Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 01:07

marleen_usar schreef:
Ik huur een praktijkruimte en ik geef daar verschillende dingen op alternatief gebied.

Ik zou beginnen met je site. Die is niet veilig en ik krijg 'm niet te pakken.
Vanuit die huisstijl kan je een folder ontwerpen. Prijzen kan je in je folder vermelden of op een apart inlegvel.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 08:54

marleen_usar schreef:
Ik dacht misschien schrikt het juist af, ik weet niet waarom ik dan denk.

Mensen die schrikken van je tarief betalen het nu toch ook niet? ;) Jouw klanten zijn de mensen die níet afhaken op jouw prijzen. Tenzij je echt belachelijk duur bent, maar die indruk heb ik niet van jou.

Zijn je klanten tevreden over je werk? Betalen ze zonder problemen? Dan is je tarief geen bezwaar en hoef je het echt niet te verbergen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 09:27

Klopt ik vraag geen hoofdprijs, is gewoon onzekerheid van mij dat ik het niet wilde vermelden.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 13:54

Als je folders maakt met prijzen, laat dan geen grote hoeveelheden drukken. Als je prijzen wijzigen zit je et een vrachtwagen vol folders.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:08

Ze gaan vanaf 25 stuks, ik denk dat dat een mooi aantal is.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:11

Oh, dat en mooie kleine hoeveelheid.

En je site? Hoe staat het daarmee?

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 14:32

Mijn site ben ik aan het bewerken dat duurt even.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:39

Wij hebben een pand bezichtigd als winkelruimte, had er weinig verwachtingen van maar blijkt toch wel heel goed te kunnen passen....

Wie heeft er ervaring met een fysieke winkelruimte en particuliere huur? Ze willen een huurcontract voor 5 jaar afsluiten en ik vind het stiekem doodeng :D

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:48

Nirvana_ schreef:
Wij hebben een pand bezichtigd als winkelruimte, had er weinig verwachtingen van maar blijkt toch wel heel goed te kunnen passen....

Wie heeft er ervaring met een fysieke winkelruimte en particuliere huur? Ze willen een huurcontract voor 5 jaar afsluiten en ik vind het stiekem doodeng :D

Wat bedoel je. Ga je het privé huren, of is de verhuurder een particulier.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:19

Verhuurder is particulier! Ga het zakelijk huren

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:25

Spannend is het zeker, 5 jaar. Kan je in gesprek met ze gaan, over een kortere termijn (als je dat zou willen). Of mag je onderverhuren als je het niet meer wilt of kan huren?

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:32

rien10 schreef:
Spannend is het zeker, 5 jaar. Kan je in gesprek met ze gaan, over een kortere termijn (als je dat zou willen). Of mag je onderverhuren als je het niet meer wilt of kan huren?


Dit inderdaad, zou het even proberen. Het is niet ongebruikelijk hoor dat je aan 5 jaar huur vast zit en ik snap je zorgen. Wat ga je verkopen?

Niet om je extra angst aan te jagen hoor, maar zie idd na de coronacrists dat nu langzaamaan bedrijven om aan het vallen zijn terwijl alles zo goed leek te gaan. Bleek toch dat ze maar doorgingen omdat ze niet anders konden ivm vastzitten aan huur. Maargoed, als je het mij zou vragen zou ik toch altijd proberen om 2 of meer inkomstenbronnen te hebben. Mss 2 banen/professies of ook nog een webshop ernaast.

Succes!

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:04

Ik huur een (losse, zelfstandig pand) praktijkruimte van een particuliere verhuurder. Wel via een makelaar. 5 jarig contract ook check. Maar ik had al een klantenkring en mijn beroep doe je ook niet ‘even uitproberen’. Ik durfde het wel aan, ook al vond (en vind) ik het ook wel spannend hoor!
Je kunt vaak wel in gesprek gaan hoor. Eerste termijn huurvrij/korting, kortere huurtermijn etc is toch vaak wel een en ander in bespreekbaar.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 00:07

We hebben inderdaad korting gekregen! Eerste jaar 3 maanden gratis, tweede jaar 1,5. Onderverhuren mag (is een pand met woonruimte en heb al iemand die de woonruimte wil huren).
Ben vooral bang dat mocht het niet goed lopen oid, er geen nieuwe huurder te vinden is. Wat als...

Ik verkoop kpop albums en merchandise! De webshop loopt super, en kan eventuele lasten van de winkel ook wel dragen :D
Alleen een beetje jammer dat de webshop niet ook in 't nieuwe pand past, dus alsnog 2 panden... Maar vooruit.

Roep al jaren dat hier een prachtige kans ligt, maar nu het ineens zo dichtbij komt... Oef! Bedankt voor jullie reacties in ieder geval :D

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:04

Ik huur best wel wat winkelruimtes, 5 jaar is de standaard.
Als je korter zou willen heb je zelfs toestemming nodig van de kantonrechter.

Maar, hier zijn wat uitzonderingen op. Een contract voor minder dan 2 jaar mag wel, dat noemen ze vaak een 23 maanden contract.

Tegenwoordig is het ook wel gebruikelijk om een 2+3 contact af te sluiten, dat is eigenlijk een contract voor 5 jaar, maar dan komt er in het contract een extra artikel waarin staat dat je éénmalig de kans krijgt om tussentijds te beëindigen na 2 jaar, met een opzegtermijn van xx maanden.
Als je dan huurvrije (gratis) maanden krijgt spreek je weer af dat je daarvan bijvoorbeeld de helft alsnog betaald, of dat die worden betaald uit de borg.

Afhankelijk van de locatie en de prijzen kun je vaak ook nog een investeringsbijdrage vragen aan de verhuurder, of vragen om nog enkele aanpassingen te doen aan het pand. Wij vragen vaak dat de pantry en toilet vernieuwd worden, meterkast op orde wordt gebracht e.d.

Als je de woonruimte wilt onderverhuren moet je even goed uitzoeken of dat kan en mag, ik ken het pand niet, maar in veel binnen steden gelden best wel wat regels voor wonen boven winkels, zo moet er bijvoorbeeld in Zwolle een berging op de begane grond zijn van minimaal xx meters.
In Arnhem huren wij ook een pand wat geschikt zou kunnen zijn voor boven bewoning, maar daar moeten eerst heel veel verbouwd worden omdat de gemeente betere vluchtroutes wil.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:14

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Dat 2+3 contract zou ik zeker zien zitten, dus ik zal dat eens voorstellen.

Oh wauw! Dat zou super zijn, er zitten bijv ingebouwde lampen in het plafond maar die werken niet allemaal.

Er zit momenteel al iemand in die erin woont, en hij gaat eruit, en ook via onderhuur geregeld. Dus ik neem aan dat het voldoet aan de eisen! Welk pand huren jullie nu?

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:27

Wat op dit moment ook een puntje is: Probeer een maximale indexatie af te spreken.
Verhuurders mogen de huren 1x per jaar verhogen met de huidige inflatie, wij kregen in januari bij diverse panden een verhoging van 14,3 procent.

Bij nieuwe onderhandelingen vragen we om een maximum van 4% per jaar, en de eerste 3 jaar helemaal niet indexeren.
Bij een verhuurder hebben we zelfs afgesproken om tijdens het 5 jarige contract helemaal niet te indexeren.

2+3 zou ik zeker navragen, in de onderhandeling maken ze daar ook nog wel eens 3+2 van.

In Arnhem huren wij de Ketelstraat 32.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:50

Ik ken iemand die had een dierenzaak en een contract voor 5 jaar. In het begin was het druk, opeens werd het steeds stiller. Hij moest toen nog 4 jaar.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 21:37

Even een update. Contract is getekend (met een opt-out bij 2j) en ik heb de sleutels. Nu hard aan het werk om er iets moois van te maken! *\o/*

Ik ben nog op zoek naar een systeem voor het synchroniseren van mijn voorraad tussen fysieke en webwinkel en betaalsysteem. Liefst gecombineerd. Mocht iemand nog tips hebben graag :D

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:39

Gefeliciteerd! Heel tof Ga eens praten met aanbieders van boekhoudsoftware. Er zijn veel koppelingen mogelijk: bank, webshop, mollie, PayPal. Etc. Ik ben fan van SnelStart, goede support, niet te duur, zeer gebruiksvriendelijk.
Succes met alles.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:43

Ik gebruik ook Snelstart inderdaad!
Maar volgens mij bieden die geen POS software toch?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 12:13

Dat durf ik niet te zeggen. Ik weet wel dat ze snel hun plug-ins/koppelingen aan het uitbreiden zijn. In het systeem zit wel een kassa module.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 19:41


Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 22:53

Zijn er hier mensen met eigen bedrijf die in ander land wonen, maar wel werken in Nederland die eeb arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben?
Ik probeerde een premie te berekenen en had wat vragen, maar in NL willen ze me niet verzekeren omdat ik niet in NL woon op termijn. En in het woonland willen ze me niet verzekeren omdat ik er niet werk :+

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 11:32

Dat was voor mij reden om terug te verhuizen naar NL. Wilde niet aan de bedelstaf zitten van de Belgische ao ' vangnet ' en wilde al helemaal geen bedrijf in België oprichten. Belastingdienst daar is nog erger dan NL