Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 21:24

Graag even benieuwd naar (recente) ervaringen om een studie te volgen via een van de bekendere aanbieders.

Maar welke aanbieder kies je? Ik weet nog niet of het een thuisstudie zal worden of klassikaal, maar hoor dus graag ervaringen. Heb een hbo zorg opleiding achter de rug, maar zou graag mbo 4 pedagogisch medewerker erbij willen halen.

En heeft iemand dan ook ervaring met het verkrijgen van de vrijstelling voor nederlands, engels en wiskunde verkrijgen. Dit zou mogelijk moeten zijn met bijv. Al een Havo examen met een 6, moet het met HBO toch helemaal lukken zou je zeggen..

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:43

Heel eerlijk, wanneer je een beroepsopleiding wil doen, kun je beter een reguliere opleiding kiezen.
Het theoretisch gedeelte kan van goede kwaliteit zijn, maar het praktijkgedeelte is vaak lastig af te stemmen, en in mijn ervaring nogal eens ondermaats.
Heb je je al georiënteerd op een Bbl opleidingsplaats?

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 21:52

Ik heb goede ervaringen met de NTI. Mocht je vragen hebben, let me know.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:00

Ik heb gekozen voor gewoon HBO opleiding klassikaal en later echt praktische klassikale opleidingen daarna. Ik ben heel erg van de theorie maar leer dan vaardigheden die heel praktisch zijn en die je vaak moet oefenen. Dus dan werkt klassikaal het beste voor mij.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:02

Ik ben stagecoördinator in de sector waar jij je opleiding in wil gaan volgen en ik zou je echt aanraden je studie bij een ROC te gaan volgen. Daar word je echt beter klaargestoomd voor het beroep en heb je altijd een docent om op terug te vallen. Daarnaast vind ik de praktijkexamens waar zij mee werken van veel hogere kwaliteit.

Is BBL geen optie voor je? Die kun je in 2 jaar halen en als je je eerdere opleiding na - uit mijn hoofd- 2013 gehaald hebt kun je voor de generieke vakken vrijstelling krijgen.

In welke regio ga je straks een stage zoeken? Misschien kan ik je dan aan een contactpersoon helpen mocht je dat willen :)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 22:07

Hier vond ik Loi dramatisch en het daardoor ook niet afgemaakt. Stonden fouten in de oefenopgaven waardoor ik niet wist of het nu aan mij lag of niet.

Volwaardige hbo bachelor afgrond bij ncoi. Dat beviel wel prima.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-23 22:08

senna21 schreef:
Heel eerlijk, wanneer je een beroepsopleiding wil doen, kun je beter een reguliere opleiding kiezen.
Het theoretisch gedeelte kan van goede kwaliteit zijn, maar het praktijkgedeelte is vaak lastig af te stemmen, en in mijn ervaring nogal eens ondermaats.
Heb je je al georiënteerd op een Bbl opleidingsplaats?


Jazeker en met een 10 jaar ervaring op HBO niveau in de zorg wil ik me in combinatie met baan en gezin niet richten op een BBL.

Bij een ‘thuisstudie’ zit ook ruim 800 uur stage verweven, maar maakt het traject door de theorie in eigen tijd te doen aanzienlijk korter, lijkt me dus..

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-23 23:44

Zoals Aranel zegt klopt.
Als opleidingscoördinator zorg en welzijn heb ik dezelfde ervaring. De stages bij de opleidingen die jij ambieert zijn veelal van onvoldoende kwaliteit.
Omscholen naar een andere sector is écht anders dan van hbo overstappen naar mbo in dezelfde sector/functie. Als werkgever zouden we ook wel sneller willen opleiden, maar de praktijk wijst uit dat de meesten aanzienlijk meer nodig hebben dan de minimale eisen (800 uur).

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 07:54

Ik heb een MBO4 opleiding 2 maanden geleden afgerond via Scheidegger. Ik heb overigens 1240 uur stage moeten lopen hiervoor en dat gaf nogal wat stress bij mij, want voor een stage krijg je niet betaald. Ik woon in mijn eentje in een koophuis …
Maargoed het is gelukt, net als mijn carrière switch *\o/*

Ik zou wel kiezen voor klassikale lessen, dat werkt het beste. Ook qua motivatie. Volledig thuis zonder lesmomenten, dus dat je alles echt alleen moet doen, dat werkt niet. Er zijn maar weinig mensen die dat volhouden.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 08:10

Mijn man heeft onlangs een HBO opleiding afgerond via NCOI, hij heeft dit online gedaan, maar wel met regelmatige klassikale, online, lessen. Hij was er erg te spreken over.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 13:49

senna21 schreef:
Zoals Aranel zegt klopt.
Als opleidingscoördinator zorg en welzijn heb ik dezelfde ervaring. De stages bij de opleidingen die jij ambieert zijn veelal van onvoldoende kwaliteit.
Omscholen naar een andere sector is écht anders dan van hbo overstappen naar mbo in dezelfde sector/functie. Als werkgever zouden we ook wel sneller willen opleiden, maar de praktijk wijst uit dat de meesten aanzienlijk meer nodig hebben dan de minimale eisen (800 uur).


Ok begrijpelijk, zeker vanuit jullie ervaring wil ik dit niet in twijfel trekken.. echter waarom is er dan wel zoveel aanbod, het is dan toch geen wonder dat er zoveel personeelstekorten zijn zou je zeggen.. plus een BBL is vaak totaal niet aantrekkelijk/haalbaar financieel bekeken als je wil omscholen en je leven verder al aardig op de rit hebt..

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:02

Dat is ook wel mijn zorg, dat je na het behalen van een thuisstudie minder snel aan passend werk komt dan na het behalen van een reguliere bol of bbl opleiding. Echter heb ik de mogelijkheid niet om een reguliere opleiding te volgen. Ik heb een koopwoning en ben alleen met 2 kinderen, dus ik kan niet tijdelijk minder gaan werken om weer naar school te gaan. Daarnaast zou ik de kosten voor een opleiding lastig kunnen dragen.

Ik heb het stap-budget aangevraagd en dit is mij toegekend. Ik ga via Laudius de 18 maanden durende studie zorgcoördinator volgen. Nu kost mij de opleiding beduidend minder en kan ik dit naast mijn werk volgen. Dit geeft een erkend diploma en is op hbo niveau. Ik werk al binnen de zorgsector in de thuiszorg, dus ik hoop hiermee mijn doorgroeimogelijkheden te vergroten.
Ik lees dus even mee.

Klassikaal geeft wellicht meer een stok achter de deur, echter denk ik dat je na een HBO diploma deze MBO opleiding ook prima vanuit huis zou kunnen doen.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 14:14

Ik volg momenteel een opleiding MVK bij NCOI. Mijn medestudenten en ik zijn er absoluut niet te spreken over. Ongemotiveerde docenten, lesdagen die zonder enig bericht uitvallen. Sommige van mijn medestudenten kunnen niet met hun scriptie starten omdat één van de mondelinge testen maar niet afgenomen wordt......

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 18:09

Baloedebeer schreef:
senna21 schreef:
Zoals Aranel zegt klopt.
Als opleidingscoördinator zorg en welzijn heb ik dezelfde ervaring. De stages bij de opleidingen die jij ambieert zijn veelal van onvoldoende kwaliteit.
Omscholen naar een andere sector is écht anders dan van hbo overstappen naar mbo in dezelfde sector/functie. Als werkgever zouden we ook wel sneller willen opleiden, maar de praktijk wijst uit dat de meesten aanzienlijk meer nodig hebben dan de minimale eisen (800 uur).


Ok begrijpelijk, zeker vanuit jullie ervaring wil ik dit niet in twijfel trekken.. echter waarom is er dan wel zoveel aanbod, het is dan toch geen wonder dat er zoveel personeelstekorten zijn zou je zeggen.. plus een BBL is vaak totaal niet aantrekkelijk/haalbaar financieel bekeken als je wil omscholen en je leven verder al aardig op de rit hebt..

Daar heb je gelijk in. Dat is een deel van de oorzaak van het personeelsprobleem in de zorg. Instellingen zijn - ook om goede redenen - gebonden aan CAO-afspraken en helaas is de financiële bandbreedte niet groot, maar dit is enorm lastig op te lossen.

marleen_88

Berichten: 14049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 06:38

Twee oud collega's van mij hebben onderwijsassistent niv 4 gevolgd en gehaald via het NTOI met deels betaald (zwangerschapsverlof) en deels onbetaalde stage. Zij waren niet echt te spreken over de contactmomenten met docenten en slechte bereikbaarheid.

Ik zou ook voor een reguliere opleiding gaan, die staan toch beter aangeschreven.

Eleeke

Berichten: 2030
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:00

Ik vind die onterechte reputatie zo zonde.

Mensen die een HBO of MBO doen via thuisleren zijn extreem gemotiveerd. Die hebben namelijk vaak al een baan en/of gezin en doen het door hun grote motivatie naast dat alles.

Al deze opleidingen zijn gewoon erkend en moeten ook gewoon aan de eisen moeten voldoen en daar worden ze op gecontroleerd.

Open universiteit staat zelfs internationaal heel goed aangeschreven.

Ja er gaat daar heus wel het eea mis, zoals dat ook op andere instellingen gebeurd, en dan worden ze op de vingers getikt.


TS : ik zou tegen die tijd gewoon niet op mijn cv zetten waar je de opleiding hebt gevolgd, dat kan altijd nog in een gesprek , dan hebben ze al een echte indruk van je en dat haalt vooroordelen weg.

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:34

Even goed kijken of er een erkend diploma bij zitten, want dan kan je al wat afstrepen.

Loi slechte ervaringen mee.

Volg nu NTI basiskennis boekhouden en calculatie tot nu toe bevalt het en is met officieel examen.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:44

Eleeke schreef:
Ik vind die onterechte reputatie zo zonde.

Mensen die een HBO of MBO doen via thuisleren zijn extreem gemotiveerd. Die hebben namelijk vaak al een baan en/of gezin en doen het door hun grote motivatie naast dat alles.

Al deze opleidingen zijn gewoon erkend en moeten ook gewoon aan de eisen moeten voldoen en daar worden ze op gecontroleerd.

Open universiteit staat zelfs internationaal heel goed aangeschreven.

Ja er gaat daar heus wel het eea mis, zoals dat ook op andere instellingen gebeurd, en dan worden ze op de vingers getikt.


TS : ik zou tegen die tijd gewoon niet op mijn cv zetten waar je de opleiding hebt gevolgd, dat kan altijd nog in een gesprek , dan hebben ze al een echte indruk van je en dat haalt vooroordelen weg.


De Open Universiteit vind ik heel wat anders dan de NTI of LOI ofzo eigenlijk. Gaat om universitaire diploma's en zij hebben ook de rest op orde (onderzoekstrajecten, promovendi, etc.).

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:56

ja de open universiteit is heel wat anders.
een extra verschil tussen universiteit en mbo-hbo thuisstudies is dat je op mbo (en soms hbo ook) een meer praktische stage erbij dient uit te voeren. bij uni is dit vaak veel theoretischer en hoef je iets minder hoge bergen te beklimmen om een stage opdracht te vinden.

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 09:58

Eleeke schreef:
Ik vind die onterechte reputatie zo zonde.

Mensen die een HBO of MBO doen via thuisleren zijn extreem gemotiveerd. Die hebben namelijk vaak al een baan en/of gezin en doen het door hun grote motivatie naast dat alles.

Al deze opleidingen zijn gewoon erkend en moeten ook gewoon aan de eisen moeten voldoen en daar worden ze op gecontroleerd.

Open universiteit staat zelfs internationaal heel goed aangeschreven.

Ja er gaat daar heus wel het eea mis, zoals dat ook op andere instellingen gebeurd, en dan worden ze op de vingers getikt.


TS : ik zou tegen die tijd gewoon niet op mijn cv zetten waar je de opleiding hebt gevolgd, dat kan altijd nog in een gesprek , dan hebben ze al een echte indruk van je en dat haalt vooroordelen weg.

Ik heb geen oordeel over de motivatie van ts, maar wel ruime ervaring met kandidaten die een thuisstudie deden, mbo en hbo.
Het kán goed gaan wanneer je al werkt in het betreffende werkveld, maar ik adviseer het niet.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Thuisstudie ncoi, loi, scheidegger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 10:11

De OU en thuisstudie aanbieders zijn niet te vergelijken. De OU heeft het niveau meer dan op orde, dat kun je van de LOI niet zeggen. Wij nemen bij mijn huidige werkgever geen mensen met thuisstudie anders dan OU aan. En nu ik erover nadenk, bij geen van mijn vorige werkgevers was dat het geval. Dat heeft te maken met het enorme gat wat ze hebben in kennis. De motivatie is absoluut een grote plus maar wij hebben gewoon weg de tijd en middelen niet om deze kandidaten eerst bij te moeten spijkeren.

Ik zou, zeker bij zo’n praktijk gerichte opleiding, kiezen voor een gedegen opleider.