

Voor de lange termijn investeren we in aandelen, eft’s etc via een bedrijf. Onze portemonnee wordt dus (bewust) beheerd. Verder hebben we geld in vastgoed en goud. Zijn nog aan het verdiepen in het kopen en verhuren van garageboxen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 15:44 



 
Profiel   

secricible schreef
Overigens vind ik nergens terug dat dit vanaf 2026 zou zijn. Wel dat box 3 dan op de schop gaar, maar niks over een eigen woning.

Dit zijn ideeën van belangenverenigingen, niet van de politiek en al helemaal niet van de Belastingdienst (=uitvoeringsinstantie, die verzinnen zelf niets). Vooralsnog zijn er nog geen concrete plannen dus. De politiek heeft overigens de handen nog vol aan Box 3 momenteel, dus op korte termijn wijzigt er voor de eigen woning niet veel verwacht ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 16:08 



 
Profiel   

Dat zou echt bizar zijn. Ik had er nog niks van gehoord, maar vind het een bijzonder idee. "Ze" proberen zo overal wat geld weg te halen naar mijn gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 17:43 



 
Profiel   

Hoe kan je als overheid nou stimuleren om schulden te houden?
Mijn idee was juist extra aflossen, zodat ik later lagere vaste lasten heb. Dat vangt een pensioengat op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 18:04 



 
Profiel   

jojoleinee schreef
Dat zou echt bizar zijn. Ik had er nog niks van gehoord, maar vind het een bijzonder idee. "Ze" proberen zo overal wat geld weg te halen naar mijn gevoel.


Dit inderdaad. Ik ben misschien naïef, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er door komt in politiek Den Haag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 18:06 



 
Profiel   

_djoeke_ schreef
jojoleinee schreef
Dat zou echt bizar zijn. Ik had er nog niks van gehoord, maar vind het een bijzonder idee. "Ze" proberen zo overal wat geld weg te halen naar mijn gevoel.


Dit inderdaad. Ik ben misschien naïef, maar ik kan me niet voorstellen dat dit er door komt in politiek Den Haag.

dat hangt er helemaal vanaf wie de meeste zetels heeft in de kamer.

Er is ook al heel lang sprake van afschaffing van de hypotheekrenteaftrek, maar de vvd houdt dit nog altijd tegen.

bezit van eigen huis gaat dan dus onder vermogensbelasting vallen. Ik denk dat je het best toch nog een bescheiden bedrag hypotheek kan hebben in dat geval.
De evt nieuwe regels zijn denk ik ook wel voornamelijk gericht tegen 2e woningbezitters oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 18:17 



 
Profiel   

Dammie schreef
Hoe kan je als overheid nou stimuleren om schulden te houden?
Mijn idee was juist extra aflossen, zodat ik later lagere vaste lasten heb. Dat vangt een pensioengat op.


Ja erg toch? Als je niks hebt word je aan alle kanten geholpen en als je vermogen hebt word je aan alle kanten gepakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 18:30 



 
Profiel   

Het moet ergens van betaalt worden, de mensen die geholpen moeten worden ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:19 



 
Profiel   

veerledec schreef
secricible schreef
Overigens vind ik nergens terug dat dit vanaf 2026 zou zijn. Wel dat box 3 dan op de schop gaar, maar niks over een eigen woning.

Dit zijn ideeën van belangenverenigingen, niet van de politiek en al helemaal niet van de Belastingdienst (=uitvoeringsinstantie, die verzinnen zelf niets). Vooralsnog zijn er nog geen concrete plannen dus. De politiek heeft overigens de handen nog vol aan Box 3 momenteel, dus op korte termijn wijzigt er voor de eigen woning niet veel verwacht ik.


Ik denk dat de IT-systemen van de Belastingdienst dat de komende 10 jaar niet eens aankunnen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 18:40 



 
Profiel   

Laten we hopen dat het er helemaal niet door komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 19:35 



 
Profiel   

Babsiej schreef
Het moet ergens van betaalt worden, de mensen die geholpen moeten worden ..

Maar ik heb al overdrachtsbelasting betaald en over de woz waarde betaalt iedereen ook belasting. Zowel landelijk als gemeentelijk.
Huizenbezitters zijn melkkoetjes voor de overheid.
Ik vind het uit verhouding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 20:01 



 
Profiel   

Ik vind het ook, ben het helemaal met je eens ;) Alleen idd daar valt geld te halen voor diegene die het minder goed hebben. Net als de auto een melkkoe is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 20:12 



 
Profiel   

Captain schreef
tita schreef
En geen eigen paard hebben 8-) dan kom je heel eind


De beste tip om te kunnen sparen ja. _O- :')

Daar kun je een betalende bijrijder voor hebben. Als je dan niet op een dure stalling staat valt het erg mee. Ik ken zelfs iemand die van de bijrijder het hele stalgeld ontving voor 3x per week rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 09:40 



 
Profiel   

Dammie schreef
Babsiej schreef
Het moet ergens van betaalt worden, de mensen die geholpen moeten worden ..

Maar ik heb al overdrachtsbelasting betaald en over de woz waarde betaalt iedereen ook belasting. Zowel landelijk als gemeentelijk.
Huizenbezitters zijn melkkoetjes voor de overheid.
Ik vind het uit verhouding.

You will own nothing and you will be happy toch? Ik denk eerlijk gezegd echt wel dat ze daar naartoe willen. Regeert een stuk makkelijker

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 09:48 



 
Profiel   

klinkt wel erg communistisch.
dat gaat hier niet gebeuren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 09:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 6 [ 127 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen