Ervaring dyscalculie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33788
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:13

mysa schreef:
Officiële P/V-kloof hier. Laag performaal en hoog verbaal IQ. Term dyscalculie werd destijds nl nog niet gebruikt.
Mijn zonen ook disharmonisch profiel en de oudste heeft ook een officiële dyscalculie verklaring daarbij.
Ik draai wel getallen om en ben sowieso 'cijferblind'. Maar het vervelendst vind ik mijn gebrek aan ruimtelijk inzicht.

Een disharmonisch profiel is wat anders dan dyscalculie he... Ik heb wel een disharmonisch profiel maar zeker geen dyslexie of dyscalculie. ;)

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:20

Klopt maar hebben oudste zoon en ik dus wel. Oudste zoon zeker (dyscalculie-verklaring) en ik ook zeker, alleen bij mij bestond het woord nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:43

mysa schreef:
Officiële P/V-kloof hier. Laag performaal en hoog verbaal IQ. Term dyscalculie werd destijds nl nog niet gebruikt.
Mijn zonen ook disharmonisch profiel en de oudste heeft ook een officiële dyscalculie verklaring daarbij.
Ik draai wel getallen om en ben sowieso 'cijferblind'. Maar het vervelendst vind ik mijn gebrek aan ruimtelijk inzicht.

Dit....


Ik wilde ook reageren,
Want ik had dus wel de klassieke dyscalculie symptomen. Getallen consequent omdraaien, niet mee kunnen komen met tafels, en bijna blijven zitten op rekenen terwijl ik op andere vakken boven mijn klasgenoten scoorden. Toen bestond dyscalculie nog niet echt officieel, maar aangezien ze met superhoge scores (behalve voor rekenen) wilden laten zitten zou dat nu misschien anders zijn gegaan.

Op mijn 11e wel een P/V kloof vasgesteld van 25 punten (met ironisch genoeg wel een maximale score voor hoofdrekenen :D Maar dat schijnt dan weer onder je verbale IQ te vallen) met een zeer grote waarschijnlijkheid van NLD. Helaas heeft niemand me dat ooit verteld en heb ik deze documenten/raportages op mijn 18e "per ongeluk" gevonden na een zeer roerige middelbare school periode }:0 . Dat was een leuke verrassing :)) . Aangezien NLD vrijwel nergens erkend wordt, verder nooit de moeite gedaan het officieel vast te laten stellen. In de DSM is hetgene wat het meest eraan verwant is Asperger, en daar had ik allemaal geen zin in. Dus heb het gelaten voor wat het was :+ .

Je zou er eens naar kunnen kijken. NLD is een non-verbal learning disability, en het houdt eigenlijk in dat je verbale kwaliteit boven je non-verbale kwaliteit liggen. De symptomen zijn vrij concreet (denk niet dat je zo snel per ongeluk een zelf-diagnose doet, itt sommige andere stoornissen) en het komt er op neer dat je tekstuele dingen en cues gewoon heel veel beter begrijpt dan andere dingen / processen. Abstracte dingen en het aanleren van bepaalde handelingen gaat vaak wat moeilijker ... (ik haalde bv. hele hoge cijfers op school, maar kon op mijn 11e nog niet mijn veters strikken of analoog klokkijken omdat het me stomweg niet lukte om de betekenis van de korte en lange wijzer los van elkaar te interpreteren :') ). Ik heb mijn leven er inmiddels gewoon op ingericht, en dat gaat prima zo. Ik heb zo ongeveer het meest verbale beroep wat er is (tekstschrijver) en dat gaat me ontzettend goed af met weinig moeite. Ik werk ook wel eens als uitzendkracht als postbode, en ondanks dat dit geclassificeerd is als een heel simpel baantje... Vind ik het op tijd uitlopen van een wijk 10x ingewikkelder dan een marketingplan en analyse uitschrijven en ontwikkelen :+

Nouja, TLDR: Je zou eens naar NLD of een V/p-kloof kunnen kijken, als dyscalculie het net niet helemaal is. Dat komt wel met vergelijkbare uitingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 14:53

MarlindeRooz schreef:
mysa schreef:
Officiële P/V-kloof hier. Laag performaal en hoog verbaal IQ. Term dyscalculie werd destijds nl nog niet gebruikt.
Mijn zonen ook disharmonisch profiel en de oudste heeft ook een officiële dyscalculie verklaring daarbij.
Ik draai wel getallen om en ben sowieso 'cijferblind'. Maar het vervelendst vind ik mijn gebrek aan ruimtelijk inzicht.

Een disharmonisch profiel is wat anders dan dyscalculie he... Ik heb wel een disharmonisch profiel maar zeker geen dyslexie of dyscalculie. ;)

Klopt, maar er is wel een samenhang. Er zijn overigens best veel mensen met een disharmonisch profiel, die daar helemaal geen last van ervaren, terwijl anderen met een relatief kleine kloof, in het dagelijks leven wel duidelijk last hebben van een verschil in competentie-levels :) .... En de uiting kan ook nog eens heel anders zijn.

Op het moment dat je performale IQ laag is, of er duidelijk problemen heb zijn de communicatie tussen je hersenhelften, kunnen symptomen als het niet herkennen van symbolen (wat cijfers zijn) wel degelijk ontstaan, wat heel erg het beeld geeft van dyscalculie (en het dan misschien ook wel gewoon simpelweg is ). Ik denk niet dat iedereen met dyscalclulie een disharmonisch profiel heeft, en andersom ook niet. Maar de "symptomen" passen wel bij elkaar, en het zou mij echt niets verbazen als er een hoge samenhang is :j .
Vooral bij p/V (dus verbaal hoog, performaal laag) vermoed ik dat je vaak dyscalculie-gerelateerde klachten zult zien bij mensen....

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 15:09

Hier vastgesteld dyscalculie. Bij mij zijn cijfers an sich echt ingewikkeld. Ik denk zoals letters voor mensen met dyslexie. Ik draai getallen inderdaad om en hoofdrekenen is drama.

Procedures, protocollen en verhaaltjes zijn geen probleem. Ik ben er in de bovenbouw achtergekomen. Ik haalde met alles hoge cijfers, behalve vakken met getallen. Mijn moeder heeft het trouwens hetzelfde.

Maar, als ik het eenmaal snapte, dan was er geen probleem meer. Heb toen ik ging studeren nog een 10 voor statistiek gehaald #hoedan haha. Alleen veel dingen ben ik nooit gaan snappen, zoals rekenkundige rijen. Ik heb hier nog speciale bijles gehad van een deskundige in didactiek oid, niet de buurjongen om de hoek zeg maar. Maar ook met haar kregen we op bepaalde vlakken gewoon geen vooruitgang geboekt. We zijn er toen ook maar weer mee gestopt.

De oplossing voor mij was om het laagste niveau wiskunde te doen en in mijn huidige leven te omarmen dat ik iemand anders de cijfers laat doen ipv toch zelf te proberen.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 15:10

Hier ook niet officieel vastgesteld maar wel een sterk vermoeden. Kreeg op de basisschool al bijles voor rekenen, was er nooit goed in snapte het gewoon niet vooral breuken en procenten was drama. Op mbo uiteindelijk wiskunde laten vallen haalde niet hoger dan een 4,5 voor toetsen. Lange getallen draai ik ook cijfers om moet me dan echt focussen. Kassa werk gaat wel goed als ik me niet laat afleiden. Maar wil bedragen nog wel is fout uitspreken omdat ik de cijfers omdraai := . En mensen moeten niet met handen vol klein geld komen want dan raak ik echt de tel kwijt. Meestal roep ik dan ff iemand erbij. Optellen en aftrekken lukt meestal wel uit me hoofd. Afstanden in schatten kan ik ook niet echt goed.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ervaring dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 15:36

@Menino: Over dat klok kijken en veters strikken hebben mijn jongens ook zo lang gedaan. Van mezelf weet ik dat niet meer. Ik had wel, net als jij, een extreme kloof, zozeer zelfs dat de psycholoog die de evaluatie met me doornam, dat nooit eerder had gezien. (En hij was al best oud) ;)

Bij mij kwamen er ook maar twee opleidingen uit het advies: tolk/vertaler of academie voor bibliotheek en archief. Ik koos voor het eerste maar doe ook al heel wat jaren de boekhouding bij twee bedrijven. Lang leve de software!

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 17:51

Bedankt voor alle reacties zover!
Dat helpt. :j Zoals ik al eerder zei herken ik mij dus lang niet in alle symptomen/kenmerken.

Economie ging ook wel aardig, met veel blokken kon ik daar wel een 6 of 6,5 voor halen. Volgens de docent was een voldoende halen in het algemeen voor economie al heel wat waard voor alle leerlingen in het algemeen.

Natuurkunde en Scheikunde zaten bij mij in 1 vak gecombineerd. Ik vond dat niet echt leuk, het kon mij niet pakken. Maar volgens mij had ik daar niet zoveel moeite mee als wiskunde. Iets van een 6 of 7 gok ik, hooguit met een herkansing hier en daar.

Wiskunde is echt altijd dramatisch geweest. Rekenen in het algemeen is niet mijn sterkste punt en daar heb ik de laatste jaren ook vol moeite mee maar dan hebben we het over meer dan delen, optellen/aftrekken of delen. Maar ik kan daar niet van inschatten of dat komt doordat ik het verleerd ben omdat ik er heel weinig/nooit iets mee doe of omdat ik misschien dyscalculie heb.

Welke tips hebben jullie voor mij om het rekenen beter onder de knie te krijgen? Ik heb vandaag gekeken naar apps zoals beter rekenen. Maar veel van die vragen op niveau 1 kom ik al niet uit. B.v. breuken. Mijn scores gaan van 25 % tot 100%.
Ik kon geen gratis app vinden die zich meer richt op economie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:22

E4D schreef:
Bedankt voor alle reacties zover!
Dat helpt. :j Zoals ik al eerder zei herken ik mij dus lang niet in alle symptomen/kenmerken.

Economie ging ook wel aardig, met veel blokken kon ik daar wel een 6 of 6,5 voor halen. Volgens de docent was een voldoende halen in het algemeen voor economie al heel wat waard voor alle leerlingen in het algemeen.

Natuurkunde en Scheikunde zaten bij mij in 1 vak gecombineerd. Ik vond dat niet echt leuk, het kon mij niet pakken. Maar volgens mij had ik daar niet zoveel moeite mee als wiskunde. Iets van een 6 of 7 gok ik, hooguit met een herkansing hier en daar.

Wiskunde is echt altijd dramatisch geweest. Rekenen in het algemeen is niet mijn sterkste punt en daar heb ik de laatste jaren ook vol moeite mee maar dan hebben we het over meer dan delen, optellen/aftrekken of delen. Maar ik kan daar niet van inschatten of dat komt doordat ik het verleerd ben omdat ik er heel weinig/nooit iets mee doe of omdat ik misschien dyscalculie heb.

Welke tips hebben jullie voor mij om het rekenen beter onder de knie te krijgen? Ik heb vandaag gekeken naar apps zoals beter rekenen. Maar veel van die vragen op niveau 1 kom ik al niet uit. B.v. breuken. Mijn scores gaan van 25 % tot 100%.
Ik kon geen gratis app vinden die zich meer richt op economie?



ik denk wel dat de eerste stap begrijpen is wat je moeilijk vindt...

- Mis je bepaalde basiskennis? (Breuken bv.)
- Vind je het moeilijk om de uitleg te begrijpen omdat ze termen hebben die je niet kent?
- Lukt het niet om de uitleg naar de praktijk te vertalen (Bij welke stappen loop je vast?)
- Raak je in paniek zodra je cijfers ziet, en lukt het je niet meer om te focussen?
- Ben je teveel bezig met "hoe het werkt" waardoor je bij complexere formules vastloopt op de uitvoering?


Uiteindelijk móét er een stap zijn waar je vastloopt, en als je die "knoop" (waarom loop ik vast?) weet te ontrafelen ben je al een heel end.

Ik weet dat ik zelf bv. vastloop als er teveel symbolen en afkortingen worden gebruikt (heb nu statistiek, heerlijk :D .) En als ze die formules neerzetten, en een standaarddeviatie is een σ en een gemiddelde is een M, en een i is een willekeurige entiteit, dan snap ik er al heel snel (en dan bedoel ik echt heel snel :+ ) geen bal meer van. Dus ik noteer nu alles "pseudowiskundig" en met woorden ipv symbolen (dus Gemiddelde / standaarddeviatie ipv
M/σ wat in het boek wordt gebruikt en hetzelfde betekent maar dan officieel genoteerd). En formules werk ik woord voor woord, en stap voor stap, uit zonder symbolen. Hoe moeilijker ik het vind hoe meer ik het opdeel in kleine stapjes. Dat wérkt voor mij. Toen ik dat doorhad is wiskunde veranderd van mijn slechtste naar mijn beste vak op de middelbare, gezien mijn cijfers. Maar ik zal nooit een wiskunde genie worden :')

Maar als bij jou het probleem een gebrek aan basiskennis is, of het niet kunnen ontleden van welke stappen je uberhaupt moet nemen (dan zit je misschien zelfs juist op een taalkundig stukje) dan is de oplossing uiteraard heel anders. Het is heel lastig om er van jezelf achter te komen waar de struggle zit, maar wel een eerste stap.

Een pasklare oplossing is lastig :j .

CupCakes_

Berichten: 3320
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:32

Hier wel een officiële diagnose, maar tijdens mijn gehele school carrière van basisschool tot nu het mbo is er vrij weinig begrip voor.

Ik draai cijfers om. Het maakt niet uit of iemand het zegt en ik het moet opschrijven. Of dat ik een telefoonnummer over moet schrijven. Als ik medicijnen moet klaar maken (verpleegkundige in opleiding) laat ik dit áltijd dubbel checken door een collega. Evenals metingen doen. Cijfers dansen voor mijn ogen. Tellen kan ik niet goed.

Ruimtelijke inzicht is om van te huilen. Inschattingsvermogen ook. Geen tijd in kunnen schatten, dus zoals eerder geschreven is om 09.58u nog op je gat zitten als je 10u ergens moet zijn. :+
Digitale klokken zijn helemaal de horror. Dan krijg ik echt error.

Alle vormen van rekenen zijn een hel. Medisch rekenen helemaal. Ik oefen tot dat ik er bij neer val voor de toetsen en examens. Daarna loop ik standaard rond met het formulebriefje tijdens het werk.

Verhaal sommen en verbanden leggen, daar snap ik helemaal het abracadabra niet van. Wie zulke ongein toch ooit bedacht heeft. :')

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Re: Ervaring dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:45

Je hebt een vereniging voor Dyscalculie en ADD gezamenlijk: impulsenwoortblind.nl

Hier kan je veel informatie vinden.