Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 22:15

Ik zit er aan te denken een online boekje /folder te maken, is er iets te maken waardoor mensen waar ik het naartoe stuur het niet zomaar naar anderen kunnen doorsturen? Ik weet niet of zoiets bestaat hoor.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:16

Mensen kunnen het sowieso altijd screenshotten dus denk niet dat je dat kan voorkomen.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 22:20

Suzanne F. schreef:
Mensen kunnen het sowieso altijd screenshotten dus denk niet dat je dat kan voorkomen.


Voorkomen niet maar misschien iets waardoor delen minder makkelijk is of iets minder opties om het te kunnen delen?

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:21

Waarom wil je dat ze het niet door kunnen sturen? Bij niet dupliceren of gebruiken zou ik aan een watermerk of zoiets denken. Niet doorsturen wordt lastig denk ik…

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 22:25

ontherun schreef:
Waarom wil je dat ze het niet door kunnen sturen? Bij niet dupliceren of gebruiken zou ik aan een watermerk of zoiets denken. Niet doorsturen wordt lastig denk ik…


Dat is ook nog een idee. Ik dacht misschien dat er iets voor zou zijn omdat je tegenwoordig ook best wat boeken/cursussen als pdf/online boek kunt kopen waarvan ik dacht:' het is toch niet gunstig als het heel makkelijk gedeeld kan worden'.

Maar misschien denk ik het wel verkeerd :P

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:28

De PDF op een webpagina plaatsen waar men alleen in kan met een emailadres en wachtwoord? En dat men het dan eventueel alleen van 1 IP-adres kan openen? Geen idee of dat bestaat hoor. :+

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 22:31

Misschien denk ik er ook wel teveel over na :') maar gezien de hoeveelheid online cursussen etc dacht ik dat er een manier zou zijn. Volgens mij kan je wel ook een wachtwoord bij aan een pdf koppelen, please correct me if I'm wrong

beegee
Berichten: 947
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 22:41

Ik weet vanuit m’n studie dat het wel mogelijk is om een pdf te maken die maar op 1 apparaat tegelijkertijd open kan staan. Geen idee hoe dat dan werkt, maar zoiets kan dus ook…

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-23 22:45

Bedankt voor de reacties ik ga de opties nog even bekijken of erbij neerleggen dat het erbij hoort dat het makkelijk gedeeld kan worden :P

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-23 23:11

Met een wachtwoord openen kun je wel doen inderdaad. Die kun je in theorie natuurlijk ook doorgeven maar het maakt het wel minder makkelijk. Het is inderdaad wel een nadeel van online en digitaal

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 00:48

Regeltje opnemen in de pdf met "dit is een persoonlijke kopie voor [naam]"

Dat houdt massaal doorsturen echt wel een beetje tegen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 07:59

Oh nee hoor. Wat maakt het mensen uit dat er een andere naam onder staat. Als ze de content goed kunnen gebruiken helemaal niets.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:12

Je kunt in gmail de optie 'vertrouwelijke modus' aanklikken. Dan blijft een mail een beperkte periode te lezen (die periode kun je instellen) én hij kan niet worden doorgestuurd. Of andere emailprogramma's ook zo'n optie hebben weet ik niet.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:14

Maar als je de bijlage kan downloaden of via de reader op kan slaan op je computer maakt dat ook weinig uit.
Denk idd dat beveiligen met ww om te kunnen bekijken de beste oplossing is.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:19

Wij hebben op het werk sinds kort een apart (vrij groot) kader op documenten. Dat het vertrouwelijk is en alleen gelezen/gebruikt mag worden door xx. Zal niet alles voorkomen maar helpt misschien wel wat?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 08:21

Needje schreef:
Maar als je de bijlage kan downloaden of via de reader op kan slaan op je computer maakt dat ook weinig uit.
Denk idd dat beveiligen met ww om te kunnen bekijken de beste oplossing is.


Dat kan in de beveiligde modus dus ook niet.
Bijlage kan alleen door 'm vanuit de mail te openen gelezen worden.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:10

Je kan een pdf beveiligen met een wachtwoord. Enerzijds de toegang kan je ermee beveiligen, maar je kan het ook zo instellen dat er niet bewerkt of gekopieerd kan worden.

Edit: het kan blijkbaar wel
Citaat:
Voorkomen van doorsturen en verspreiding (rechtenbeveiliging)

De enige manier om ongeauthoriseerd gebruik van documenten te voorkomen is door digital rights management (DRM) in te zetten en de enige manier om DRM in te zetten die niet omzeild kan worden is door ArtistScope DRM te gebruiken. ArtistScope biedt gratis DRM-ondersteuning aan alle gelicenseerde gebruikers van CopySafe PDF die zich via hun servers in Australië en de VS bevinden

Bron: https://nl.artistscope.com/pdf_nl.php

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:17

Wij kunnen in teams wel documenten delen die de gebruiker pas kan zien na het aanvragen van toestemming. Misschien is zoiets in combi met een wachtwoord ook nog een idee

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 21:57

Google drive met alleen toegang voor bepaalde emailadressen, en die toegang beperken tot 'kijker' (ik denk dat ze dan niet kunnen downloaden? Weet ik niet zeker).

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 22:08

daantjuhhh schreef:
Wij kunnen in teams wel documenten delen die de gebruiker pas kan zien na het aanvragen van toestemming. Misschien is zoiets in combi met een wachtwoord ook nog een idee

Ik bedoelde in combinatie met watermerk.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 23:05

Ibbel schreef:
Needje schreef:
Maar als je de bijlage kan downloaden of via de reader op kan slaan op je computer maakt dat ook weinig uit.
Denk idd dat beveiligen met ww om te kunnen bekijken de beste oplossing is.


Dat kan in de beveiligde modus dus ook niet.
Bijlage kan alleen door 'm vanuit de mail te openen gelezen worden.

Pak je mobiel.. maak een foto van het scherm en zo heb je toch beeld van de gegevens.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Pdf maken die mensen niet kunnen doorsturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:04

Je kan een PDF beveiligen zodat er ook geen schermafbeelding van gemaakt kan worden. Behalve wanneer je dit bv opent op je computer en je dan letterlijk met je mobiel een foto van je scherm maakt.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:09

moonsparkle schreef:
Misschien denk ik er ook wel teveel over na :') maar gezien de hoeveelheid online cursussen etc dacht ik dat er een manier zou zijn. Volgens mij kan je wel ook een wachtwoord bij aan een pdf koppelen, please correct me if I'm wrong

Mijn man en zoon, werkzaam in de ICT zeggen beide dat dit niet dicht te timmeren is.
Vandaar dat er veel e-boeken en online cursussen rond cirkelen op het internet.

Je kan evt een persoonlijk watermerk (op naam van de koper) inbakken zodat, als je iets tegenkomt je kan zien naar wie je dat bestand ooit eens hebt gestuurd, maar dat zegt niets over of het ook diegene is die het (ooit) heeft verspreid en rechterlijk vervolgen is ook moeilijk.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 10:35

pateeke schreef:
Je kan een PDF beveiligen zodat er ook geen schermafbeelding van gemaakt kan worden. Behalve wanneer je dit bv opent op je computer en je dan letterlijk met je mobiel een foto van je scherm maakt.


En weet je toevallig ook hoe :D?

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:17

moonsparkle schreef:
pateeke schreef:
Je kan een PDF beveiligen zodat er ook geen schermafbeelding van gemaakt kan worden. Behalve wanneer je dit bv opent op je computer en je dan letterlijk met je mobiel een foto van je scherm maakt.


En weet je toevallig ook hoe :D?

Je kan via Google zoeken naar pdf beveiligen tegen printen / printscreen.
Het heeft te maken met het instellen van wachtwoorden en machtigingen. Zal wellicht ook afhangen van het programma waarmee je de pdf maakt